| | |
Forum
Onderwerp: Maarten Stekelenburg
Maker: BertjeBekeken: 107959 Status: InactiefBerichten: 2080
|
Auteur
|
Bericht
|
Chivu 05

Forum berichten: 796
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Do 21 feb 2008 14:46
|
|
Stekelenburg heeft zijn contract verlengd tot 2012. Gek dat er gister in VI stond dat hij wilde wachten en dat het dan vandaag rond is, maar zo gaat het wel vaker in de voetballerij.
Maarja, verlengde Babel zijn contract ook niet rond deze tijd vorig jaar en was hij in de zomer vertrokken ? Zoveel zegt hij dus niet, maar bij een keeper ligt die wel even anders dan bij een aanvaller lijkt me.
|
Eto'o

Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Do 21 feb 2008 14:54
|
|
Het zegt in ieder geval dat Ajax meer geld voor hem kan krijgen indien Stekelenburg alsnog vertrekt, Chivu.
Dat stuk in de VI zal dan wel flink uit z'n verband gerukt -of gedateertd zijn. Anders kan ik deze zet niet helemaal verklaren. In ieder geval fijn dat die jongen toch graag wil blijven en Ajax alleen in lijkt te willen ruilen voor een serieuze sportieve verbetering (dus geen Tottenham of HSV). Een absolute topkeeper? Neuh, maar de prioriteit wat betreft vervangers ligt in ieder geval niet op doel. En hij heeft natuurlijk een aantal hele sterke punten.
|
Robbin-R

Forum berichten: 147
|
Geplaatst: Do 21 feb 2008 16:59
|
|
Voor Ajax denk ik momenteel de beste doelman. Uit de eigen jeugd, spreekt Nederlands en heeft getoond zich nog te ontwikkelen. Buiten het veld is hij nu een rustpunt, op het veld is hij dit ook absoluut aan het worden.
|
Wij zijn Ajax

Forum berichten: 2337
|
Geplaatst: Do 21 feb 2008 19:02
|
|
Mooi! Goede keeper met een Ajaxhart, die eerst wat wil bereiken voor Ajax. Een voorbeeld voor de rest!
|
Eto'o

|
Geplaatst: Do 17 apr 2008 16:03
|
|
Citaat: Stekelenburg de man in vorm bij Ajax
AMSTERDAM - Maarten Stekelenburg is bezig een sterk seizoen bij Ajax en net als John Heitinga, Edgar Davids en Klaas-Jan Huntelaar een van de bepalende spelers. Samen strijden ze zondag voor de laatste kans op een kampioenschap.
Ajax won woensdag met 2-1 van FC Groningen, waardoor de Amsterdammers met een achterstand van drie punten op PSV en een veel beter doelsaldo de laatste competitieronde ingaan. “Vorig jaar ging PSV er onverwachts met de titel vandoor, laten we hopen dat dit nu ons overkomt”, zegt de 25-jarige keeper.
De wedstrijd in Groningen zou eigenlijk zondag worden gespeeld, maar vanwege brandjes op de tribune werd het duel uitgesteld. “Dat was balen. We gingen met een goed gevoel naar Groningen. Dan moet je de knop omzetten en met een relatief korte voorbereiding weer klaarstaan”, zei Stekelenburg na afloop van het duel.
Ontknoping
Nu komt het er in de laatste thuiswedstrijd tegen Heracles op aan voor Ajax, terwijl PSV op bezoek moet bij Vitesse. Stekelenburg: “Natuurlijk is PSV in het voordeel, maar het wordt nog lastig genoeg. Vorig seizoen werd PSV in eigen huis kampioen tegen Vitesse. Zij spelen nu nog voor een tiende plaats en als ze hun plicht doen is het nog niet gespeeld.”
“Dit is een van mijn betere seizoenen”, zei Stekelenburg verder tegen Novum Nieuws. “Ik begon sterk, had een iets mindere periode, maar ik heb dit seizoen niet veel te klagen. “Natuurlijk denk je wel eens dat ik bepaalde situaties anders had moeten oplossen. Aan de andere kant, als het team minder speelt is het voor mij ook lastiger. Ik moet dan proberen daar niet in mee te gaan, daar leer ik in.”
Record tegengoals
Ondanks dat Stekelenburg zelf in goede vorm verkeert -hij stopte dit seizoen onder meer enkele strafschoppen- kreeg hij sinds zijn debuut in Ajax 1 nog nooit zo veel tegengoals: 44. “Tsja, dat zijn er te veel. Dat frustreert me wel, zeker als de tegendoelpunten het resultaat negatief beïnvloeden. Het zijn vaak individuele fouten. We hebben vooral problemen met de lopende mensen. Maar het is te gemakkelijk om het op de verdediging af te schuiven, verdedigen begint voorin.”
Stekelenburg kreeg te maken met een nieuwe keeperstrainer. Fred Grim verruilde Ajax voor Sparta en Carlo L’Ami nam zijn plaats in. De doelman is, na een korte gewenningsperiode, te spreken over de aanpak van L’Ami. “Ik vond het persoonlijk erg jammer dat Fred wegging. Maar de samenwerking met Carlo is erg goed. Het is niet beter of slechter, maar anders.”
L’Ami stelt dat Stekelenburg zich vooral heeft ontwikkeld op het gebied van coaching. “Hij is daarin veel volwassener geworden. Hij zet meer de lijnen uit dan voorheen.” Stekelenburg is nuchter in zijn aandeel in het coachen van zijn medespelers. “Ik kan niet elf man neerzetten. Natuurlijk laat ik me als ervaren jongen meer gelden, maar op een gegeven moment moet ik ook een bal pakken.”
Ontwikkelen
Volgens zowel L’Ami als Stekelenburg moet hij zich vooral op fysiek vlak nog meer ontwikkelen. “Ik ben nu 25, dus ik heb nog even. Maar als ik het vergelijk met een aantal jaar geleden, ben ik al flink vooruitgegaan. Toen was ik vaak geblesseerd. Nu doseer ik beter, blijf niet altijd doorgaan.”
Na het seizoen wacht Stekelenburg nog een mooi toetje. Komende zomer is hij achter Edwin van der Sar normaal gesproken tweede keeper van Oranje tijdens het Europees kampioenschap. “Dat is wel spannend. Twee jaar geleden was ik erbij op het WK en dat was erg mooi.” De Ajax-goalie geeft Oranje meer dan vijftig procent kans om door de lastige poulefase, waarin Italië, Frankrijk en Roemenië de opponenten zijn, te komen. “Als we de poule overleven, kunnen we in het toernooi groeien. En als je kampioen wil worden moet je toch van iedereen winnen.”
Na het EK stopt Van der Sar bij Oranje, waarmee de weg voor Stekelenburg vrij lijkt om eerste doelman te worden. “Ik vind het jammer dat hij stopt en ben blij dat hij er nu nog is. Niet dat ik veel van hem heb geleerd, daar waren de periodes bij Oranje te kort voor. Maar het is gewoon een goede keeper. Aan de andere kant kom ik meer aan spelen toe als hij weg is.”
Trouw aan Ajax
In maart verlengde de keeper zijn contract bij Ajax tot 2012, en hij wil minimaal nog een jaar in Amsterdam blijven. “Ik heb hier mijn familie, mijn vrienden en ik ben hier eerste keeper. Al met al heb ik het bij Ajax naar mijn zin.” Aan de andere kant weet Stekelenburg ook hoe het werkt in de voetballerij. “Kijk, als er een club komt met veel miljoenen, dan wordt lastig.” Ooit hoopt hij voor een grote buitenlandse club te spelen. “Als ik dit niveau vast kan houden, zullen we kijken waar het eindigt. Engeland en Spanje vind ik mooie competities, Italië trekt me niet zo.”
Nusport.nl
Ik vind dat Stekelenburg nog altijd wat meer lef moet tonen bij hoge ballen. Daarnaast vind ik dat hij soms iets te nonchalant een bal laat lopen waarvan ik denk, die had je kunnen hebben.
PS Wat heeft die man gesnoven dat hij Davids bij de bepalende spelers noemt en Suárez niet. Het boeit me verder niet hoor, maar Suárez is in ieder geval alles behalve een media-darling.
|
Eto'o

|
Geplaatst: Di 29 apr 2008 17:24
|
|
Citaat: Stekelenburg: ‘Volgend seizoen keep ik nog bij Ajax’
29-apr-2008 17:25
Door Bart Vlietstra
Ajax kan ook volgend seizoen rekenen op de diensten van Maarten Stekelenburg (foto). De stand-in van Edwin van der Sar in Oranje is stellig in de nieuwe Sportweek. “Volgend seizoen keep ik nog bij Ajax. Of we nou Champions League spelen of niet. Ik heb pas bijgetekend. Lig nu vast tot 2012. Dat doe je niet zomaar, dan ga je niet drie maanden later weg. Ik zou ook niet weten waarom. Ik ben hier eerste keeper, mijn familie en vrienden wonen in de buurt en ons nieuwe huis in Limmen is net af.”
Stekelenburg kijkt met goede moed vooruit naar de aankomende play-offs. Donderdag wacht SC Heerenveen. “Wij zijn favoriet voor de play-offs. We hebben de voorbije twee jaar bewezen dat we deze klus kunnen klaren. … Het worden mooie wedstrijden met SC Heerenveen omdat we beide willen voetballen. Het laatste duel wonnen we met 4-2, maar het had net zo goed 5-2 voor SC Heerenveen kunnen zijn.”
Sportweek.nl
|
Wij zijn Ajax

|
Geplaatst: Wo 30 apr 2008 12:04
|
|
Dat kan hij wel roepen, maar stel dat een Europese topclub hem de mogelijkheid biedt om te tekenen dan doet hij het toch. Ik hecht niet zoveel waarde aan dit soort artikelen.
|
ghostwriter

Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Wo 30 apr 2008 12:06
|
|
Citaat: Dat kan hij wel roepen, maar stel dat een Europese topclub hem de mogelijkheid biedt om te tekenen dan doet hij het toch. Ik hecht niet zoveel waarde aan dit soort artikelen. Er komt alleen geen Europese topclub want Stekelenburg is geen Europese topkeeper. Hij is goed maar moet nog erg veel bijleren en vooral een paar dingen afleren. Ik hoop dat hij in de toekomst een keeperstrainer krijgt die zelf een topkeeper is geweest want alleen die kunnen hem echt verder brengen. Edwin v.d. Sar ofzo.
|
Wij zijn Ajax

|
Geplaatst: Wo 30 apr 2008 12:15
|
|
Citaat: Dat kan hij wel roepen, maar stel dat een Europese topclub hem de mogelijkheid biedt om te tekenen dan doet hij het toch. Ik hecht niet zoveel waarde aan dit soort artikelen. Er komt alleen geen Europese topclub want Stekelenburg is geen Europese topkeeper. Hij is goed maar moet nog erg veel bijleren en vooral een paar dingen afleren. Ik hoop dat hij in de toekomst een keeperstrainer krijgt die zelf een topkeeper is geweest want alleen die kunnen hem echt verder brengen. Edwin v.d. Sar ofzo.
Tja, dan kan je beter zeggen: ik denk dat ik niet de kans zal krijgen om de gewenste overstap te maken, dus dan is het waarschijnlijk dat ik blijf. Ik vind hem een topkeeper in wording(hij moet nog sommige dingen bijschaven(slimmer aanpakken)). Ik denk dat hij ook gebrand is om dat te bewijzen, daarom zal hij zo'n kans nooit laten lopen.
|
Eto'o

|
Geplaatst: Wo 30 apr 2008 22:48
|
|
Citaat: Tja, dan kan je beter zeggen: ik denk dat ik niet de kans zal krijgen om de gewenste overstap te maken, dus dan is het waarschijnlijk dat ik blijf.
Natuurlijk gaat Stekelenburg dat niet zeggen. Die jongen heeft ook mediatraining gehad en weet dus hoe hij dingen het beste kan formuleren.
|
Wij zijn Ajax

|
Geplaatst: Wo 30 apr 2008 22:50
|
|
Achja, het maakt niet uit. Ik geef alleen aan dat deze woorden geen betekenis hebben. Dus allemaal leuk en aardig, maar je koopt er niks voor. Dus een onzin artikel.
|
Wij zijn Ajax

|
Geplaatst: Wo 7 mei 2008 16:15
|
|
Citaat: Stekelenburg: "Ik zie wel waar mijn plafond ligt"
Maarten Stekelenburg verlengde onlangs zijn contract bij Ajax tot medio 2012. Eén van de redenen waarom hij langer bij de Amsterdammers blijft is dat er volgens hem nog voldoende aan zijn spel te verbeteren valt.
"Ik probeer met alles beter te worden en dan zie ik aan het einde van mijn carrière wel waar mijn plafond ligt", stelt de doelman op de officiële website van Ajax. "Ik wil alles wel maar je moet wel reëel blijven. Op dit moment gaat het goed, maar moet je dan gelijk verkassen? Ik vind van niet. Ik wil het ook niet. Ik heb hier alles en ben hier eerste keeper. Ik zie geen reden weg te gaan."
Hij sluit echter niet uit dat hij ooit uit Amsterdam zal vertrekken. "Zeg nooit nooit natuurlijk want als er straks een fantastische club komt, moet je daar toch over nadenken. Ik zal echter niet zomaar weggaan en blijf hier sowieso nog een jaar."
De goalie, die door de supporters is verkozen tot Ajacied van het jaar, denkt dat hij met name door ervaring een betere doelman is geworden. "Dit seizoen gaat het goed. Je gaat momenten herkennen en daardoor worden je beslissingen beter. Dat heeft met leeftijd te maken en met het aantal wedstrijden dat je speelt."
Stekelenburg wil niet van zichzelf zeggen dat hij de ideale opvolger van Edwin van der Sar bij het Nederlands elftal is. "Dat is niet aan mij om dat te zeggen", weet de Haarlemmer. "Dat is aan de bondscoach. Ik ga niet zeggen dat ik eerste keeper ben."
Bron: Voetbalprimeur.nl
|
stekelfan

Forum berichten: 486
|
Geplaatst: Do 22 mei 2008 18:47
|
|
geweldige keeper !
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Do 22 mei 2008 18:50
|
|
Maar nog geen Van der Sar!
Welkom, stekelfan!
|
stekelfan

|
Geplaatst: Do 22 mei 2008 19:03
|
|
dankje
nee nog niet !
vd sar was gister ook weer grandioos
stekel ajacied van het jaar
|
Marnix

Forum berichten: 2786
|
Geplaatst: Za 24 mei 2008 10:40
|
|
Ben eigenlijk best blij dat Stekelenburg sowieso nog een seizoen blijft, is wel een stabiele keeper geworden het is natuurlijk nog niet zeker maar toch heb er een goed gevoel bij..
|
Perry Patana

Forum berichten: 101
|
Geplaatst: Zo 25 mei 2008 15:08
|
|
Steek krijgt steeds meer uitstraling en zelfvertrouwen zo lijkt het. De grote blunders zijn ook verleden tijd.
|
Wij zijn Ajax

|
Geplaatst: Zo 25 mei 2008 16:55
|
|
Tja, ik zou zelf Stekelenburg boven VD Sar overwegen. Ik zou ze beide laten spelen eigenlijk.
|
Tombo

Forum berichten: 95
|
Geplaatst: Ma 26 mei 2008 08:29
|
|
Sar zit op een roze wolk...die MOET je nu echt laten spelen!
|
TvP

Forum berichten: 1370
|
Geplaatst: Ma 26 mei 2008 09:03
|
|
Stekelenburg wordt inderdaad steeds beter, maar beter dan Van der Sar is hij sowieso nog niet. Van der Sar duikt altijd naar de bal en heeft veel meer ervaring.
Bij Stekelenburg zie je nog wel eens dat hij verbijsterd aan de gron blijft staan, wat wel eens voor tegengoals heeft gezorgd.
In de toekomst vind ik hem wel de opvolger van Edwin, iedereen die roept dat Velthuizen en Vorm beter zijn, moeten toch maar eens beter gaan opletten:)
Nog ff een vraagje over onze doelman.
Bij de warming-up tegen Twente, keek Maarten continue naar de linkerpaal als hij een bal gevangen heeft. Is dit iemand als eens opgevallen, zo ja waarom doet hij dit?
Ik ben wel benieuwd eigenlijk.
|
Eto'o

|
Geplaatst: Ma 26 mei 2008 11:12
|
|
Poeh, ik heb eigenlijk geen idee, Kolo. Al sla je me dood. Tijdens de wedstrijd deed hij het niet, neem ik aan. Wellicht is het bijgeloof?
Het is me inderdaad opgevallen dat Stekelenburg bij een aantal goals dit seizoen aan de grond genageld stond, terwijl ik de indruk had dat hij beter had kunnen anticiperen op een doelpoging.
|
Bart

Forum berichten: 4810
|
Geplaatst: Za 31 mei 2008 09:53
|
|
Citaat: Bij Ajax is hij onomstreden de eerste keeper. Bij het Nederlands elftal (nog) niet. Nu Edwin van der Sar na het winnen van de Champions League terug is bij Oranje, moet Maarten Stekelenburg genoegen nemen met de reservebank.
Die rol is hij bij Oranje gewend; daarom is de omschakeling van het vaste keeperschap naar de reserverol niet moeilijk. ,,Dat is al vier jaar zo”, vertelt de Ajacied tijdens het persmoment in het Golden Tulip hotel in Hoenderloo. ,,Dat weet je. Bovendien is het niet meer dan logisch. In mijn ogen is Edwin van der Sar, op zijn leeftijd, nog steeds de beste keeper ter wereld. Dan is het helemaal niet erg om tweede keeper te zijn, daar kan ik mij in schikken. Dat is absoluut niet moeilijk. Mijn rol is om goed te trainen en mocht er eventueel onverhoopt iets met Van der Sar gebeuren, dan zal ik er moeten staan."
Leeft hij dan elk moment met spanning in het lijf? ,,Dat is iets minder als je tweede keeper bent, dan als je weet dat je gaat spelen. Dat is misschien het enige verschil, want spanning is altijd aanwezig.”
Nadat het seizoen met Ajax was afgelopen, vertrok Stekelenburg bijna direct naar het Nederlands elftal. Die omschakeling ging moeiteloos. ,,Het viel op zich wel mee om de knop om te zetten. Ik was wel blij dat ik direct door kon gaan. Dat is beter dan dat je een week niets doet en dan met Oranje in trainingskamp gaat. Nu hadden we zondag de laatste wedstrijd met Ajax en dinsdag moesten we verzamelen. De week ging dus gewoon door. Ik ben topfit, voel me niet vermoeid al is deze week best pittig geweest. Het was een lang seizoen zonder winterstop. Maar ik voel me goed en fit. Het is jammer dat we bij Ajax met lege handen staan. Voor malen over het mislukte seizoen was geen tijd. Dat zal misschien na het EK wel gebeuren, maar op dit moment is het EK het belangrijkste.”
De eerste trainingsperiode met het Nederlands elftal verliep volgens de Noord-Hollander ‘prima’. Dat hij mocht keepen tegen Oekraïne was eveneens een prettige gebeurtenis. ,,Ik wist dat Edwin van der Sar vanwege het spelen van de Champions Leaguefinale later zou komen. Het zat er dus wel aan te komen dat ik die oefenwedstrijd zou keepen. Het is lekker dat je er weer een interland bij hebt. Dat ik de nul heb gehouden, was ook fijn, maar daar moet je niet te moeilijk over doen, want Oekraïne stelde niet heel veel voor in die wedstrijd”, concludeert de Ajacied nuchter.
Toen de Edwin van der Sar zich, na het winnen van de Champions League, meldde bij het trainingskamp, stapte Stekelenburg niet direct op hem af. ,,Ik had hem al een bericht gestuurd na het winnen van de Champions League en hem gefeliciteerd. Dit is hartstikke mooi voor hem en ik gun het hem van harte. Ik ben heel blij voor hem. En natuurlijk wil ik dat zelf ook eens bereiken. Dat is toch logisch. Het is de grootste prijs die je kunt halen met clubvoetbal.”
Oranje zat al in trainingskamp op het moment dat Van der Sar aan zijn finale begon. Stekelenburg zat aan de buis gekluisterd. ,,Ik was al vanwege hem voor Manchester United. Ik lette die wedstrijd niet heel speciaal op de acties van Van der Sar. Hij kreeg ook niet veel te doen. Het werd zo’n scenario waar je als keeper van droomt. Dat je de beslissende penalty pakt en dat het daarna direct is afgelopen. Hij noemde het ‘Het Van Breukelen-moment’. Wij zullen het later het ‘Van der Sar-moment’ noemen.”
Hoe reageerde hij voor de tv toen Van der Sar de bal stopte? ,,Ik was heel blij voor hem. En of het iets meebrengt naar Oranje toe? Ja, je kan beter iemand hebben die gewonnen heeft, dan die de finale verloren heeft. Dat lijkt me logisch. We praten veel met elkaar. Niet alleen over voetbal hoor, gelukkig niet. Tijdens trainingen, nabesprekingen en teambesprekingen gaat het over voetbal, maar het moet niet de hele dag over voetbal gaan, dan word je gek.”
Met de komst van Van der Sar moest Stekelenburg een stapje terug doen in de keepershiërarchie. Dus zat hij donderdagavond tegen Denemarken op de bank. ,,Ik zat ontspannen op de bank. Ben altijd vrij rustig. Als je de eerste helft ziet, dan kan je niet meer dan tevreden zijn. We hebben het heel goed gedaan, het enige dat we hebben nagelaten, is meer doelpunten maken. Als je er twee of drie maakt, dan is de wedstrijd gelopen. Nu gaat iedereen toch met een rotgevoel naar huis omdat het 1-1 is en de tweede helft tegenviel. Want zo was het natuurlijk wel. We hadden in de tweede helft zakelijker moeten zijn, want zoals we de eerste helft speelden, is niet negentig minuten vol te houden.”
Dat dit EK misschien het laatste eindtoernooi is waarin Stekelenburg reservekeeper is , houdt hem niet bezig. ,,We gaan gewoon een EK spelen in Zwitserland en Oostenrijk en straks zien we het wel. Het is koffiedik kijken. Ik zie wel of de nieuwe bondscoach mij selecteert. Dat is aan hem en ik hoor het wel.”
Nu richt Stekelenburg zich met de overige selectieleden op het naderende EK, waarin Nederland direct aan de bak kan met Italië, Frankrijk en Roemenië als poulegenoten. ,,Wij zitten in de zwaarste poule van het EK”, beseft de Ajacied van het jaar. ,,Iedereen heeft het over Italië en Frankrijk, maar we moeten ook nog van Roemenië zien te winnen. We hebben in de kwalificatie ook niet al te beste resultaten tegen ze gehaald, thuis 0-0 en uit verloren. Maar hoe we bij vlagen tegen Oekraïne speelden en de eerste helft tegen Denemarken, geeft vertrouwen naar het EK toe. Dan moeten we er staan en als we merken dat het in een wedstrijd niet loopt, moeten we op resultaat kunnen spelen. Daar gaat het uiteindelijk om, al heb je ook een dosis geluk nodig om Europees kampioen te kunnen worden. We moeten leren uit donderdagavond dat we zakelijker moeten spelen. Ik verwacht veel van Nederland. Daarnaast zou Spanje het weleens goed kunnen gaan doen. Maar dat baseer ik puur op de spelers die zijn geselecteerd, terwijl dat ook niet alles hoeft te zeggen. Ik zal zoveel mogelijk wedstrijden proberen te zien en dan vooral als liefhebber.”
Ajax.nl
|
stekelfan

|
Geplaatst: Za 31 mei 2008 12:31
|
|
Citaat: Stekelenburg wordt inderdaad steeds beter, maar beter dan Van der Sar is hij sowieso nog niet. Van der Sar duikt altijd naar de bal en heeft veel meer ervaring.
Bij Stekelenburg zie je nog wel eens dat hij verbijsterd aan de gron blijft staan, wat wel eens voor tegengoals heeft gezorgd.
In de toekomst vind ik hem wel de opvolger van Edwin, iedereen die roept dat Velthuizen en Vorm beter zijn, moeten toch maar eens beter gaan opletten:)
Nog ff een vraagje over onze doelman.
Bij de warming-up tegen Twente, keek Maarten continue naar de linkerpaal als hij een bal gevangen heeft. Is dit iemand als eens opgevallen, zo ja waarom doet hij dit?
Ik ben wel benieuwd eigenlijk.
misschien toevallig
of misschien inderdaad een bijgeloof
|
stekelfan

|
Geplaatst: Za 31 mei 2008 12:32
|
|
Citaat: Bij Ajax is hij onomstreden de eerste keeper. Bij het Nederlands elftal (nog) niet. Nu Edwin van der Sar na het winnen van de Champions League terug is bij Oranje, moet Maarten Stekelenburg genoegen nemen met de reservebank.
Die rol is hij bij Oranje gewend; daarom is de omschakeling van het vaste keeperschap naar de reserverol niet moeilijk. ,,Dat is al vier jaar zo”, vertelt de Ajacied tijdens het persmoment in het Golden Tulip hotel in Hoenderloo. ,,Dat weet je. Bovendien is het niet meer dan logisch. In mijn ogen is Edwin van der Sar, op zijn leeftijd, nog steeds de beste keeper ter wereld. Dan is het helemaal niet erg om tweede keeper te zijn, daar kan ik mij in schikken. Dat is absoluut niet moeilijk. Mijn rol is om goed te trainen en mocht er eventueel onverhoopt iets met Van der Sar gebeuren, dan zal ik er moeten staan."
Leeft hij dan elk moment met spanning in het lijf? ,,Dat is iets minder als je tweede keeper bent, dan als je weet dat je gaat spelen. Dat is misschien het enige verschil, want spanning is altijd aanwezig.”
Nadat het seizoen met Ajax was afgelopen, vertrok Stekelenburg bijna direct naar het Nederlands elftal. Die omschakeling ging moeiteloos. ,,Het viel op zich wel mee om de knop om te zetten. Ik was wel blij dat ik direct door kon gaan. Dat is beter dan dat je een week niets doet en dan met Oranje in trainingskamp gaat. Nu hadden we zondag de laatste wedstrijd met Ajax en dinsdag moesten we verzamelen. De week ging dus gewoon door. Ik ben topfit, voel me niet vermoeid al is deze week best pittig geweest. Het was een lang seizoen zonder winterstop. Maar ik voel me goed en fit. Het is jammer dat we bij Ajax met lege handen staan. Voor malen over het mislukte seizoen was geen tijd. Dat zal misschien na het EK wel gebeuren, maar op dit moment is het EK het belangrijkste.”
De eerste trainingsperiode met het Nederlands elftal verliep volgens de Noord-Hollander ‘prima’. Dat hij mocht keepen tegen Oekraïne was eveneens een prettige gebeurtenis. ,,Ik wist dat Edwin van der Sar vanwege het spelen van de Champions Leaguefinale later zou komen. Het zat er dus wel aan te komen dat ik die oefenwedstrijd zou keepen. Het is lekker dat je er weer een interland bij hebt. Dat ik de nul heb gehouden, was ook fijn, maar daar moet je niet te moeilijk over doen, want Oekraïne stelde niet heel veel voor in die wedstrijd”, concludeert de Ajacied nuchter.
Toen de Edwin van der Sar zich, na het winnen van de Champions League, meldde bij het trainingskamp, stapte Stekelenburg niet direct op hem af. ,,Ik had hem al een bericht gestuurd na het winnen van de Champions League en hem gefeliciteerd. Dit is hartstikke mooi voor hem en ik gun het hem van harte. Ik ben heel blij voor hem. En natuurlijk wil ik dat zelf ook eens bereiken. Dat is toch logisch. Het is de grootste prijs die je kunt halen met clubvoetbal.”
Oranje zat al in trainingskamp op het moment dat Van der Sar aan zijn finale begon. Stekelenburg zat aan de buis gekluisterd. ,,Ik was al vanwege hem voor Manchester United. Ik lette die wedstrijd niet heel speciaal op de acties van Van der Sar. Hij kreeg ook niet veel te doen. Het werd zo’n scenario waar je als keeper van droomt. Dat je de beslissende penalty pakt en dat het daarna direct is afgelopen. Hij noemde het ‘Het Van Breukelen-moment’. Wij zullen het later het ‘Van der Sar-moment’ noemen.”
Hoe reageerde hij voor de tv toen Van der Sar de bal stopte? ,,Ik was heel blij voor hem. En of het iets meebrengt naar Oranje toe? Ja, je kan beter iemand hebben die gewonnen heeft, dan die de finale verloren heeft. Dat lijkt me logisch. We praten veel met elkaar. Niet alleen over voetbal hoor, gelukkig niet. Tijdens trainingen, nabesprekingen en teambesprekingen gaat het over voetbal, maar het moet niet de hele dag over voetbal gaan, dan word je gek.”
Met de komst van Van der Sar moest Stekelenburg een stapje terug doen in de keepershiërarchie. Dus zat hij donderdagavond tegen Denemarken op de bank. ,,Ik zat ontspannen op de bank. Ben altijd vrij rustig. Als je de eerste helft ziet, dan kan je niet meer dan tevreden zijn. We hebben het heel goed gedaan, het enige dat we hebben nagelaten, is meer doelpunten maken. Als je er twee of drie maakt, dan is de wedstrijd gelopen. Nu gaat iedereen toch met een rotgevoel naar huis omdat het 1-1 is en de tweede helft tegenviel. Want zo was het natuurlijk wel. We hadden in de tweede helft zakelijker moeten zijn, want zoals we de eerste helft speelden, is niet negentig minuten vol te houden.”
Dat dit EK misschien het laatste eindtoernooi is waarin Stekelenburg reservekeeper is , houdt hem niet bezig. ,,We gaan gewoon een EK spelen in Zwitserland en Oostenrijk en straks zien we het wel. Het is koffiedik kijken. Ik zie wel of de nieuwe bondscoach mij selecteert. Dat is aan hem en ik hoor het wel.”
Nu richt Stekelenburg zich met de overige selectieleden op het naderende EK, waarin Nederland direct aan de bak kan met Italië, Frankrijk en Roemenië als poulegenoten. ,,Wij zitten in de zwaarste poule van het EK”, beseft de Ajacied van het jaar. ,,Iedereen heeft het over Italië en Frankrijk, maar we moeten ook nog van Roemenië zien te winnen. We hebben in de kwalificatie ook niet al te beste resultaten tegen ze gehaald, thuis 0-0 en uit verloren. Maar hoe we bij vlagen tegen Oekraïne speelden en de eerste helft tegen Denemarken, geeft vertrouwen naar het EK toe. Dan moeten we er staan en als we merken dat het in een wedstrijd niet loopt, moeten we op resultaat kunnen spelen. Daar gaat het uiteindelijk om, al heb je ook een dosis geluk nodig om Europees kampioen te kunnen worden. We moeten leren uit donderdagavond dat we zakelijker moeten spelen. Ik verwacht veel van Nederland. Daarnaast zou Spanje het weleens goed kunnen gaan doen. Maar dat baseer ik puur op de spelers die zijn geselecteerd, terwijl dat ook niet alles hoeft te zeggen. Ik zal zoveel mogelijk wedstrijden proberen te zien en dan vooral als liefhebber.”
Ajax.nl
goed intervieuw
had het intervieuw gelezen op Ajax.nl
|
Jeroen

Forum berichten: 672
|
Geplaatst: Za 31 mei 2008 13:03
|
|
Met het vertrek van Erik Heijblok naar De Graafschap vermoed ik dat Stekelenburg komend seizoen vleugels krijgt. Niet langer onder het juk van de eeuwige druk die een dergelijke keeper met z'n aanwezigheid afdwingt krijgt Stekelenburg meer vertrouwen nu er 1 concurrent is vertrokken.
|
| | | |
|
|
|