Forum
Forumoverzicht » Ajax: Seizoen 2011/12 » De Technische Staf & Het Bestuur » Aankoopbeleid Ajax: Scouts, zakennetwerken en makelaars
Ga
Zoeken:

Onderwerp: Aankoopbeleid Ajax: Scouts, zakennetwerken en makelaars
Maker: PushkinBekeken: 34038
Status: InactiefBerichten: 231
+ Nieuw bericht <<<   <   2  |  3  |  4  |  5  |  6  |  7  |  8  |  9  |  10   >   >>> + Nieuw onderwerp
Auteur Bericht
D_skilled


Geregistreerd: 15-11-2007
Forum berichten: 5208
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 20 nov 2009 14:36
Citaat:
Als ik me niet vergis staat Zeegelaar ook onder contract bij Raiola.

Mooi stuk trouwens.


Klopt. Voordat hij z'n eerste contract bij Ajax tekende kon hij ook naar een aantal Italiaanse clubs.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 20 nov 2009 15:25
Citaat:
Interessant betoog, maar wat suggereer je hier? Dat Ajax deze jongen opleidt door middel van een meerjarige huurovereenkomst met de club van Raiola en dat de laatstgenoemde er uiteindelijk met de winst vandoor gaat?


Nouja D-skilled heeft het in grote lijnen eigenlijk al uitgelegd. Maar om even terug te komen op de papieren constructie die is toegepast, die hebben we de laatste tijd wel vaker gezien; een paar voorbeelden.

Ze Roberto.
Ze Roberto was afgelopen zomer einde contract bij Bayern. Je zou zeggen dat je dan gewoon transfervrij naar een andere club gaat. Maar dit spel werd anders gespeeld door z’n zaakwaarnemer Ribeiro Wagner - staat al ergens in deze topic vermeld - Ze Roberto ging eerst gratis naar Nacional Montevideo in Uruguay. Niet toevallig een club waar zaakwaarnemer Wagner zelf een aardige vinger in de pap heeft. Vervolgens maakt Ze Roberto een paar weken later - zonder uiteraard nog maar in uruguay te zijn geweest - een transfer voor een aantal miljoen Euro naar Hamburger SV. De miljoenen gingen naar Nacional, maar het moge duidelijk zijn waar ze echt terecht zijn gekomen. Het is een ideale situatie om geld wit te wassen.

Diego Lugano
Waar toevalligerwijs Ajax ook geďnteresseerd in was afgelopen zomer. Wat gebeurt er Lugano is transfervrij en wordt vervolgens ook ondergebracht bij een klein clubje - althans dat was de bedoeling - waarna opnieuw dezelfde methode zou zijn toegepast.

Filip Djuricic (waar Ajax ook interesse in had)
Speler jonger dan 17 jaar, ging uit de opleiding van ik dacht Partizan Belgrado maar het kan ook Rode Ster Belgrado geweest zijn, naar een clubje twee divisies lager. Dat allemaal onder invloed van z’n zaakwaarnemer. En vervolgens worden de clubs uit West Europa warm gemaakt voor de speler die nog geen 18 is, en vanaf z’n 18de van dat kleine clubje naar een West Europese club kan. In dit geval dus Heerenveen. De club uit Belgrado die hem opleidde ziet geen cent, het kleine clubje waar Djuricic zit ziet hoogst waarschijnlijk ook geen cent. En wat Heerenveen betaalt zal wel - via een omweg - in de zakken van de zaakwaarnemer komen.
[Om even een vergelijking te maken het zou zoiets zijn wanneer de zaakwaarnemer van Christian Eriksen zou besluiten om hem bij Kozakken Boys onder te brengen om er vervolgens mee te gaan leuren bij Chelsea en Liverpool">

Dit zijn twee voorbeelden van manieren waarop er van een grote naar een kleine club werd gewerkt. Wat Raiola heeft gedaan is nog slimmer. Hij heeft eerst Ze Eduardo ingepalmd bij een grotere Braziliaanse club(dat zal wel met het nodige geld gegaan zijn voor familie, zo gaat dat in arme landen). Vervolgens tekent Ze Eduardo wel een contract bij Cruzeiro maar dan slechts voor een jaar. Een jaar later maneuvreert Raiola Ze Eduardo naar dat kleine clubje een paar divisies lager waar hij alle invloed kan uitoefenen die hij wil. De voorzitter van dat clubje kan echt niet zomaar weigeren wanneer hij een speler ergens stage wil laten lopen terwijl een club dat normaal wel kan. Raiola doet vervolgens twee dingen
1. Hij laat Ze Eduardo lang tekenen: in dit geval tot 2014
2. Hij moet wel een andere club vinden. Bij dat kleine clubje kan Ze Eduardo zich niet ontwikkelen. Nouja dan is het altijd makkelijk dat je een trainer hebt waarvan je de belangen behartigt die bij een van de opleidingsclubs ter wereld zit: Martin Jol bij Ajax.

Dat Ze Eduardo en Kerlon dan de laatste dag binnenkomen wekt bij mij dan de eerder de suggestie dat ze er doorheen zijn gepushed dan dat er sprake is geweest van een weloverwogen besluit van de scouting. Anders hadden we zowel Kerlon als Ze Eduardo al veel eerder gezien - hadden ze meer tijd gehad om zich aan te passen etc. -

Er zijn een paar scenarios die kunnen plaatsvinden.

1. Ze Eduardo is na dit seizoen weg als hij zich goed ontwikkelt en wordt volgend seizoen door dta kleine Braziliaanse clubje verhuurd/getransfereerd aan Inter of AC Milan etc.
2. Ajax mag hem nog een jaartje langer huren, maar heeft nog steeds het eigendom niet.
3. Ajax wil hem overnemen maar mag dan wel naarvenant betalen aan dat clubje, wat dus via een omweg betekent direct in de zakken van Raiola. Of dta betalen dan direct gebeurt of dat Raiola in ruil meer jeugdspelers van Ajax mag vastleggen is hier dan om het even.

Grote overeenkomst van die drie opties: Raiola doesn’t lose.

De constructie die Raiola met Ze Eduardo heeft toegepast heeft hij ook uitgehaald met een andere speler. Felipe Mattioni ligt vast bij datzelfde kleine clubje. Werd verhuurd aan AC Milan en nu dit jaar aan Real Mallorca.
Koen_Ajax


Geregistreerd: 11-09-2008
Forum berichten: 3310
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 20 nov 2009 15:27
Wow, wat een vetlap zeg...

Maargoed, op dit moment hebben we nog niet echt geprofiteerd van Raiola. Kerlon hebben we niks aan en Zé gaat waarschijnlijk weg zo gauw een grote Italiaanse club voor hem wil betalen. En aangezien Zé (waarschijnlijk) nooit helemaal van Ajax wordt hebben we er niks aan.

Verder gaat Raiola ons natuurlijk een hak zetten als een door hem gecontracteerde jeugdspeler naar een grote club kan.

Waarom doet Jol eigenlijk zaken met zo'n louche-figuur? Iemand als Sjaak Swart zou ik eerder vertrouwen als ik bij Ajax zou werken.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 20 nov 2009 15:34
Citaat:
Wow, wat een vetlap zeg...

Maargoed, op dit moment hebben we nog niet echt geprofiteerd van Raiola. Kerlon hebben we niks aan en Zé gaat waarschijnlijk weg zo gauw een grote Italiaanse club voor hem wil betalen. En aangezien Zé (waarschijnlijk) nooit helemaal van Ajax wordt hebben we er niks aan.

Verder gaat Raiola ons natuurlijk een hak zetten als een door hem gecontracteerde jeugdspeler naar een grote club kan.

Waarom doet Jol eigenlijk zaken met zo'n louche-figuur? Iemand als Sjaak Swart zou ik eerder vertrouwen als ik bij Ajax zou werken.


Het verbaasde me dus destijds erg dat er zo werd meegewerkt bij de transfer van Jol naar Ajax. Wij hebben Jol, ben benieuwd wat de prijs is. Waarom Jol en co vastligt bij Raiola $$$, de man is een meesterlijk onderhandelaar en heeft goede connecties.


Zeegelaar, Sprokslede en Denswil dus bij Raiola vast. Sta er niet vreemd van te kijken wanneer die een ''Nigel De Jongetje" maken enkele jaren na hun debuut. De Jong lag vast bij Rodger Linse net zo'n figuur als Raiola.
D_skilled


Geregistreerd: 15-11-2007
Forum berichten: 5208
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 20 nov 2009 16:07
Pushkin, je verwoordt het uitstekend. Kort nadat Zé Eduardo aan Ajax verhuurd werd kwam de voorzitter van Cruzeiro aan het woord. Die betichtte Raiola van mensenhandel. Praktijken waar de clubs machteloos tegen zijn. Hij heeft Zé Eduardo inderdaad bewust niet laten bijtekenen om hem vervolgens zelf bij zijn spookclub Maga Esporte onder te brengen. Gewoon een hele slinkse manier van meer geld verdienen aan spelers. Daarom moet Ajax zo ver mogelijk wegblijven van figuren met dergelijke handelswijzen.

En over Kerlon. Daar wist je bij voorbaat al dat het niets zou worden. Maar goed, zoals Pushkin eerder zei kon Ajax Zé Eduardo waarschijnlijk alleen krijgen door ook Kerlon te huren.
Scio


Geregistreerd: 02-01-2008
Forum berichten: 1939
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 20 nov 2009 22:58
Citaat:

En over Kerlon. Daar wist je bij voorbaat al dat het niets zou worden. Maar goed, zoals Pushkin eerder zei kon Ajax Zé Eduardo waarschijnlijk alleen krijgen door ook Kerlon te huren.


Maar als Kerlon alleen kwam omdat Ajax zo ook Zé Eduardo kon halen, zou dat dus betekenen dat Zé al in kaart was gebracht, Ajax Zé ook echt wilde en het niet zomaar een handige bijkomstigheid voor Raiola is. Daarnaast meen ik me te herinneren dat Jol ook wel degelijk over de twee heeft egzegd dat ze 'waarschijnlijk snel bij het eerste kunnen aansluiten'. Zie ook de inschrijving als mogelijke Europa Leaguie deelnemer.

Verder kan ik me de naam Felipe Mattioni nog wel herinneren. Stond ook in de belangstelling van Ajax zomer 2008.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 21 nov 2009 10:22
Citaat:
Maar als Kerlon alleen kwam omdat Ajax zo ook Zé Eduardo kon halen, zou dat dus betekenen dat Zé al in kaart was gebracht, Ajax Zé ook echt wilde en het niet zomaar een handige bijkomstigheid voor Raiola is. Daarnaast meen ik me te herinneren dat Jol ook wel degelijk over de twee heeft egzegd dat ze 'waarschijnlijk snel bij het eerste kunnen aansluiten'. Zie ook de inschrijving als mogelijke Europa Leaguie deelnemer.

Verder kan ik me de naam Felipe Mattioni nog wel herinneren. Stond ook in de belangstelling van Ajax zomer 2008.


Tuurlijk wilde Ajax Ze Eduardo, maar normaliter zijn dat soort spelers al lang out of reach for Ajax. Het klopt dat we wel eens vaker Brazilianen hebben gehad zoals Maxwell, Felipe Kasmirski en Fronio Walker. Maar die stonden allemaal toch bekend als een ander kaliber talent dan Ze Eduardo nu is. Ze Eduardo is ook niet door de scouting aanbevolen, hij is aangeleverd.
Het inschrijven in de Euro Leaugue is een vrij standaard procedé, dat geldt voor heel wat spelers. Ik had het vreemd gevonden als ze niet waren ingeschreven eerlijk gezegd. Wat Jol naar mijn weten gezegd had was dat ze een aanpassingsperiode tot de winterstop zouden krijgen en daarna met het eerste elftal zouden mee kunnen trainen. Wat Jol telkens doet in alle spelers is het vertrouwen uitspreken in de media, zelfs als het Wielaert of Kennedy betreft. Maar of we Ze Eduardo ook echt kunnen houden, tja ben benieuwd. Ik denk i.i.g. niet dat als we hem al kunnen houden we aan hem kunnen verdienen.

Citaat:

Zé Eduardo, talent voor de toekomst
dinsdag 01 september, door AFCACBS410, Amsterdam, 18:02u, Ajax.nl
José Eduardo de Araújo, beter bekend onder zijn voetbalnaam Zé Eduardo, is een talent voor de toekomst. De 18-jarige middenvelder wordt dit seizoen gehuurd van Maga Esporte Club SC. Een prettig gesprek met oud-Ajacied Wamberto gaf de doorslag voor de talentvolle middenvelder. Zé Eduardo koos voor Ajax en is voorlopig vooral te bewonderen als Jong Ajacied. Op de Toekomst.

Zé Eduardo behoort tot de grootste talenten van voetballand Brazilië. Niet voor niets speelde de middenvelder zijn wedstrijden al voor Cruzeiro én voor de Braziliaanse jeugdploeg voor spelers tot 20 jaar. Bij Cruzeiro speelde Zé Eduardo samen met een andere kersverse Ajacied: Kerlon. ,,Erg leuk dat we nu samen bij Ajax zitten’’, vertelt de op 16 augustus in Andradas geboren Ajacied over zijn drie jaar oudere landgenoot.
Als Ajacied heeft Zé Eduardo het rugnummer 25 gekregen.

Wie is de voetballer-Zé Eduardo eigenlijk? De Braziliaan stelt zichzelf voor: ,,Ik heb een goede pass en ben een agressieve speler, dat laatste trouwens in de goede zin van het woord. Ik ben een speler die houdt van aanvallen én verdedigen. Allebei kan ik goed. Daarbij heb ik een enorme wil om te winnen.’’ Glimlachend: ,,Volgens mij zijn dat in het kort wel mijn kwaliteiten.’’

Met Martin Jol sprak Zé Eduardo al over zijn rol binnen de selectie. Met de hoofdtrainer / manager sprak Zé Eduardo al wel over taken en het Ajax-voetbal. In Brazilië zag hij al meerdere wedstrijden van Ajax op televisie. Vooral de kunsten van Luis Suarez hebben indruk op hem gemaakt.
,,Het was een goed gesprek’’, taxeert de aanwinst het gesprek met Jol. ,,Eigenlijk net als het gesprek dat ik eerder had met Wamberto. Hij vertelde me ook al mooie dingen over deze club. Daarbij heeft Wamberto natuurlijk zelf ook een mooie carriere bij Ajax gehad.’’

,,Ik ga hard werken en trainen om in topvorm te raken’’, kijkt Zé Eduardo, die woensdag dus begint bij Jong Ajax, alvast vooruit. De 18-jarige tekende een huurovereenkomst tot en met 30 juni 2010. ,,Woensdag train ik voor het eerst. Daar kijk ik echt naar uit. Ik kan bijna niet onder woorden brengen hoeveel zin ik heb om het veld op te gaan. Het begin is vandaag goed. Bij Ajax spelen is een droom die uitkomt. Ajax heeft zoveel grote spelers voortgebracht…’’




Out bericht van Mattioni btw (goed onthouden!)
Citaat:

Ajax en Juventus strijden om Braziliaanse back
________________________________________
Datum post: 13-11-08 12:29 - Gepost door: 343 - Bron: elfvoetbal.nl - Aantal keer bekeken: 3666 - Aantal reacties: 4

Juventus en Ajax strijden om de diensten van Felipe Mattioni Rohde. De verdediger, die sinds een maand 20 jaar is, komt uit de jeugdopleiding van Gremio Porte Alegre en heeft daar nu een vaste plek in het eerste elftal veroverd.

De Italianen zien in de Braziliaan een alternatief voor Zdenek Grygera. De oud-Ajacied speelt nu als rechtsback, omdat eerste keus Jonathan Zebina geblesseerd is.

Juventus zou volgens Tuttosport tegen de vraagprijs van 7 miljoen euro aanhikken. Daarnaast zou hij reeds een voorcontract hebben getekend bij Ajax, meldt het Turijnse dagblad. Zijn zaakwaarnemer is immers Mino Raiola, die verschillende spelers in Amsterdam onderbracht zoals Zlatan Ibrahimovic, Maxwell, Daniel de Ridder en Mido.

Een transfer naar Europa zal voor de Braziliaanse international onder 20 jaar geen directe problemen opleveren, omdat Felipe over Italiaanse voorouders beschikt. La Gazzetto dello Sport meldt weer dat Juventus scout Renzo Castagnini vol lof terugkeerde uit Brazilië, waar hij afgelopen week Felipe bekeek.
D_skilled


Geregistreerd: 15-11-2007
Forum berichten: 5208
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 21 nov 2009 11:30
Citaat:
Pushkin, je verwoordt het uitstekend. Kort nadat Zé Eduardo aan Ajax verhuurd werd kwam de voorzitter van Cruzeiro aan het woord. Die betichtte Raiola van mensenhandel. Praktijken waar de clubs machteloos tegen zijn. Hij heeft Zé Eduardo inderdaad bewust niet laten bijtekenen om hem vervolgens zelf bij zijn spookclub Maga Esporte onder te brengen. Gewoon een hele slinkse manier van meer geld verdienen aan spelers. Daarom moet Ajax zo ver mogelijk wegblijven van figuren met dergelijke handelswijzen.


Om dit kracht bij te zetten. Een stuk waarin de voorzitter van Cruzeiro zijn ongenoegen toont over hoe het is afgelopen met Zé Eduardo. Grof vertaald in het Engels. Want als ik het omzet in het Nederlands is er geen touw meer aan vast te knopen.

Citaat:
Zeze Perrella clarifies the controversial sale of the couple driving Zé Eduardo

Setembro 02, 2009

President heavenly negotiated the player's economic rights for 500 thousand euros and accuses the agent of the athlete to force you to not renew with Cruise

Zeze Perrella is outraged by the actions of entrepreneurs on the kids

The sale of the economic steering Zé Eduardo, 18, will still give the talk the sides of the Toca da Raposa. On Tuesday, Zeze Perrella, president of Cruzeiro, tried to explain the negotiation of the player with the agent that promotes the interests of the athlete, for 500 thousand euros. The leader accuses the entrepreneur to give money to the boy so he would not renew the contract with the club and mining, as well, take it at no cost to the exterior.

- This boy was playing in the pros, Adilson liked him and we took it out of the team up because we were serving as a gateway for entrepreneurs. Since last year, Cruise tries to renew the contract of the boy and he stumbles. His father received $ 400 thousand of the entrepreneur and bought proxy. The guy for today to be Attorney - accused the heavenly representative, told the club's website.

Then aged 16, Zé Eduardo was released from the team of the Cruzeiro in 2008, by coach Adilson Batista. It was emphasized, was champion of the South American U-20 Venezuela, in early 2009, and became known internationally.

The contract would end the athlete during the international transfer window that closed on Monday and, therefore, the cruise was trying to renew the commitment of Zé Eduardo since 2008. But he found much resistance to an agreement.

Praised by Adilson Batista, Zé Eduardo was seen on Cruzeiro as a promising player

Cruzeiro ran great risk of losing the wheel without compensation, but managed to extend the contract until November Zé Eduardo, as the law allows you to do so, taking into account the time that the athlete has served the Brazilian team. The move eased only a little damage, but did not prevent the loss of the wheel.

- When we get to extend closed the window. But either way we lose that player. We take now 500 thousand euros that entrepreneur, the same that led the Kerlon in very similar circumstances - said the leader.

Zeze Perrella believes that the clubs have no way to defend the action of agents due to the legislation on contracts of athletes. The ruling calls for the revised maximum period of three years of commitment to players 16 years of age.

- The player can only deal with the first 16 years and this contract may only be three years. The second may be five. The boy makes a contract with 16 to 19 years and it is no longer yours. When the boy is 17 years and a half, the entrepreneur begins to give money to the boy not to renew and steal the player after - detailed.

From this comes also the fragmentation of promising young people in various "owners". The requirement of the economic rights of the athletes is another weapon of entrepreneurs. Given this, we can only clubs to have the gratitude of the athletes not to be cheated.

- The entrepreneur comes and says that if we do not give 30% of the rights of the child, not renewed. That is what is happening. The Cruise has lost little player so because the shirt still respect the institution. But if the legislation does not change, we will be in the hands of the entrepreneur. Unfortunately we are at the mercy of that class, and most are crooks - he said.

Zeze Perrella said that 500 thousand euros was the maximum amount that could be achieved under the circumstances of the business. He added that he would be willing to pay such amount to maintain Zé Eduardo at Toca da Raposa, but he already had "made his head. The leader will take the club out of 13 names of employers who harass young athletes.

People who do not have any commitment with Brazil come here and take players. I will make a short list with one of those there to denounce the Club 13, because it's getting complicated. The club no longer has the management of players, have the accounts - concluded.


Bron
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 21 nov 2009 12:35
Dank voor je stuk Skilled!

Citaat:
I will make a short list with one of those there to denounce the Club 13, because it's getting complicated.


Het stuk eindigt met deze passage. Die club van 13, doelt hij daarmee op een groepje zaakwaarnemers of op een controlerend orgaan? Dat was het enige wat me niet duidelijk werd.
D_skilled


Geregistreerd: 15-11-2007
Forum berichten: 5208
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 21 nov 2009 12:42
Ik had zelf geen idee. Heb het opgezocht en er staat dit op het web:

Citaat:
De Clube dos Treze (club van 13) is een organisatie die de twintig grootste clubs in Brazilië vertegenwoordigd. Zij verhandelt onder andere over televisie- en radiorechten van de Campeonato Brasileiro en representeert de profclubs in dialogen met de Braziliaanse voetbalbond CBF over hoe de landelijke kampioenschappen opgezet moeten worden.

De clube dos 13 werd opgericht op 11 juli 1987 door, zoals de naam zegt, 13 verschillende clubs die op dat moment tot de grootste van het land gerekend werden. De groep werd opgericht uit onvrede met het door de bond gevoerde beleid. In haar historie organiseerde de organisatie twee toernooien.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 21 nov 2009 12:53
Een controlerend orgaan dus, mja dan wordt het verhaal wel begrijpelijker al denk ik niet dat de voorzitter van Cruzeiro veel opschiet om het daar aanhangig te maken.
De Braziliaanse clubs zitten natuurlijk klem, want elke speler is vrij om een zaakwaarnemer te kiezen en dat proces kunnen ze amper controleren. Het enige wat clubs kunnen doen is spelers voor hun 16de verplichten om met een paar zaakwaarnemers die de club kent zaken te doen en ze anders wegsturen. Maar ook dat is niet helemaal legaal.


Wagner, Figer, Bertolucci, Zahavi, Becker, ze zijn er allemaal stinkend rijk van geworden. Toch is het wel opvallend dat het vooral een Braziliaans probleem is en minder een Argentijns probleem.
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 21 nov 2009 14:01
Het is overigens ook een optie dat Ajax Zé Eduardo meerdere jaren 'huurt' (of slechts een klein deel van de transferrechten in handen krijgt) en op die manier toch wat overhoudt aan een latere transfer van Zé Eduardo naar een andere Europese club. Zie de transfers van Henrique en Keirrison van Palmeiras naar Barcelona.
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 21 nov 2009 17:09
Weet jij trouwens een en ander over de ontwikkelingen in het Israëlische voetbal, Pushkin? Osei is bijvoorbeeld bij Twente terechtgekomen via het Lemic-netwerk en ik zie wel vaker opmerkelijke spelers opduiken bij Israëlische clubs. Tiago Dutra bijvoorbeeld, die door Maccabi Haifa (ook weer de club van Osei) is gehuurd van Villarreal.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 21 nov 2009 19:51
Ach zeg je Israel dan zeg je Pinas Zahavi



Zahavi ken je misschien ook als voetballer. Alex Zahavi is een speler van Sporting Lissabon (z'n neefje).

Pinhas Zahavi is ooit het vak in gerold via Eyal Berkovic(o.a. West Ham). Zahavi is dus een Isrealier. Wat doet deze man allemaal?

1. Het is een spilfiguur in het Isrealische voetbal en de Israelische markt. Veel transfers van spelers uit Isreal naar West-Europa lopen via hem. Denk daarbij aan Tal Ben Haim, Ben Sahar, Yakubu, Julius Aghahowa.
2. Hij begeleid overnames in de Premier Leaugue: zo heeft hij o.a. de overname van Chelsea, Portsmouth begeleid. En heeft hij ook z’n deel gehad in de overname van Man City door wat sheiks.
3. Hij maakt dus ook toptransfers in het West Europese voetbal, Ashley Cole, Rio Ferdinand, Veron,..
4. Hij onderhoudt goede contacten met Fernando Hidalgo (Argentijnse zaakwaarnemer) en Guilano Bertolucci (ons allen wel bekend).
5. Is verder ook iemand die samenwerkte met het clubje van MSI
6. Is dus ook redelijk betrokken bij Sporting (waar dus ook z’n neefje speelt)


De club in Isreal waar hij het meeste macht heeft is…..je raadde het al Maccabi Haifa. En dat Ajax afgelopen zomer aan Ben Sahar werd gelinkt noem ik...geen toeval.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 21 nov 2009 20:06
Als je overigens gaat kijken naar de transfers van Chelsea van afgelopen jaren dan zie je dus dat alle namen die ik eerder genoemd heb daar dus zaken deden.

Lemic: Kezman,
Bertolucci: Alex
Cvijanovic: Ivanovic, Zhirkov
Zahavi: Ashley Cole, Ben Haim, Ben Zahar
Jorge Mendes: Paulo Ferreira, Deco, Belletti, Hilario, Paulo Carvalho
Micheal Becker: Ballack
Rodger Linse: Salomon Kalou, Robben (heeft geholpen bij die transfer)
Hauge: Mikkel
Raiola: Cech
bell


Geregistreerd: 03-11-2009
Forum berichten: 42
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 21 nov 2009 22:04
@ Pushkin

Nu wil één transfer via een dubieuze zaakwaarnemer natuurlijk niet zo veel zeggen. Ook meerdere, los van elkaar staande transfers van ongerelateerde makelaars nog niet. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat ook de louche figuren vast wel eens een 'normale' transfer begeleiden, zonder haken en ogen, of mondelinge package deals. Wanneer er meerdere spelers (in korte tijd) via dezelfde makelaar, of hetzelfde netwerk komen, gaat er bij mij wel een belletje rinkelen. Brengt mij op het volgende punt: Weet jij welke van deze twijfelachtige zaakwaarnemers veel met elkaar en/of dezelfde clubs samenwerken? Kunnen we een netwerk van samenwerkende louche figuren benoemen, of gaat het niet zó ver?

Een voor Ajax belangrijke vraag is of we er überhaupt wel voordeel aan hebben ons met deze lui in te laten. Een geval Ze Eduardo zal, als het al verder komt dan de huidige verhuurperiode, niet lang als vaste waarde bij Ajax te bewonderen zijn dunkt mij. Zodra deze jongen een half seizoen lang in de basis speelt zal Raiola zijn winst wel willen pakken. En dit is dan een van de voordeeltjes die we krijgen. Het is voor dit soort handelaren commercieel niet erg interessant om een speler meerdere seizoenen bij ons in de basis te laten spelen, tenzij de speler niet echt een meerwaarde heeft. Zoals je eerder al schreef: de zaakwaarnemer wint altijd, en voor Ajax lijkt er, op een termijn langer dan één seizoen, zowel sportief als financieel geen winst in te zitten.

Goed stuk trouwens over Raiola. Had de FIFA nu eigenlijk al iets besloten over het al dan niet intrekken van alle makelaarslicenties? Weet nog dat er van de zomer over gesproken werd maar dat er nog geen besluit was. Zoja, zal het in praktijk ook echt iets veranderen?
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 22 nov 2009 10:11
bell

Citaat:
Nu wil één transfer via een dubieuze zaakwaarnemer natuurlijk niet zo veel zeggen. Ook meerdere, los van elkaar staande transfers van ongerelateerde makelaars nog niet. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat ook de louche figuren vast wel eens een 'normale' transfer begeleiden, zonder haken en ogen, of mondelinge package deals.


Dat ben ik volstrekt met je eens, vooropgesteld ik kaart hier aan hoe de lijnen lopen. Maar ik zelf ben ook overtuigd van het feit dat niet elke transfer puur illegaal verloopt. Punt is wel, en dat blijft de kern van de zaak in het verhaal. Bepaalde figuren lijken op marktcontrole en clubcontrole te azen (ik ben overigens lang niet de enige die die indruk is toegedaan) in 2005 kwam de VI al met een uitgebreid stuk waarin de uiteindelijke conclusie nagenoeg hetzelfde was.

Citaat:
Wanneer er meerdere spelers (in korte tijd) via dezelfde makelaar, of hetzelfde netwerk komen, gaat er bij mij wel een belletje rinkelen. Brengt mij op het volgende punt: Weet jij welke van deze twijfelachtige zaakwaarnemers veel met elkaar en/of dezelfde clubs samenwerken? Kunnen we een netwerk van samenwerkende louche figuren benoemen, of gaat het niet zó ver?

Ik heb de louche zaakwaarnemers hier al eens aangekaart. Van Lemic en Stojic is bv. wel bekend dat ze af en toe zaken van elkaar overnamen. Al is Stojic lang niet zo invloedrijk meer nu. Lemic en Rodger Linse is ook een bekende link (die hebben wel vaker samengewerkt om transfers rond te krijgen; zie bv. Van Nistelrooy naar Madrid). Verder is Lemic dikke vriendjes met Bertolucci. Die link werd heel duidelijk bij de Eindhovense affaire, Alex en co waren eigenlijk spelers van Bertolucci maar Lemic nam toen de begeleiding opzich van bv. Gomes en Alex. Verder heb je Bertolucci die dik is met bv. Ribeiro Wagner. Ribeiro Wagner werk weer regelmaltig samen met Micheal Becker en Jorge Mendes. De gemene deler van dat alles is dat ze vaak dezelfde clubs hebben: Chelsea, Sporting Lissabon, etc.
Wat je nu bv. in Nederland ziet is dat clubs waar eerst Lemic zat (Sulejmani – Heerenveen), (Rajkovic-Twente) nu bv. ook Bertolucci (Paolo Henrique), Cvijanovic (Een van die Balkangangers van Heerenveen weet even niet meer welke), Osei (Zahavi) opduiken. Bij PSV hebben we het gedonder gezien met die zaakwaarnemers, het gevaar was niet slechts Lemic. Het gevaar was de tandem van Lemic-Linse-Bertolucci (en ook nog De Visser, Valkcx). Ik zal eerlijk zijn de link tussen Raiola en dit clubje zie ik nog niet direct, misschien is die er wel, Raiola doet wel op dezelfde manier zaken. Wat overigens ook opvallend is is het feit dat bijna elk van die figuren wel een onderzoek naar zich heeft lopen of dat dat in het verleden gebeurde. In de voetballerij wordt echter zelden iemand gepakt…

Citaat:
Een voor Ajax belangrijke vraag is of we er überhaupt wel voordeel aan hebben ons met deze lui in te laten. Een geval Ze Eduardo zal, als het al verder komt dan de huidige verhuurperiode, niet lang als vaste waarde bij Ajax te bewonderen zijn dunkt mij. Zodra deze jongen een half seizoen lang in de basis speelt zal Raiola zijn winst wel willen pakken. En dit is dan een van de voordeeltjes die we krijgen. Het is voor dit soort handelaren commercieel niet erg interessant om een speler meerdere seizoenen bij ons in de basis te laten spelen, tenzij de speler niet echt een meerwaarde heeft. Zoals je eerder al schreef: de zaakwaarnemer wint altijd, en voor Ajax lijkt er, op een termijn langer dan één seizoen, zowel sportief als financieel geen winst in te zitten.


De vraag is dus inderdaad niet of maar hoe je betaalt. ‘Betaal’ je door die zaakwaarnemer toegang te verlenen tot de talentschuur van de toekomst. Betaal je door extra geld te lappen. Betaal je door ook mindere goden te nemen (de Heerenveen methode). Betaal je door clausules. Of een combinatie van die mogelijkheden.
De associatie die ik altijd krijg bij die topspelers die ineens haalbaar worden door een makelaarscircuit is die van een hypotheek van Dirk Scheringa. Heel veel mensen konden bij een reguliere kredietinstelling geen hypotheek krijgen en gingen naar DSB waar het wel kon, met een eerste oogopslag een gunstige fiscale rente. Wat later altijd bleek was dat er addertjes onder het gras zaten en mensen veel meer kwijt waren. Zo zie ik het zakendoen met dit soort zaakwaarnemers ook – ze verliezen simpelweg niet, daar zorgen ze wel voor -.
Ik heb in het verleden ook nog wel een discussies gehad en zeiden mensen …ja we moeten in Brazilie talenten op hun 15de al helemaal inpeperen om naar Ajax te komen. Maar zo werkt het simpelweg niet, spelers zijn overgeleverd aan hun zaakwaarnemer. Die zaakwaarnemer zorgt voor brood op de plank van de speler, in ruil voor het feit dat hij de carričre van zo’n jongen kan sturen. Zie Ze Eduardo en hoe hij wegging bij Cruzeiro, dat heeft Ze niet op eigen houtje bedacht.
Zolang geld dus leidend is en je spelers van buiten de EU niet onder hun 18de kan halen (tenzij het echt grote talenten zijn met internationale status) blijft het moeilijk. Hetzelfde gaat ook op voor de Balkan, bij de echt grote talenten waarvan iedereen kan zien dat ze wat in zich hebben pis je meestal naast de pot; zie bv Stefan Jovetic bij Fiorentina. Dan heb je de categorie daaronder waarbij het dus meer aankomt op het zien van talent. Die spelers zijn met een goed oog meestal nog wel haalbaar, ook omdat de zaakwaarnemers daar zelf meestal minder op gedoken zijn. Gojko Kacar (Hertha), Edin Dzeko (Wolfsburg) en Neven Subotic (Dordtmund) waren vorig seizoen sensaties van de Bundesliga en hebben allen niet echt veel gekost. Maar dan komt het op je goede ogen en timing aan, dat is ook de weg waar Ajax naartoe terugmoet. Als je kant en klaar toptalent wil, dat al gepresteerd heeft op hoog niveau dan kom je bij de louche figuren uit of ze zijn al helemaal niet haalbaar meer (Gourcouff).


Citaat:

Goed stuk trouwens over Raiola. Had de FIFA nu eigenlijk al iets besloten over het al dan niet intrekken van alle makelaarslicenties? Weet nog dat er van de zomer over gesproken werd maar dat er nog geen besluit was. Zoja, zal het in praktijk ook echt iets veranderen?

In theorie heb je ook geen eens een licentie nodig, je kan het ook een familielid laten doen – ook nu al -, of een advocaat. Daarnaast is dat hele licentiesysteem al zo lek als een mandje, de meerderheid van de transfers gebeurt zonder licentie. En als het echt nodig is om dat te omzeilen wordt er gewoon een stromannetje met licentie bijgetrokken die niets doet maar op papier wel betrokken was bij de transfer. De enige oplossing is om het hele systeem op de schop te gooien en de macht weer iets dichter bij de clubs te brengen.
Empulse


Geregistreerd: 26-08-2009
Forum berichten: 917
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Kopenhagen
Geplaatst: Ma 23 nov 2009 09:34
Opzoek naar informatie in het Google nieuwsarchief kwam ik dit bericht tegen:

Citaat:
On the pages of the 'Corriere dello Sport', Mino Raiola, Prosecutor of great players including Ibrahimovic, Trezeguet, and Maxwell, lists the names of five young foreign soccer stars that should be brought immediately to Italy: "Ze Eduardo and Dudu Cruzeiro : a new Rijkaard and Romario. Lucas, the central point of Porto Alegre with an Italian passport in hand, Alfredo del Sao Paulo, a Inzaghi. And eye to the new Zidane: 15 years, is Ouasim Bouy, national dell'Ajax. should be taken fast


16 januari 2009

http://www.mediagol.it/articolo.asp?idNotizia=20508

Ik hoop dat Ajax weet wat het doet en Raiola onder controle kunnen houden. Vooral die laatste zin is erg verontrustend. Ondanks een aanbod van Milan heeft Bouy bij Ajax eind mei 2009 een contract getekend.
D_skilled


Geregistreerd: 15-11-2007
Forum berichten: 5208
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 23 nov 2009 10:02
Alles wordt weer heerlijk gehyped. Bouy kon inderdaad naar Italië. Maar de nieuwe Zidane... :mrgreen:
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 26 nov 2009 22:39
http://www.vi.nl/Nieuws-item/172949/FC- ... an-Utd.htm

Tosic, zelfde zaakwaarnemer als Ivanovic, Zhirkov,.... kwam twente ook niet zomaar bij terecht.
D_skilled


Geregistreerd: 15-11-2007
Forum berichten: 5208
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 26 nov 2009 22:45
Ze blijven maar actief op de transfermarkt. Ik zou mijn god niet weten waar Tosic zou moeten spelen. Spelers als Osei, Ruka, Parker, Akram, Wellington, de Jong, en dan mis ik nog een aantal komen niet of nauwelijks aan spelen toe.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 21 dec 2009 16:13
Citaat:
In maart van dit jaar was de zaakwaarnemer van Suarez, Daniel Fonseca, samen met zijn collega Vlado Lemic in de Amsterdam Arena. Ze gingen op bezoek bij Van den Boog, die destijds net in functie was en met wie ze wilden kennismaken. Over een mogelijke transfer van de spits is toen niet gesproken.

Komende zomer weten we of het desondanks een eerste teken aan de wand is geweest. Want Lemic heeft goede contacten bij Chelsea, met name met de almachtige clubeigenaar Roman Abramovich.

Voor Ajax zou verkoop een eenvoudige manier zijn de rode cijfers uit de boeken te gummen. Tijdens de afsluitende lunch vertelde een van de aandeelhouders waar zijn voorkeur ligt: 'Suarez moet blijven. Rode cijfers op wit papier, dat past mooi bij de clubkleuren.'


Komt uit de volgende column van Simon Zwartkruis: http://www.vi.nl/Achtergronden/Columns- ... g-Ajax.htm


De link Lemic-Ajax wordt eens te meer duidelijk, de huidige geriuchten van Chelsea en Ajax zijn er ook niet zomaar.
Jobo


Geregistreerd: 23-02-2008
Forum berichten: 673
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 28 dec 2009 19:33
Heerlijk om het topic door te lezen. Erg informatief wel erg verontrustend.

Aan alles is af te lezen dat die Raiola samen met die Lemic ons een oor gaat aan naaien.

We gaan weer talentvolle spelers verliezen die niet willen verlengen en we worden blij gemaakt met een dode en dure mus(ze duardo, kerlon en wie nog meer).

Ik vond Sjaak Swart al altijd een beetje een misselijk figuur in de zin van ik hou zoveel van ajax maar toch staan al die talenten onder contract bij hem. Ik denk nu echter dat hij beter is voor ajax dan die Raiola en Lemic.

De rol van Jol is ook redelijk misselijkmakend aan het worden als de raiola trend zich voortzet. ik mag toch hopen dat van de Boog zich niet laat ringeloren door Jol en zijn netwerk(Raiola).
Dijk


Geregistreerd: 16-04-2009
Forum berichten: 951
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 28 dec 2009 20:21
Tot nu valt er weinig te merken dat Lemic en Raiola Ajax een oor wil aannaaien. De beste jeugdspelers hebben allemaal een netjes jeugdcontract getekend bij Ajax. Dat Lemic en Raiola nu meer informatie krijgen bij Ajax is niet meer dan logica. Verder heeft Raiola afgelopen zomer wel wat belangrijke deals moeten sluiten. Denk maar aan Zlatan en Maxwell. Opvallend was wel dat die drie spelers weg werkte bij Inter en bij andere clubs bezorgde.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 1 jan 2010 11:18
Tja het is iets wat je niet zomaar op korte termijn merkt. Lemic zat bij PSV ook al een aantal jaar binnen voor het echt uit de hand liep. Hetzelfde ging op voor de vorige periode Raiola, dta ging de eerste jaren ook goed. Totdat hij gesprekken afhield, spelers niet verlengde, etc.

Ik hoop het hoor dat Ajax er geen last van krijgt, maar gezien het verleden hebben we die garantie absoluut niet.
+ Nieuw bericht <<<   <   2  |  3  |  4  |  5  |  6  |  7  |  8  |  9  |  10   >   >>> + Nieuw onderwerp
Actieve onderwerpen Wie is er online? Actieve leden
Actieve onderwerpen: 0 Leden online: 0 Actieve leden: 1.884
Berichten: 213.629 Onderwerpen: 2.459 Nieuwste lid: RobertScapy
Jouw berichten: inloggen | registreren Onderwerpen bekeken: 17.977.039 Forums: 45
= actief onderwerp = inactief onderwerp  
Forumoverzicht » Ajax: Seizoen 2011/12 » De Technische Staf & Het Bestuur » Aankoopbeleid Ajax: Scouts, zakennetwerken en makelaars
Ga
Zoeken: