Forum
Forumoverzicht » Ajax: Seizoen 2011/12 » De Technische Staf & Het Bestuur » Aankoopbeleid Ajax: Scouts, zakennetwerken en makelaars
Ga
Zoeken:

Onderwerp: Aankoopbeleid Ajax: Scouts, zakennetwerken en makelaars
Maker: PushkinBekeken: 34004
Status: InactiefBerichten: 231
+ Nieuw bericht <<<   <   2  |  3  |  4  |  5  |  6  |  7  |  8  |  9  |  10   >   >>> + Nieuw onderwerp
Auteur Bericht
Dijk


Geregistreerd: 16-04-2009
Forum berichten: 951
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 1 jan 2010 16:44
Dat heb je bij alle zaakwaarnemers. Als ze ergens niet genoeg medewerking voor krijgen. Dan zullen ze gaan tegenstribbelen, maar dat zal overal zou gaan.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 2 jan 2010 10:36
Tja de manier waarop Lemic zaken doet met spookrekenen is toch niet iets wat je bij elke zaakwaarnemer ziet.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 23 jan 2010 11:48
De laatste tijd gebeuren er weer interessante dingen. Allereerst de Hamburg- link met ‘Het Netwerk’. Afgelopen tijd zagen we een transfer van Vagner Love (CSKA-ABRAMOVIC en de aanverwante zaakwaarnemers) naar Hamburg stuklopen. Geen nood, Hamburg heeft nog altijd Rodger Linse, die er eerder ook al andere spelers afleverde (Nigel De Jong, Romeo Castelen en binnenkort waarschijnlijk transfervrij Jonathan De Guzman). Ineens duikt nu dus Ruud Van Nistelrooy op, die hoegenaamd een voorkeur had voor de Duitse competitie, gezien de link van Linse met Hamburg lijken andere voorkeuren logischer.

Dan Nicolas Lodeiro, een opvallende transfer vooral omdat Ajax helemaal niet zo’n voet aan de grond heeft in Zuid-Amerika. Je kunt er in ieder geval op verschillende manieren naar kijken. Opvallend was het wel om A-junior Eriksen naar voren te schuiven tegen Nac, het was van Jol misschien het ultieme signaal voor versterking.

Lodeiro ligt voor een stuk dus vast bij de BBC club, een groep die de laatste tijd wel vaker opdook. De echte baas van die groep is Bojan Cvijanovic waar ik het ook al eerder over gehad heb. Cvijanovic hebben we dus inderdaad eerder gezien de afgelopen jaren. Ook de woorden van Brands krijgen een andere lading in de context dat hij rustig afwachte omdat Ajax het voordeel had. Natuurlijk had Ajax een voordeel met de aanwezigheid van Suarez, maar het voordeel hebben in contact met het zakennetwerk is minstens even essentieel. Dat bewezen de stukgelopen transfers wel van Henrique en Obradovic.
Cvijanovic heeft wel meer aangebracht de afgelopen jaren:

Citaat:
Ajax ziet Ivanovic als opvolger van Stam
24/10/2007 08:49
EXCLUSIEF - Martin van Geel, technisch directeur van Ajax, heeft vorige week maandag overleg gevoerd met de zaakwaarnemer van Lokomotiv Moskou-speler Branislav Ivanovic (23).

Een dag voor de supportersprotesten en roerige ledenvergadering, maakte Van Geel aan de agent zijn interesse bekend voor de centrale verdediger, voor wie Lokomotiv maar liefst vijftien miljoen euro vraagt. Ajax ziet de Servische international als de opvolger van Jaap Stam, meldt Voetbal International

De bedoeling is de speler al in januari binnen te halen, zodat hij zich aan de zijde van Stam kan inwerken. Dat lijkt echter een kansloze missie, aangezien Ivanovic ook nadrukkelijk in de belangstelling staat van Italiaanse topclubs. De speler wil nog even wachten tot hij definitief zijn keuze maakt, maar waarschijnlijk tekent de speler een contract bij Juventus.

Ajax maakt meer kans op middenvelder Milos Krasic (23, CSKA Moskou), die bij dezelfde zaakwaarnemer is ondergebracht. VI berichtte vorige week al dat Ajax de haalbaarheid van de Serviër onderzoekt. De speler is niet de best betaalde speler van CSKA en heeft ambitie om in West-Europa te voetballen. De club uit Moskou vraagt acht miljoen euro voor de middenvelder, die ook is benaderd door Marcel Brands van AZ.


In dit bericht duikt de naam van Ajax en AZ ook al op. Toeval dat Ajax ook dara aan het scouten waren? Hoogstwaarschijnlkijk niet omdat Ajax en AZ niet in die gebieden keken destijds, waarschijnlijker dus weer ordinair aangeboden. Zoals ook wel zal hebben meegespeeld met Lodeiro. De woiorden van Jol kijgen dan ook weer een andere lading

Behalve aanvoerder, blijkt Suarez ook scout, aldus de trainer: "Onze scouts kunnen zeggen wat ze willen, maar dat hebben ze in het verleden ook gedaan. Suarez speelt met Lodeiro samen bij Uruguay, weet precies wat hij kan."
Volgens Jol is Lodeiro een speler die de ‘spitsen voedt' en zowel achter de spitsen als aan de linkerkant kan spelen. "Hij is twintig jaar oud en ik hoop dat hij een echte tien blijkt."

Met goed gescoutte spelers hoef je meestal niet te hopen of iemand wle of niet op een positie kan spelen, dat behoor je te weten na een uitgebreide bestudering door deskundigen. Tenzij je een speler wil omscholen en in zekere zin een risico neemt maar dat doe je niet met spelers die je heel duur haalt. Bij spelers die je aangeboden krijgt wordt het een ander verhaal, dan is het inderdaad meer gissen. Immers heb je ze in meeste gevallen een speler minder uitgebreid aan het werk gezien.
Veel wijst erop dat de scouting hierin weer gepasseerd is en de link met BBC, en de mensen waar Jol eerder zaken mee heeft gedaan is op z’n minst opvallend. Lodeiro hoeft daarom geen slechte speler te zijn, dart zullen we vanzelf zien.
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 23 jan 2010 14:56
De scouting van Ajax heeft Lodeiro sowieso tijdens de Sudamericano sub-20 en het WK onder-20 gezien, Pushkin.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 23 jan 2010 15:42
Citaat:
De scouting van Ajax heeft Lodeiro sowieso tijdens de Sudamericano sub-20 en het WK onder-20 gezien, Pushkin.


Dat mag ook wel, m'n punt is dat we als Ajaxzijnde nagenoeg niet in Zuid-Amerika zitten en dat bij transfers van Zuid-Amerikaanse spelers er toch ook vaak andere wegen bewandeld worden.
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 23 jan 2010 15:46
De Sudamericano was al in januari 2009. Wanneer er een speler aangeboden wordt via zo'n netwerk gaat er meestal geen jaar (en eigenlijk wilde Ajax hem pas in de zomer halen) overheen voordat er op gereageerd wordt.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 23 jan 2010 15:48
Ok, ik geloof je. Al blijf ik erbij dat het wel opvallend is dat Ajax deze speler heeft weten binnen te halen. Maargoed doet er verder ook niet zo heel veel toe.
Dijk


Geregistreerd: 16-04-2009
Forum berichten: 951
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 6 maa 2010 09:51
Ik weet niet precies waar ik het beste kan plaasten. Maar zet het hier maar neer.

Citaat:
Nieuw analysesysteem moet Ajax helpen de grootste talenten te strikken
Heel de wereld in kaart

In de moordende concurrentiestrijd om de grootse talenten ter wereld te halen, heeft Ajax een nieuw wapen. De hoofdstedelingen investeren fors in een videoanalysesysteem in de Arena, twintig dvd-recordes op de Toekomst en moeten uiteindelijk wekelijks over de data van spelers in tweehonderd duels in veertig buitenlandse competities kunnen beschikken. Ajax wil op die manier de hele wereld in kaart brengen.

De data worden verstrekt door Ortec, dat de beelden laat uitpluizen door tachtig studenten uit Ethiopië en Nederland. Het verzorgen van de beelden is niet nieuw, maar het koppelen van allerlei gegevens wel. De technische staf kan nu door één druk op de knop zien hoe bijvoorbeeld de jonge linksback van Partizan Belgrado zich manifesteert. Ajax heeft een lijst samengesteld met data waarover de club per speler wil beschikken. Die wordt vervolgens geleverd en door videoanalist Michele Santoni geïnterpreteerd.

Als er een talent uitzonderlijke statistieken heeft, gaan in Amsterdam automatisch de alarmbellen rinkelen. Een speler wordt een beetje afhankelijk van de positie op twintig punten beoordeeld. Lijdt de Servische back in tien wedstrijden geen enkele keer balverlies in de opbouw, haalt hij veertig keer de achterlijn, geeft hij vijf assists, wint hij bijna elk persoonlijk duel en incasseert in die duels geen enkele tegentreffer, dan kan het interessant zijn om hem te live aan het werk te gaan zien.

En daar kan Ajax uiteindelijk zijn winst pakken, denkt Martin Jol. “Vorig jaar bezochten de scouts twaalfhonderd duels en dat is best veel. Nu kan ik speciale informatie van een opvragen en dan haalt Michele die op. We hoeven niet meer overal iemand heen te sturen en dat bespaart geld’’

Uiteraard kost het systeem naast de forse investeringen in de apparatuur ook de nodige euro’s. Ajax betaalt een bedrag per seizoen per competitie. Het is dan ook zaak dat Santoni in overleg met Jol de landen en afdelingen zorgvuldig kiest. De Premier league, Serie A, Primera Division zijn niet zo interessant, omdat de talenten die daar spelen onhaalbaar zijn. Voor Ajax zijn landen als Uruguay, Zweden, Servië, en Argentinië aantrekkelijker. De kosten zijn aanzienlijk, maar kunnen in één klap worden terug verdiend als één speler doorbreekt in het eerste.

Hoewel de scouts wat minder vaak hun koffers mogen inpakken, zal de scouting uiteindelijk niet verdwijnen. Naast de criteria waar Ajax hen op beoordeelt, is het psychologische gedeelte volgens Santoni van groot belang. De scouting moet het mentale gedeelte voor zijn rekening nemen: hoe gedraagt een speler zich in een wedstrijd? Als voorbeeldige prof of vedette? Daarnaast zal volgens Ajax geen enkele speler puur op basis van de beelden worden aangetrokken. Uiteindelijk wordt hij bekeken.

De videoanalyse zal ook in de eigen jeugdopleiding worden gebruikt. Trainingen en wedstrijden van de jeugdteams worden opgenomen. De zogenoemde ‘Query’s’ geven aan waar een speler op welke positie aan moet voldoen. Daardoor wordt de beslissing om spelers van de opleiding te sturen volgens Ajax objectiever. Al zal de beslissing nooit alleen aan de hand van de statistieken worden genomen. De mening van de Hoofdtrainer en Jan Olde Riekerink als hoof opleidingen blijven doorslaggevend.


Telegraaf
ssvoogel


Geregistreerd: 19-08-2009
Forum berichten: 908
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 6 maa 2010 12:27
Misschien moeten ze eens wat echte liefhebbers aantrekken als scouts en naar de verschillende werelddelen sturen. Ik stel me wel beschiklbaar voor Uruguay hoor ;) Het probleem is dat er teveel op videobeelden word beslist. Scouts zien slechts 2 of 3 wedstrijden van een speler. Ze moeten mensen hebben die over een langere periode alle wedstrijden zien.

Iedereen in Nederland is het erover eens dat Douglas een talent is en dat ook Matavz er eentje is om in de gaten te houden. Waarom? Omdat wij alle wedstrijden van deze spelers zien. Dat moet met de buitenlandse spelers dus ook gebeuren. Stationeer een scout in een land en laat hem elke maand een rapport opsturen. Klaar ben je.
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 6 maa 2010 12:44
Werken via videobeelden kan uitstekend werken. Scouts kunnen op die manier juist veel meer zien dan wanneer ze puur afhankelijk zijn van tripjes (wat ook nog eens veel duurder is). In de laatste fase is het natuurlijk wel belangrijk dat een speler in het stadion bekeken wordt.
ssvoogel


Geregistreerd: 19-08-2009
Forum berichten: 908
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 6 maa 2010 13:16
Citaat:
Werken via videobeelden kan uitstekend werken. Scouts kunnen op die manier juist veel meer zien dan wanneer ze puur afhankelijk zijn van tripjes (wat ook nog eens veel duurder is). In de laatste fase is het natuurlijk wel belangrijk dat een speler in het stadion bekeken wordt.


Maar je moet ook geen tripjes regelen. Je moet mensen gewoon een jaar lang ergens neerzetten. Een jaar lang iemand in bijvoorbeeld Argentinie of Uruguay laten wonen als scout. Niet die tripjes met dure hotels, want dat is inderdaad zonde van het geld
Peter79


Geregistreerd: 16-05-2008
Forum berichten: 1624
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 8 maa 2010 09:57
Citaat:
Werken via videobeelden kan uitstekend werken. Scouts kunnen op die manier juist veel meer zien dan wanneer ze puur afhankelijk zijn van tripjes (wat ook nog eens veel duurder is). In de laatste fase is het natuurlijk wel belangrijk dat een speler in het stadion bekeken wordt.


Maar je moet ook geen tripjes regelen. Je moet mensen gewoon een jaar lang ergens neerzetten. Een jaar lang iemand in bijvoorbeeld Argentinie of Uruguay laten wonen als scout. Niet die tripjes met dure hotels, want dat is inderdaad zonde van het geld

Dan pak je dus maar 1 land en met dat nieuwe systeem een veel groter deel van de wereld. Zo'n systeem zorgt er bovendien voor dat je veel gerichter kunt scouten ipv een dure reis maken op basis van wat tips. Bovendien moet je altijd waken dat je niet een te grote kolonie van mensen uit 1 land bij je club hebt. De Brazilliaanse enclave bij Real Madrid een paar jaar terug, de Ivoriaanse bij Beveren, de Belgische bij Roda etc, niet goed voor het teamproces.
Empulse


Geregistreerd: 26-08-2009
Forum berichten: 917
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Kopenhagen
Geplaatst: Ma 8 maa 2010 10:07
Citaat:
Dan pak je dus maar 1 land en met dat nieuwe systeem een veel groter deel van de wereld. Zo'n systeem zorgt er bovendien voor dat je veel gerichter kunt scouten ipv een dure reis maken op basis van wat tips. Bovendien moet je altijd waken dat je niet een te grote kolonie van mensen uit 1 land bij je club hebt. De Brazilliaanse enclave bij Real Madrid een paar jaar terug, de Ivoriaanse bij Beveren, de Belgische bij Roda etc, niet goed voor het teamproces.


Helemaal mee eens, daarnaast kun je op deze manier eerder beoordelen of iemand een toegevoegde waarde kan zijn en de concurrentie dus voor zijn.
Fregge


Geregistreerd: 18-04-2008
Forum berichten: 4313
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Veghel (Noord-Brabant)
Geplaatst: Ma 8 maa 2010 10:10
Dan ben ik benieuwd wat voor Video's er binnen komen. YouTube Filmpjes (waar iedereen behalve Sno goed is) of dvd's met hele wedstrijden. Naar mijn mening is gewoon live kijken op de plaats waar hij speelt het beste.
Riejuh


Geregistreerd: 03-06-2008
Forum berichten: 7454
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: IJzendijke
Geplaatst: Ma 8 maa 2010 10:11
Citaat:
Dan ben ik benieuwd wat voor Video's er binnen komen. YouTube Filmpjes (waar iedereen behalve Sno goed is) of dvd's met hele wedstrijden. Naar mijn mening is gewoon live kijken op de plaats waar hij speelt het beste.


Hele wedstrijden, waarbij gelet wordt op de statistieken: Balverlies, balaanames, acties, goede passes etc. Zoiets was het volgens mij.
Empulse


Geregistreerd: 26-08-2009
Forum berichten: 917
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Kopenhagen
Geplaatst: Ma 8 maa 2010 10:14
Citaat:
Dan ben ik benieuwd wat voor Video's er binnen komen. YouTube Filmpjes (waar iedereen behalve Sno goed is) of dvd's met hele wedstrijden. Naar mijn mening is gewoon live kijken op de plaats waar hij speelt het beste.


Dit systeem is uiteraard bedoeld als oriëntatie-medium.... Een filter om spelers die het meest in aanmerking komen als versterking in kaart te brengen. Daarna kunnen ze in persoon gescout worden.
Empulse


Geregistreerd: 26-08-2009
Forum berichten: 917
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Kopenhagen
Geplaatst: Za 27 maa 2010 09:55
Citaat:
Ajax moet op zoek naar een nieuwe scout, die de Belgische toptalenten naar Amsterdam brengt. Urbain Haesaert gaat per 1 juli aan de slag als hoofd jeugdscouting bij Anderlecht.

De 68-jarige scout is sinds 2006 hoofdscout voor België bij Ajax. Hij ontdekte onder meer Jan Vertonghen, Thomas Vermaelen, Tom de Mul en Toby Alderweireld en bracht ze onder bij de Amsterdamse club. Ajax verkocht De Mul en Vermaelen in het verleden voor respectievelijk vijf en dertien miljoen euro. Ook Vertonghen en Alderweireld, het vaste centrale duo van Ajax, hebben inmiddels een flinke marktwaarde opgebouwd.

Anderlecht hoopt dat Haesaert dat kunstje herhaalt bij Paarswit. "Ik ben trots dat zo'n vakman ons komt versterken", zegt manager Herman Van Holsbeeck tegenover Sporza. "Zijn ervaring en kennis van het jeugdvoetbal zijn van onschatbare waarde."

Haesaert over zijn besluit: "Anderlecht heeft het geweer van schouder veranderd en wil met de jeugd verder. Ik blik ook met plezier terug op mijn periode bij Ajax, waar ik zes heerlijke jaren heb gekend."


Opmerkelijk.

Bron: FC Update
Riejuh


Geregistreerd: 03-06-2008
Forum berichten: 7454
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: IJzendijke
Geplaatst: Za 27 maa 2010 10:26
Jammer dat ze hem laten gaan. Heeft toch goed werk geleverd voor Ajax. Hopelijk blijven ze wel op de belgische markt actief want er zit voldoende talent.

Verder las ik een stukje in de ajax-life krant gisteren, dat er 32 clubs zijn in Brazilie die de naam "Ajax" dragen. Nu zit de ArenA al in Brazil voor het Wk2014 en informatie uitwisselen, voor Ajax zou het ook interessant zijn om hiermee iets te doen.
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 21 apr 2010 13:36
Klopt dat rijtje scouts nog steeds, Pushkin? Ik heb namelijk vernomen dat de buitenlandse scouts er bij Ajax uit worden gezet. Haessaert is natuurlijk al vertrokken. Schilcher en Gasselich gaan volgen, geloof ik.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 18-08-2007
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 21 apr 2010 13:40
Waarom worden die eruit gezet? Hassaert was geen slechte voor AJAX. Die heeft AJAX echt miljoenen euro's bezorgt.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 22 apr 2010 10:31
Citaat:
Klopt dat rijtje scouts nog steeds, Pushkin? Ik heb namelijk vernomen dat de buitenlandse scouts er bij Ajax uit worden gezet. Haessaert is natuurlijk al vertrokken. Schilcher en Gasselich gaan volgen, geloof ik.


Nope, klopt niet meer. Sterker nog de Ajaxscout in Frankrijk - Loic Desire - heeft Ajax al afscheid van genomen een tijdje terug. Bij Gasselich kun je je afvragen of het niet meer een vriendendienstje was om hem scout te maken. Als Schilcher vertrekt valt er wel wat weg, zou me niet verbazen als die ook voor een Servisch of Kroatisch bureau ging werken zoals Ton Pronk. Dan zijkn er twee mogelijkheden, Ajax stelt nieuwe scouts aan of Ajax gaat haar aankoopbeleid volgens andere processen inrichten en downsized de scouting.

Persoonlijk ben ik benieuwd wat er met Fred Arroyo gaat gebeuren, ik heb geen idee of Ajax nou tevreden over hem is of niet.
ghostwriter


Geregistreerd: 08-02-2008
Forum berichten: 5481
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Londen
Geplaatst: Za 24 apr 2010 15:59
Zou het niet iets zijn om Tonny Bruins Slot te vragen of hij een paar jaar bij Ajax als scout aan de slag zou willen? Als er iemand goed is in het maken van een analyse van de tegenstander of een speler is hij het wel dus volgens mij zou hij het als scout ook goed moeten doen. Ik denk niet dat hij op Koeman wil gaan wachten en dan weer eens na al een paar maanden weer van club te moeten wisselen.
Dijk


Geregistreerd: 16-04-2009
Forum berichten: 951
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 24 apr 2010 17:40
Is er wel plaats bij Ajax voor hem. Van der Zee doet nu de analyse van de tegenstander en doet dat volgens mijn naar behoren. Ook Jol is tevreden over hem omdat die hem als personal scout gebruikt.
ghostwriter


Geregistreerd: 08-02-2008
Forum berichten: 5481
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Londen
Geplaatst: Za 24 apr 2010 18:05
Citaat:
Is er wel plaats bij Ajax voor hem. Van der Zee doet nu de analyse van de tegenstander en doet dat volgens mijn naar behoren. Ook Jol is tevreden over hem omdat die hem als personal scout gebruikt.

Er vertrekken veels scouts dus natuurlijk is er plaats voor Tonny Bruins Slot, hij hoeft de rol van V.d. Zee niet over te nemen maar kan als normale spelersscout aan de slag. Nu Hassaert vertrekt kan je bijvoorbeeld zeer goed een scout in Belgie gebruiken.
Dijk


Geregistreerd: 16-04-2009
Forum berichten: 951
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 24 apr 2010 18:24
Welke rol zie jij voor Tonny Bruin Slot weggelegd binnen Ajax. Toch niet als scout in België waar die veel minder kennis heeft dan Hassaert en dan vooral in de jeugdklasse. Daarbij moet Ajax snijden in de salariskosten ook bij het voetbaltechnisch personeel en het lijkt me niet dat Bruin Slot gratis komt werken.
+ Nieuw bericht <<<   <   2  |  3  |  4  |  5  |  6  |  7  |  8  |  9  |  10   >   >>> + Nieuw onderwerp
Actieve onderwerpen Wie is er online? Actieve leden
Actieve onderwerpen: 0 Leden online: 0 Actieve leden: 1.883
Berichten: 213.629 Onderwerpen: 2.459 Nieuwste lid: Janemub
Jouw berichten: inloggen | registreren Onderwerpen bekeken: 17.951.396 Forums: 45
= actief onderwerp = inactief onderwerp  
Forumoverzicht » Ajax: Seizoen 2011/12 » De Technische Staf & Het Bestuur » Aankoopbeleid Ajax: Scouts, zakennetwerken en makelaars
Ga
Zoeken: