Forum
Forumoverzicht » Onder De Streep » Kleedkamer 2 » Beleid van Van Geel: doorselecteren of chaos?
Ga
Zoeken:

Onderwerp: Beleid van Van Geel: doorselecteren of chaos?
Maker: LucasBekeken: 17932
Status: InactiefBerichten: 25
+ Nieuw bericht <   1   > + Nieuw onderwerp
Auteur Bericht
Lucas


Geregistreerd: 19-08-2007
Forum berichten: 2866
Nieuws reacties: 8
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 30 aug 2007 14:50
Nog een dagje voor de deadline voor transfers is bereikt. Afgezien van een mogelijke paniekaankoop, lijkt de selectie voor komend seizoen rond, en moet het redelijk duidelijk zijn, wat van Geel met Ajax voor ogen heeft.

Wat mij opvalt en zeer verbaast, is dat van Geel een selectie heeft neergezet, waar alle creativiteit lijkt te zijn verdwenen. Tenminste in de achterhoede en middenlinie. Het lijkt vooral heel erg degelijk te gaan worden met de hoop op een bevlieging van het duo Suarez-Huntelaar.
Verder is de selectie inmiddels zo samengesteld dat de traditionele huisstijl bijna niet meer gespeeld kan gaan worden. Er is weliswaar geinvesteerd in vleugelspitsen kennedy en rommedahl, maar op links is er weer geen buitenspeler beschikbaar. Tenzij natuurlijk Mitea of Leonardo daar straks gaat spelen, maar dat zou ten koste gaan van Suarez. Een niet al te serieuze optie dus.

Vooralsnog lijkt van Geel Ajax op te schepen met een andere speelwijze, veel voorzichtiger vooral, en een selectie die ons geen voetbal meer gaat leveren waarbij je de vingers aflikt.

Of zie ik dat verkeerd?
Lucas


Geregistreerd: 19-08-2007
Forum berichten: 2866
Nieuws reacties: 8
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 31 aug 2007 09:01
Citaat:
Martin van Geel na domper: Ambities bijstellen doen we niet

Technisch directeur Martin van Geel is zwaar teleurgesteld over het missen van de Champions League, maar ziet in de toekomst nog genoeg perspectief voor Ajax. De uitschakeling van vorig jaar tegen FC Kopenhagen noemde u ‘een incident’.

Welke conclusie trekt u na het verlies tegen Slavia Praag?

Martin van Geel: ,,Dat het meer is dan alleen pech. Op een beslissend moment kunnen we te weinig brengen, ondanks een stuk of twaalf opgelegde kansen in twee duels. Dat is geen toeval. Om kunnen gaan met grote druk en toeslaan als het écht moet, is óók een kwaliteit. Mede door blessures speelden we met een aantal spelers die niet gewend zijn onder deze omstandigheden te spelen.’’


Veel van die spelers hebben jullie deze zomer gehaald. Is dat een verkeerde keuze geweest?

,,Dat vind ik niet. Wij móeten in een bepaalde vijver vissen. Als Nederlandse club kunnen wij, uitzonderingen daargelaten, geen gearriveerde spelers halen. Ajax moet het hebben van zelfopgeleide spelers en voetballers die uitblinken in de subtop, zoals Suárez en Kennedy. Met Wesley Sneijder is een grote speler vertrokken, maar wél een speler met een Ajax-salaris. Daar haal je niet even een vervanger voor terug.’’

Heeft Ajax de lat voor zichzelf niet gewoon veel te hoog gelegd?

,,Ambities horen bij topsport. Zeker bij Ajax. Het zou wel erg makkelijk zijn om na een teleurstelling gelijk onze doelstellingen bij te stellen. Dat doen we niet.’’

Welke houvast ziet u als na Babel en Sneijder straks Stam, Davids en Huntelaar wellicht weg zijn?

,,Ajax heeft nog steeds naam én mogelijkheden. Dat Stam straks stopt, weten we nu al. We hebben een jaar om daarop te anticiperen. En misschien is Gregory van der Wiel wel de nieuwe Stam, of Jan Vertonghen de nieuwe Davids. We zullen ons moeten wapenen tegen de huidige mechanismen in het voetbal, bijvoorbeeld door spelers langer vast te leggen. Binnen de G14 maakt directeur Maarten Fontein zich hard om de transferdeadline naar voren te halen.’’

Wat verwijt u uzelf?

,,Als ik mezelf de vraag stel wat we anders hadden moeten doen, zou ik het eerlijk gezegd niet weten. We hebben Valencia en Real Madrid zo lang mogelijk buiten de deur gehouden voor Sneijder. Met Suárez hebben we een prima opvolger gehaald voor Babel en ook op de rechterkant zijn we na het vertrek van De Mul niet minder geworden volgens mij. Het verlies in Praag is een forse streep door de rekening, maar verandert niet onze koers.’’

Bron: AD


Ach, van Geel doet niets verkeerd. Dat geeft hoop dat het in de (nabije) toekomst een stuk beter gaat worden! :666:
Lucas


Geregistreerd: 19-08-2007
Forum berichten: 2866
Nieuws reacties: 8
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 31 aug 2007 11:56
Citaat:
Bij Ajax moet het roer drastisch om
Corporate | 31-08-2007 09:09 | Peter Hendriks



Ajax heeft zich twee jaar op rij niet kunnen plaatsen voor de Champions League. Beide keren werd verloren van flutclubs. Ajax moet echt zijn focus verleggen.




In de doelstelling van Ajax staat dat de club structureel tot de beste zestien van Europa wil behoren. Dat is een mooie doestelling voor een club met een verleden als Ajax, maar reëel is dit streven niet. Twee jaar op rij heeft de club zich niet kunnen plaatsen voor het hoofdtournooi van de Champions League. In beide gevallen werd verloren clubs zonder enige reputatie. Dat zegt veel.

Afgelopen woensdag was ontluisterend: passes kwamen niet aan, er werd voortdurend terug gespeeld op de keeper, er was nauwelijks vleugelspel en van het befaamde Ajax-voetbal, waarbij voortdurend op de helft van de tegenstander wordt gespeeld, was niets te bekennen.

De spelers misten de handelingssnelheid en werden op inzet overklast. Slavia Praag was de terechte winnaar.

Aandeelhouders
Dit kan zo niet doorgaan. Ajax is een beursgenoteerd voetbal bedrijf en moet dus alles op alles zetten om zijn aandeelhouders een mooi rendement te bieden. Sinds de Europese Unie de grenzen heeft opengegooid voor voetballers en grote rijke clubs teams kunnen samenstellen die uitsluitend bestaan uit topinternationals, heeft Ajax de aansluiting met de top verloren. De club heeft het geld niet om echte vedetten te kopen en de toppers die zelf worden opgeleid verdwijnen al snel naar elders. Dat is jammer, maar wel het lot van iedere (voormalige) topclub uit een klein land.

Gelukkig heeft Ajax nog een troef in handen: opleidingsinstituut de toekomst. De kernactiviteit van die afdeling is scouten en opleiden en dat gaat al zo’n jaar of veertig heel goed. De ene generatie spelers van Europese topklasse of zelfs wereldklasse volgt de andere op: Cruyff, Krol, Van Basten, Rijkaard, Bergkamp, Seedorf, Kluivert, Van der Vaart, Sneijder, Babel. Het zijn allemaal wereldklassespelers uit de Ajax-school. De laatste drie hebben een actuele marktwaarde in euro’s van respectievelijk 22 miljoen, 17 miljoen en 27 miljoen. Dat zijn bedragen waar je als club met een winstoogmerk niet omheen kunt. Er kunnen mooie dividenduitkeringen aan de aandeelhouders van gedaan worden.

Het is hard, maar het moment is aangebroken waarop Ajax niet meer het behalen van de Europese top centraal moet stellen, maar het opleidingsinstituut. Het eerste team moet vooral een uitstalkast worden van zelf opgeleide of bijgeschaafde spelers. Die spelers zijn primair handelswaar.

Winst uit spelershandel
Natuurlijk moet ernaar worden gestreefd om zo sterk mogelijk te spelen. Spelers uit een succesvol team verkopen nu eenmaal beter dan spelers uit een slecht of middelmatig team. Maar de winst moet komen uit de spelershandel. Alles op alles zetten om een belangrijke speler vast te houden is passé. Iedereen kan op ieder moment worden gekocht als de prijs goed is.

Omdat Ajax dan eerder een voetbaluniversiteit is dan een club, moet de titulatuur ook veranderen. De hoofdtrainer van de jeugdopleiding en de hoofdtrainer van het eerste team zijn professor en worden door de spelers ook zo aangesproken. De overige trainers zijn lectoren.

Ajax kan zo uitgroeien tot het Oxford van de voetbalsport. Daar zullende aandeelhouders wel bij varen en waarschijnlijk zal het niveau van het eerste team niet eens zo veel dalen. In Nederland zal Ajax gewoon mee blijven doen om het kampioenschap. Maar we moeten dan wel afspreken dat het geen ramp is als er een paar jaar op rij geen titel wordt behaald. Het eerste team is immers een bijproduct van het opleidingsinstituut.

Bron: www.fembusiness.nl
666


Geregistreerd: 24-08-2007
Forum berichten: 6
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 1 sep 2007 11:19
Wat een flutartikel!

Citaat:
Dat zijn bedragen waar je als club met een winstoogmerk niet omheen kunt. Er kunnen mooie dividenduitkeringen aan de aandeelhouders van gedaan worden.

[...">

Ajax kan zo uitgroeien tot het Oxford van de voetbalsport.


Ajax heeft in de negen jaar sinds de beursgang welgeteld één keer (2004) een symbolisch minidividend uitbetaald van 2.5 miljoen. Aangezien Ajax zelf 73% van z'n eigen aandelen in bezit heeft hebben de externe aandeelhouders welgeteld 757.000 mogen verdelen. Tel uit je winst!

In Oxford peinzen ze er niet over hun zelfopgeleide topwetenschappers aan het grootkapitaal van MIT of Harvard te verkopen. Die houden ze gewoon binnenshuis om er zelf met de Champions League van de wetenschap - de Nobelprijs - vandoor te gaan.

Ajax is een middelbare school die z'n brugklassers verkoopt. Tot een examenklas komt het al een jaar of tien niet meer.
Anonymous


Geregistreerd: 02-02-2010
Forum berichten: 4060
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 1 sep 2007 12:28
wellicht bedoelde de schrijver ook het niveau van de voetbalclub Oxford. XD
Lucas


Geregistreerd: 19-08-2007
Forum berichten: 2866
Nieuws reacties: 8
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 1 sep 2007 13:27
Ik neem aan dat de interpretatie van 666 juist is. de schrijver bedoelt te zeggen dat het lijkt of het bestuur van Ajax (de directie) meer in geld dan in een goed elftal geinteresseerd is. Is natuurlijk ook flauwekul en tendentieus. Maar ik ben wel verbaasd over het grote verschil tussen inkomsten en uitgaven in de transfers deze zomer. We weten niet wat Luque heeft gekost, maar niet heel veel, anders had Ajax dat bekend moeten maken. Ik heb ook niet het idee dat Ajax er financieel slecht vorostond, dus dat zou niet de reden moeten zijn van het zuinige beleid.

Van Geel zal toch niet echt denken dat hij het elftal aanzienlijk heeft versterkt?
Lucas


Geregistreerd: 19-08-2007
Forum berichten: 2866
Nieuws reacties: 8
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 1 sep 2007 14:56
Hij heeft in ieder geval een fan in Theo bakker:

Citaat:
Ten Cate op de schopstoel?

Gepubliceerd op maandag 27 augustus 2007

- COLUMN -
Ajax moet woensdag in Tsjechië tegen Slavia Praag de 1-0 achterstand, opgelopen in de thuiswedstrijd, goedmaken om zich te plaatsen voor de Champions League. Het belang is enorm. Uitschakeling zou vloeken met het beleidsplan en opnieuw 10 miljoen kosten.

Voor de clubleiding is dat onacceptabel. De druk op trainer Henk Ten Cate is daarom groot. Een hernieuwde zeperd na de misstap van vorig jaar tegen FC Kopenhagen zou voor de Amsterdammer wel eens ‘einde wedstrijd’ kunnen zijn.

Ten Cate begint nieuwe ‘schooljaar’ met onvoldoende
Eind vorig seizoen beschreef ik in de column Ten Cate over met een 6- dat hij het eerste jaar niet voor alle tentamens een voldoende haalde. Hij ging over met een taak, om het maar eens zo te zeggen.
Technisch directeur Martin van Geel wees erop dat het voetbal verbeterd was onder Ten Cate om tegelijkertijd de bedenkingen bij het functioneren van de trainer binnenskamers te houden.

Bedenkingen? Ja en geen kleine ook. Dure fouten konden Ten Cate worden aangewreven. Laat de Vrije Man die voor u nog even op een rij zetten.

Eerst was daar de onnodige uitschakeling tegen Kopenhagen voor de CL. De ploeg was thuis niet scherp genoeg, wat de coach verbeeldde door na een kwartier nog onderuit op zijn stoel te hangen, waar keihard ingrijpen na de lakse opening al nodig was. Kosten 10 miljoen!

In het najaar ging er van alles fout, culminerend onder andere in wrijving tussen Ten Cate en Huntelaar. Weg titel.
Totdat PSV na de winterstop ging stuntelen. Lag de titel weer voor de grijp. Maar kwam die slappe 2-2 bij RKC, waarbij de ploeg van verdeeldheid uit elkaar viel. Weg titel. Kosten opnieuw 10 miljoen als er gefaald wordt tegen Slavia Praag.

Falen tegen Praag? Ja! Hoe het ook afloopt, de nederlaag in Amsterdam was weer simpel te vermijden geweest. En opnieuw kan Ten Cate niet buiten de discussie gehouden worden.

Thuisnederlaag tegen Slavia Praag wellicht desastreus
Waarom ik Henk Ten Cate betrek bij de opdoffer van 11 dagen terug in de Arena? Omdat het team niet goed stond. Omdat de insteek niet klopte.
Mag ik Ten Cate niks verwijten, zegt u, omdat drie dagen voor de wedstrijd Wesley Sneijder alsnog verkasten naar Madrid en hij bovendien niet kon beschikken over Davids en Babel?

Nee, juist daarom! Topsport bestaat uit automatismen. Iedere topcoach weet dat. Als je dan 3 belangrijke mannen mist en Suárez pats boem zijn eerste minuten moet pakken, kortom als je weet dat ‘vloeiend voetbal’ er niet in zit, dien je zo’n wedstrijd ‘op zeker’ aan te pakken. Achterin de boel dicht houden, de Tsjechen uitlokken, ergens die ene goal meepikken en het twee weken later in Praag sober afmaken.

Maar nee, met Huntelaar, Suárez, Rommedahl (Ajax-onwaardig en dan ook nog op links!) en Bakircioglu voorop werd er volop aangevallen en voorin alle ruimte weer dicht gelopen om die achter juist weg te geven. Zo kan een club met een begroting van 65 miljoen thuis verliezen van een club met een begroting van 5 miljoen!

En dan nog dit: de hang naar arrogantie bij Ajax kennende moet je als coach zeker niet vooraf zeggen dat je denkt door te gaan. Wijs erop dat je team nog als los zand aan elkaar hangt, zeg dat de boel voorzichtig moet worden benaderd en dat alleen met hard werken nipt de Champions League gehaald kan worden.
Allemaal niet.

Toch moet Ten Cate sowieso blijven!
Wat heeft u nu aan uw Ajax-fiets hangen? Leg ik eerst uit dat Henk Ten Cate mijns inziens direct betrokken is bij het eventueel mislopen van een kleine 20 miljoen om dan vervolgens te concluderen dat hij toch niet ontslagen moet worden?

Ja, dat zeg ik zonder twijfel en ik kan het nog uitleggen ook.

Als eerder geschreven interesseert het uw Vrije Man weinig dat Henk Ten Cate soms intern uit zijn slof schijnt te schieten. Ook het verwijt dat hij ‘een jongen van de straat’ is doet me niks.

En Kopenhagen dan? En RKC? En Slavia Praag? Ja, Ten Cate ging bij deze superdreunen niet vrijuit. En nee, Ajax schiet er weinig mee op om de oefenmeester bij een teleurstelling woensdag weg te sturen.

Er is namelijk een probleem dat groter is dan Ten Cate en dat huist in het hele wezen, de totale organisatie, de denkwijze over voetbal die bij Ajax nog steeds niet voldoende is aangepast.

Oftewel: op korte termijn kun je concluderen dat Olsen, Wouters, Adriaanse Koeman, Blind of Ten Cate het niet goed genoeg doet. Helpen doet dat nauwelijks. Ajax komt pas echt in beter vaarwater als Van Geel de revolutie die hij voorzichtigjes predikt nog veel stringenter gaat doorvoeren.

Ook Adriaanse zou doekje voor het bloeden zijn
Stel het gaat fout in Praag, stel Ten Cate wordt ontslagen, stel Co Adriaanse vliegt vanuit de startblokken waarin hij nu zit bij Ajax naar binnen, dan nog helpt dat Ajax geen zier.

Co is ook van de wereldvreemde aanvallende soort. Precies niet de man die Ajax nodig heeft.
Ten Cate filosofeerde na de komst van Luque alweer over een systeem met één diepe spits en maar liefst drie aanvallers erachter. Het hadden Co’s woorden kunnen zijn. Zolang er bij Ajax zo wordt gedacht en zo wordt ingekocht blijft de kwetsbaarheid groot.

Woensdag is belangrijk voor Ajax en Ten Cate. Maar op langere termijn bezien draait alles om één ding: heeft Martin van Geel de klasse en de moed om de koers bij Ajax definitief te wijzigen als het gaat om de opleiding, de scouting, het transferbeleid en het gehanteerde systeem..

Theo Bakker

Bron: www.planet.nl
Lucas


Geregistreerd: 19-08-2007
Forum berichten: 2866
Nieuws reacties: 8
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 2 sep 2007 20:24
Van Geel is een ramp voor Ajax. Ik weet nog dat ik al mijn mede ajacieden voor de zomer aan moest horen dat alles goed zou komen; wij hebben immers Van geel! :crazy: :cry:
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 18-08-2007
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 2 sep 2007 20:30
Ja, ook van mij. Ik kan wel janken. :girl_cry:

Als ik AJAX zie, dan lijkt het wel alsof ik naar een remake zit te kijken van The Godfather onder regie van Uwe Boll.
Het is AJAX niet meer. Het spel niet meer, en veel erger, de cultuur niet meer.
Lucas


Geregistreerd: 19-08-2007
Forum berichten: 2866
Nieuws reacties: 8
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 2 sep 2007 21:04
Precies, en dat laatste is van Geel minstens zoveel aan te rekenen als Ten Cate. Jaake en van geel komen wat mij betreft meer in aanmerking voor oneervol ontslag dan ten Cate. Hoewel ik ook bij het vertrek van ten cate geen traan zal laten..

Zonder blikken of blozen, "Colin niet beoordelen naar de maatstaven van een basisspeler, hij is immers voor de breedte gehaald." :cry:
Lucas


Geregistreerd: 19-08-2007
Forum berichten: 2866
Nieuws reacties: 8
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 3 sep 2007 13:17
Citaat:
Van Geel roemloos ten onder?

Gepubliceerd op maandag 03 september 2007

- COLUMN -
Af en toe is het stuitend. Slavia Praag zou een modale ploeg zijn. Die hopeloze arrogantie. Jaar in, jaar uit. Nauwelijks iets presteren, maar praatjes voor tien. Rare beleidsplannen maken, die zo de prullenbak in kunnen, omdat alles nu eenmaal draait om verstand van zaken en moed om in te grijpen. Zaken die in Amsterdam al lang nauwelijks aanwezig zijn.

Nee, ook niet bij technisch directeur Martin van Geel. Of hij ziet het niet, of het ontbreekt hem aan de ballen om desnoods strijdend ten onder te gaan. Nu is de kans groot dat dit uiteindelijk roemloos gebeurt. Niet vandaag, niet morgen, maar op enig moment.

Wat moet Van Geel dan zeggen: ik heb bij Ajax gewerkt, geld verdiend en verder de kool en de geit gespaard? Als je sneuvelt dan toch concessieloos, zou je zeggen. Van Geel lijkt echter angst als grootste raadgever te hebben.

Wie is de baas?
Martin van Geel dient de lange termijn bij Ajax te bewaken. Hij en niemand anders moet de selectie samenstellen. Het is aan de trainer om met het aanwezige materiaal zo goed mogelijk te presteren.

Als Henk Ten Cate het niet ziet zitten in de rechtsback uit de eigen jeugd en liever Colin haalt, is dat jammer, het gebeurt niet. Als Ten Cate niets op heeft met Perez dan zegt Van Geel, jammer Henk, maar verkocht wordt hij niet. Enzovoort.
Wat heb je aan een technisch directeur als de waan van de dag toch mag regeren? En waarom zou je je trouwens als TD een adviseur als Piet Keizer laten aanleunen, die als verlengstuk van Cruijff over de schouder meekijkt?

Falende jeugdopleiding
De Vrije Man weet dat hij een roepende in de woestijn is, maar Van Geel dient de jeugdopleiding te kapittelen voor het niet tijdig aanleveren van opvolgers voor Sneijder en Babel, voor het al jaren niet opleiden van goede spitsen en wél van halfwas verdedigers.

Dat is een lang proces, dat valt niet alleen Van Geel aan te rekenen. Maar hij zou als TD veel harder in moeten grijpen op De Toekomst. Van Geel zou een oekaze uit moeten vaardigen dat er harder getraind moet worden, fysiek gewerkt moet worden, individueel de techniek geperfectioneerd moet worden, enzovoort.

Van Geel heeft waarschijnlijk dit soort ideeën wel, maar wil niemand tegen het hoofd stoten.

Scouting waardeloos
Waarom wist Groningen dat Suárez kan voetballen voordat Ajax het wist? Waarom haalde PSV Farfan en niet Ajax? Waarom werd Rosenberg gehaald en niet Alves? Deze lijst is eindeloos. Bij Ajax zou verstand van voetbalzaken lopen, wat heet, het voetbal is er uitgevonden, maar de scouting is de laatste jaren een lachertje geweest. Van Geel heeft Van der Zee weggehaald bij PSV, maar is De Visser niet de man?

Transferbeleid Van Geel slecht
Ook vandaag speelt de Vrije Man als altijd open kaart. Geen verzachtende woorden en voorzichtig geponeerde stellingen. Gewoon zeggen dat Van Geel een slecht transferbeleid voert. Hou je vast, daar gaan we:
- Ogararu is een matige rechtsback, opbouwend aardig, te slecht in verdedigende zin. Van Geel keek en dacht dat hij goed was.
- Emanuelson is een goede voetballer maar geen back. Van Geel heeft geen andere stevige linksback gehaald. Zie wat de gevolgen waren thuis en uit tegen Slavia Praag.
- Rommedahl is niet goed genoeg voor Ajax. Van Geel haalde hem.
- Delorge is niet goed genoeg. Van Geel haalde hem.
- Roger was fout.
- Urzaíz is fout.
- Het vertrek van Sneijder was voorspelbaar, waar is de vervanger? (Menujanin was de man en Perez had niet weg gemogen).
- Vermaelen heeft al teveel dure fouten gemaakt, had ‘doorgeselecteerd’ moeten worden. Maar een andere verdediger voor links in het centrum is er niet.
- Luque is duur en niet de man die Ajax nodig heeft.
- waarom Davids vorig seizoen pas met de kerst gehaald? Te duur? Kruideniersmentaliteit. Hoeveel krijgt Luque nu? En wat is duur als hij een zekere titel en deelname aan de CL had gebracht?

Van Geel moet modern voetbal eisen
Heeft de technisch directeur vorig seizoen zitten slapen? Weet hij niet hoe internationaal topvoetbal gespeeld wordt? Beseft hij niet dat ‘dominant voetbal’ niet meer bestaat en dat ‘snelheid van schakelen’ gekoppeld aan een loeiharde en waterdichte verdediging noodzaak is. Zag Van Geel niet dat alle duels waarin Ajax vorig seizoen goed speelde werden afgewerkt in een 4-4-2 systeem?

Waarom heeft hij niet van Ten Cate geëist dat Ajax naar de voetbalwetten van vandaag gaat spelen? Waarom heeft hij niet zo ingekocht? Waarom niet op de eerste plaats goede backs, een centrumverdediger en een creatieve middenvelder gekocht?

Waarom neemt hij niet hard en openlijk afstand van dat zelfvernietigende idee in Amsterdam dat er aanvallend, fraai en dominant gespeeld moet worden?

Geld genoeg, weinig voetbalverstand
Ajax en Van Geel moeten niet zeuren over topclubs die de beste spelers wegkapen. Leid nog 10 keer beter op! Scout beter. Voer een deugdelijk transferbeleid. Ga ‘grotemannenvoetbal’ spelen en accepteer dat mooi voetbal ondergeschikt is aan winnend voetbal.

Het is van de zotte dat bovenstaande zaken al jaren door de buitenwacht met verstand van voetbal en topsport worden gezien en niet in de boezem van Ajax zelf. Het is een fabeltje dat er in Amsterdam veel voetbalverstand huist. Er wordt ouderwets over het spel gedacht.

Het is aan Martin van Geel om in te grijpen, voordat Ajax in net zo’n neerwaartse spiraal terecht komt als waarin Feyenoord jaren zat. Mijn inschatting is dat Van Geel veel van bovenstaande gedachten onderschrijft, maar dat hij op de eerste plaats zijn positie veilig wil stellen.

De kans is daarom groot dat het vraagteken achter ‘Van Geel roemloos ten onder?’ op termijn weggehaald kan worden.

Theo Bakker

www.planet.nl
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 4 sep 2007 00:04
Citaat:
Transferbeleid Van Geel slecht
Ook vandaag speelt de Vrije Man als altijd open kaart. Geen verzachtende woorden en voorzichtig geponeerde stellingen. Gewoon zeggen dat Van Geel een slecht transferbeleid voert. Hou je vast, daar gaan we:
- Ogararu is een matige rechtsback, opbouwend aardig, te slecht in verdedigende zin. Van Geel keek en dacht dat hij goed was.
- Emanuelson is een goede voetballer maar geen back. Van Geel heeft geen andere stevige linksback gehaald. Zie wat de gevolgen waren thuis en uit tegen Slavia Praag.
- Rommedahl is niet goed genoeg voor Ajax. Van Geel haalde hem.
- Delorge is niet goed genoeg. Van Geel haalde hem.
- Roger was fout.
- Urzaíz is fout.
- Het vertrek van Sneijder was voorspelbaar, waar is de vervanger? (Menujanin was de man en Perez had niet weg gemogen).
- Vermaelen heeft al teveel dure fouten gemaakt, had ‘doorgeselecteerd’ moeten worden. Maar een andere verdediger voor links in het centrum is er niet.
- Luque is duur en niet de man die Ajax nodig heeft.
- waarom Davids vorig seizoen pas met de kerst gehaald? Te duur? Kruideniersmentaliteit. Hoeveel krijgt Luque nu? En wat is duur als hij een zekere titel en deelname aan de CL had gebracht?

Ik zal maar even niet ingaan op het feit dat Bakker alleen de slechte transfers noemt en aan de goede aankopen (Stam, Gabri, Davids, Huntelaar, Suarez) voorbij gaat, maar ik ga zijn rijtje even langs:

-Ogararu is inderdaad een matige en peperdure miskoop geweest. Ajax had dan net zo goed door kunnen gaan met Heitinga op die plek. Dit seizoen mag Van der Wiel er wat mij betreft ook plaatsnemen. Of Delorge.

-Emanuelson heeft weinig verdedigend inzicht maar is een belangrijk wapen, dat nergens zo goed tot z'n recht komt als op de positie van linksachter. Een stevige concurrent om hem scherp te houden had echter (net als bij Stekelenburg) geen kwaad gekund. Toch lijkt de stressfactor Urbys grootste probleem. En daar doet geen TD of trainer op een gegeven moment iets meer aan.

-Rommedahl: dramatische aankoop, uiteraard.

-Delorge maakte tot nu toe een prima indruk op mij. Sluit beter aan bij de rechtsbuiten dan Gabri en leverde tegen Heerenveen een aantal prima steekpasses. Heeft iets minder loopvermogen en recuperatievermogen dan Gabri, maar ook diepgang. Prima koopje, volgens mij.

-Roger was fout. Een voetballer die niet meer in het hedendaagse voetbal past. Hij zal ook wel niet voor niets gestopt zijn. Maar het schijnt dat Van Geel Cruijff te vriend wilde houden. Iets dat Danny Blind als directeur spelersbeleid ook ooit wilde doen en wat Lucas hem inmiddels vergeven heeft. Zullen we Van Geel dit goedkope grapje dan ook maar vergeven?

-Urzaiz heeft in totaal iets van 40 minuten gespeeld en zodoende lijkt het iets te vroeg om hem totaal af te kraken. De man is wellicht nog enigszins herstellende van een blinde darm ontsteking en verdient vanwege z'n uitstekende tijd bij Bilbao wat mij betreft nog het voordeel van de twijfel. Sowieso krijgt iedere speler van mij de kans om m'n (on)gelijk te bewijzen.

-Het vertrek van Sneijder was inderdaad voorspelbaar en niet te voorkomen, maar iemand die Medunjanin als opvolger noemt is volgens mij niet bepaald serieus te nemen. Desalniettemin had Ajax er ondanks de systeemwijziging zeker een extra creatieve middenvelder bij moeten halen. Hopelijk wordt het ons niet fataal dankzij de prestaties van Suarez, Luque en Kennedy.

-Vermaelen hoop ik nog lang te behouden bij Ajax. Thomas kan volgens mij uitgroeien tot een zeer stabiele verdediger voor onze club en misschien zelfs meer. Ik maak me meer zorgen over iemand als Heitinga.

-Luque kostte vrij weinig, maar zal waarschijnlijk wel een behoorlijk salaris waar moeten maken. Prima voetballer in z'n tijd bij Depor. En als onze medische staff z'n werk goed heeft gedaan heeft hij geen last van fysieke ongemakken.

-Davids werd vorige zomer nog niet gehaald omdat hij zelf niet wilde. Zeer zwak dus om dit als verwijt richting Van Geel te gebruiken.
Anonymous


Geregistreerd: 02-02-2010
Forum berichten: 4060
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 4 sep 2007 00:28
Citaat:
Of Delorge.


Allereerst: good to see you back. :good:

Delorge is een zeer zwakke linkermiddenvelder, absoluut geen rechtsback.
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 4 sep 2007 00:37
Die mening heeft toch niets te maken met het feit dat het een Belg is, hè Doc? :666:

Delorge heeft het loopvermogen om de hele rechterflank bestrijken. En ik denk dat hij op die plek goed zou klikken met Gabri. Die twee zijn stukken meer complimentair aan elkaar dan Colin en Gabri zijn. Met de rechterflank Delorge-Gabri-Kennedy beschik je over de ondersteuning voor Kennedy, de diepgang door het centrum van Gabri, de aansluiting aan de rechtsbuiten van Delorge, veel loopvermogen, een betere passing dan met Colin als rechtsachter en veel body.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 18-08-2007
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 4 sep 2007 08:34
Citaat:
Het vertrek van Sneijder was inderdaad voorspelbaar en niet te voorkomen, maar iemand die Medunjanin als opvolger noemt is volgens mij niet bepaald serieus te nemen. Desalniettemin had Ajax er ondanks de systeemwijziging zeker een extra creatieve middenvelder bij moeten halen. Hopelijk wordt het ons niet fataal dankzij de prestaties van Suarez, Luque en Kennedy.

En dat steekt me het meest. De verkopen waren prima en ik zat al handenwrijvend te wachten op wat Van Geel en Van der Zee ons zouden voorschotelen. Niet dus. Dit gaat ons, net als het vertrek van Zlatan in 2004, het hele jaar achtervolgen.
Anonymous


Geregistreerd: 02-02-2010
Forum berichten: 4060
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 4 sep 2007 10:32
Citaat:
Die mening heeft toch niets te maken met het feit dat het een Belg is, hè Doc? :666:


Vast en zeker :ja:

Citaat:
Delorge heeft het loopvermogen om de hele rechterflank bestrijken.


LINKER!!!
Lucas


Geregistreerd: 19-08-2007
Forum berichten: 2866
Nieuws reacties: 8
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 4 sep 2007 11:41
Citaat:
Ik zal maar even niet ingaan op het feit dat Bakker alleen de slechte transfers noemt en aan de goede aankopen (Stam, Gabri, Davids, Huntelaar, Suarez) voorbij gaat, maar ik ga zijn rijtje even langs:


Maar is het niet zo dat dit transfers zijn waarvoor je geen briljante TD hoeft te hebben. Dit zijn namen die iedereen uit zijn/haar hoge hoed had kunnen toveren! Misschien dat je vanwege het bedrag alleen bij Huntelaar nog een pluim kunt geven. Suarez is te vroeg om van een geslaagde aankoop te spreken. Voor mij is het in zoverre een belachelijke aankoop (los dus van zijn individuele kwaliteiten), dat hiermee definitief onze huisstijl aan de wilgen is gehangen! Met Suarez geen echt 4-3-3, tenzij je hem op 10 zet. Ik acht hem daar niet echt geschikt voor, henk denkt daar (uiteraard) anders over.

Citaat:
-Ogararu is inderdaad een matige en peperdure miskoop geweest. Ajax had dan net zo goed door kunnen gaan met Heitinga op die plek. Dit seizoen mag Van der Wiel er wat mij betreft ook plaatsnemen. Of Delorge.


Van Geel en ten Cate (?) zijn uitermate tevreden over Ogararu. Ze kopen immers een back-up die niet beoordeeld mag worden op het criterium 'goed genoeg voor de basis'. Afgezien van het feit dat dit laatste natuurlijk belachelijk en bedroevend is (wanbeleid!), impliceert dat ook dat de tevredenheid over Ogararu blijkbaar dusdanig is dat serieuze concurrentie voor de positie onnodig wordt geacht.
Spelen zonder echte rechtsback? Is dat wel verstandig?

Citaat:
-Emanuelson heeft weinig verdedigend inzicht maar is een belangrijk wapen, dat nergens zo goed tot z'n recht komt als op de positie van linksachter. Een stevige concurrent om hem scherp te houden had echter (net als bij Stekelenburg) geen kwaad gekund. Toch lijkt de stressfactor Urbys grootste probleem. En daar doet geen TD of trainer op een gegeven moment iets meer aan.


Wat ook geldt voor recht, zou m.i. ook voor links moeten gelden. De doorschuivende man moet wat mij betreft uit het midden komen. De buitenspelers moeten veel consequenter hun vleugel houden en dan heeft een opkomende back veel minder zin. Emanuelson zou ik graag op 10 zien, daar kan hij een grote gaan worden!

Citaat:
-Rommedahl: dramatische aankoop, uiteraard.


Toch viel hij in een aantal oefenwedstrijden nog best mee. Hij moet makkelijk aan het rendement van babel kunnen komen! :666:

Citaat:
-Delorge maakte tot nu toe een prima indruk op mij. Sluit beter aan bij de rechtsbuiten dan Gabri en leverde tegen Heerenveen een aantal prima steekpasses. Heeft iets minder loopvermogen en recuperatievermogen dan Gabri, maar ook diepgang. Prima koopje, volgens mij.


Maar niets beter dan lindenbergh volgens mij; ook hier weer, geen serieuze kandidaat voor de basis.

Citaat:
-Roger was fout. Een voetballer die niet meer in het hedendaagse voetbal past. Hij zal ook wel niet voor niets gestopt zijn. Maar het schijnt dat Van Geel Cruijff te vriend wilde houden. Iets dat Danny Blind als directeur spelersbeleid ook ooit wilde doen en wat Lucas hem inmiddels vergeven heeft. Zullen we Van Geel dit goedkope grapje dan ook maar vergeven?


Vergeven wel ja, maar ik heb ook de conclusie getrokken dat Blind (toen iig) geen goede directeur spelersbeleid was. Van Geel lijkt mij vooralsnog ook geen bijzondere, en dan druk ik me voorzichtig uit, TD. Roger alleen zou inderdaad te vergeven zijn geweest.

Citaat:
-Urzaiz heeft in totaal iets van 40 minuten gespeeld en zodoende lijkt het iets te vroeg om hem totaal af te kraken. De man is wellicht nog enigszins herstellende van een blinde darm ontsteking en verdient vanwege z'n uitstekende tijd bij Bilbao wat mij betreft nog het voordeel van de twijfel. Sowieso krijgt iedere speler van mij de kans om m'n (on)gelijk te bewijzen.


Een onbegrijpelijke aankoop. De man is zo oud en versleten dat hij na dit seizoen vrijwel zeker stopt. Ongeacht of hij een goed seizoen gaat draaien of niet. En dat laatste is natuurlijk niet onmogelijk. Had een pinchhitter gekocht die langer meegaat en ook op andere plekken iets had kunnen betekenen. Kanu of zo. Geld was er in ieder geval zat.


Citaat:
-Het vertrek van Sneijder was inderdaad voorspelbaar en niet te voorkomen, maar iemand die Medunjanin als opvolger noemt is volgens mij niet bepaald serieus te nemen. Desalniettemin had Ajax er ondanks de systeemwijziging zeker een extra creatieve middenvelder bij moeten halen. Hopelijk wordt het ons niet fataal dankzij de prestaties van Suarez, Luque en Kennedy.


Waarom moet het systeem wijzigen? Ajax speelt al eeuwen met een 10, dat is echt niet afhankelijk van Sneijder. Ajax had natuurlijk al maanden de tijd om een echt schaduwlijstje op te stellen in plaats van alleen een fantasie-schaduwlijstje. Het feit dat er een systeemwijziging uit komt kan maar twee dingen betekenen; de verkoop van Sneijder wordt gebruikt als excuus om anders te gaan spelen, of de wijziging van systeem is het gevolg van opportunisme. Beide zeer kwalijk natuurlijk.

Citaat:
-Vermaelen hoop ik nog lang te behouden bij Ajax. Thomas kan volgens mij uitgroeien tot een zeer stabiele verdediger voor onze club en misschien zelfs meer. Ik maak me meer zorgen over iemand als Heitinga.


Vermaelen is een topper die bij een grootmacht terecht komt. Heitinga is een bijtertje aan het worden. Die is denk ik wel aardig in die rol voor de verdediging. En ach, als Drenthe bij Real terecht kan komen, waarom Heitinga dan niet?

Citaat:
-Luque kostte vrij weinig, maar zal waarschijnlijk wel een behoorlijk salaris waar moeten maken. Prima voetballer in z'n tijd bij Depor. En als onze medische staff z'n werk goed heeft gedaan heeft hij geen last van fysieke ongemakken.


Maar als ik het systeem goed begrijp zal hij dat moeten gaan doen als linkermiddenvelder.
Lucas


Geregistreerd: 19-08-2007
Forum berichten: 2866
Nieuws reacties: 8
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 5 sep 2007 08:26
Citaat:
Ajax-supporters zijn bestuur zat
AJAX De supporters van Ajax, verenigd in de onofficiële supportersclub AFCA, vak 410, de F-side en Vak 429, hebben geen vertrouwen meer in het bestuur en de trainer van de club.
Zij hopen dat Danny Blind terugkomt om Ajax te redden. In hun ogen zijn het bestuur, technisch directeur Van Geel en trainer Ten Cate schuldig aan miskopen.
De supporters voelen zich benadeeld omdat de prijs voor een seizoenkaart is verhoogd terwijl de beste spelers op het laatste moment zijn verkocht. Het gratis kaartje voor het eerste thuisduel van de UEFA Cup vanwege de CLuitschakeling verandert daar niets aan.

3 september 2007 - 11:59

Bron: RTVNH.nl
Anonymous


Geregistreerd: 02-02-2010
Forum berichten: 4060
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 5 sep 2007 12:30
Idioterie, Danny Blind als verlosser? Begrijp me niet verkeert, htc mag gaan. MvG en het bestuur, hoofdscouting kunnen ook opstappen wat mij betreft maar dat voor meneer "Vijfde plaats"? You got to be kidding!!!
Lucas


Geregistreerd: 19-08-2007
Forum berichten: 2866
Nieuws reacties: 8
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 5 sep 2007 13:46
nee hoor, geknipt voor de baan!
Anonymous


Geregistreerd: 02-02-2010
Forum berichten: 4060
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 5 sep 2007 13:59
Welnee, ik heb nog t zweet in mn handen staan van zijn eerste wedstrijd: PSV 4 Ajax 0. Daarnaast heeft zijn oneindige inzicht geleid tot het contracteren van de verkeerde Götenborg-spits. Danny Blind? dan heb ik liever dat HtC blijft zitten.
Lucas


Geregistreerd: 19-08-2007
Forum berichten: 2866
Nieuws reacties: 8
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 5 sep 2007 14:04
Sorry hoor, dat was de scouting. En Rosenberg draaide onder Blind een ruim voldoende seizoen. Beter dan Babel bijvoorbeeld een jaar later
Anonymous


Geregistreerd: 02-02-2010
Forum berichten: 4060
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 5 sep 2007 20:08
Citaat:


Delorge is een zeer zwakke linkermiddenvelder


ja, daarom speelt hij ook altijd op rechts.
Anonymous


Geregistreerd: 02-02-2010
Forum berichten: 4060
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 5 sep 2007 20:25
Citaat:
Van Geel roemloos ten onder?
Als Henk Ten Cate het niet ziet zitten in de rechtsback uit de eigen jeugd en liever Colin haalt, is dat jammer, het gebeurt niet. Als Ten Cate niets op heeft met Perez dan zegt Van Geel, jammer Henk, maar verkocht wordt hij niet. Enzovoort.


En Theotje Bakker lult uit zijn dikke nek, want:

Citaat:
Sportweek meldt dat Henk ten Cate zijn vizier had gericht op Twente-speler Edson Braafheid. Ten Cate zag in de linksbenige verdediger van FC Twente een goede versterking Martin van Geel dacht daar anders over en sprak zijn veto uit over de transfer. Van Geel wilde volgens Sportweek overigens ook geen vervanger voor Edgar Davids halen; hij heeft alle vertrouwen in Schilder en Vertonghen


Een dikke plus voor Martin van Geel en een dikke min voor Henk ten Cate, Braafheid, kom op zeg.
Lucas


Geregistreerd: 19-08-2007
Forum berichten: 2866
Nieuws reacties: 8
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 5 sep 2007 20:42
Is hoe dan ook geen spat minder dan Colin
+ Nieuw bericht <   1   > + Nieuw onderwerp
Actieve onderwerpen Wie is er online? Actieve leden
Actieve onderwerpen: 0 Leden online: 0 Actieve leden: 1.885
Berichten: 213.629 Onderwerpen: 2.459 Nieuwste lid: BobbiScapy
Jouw berichten: inloggen | registreren Onderwerpen bekeken: 17.999.381 Forums: 45
= actief onderwerp = inactief onderwerp  
Forumoverzicht » Onder De Streep » Kleedkamer 2 » Beleid van Van Geel: doorselecteren of chaos?
Ga
Zoeken: