Forum
Forumoverzicht » Onder De Streep » De Derde Kamer » Ontwikkelingshulp: de bodemloze waterput
Ga
Zoeken:

Onderwerp: Ontwikkelingshulp: de bodemloze waterput
Maker: MarcoBekeken: 2605
Status: InactiefBerichten: 7
+ Nieuw bericht <   1   > + Nieuw onderwerp
Auteur Bericht
Marco


Geregistreerd: 23-08-2007
Forum berichten: 4289
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 4 dec 2009 11:33


[list">Wiet Janssen: “Ontwikkelingshulp moet radicaal anders”

“De ontwikkelingshulp zoals deze tot op heden plaatsvindt, werkt niet en moet radicaal anders.” Dat is de kern van de bevindingen in het proefschrift “Management of the Dutch development cooperation”, dat extern promovendus ir. Wiet Janssen op 3 december verdedigt aan de Universiteit Twente.

Janssen, zelf gedurende ruim achttien jaar als technisch en management consultant werkzaam bij ontwikkelingsprojecten, heeft vijf jaar aan zijn onderzoek gewerkt. Daaruit komt naar voren dat de doelen van het Nederlandse ontwikkelingsbeleid maar zelden worden gehaald. Sterker nog, Janssen stelt vast dat in sub-Sahara Afrika de ontwikkelingshulp geen enkel effect heeft en dat landen die veel hulp ontvangen zich niet sneller ontwikkelen dan landen die weinig of geen hulp krijgen. "Het is eerder omgekeerd." De promovendus komt verder tot de conclusie dat "de slechte kwaliteit van het bestuur in veel ontwikkelingslanden door hulp niet kan worden verbeterd. Veel hulp maakt het alleen maar erger."

Volgens het onderzoek van Janssen, dat is gebaseerd op officiële stukken van onder meer de Wereldbank, het ministerie van Ontwikkelingssamenwerking, de OESO en diverse VN-organisaties, wetenschappelijke publicaties en interviews, raakt een derde van de staatsfondsen in de ontwikkelingslanden zoek door corruptie. Voorts concludeert hij dat "de grote hoeveelheid hulp aan Afrika" een overwaardering van de lokale munt veroorzaakt, waardoor landbouw en industrie niet kunnen concurreren: "De hulp houdt Afrika arm."

"Ook leiden watervoorziening en gezondheidszorg tot een toename van het aantal kinderen per gezin. Waar voedsel schaars is, zoals in grote dele van Afrika, neemt dan vooral bij kinderen de ondervoeding toe, en hun gezondheid verbetert niet."

Janssen verklaart zich nadrukkelijk geen voorstander van afschaffing of decimering van de officiële ontwikkelingshulp. Op basis van zijn onderzoek stelt hij wel dat de huidige aanpak niet werkt, soms contraproductief is en dat daarom radicale hervorming geboden is, uitgaande van plaatselijke noden en wensen en van de noodzaak om mensen praktisch te scholen. "Zo zouden Afrikaanse kinderen uit arme families op de basisschoolleeftijd vaardigheden moeten leren die nodig zijn om ondernemer te kunnen worden. Ook is het zinvol deze kinderen vroeg op te leiden voor een beroep waarmee ze een baan kunnen vinden die een redelijk loon oplevert. Alleen dan kan er op termijn sprake zijn van zinvolle ontwikkelingshulp die leidt tot blijvende armoedevermindering", aldus de promovendus.

Het onderzoek van Janssen concentreert zich op het officiële beleid van de Nederlandse minister voor Ontwikkelingssamenwerking. Ook de activiteiten van grote ngo's als Oxfam-Novib en Cordaid komen aan de orde plus een groot aantal andere partner organisaties, zowel Nederlandse als internationale, b.v. WOTRO, adviesorganen, researchinstituten, etc. Ook de vele honderden kleine particuliere initiatieven (als groep) en bestaande handelsverhoudingen zijn onderzocht. Noodhulp en conflict bestrijding zijn geen onderwerp van het proefschrift.

# bron: Uni Twente[/list">

In 2008 vond bijna 60% van de Nederlanders dat de B.V. NL te veel geld uitgeeft aan ontwikkelingshulp. De hulp bedroeg 4,8 miljard euro ofwel € 642,- per hoofd van de beroepsbevolking (bron) en gaat op aan de doelen zoals hier omschreven. Inmiddels is er felle kritiek op het proefschrift. Enkele hoogleraren spreken van een ware kruistocht tegen de Nederlandse ontwikkelingssamenwerking. Het zoveelste rookgordijn om ingedutte organisaties, schimmige bestedingen, inefficiënte hulp en tegenvallende resultaten te verdoezelen? De 1%Club twijfelt niet aan het antwoord op deze vraag en is al bezig met internationale samenwerking 2.0.

Ontwikkelingshulp door de overheid; doorgaan, veranderen, verminderen of stoppen?
Riejuh


Geregistreerd: 03-06-2008
Forum berichten: 7454
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: IJzendijke
Geplaatst: Vr 4 dec 2009 13:07
Ik zal hier later op terugkomen, heeft ook te maken met mijn minor vorig jaar die ik gedaan heb..

kan hier wel even kort over mijn mening geven:

Wanneer je geld pompt in 3de wereld landen, komt vaak maar een heel klein gedeelte aan op zijn daadwerkelijke bestemming. 1 woord: Corruptie..

Daarom zou je er beter geen geld in stoppen maar middelen waarmee zij zichzelf welvarender kunnen maken. De meeste arme mensen zijn boeren in deze gebieden. De akkers daar zijn niet zo vruchtbaar als bij ons..
Onder ontwikkelingshulp valt dus ook geld geven aan de voedselorganisatie van de UN.. Gemodificeerd mais en andere gewassen uit de VS richting Afrika, is een voorbeeld..
Hierdoor raken deze mensen afhankelijk van voedsel uit de rijkere werelddelen. Ze gaan minder verbouwen, vragen meer voedsel.. En raken dus terecht in een viceuze cirkel..

Een optie om dit tegen te gaan is door deze mensen niet voedsel aan te bieden maar net hetgene waarmee ze voedsel verbouwen. Dus geen eten maar b.v. meststoffen.. Zodat de mensen voor zichzelf voldoende voedsel kunnen gaan verbouwen. In zulke oplossingen moet de ontwikkelingshulp gezocht worden..

Wat dat betreft kan ik me wel vinden in het artikel van dhr. Wiet..
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 6 dec 2009 17:50
Heel veel van wat ontwikkelingshulp genoemd wordt zijn gewoon inkomsten voor de staat zelf hoor, of verkapte investeringen naar ondernemingen in Nederland.
Zoals met elke investering (net zoals met het aankoopbeleid van Ajax) vind ik het bedrag niet het probleem maar de manier waarop het uitgegeven wordt.

Maar ik kom hier later op terug.
Marco


Geregistreerd: 23-08-2007
Forum berichten: 4289
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 3 feb 2010 14:09
Brian Johnson is je voor:

[list">Forse kritiek op Bono en Bob Geldof

Zanger Brian Johnson van de Australische rockband AC/DC heeft uitgehaald naar collega's Bono en Bob Geldof om hun persconferenties en toespraken over liefdadigheid. Hij vindt dat ze zelf geld moeten geven en niet bij hun publiek moeten bedelen.

''Mensen willen niet van beroemdheden horen dat ze aan stervende kinderen moeten denken. Dat kunnen ze niet betalen.Toen ik vroeger naar concerten ging, wilde ik niet van een of andere eikel horen dat ik aan een kind in Afrika moest denken'', zegt Johnson in een interview met de Daily Telegraph.

Liefdadigheid om aandacht

Over Bob Geldof, die in 1985 Live Aid organiseerde, zegt Johnson: ''Hij dacht dat hij toen iets goeds deed, maar het werkte niet. De opbrengst ging niet naar arme mensen. Het maakt me kwaad wanneer mensen politiek of liefdadigheid gebruiken om in de aandacht te komen.'' Johnsons rockband stopt liever zijn eigen geld in liefdadigheid: ''Doe het zelf en geef wat van je eigen geld aan goede doelen. Het maakt me razend.''

# bron: Spitsnieuws[/list">
Marco


Geregistreerd: 23-08-2007
Forum berichten: 4289
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 14 sep 2010 16:56
[list">Afrika leunt steeds meer op China

Afrika kent een sterke economische groei en leunt daarvoor, in handel en investeringen, steeds meer op China. Tegelijkertijd blijven de allerarmsten van het continent uiterst kwetsbaar voor de mogelijke gevolgen van klimaatverandering en stijgende voedselprijzen. Voor hen zijn miljarden aan hulp nodig.

Dat zijn de belangrijkste conclusies uit twee rapporten die begin deze week zijn verschenen. De Afrikaanse Ontwikkelingsbank (AfDB) stelt dat China snel op weg is de belangrijkste economische partner van Afrika te worden. Dit gaat ten koste van de contacten met de vroegere koloniale machten in Europa en met de Verenigde Staten.

Grondstoffen

China is in Afrika vooral op zoek naar grondstoffen voor zijn snel groeiende economie. Om die reden ook investeert het land in Afrika enorm in de infrastructuur. Ruim 35 van de 53 landen in het continent hebben te maken met Chinese bouwers van bruggen en wegen, maar ook met deskundigen op het gebied van elektriciteit en telecommunicatie.

Voor Afrika zijn deze activiteiten van cruciaal belang voor de economische ontwikkeling, zo meent Mthuli Ncube, econoom bij de AfDB. De bank onderkent dat voor China daarnaast politieke belangen een rol spelen. In Afrika vindt het land de grondstoffen; de groei die hierop volgt, geeft China wereldwijd meer politieke macht.

Maar ook Afrika zelf profiteert van de banden met China, aldus het rapport. Het continent neemt weliswaar slechts zo’n 3 procent van de wereldhandel voor zijn rekening, maar de export van Afrikaanse producten naar China is in de eerste zeven jaar van deze eeuw verdubbeld. De groei hiervan versnelt nog altijd.

Ruwe olie

Verreweg de meeste export, 70 procent, betreft ruwe olie, vooral uit Angola en Soedan. China heeft binnen Afrika een aantal speciale economische zones ingericht waar Afrikaanse eindproducten worden gemaakt. Maar volgens de AfDB is ‘op geen enkele manier gegarandeerd’ dat China de eigen Afrikaanse productie sterk zal laten groeien.

‘Het is zeer waarschijnlijk dat de groei in invoer vanuit China zal blijven toenemen’, zo stelt het rapport, ‘terwijl die uit de traditionele markten in de VS en Europa stabiel zal blijven of zal afnemen.’ Juist uit deze gebieden is Afrika de afgelopen vijftig jaar aangewezen geweest op niet alleen handel, maar ook hulp.

Die hulp moet doorgaan, zo staat in het jongste rapport van de Commissie voor Afrika, die onder leiding staat van de Britse ex-premier Tony Blair. Volgens de commissie, waarin ook een aantal prominente Afrikanen zitting heeft, is de komende tien jaar 120 miljard dollar per jaar ontwikkelingshulp voor het continent nodig.

In 2005 verscheen het eerste rapport van de commissie. Sinds die tijd heeft Afrika ‘buitengewone vooruitgang’ geboekt, aldus het rapport. De groei bedroeg gemiddeld 6 procent; buitenlandse investeringen en de Afrikaanse export namen spectaculair toe. Maar ook op terreinen als onderwijs en gezondheidszorg zou vooruitgang zijn geboekt.

Allerarmsten

Toch blijft het uiterst lastig om de allerarmsten in Afrika hiervan voldoende te laten profiteren. Voor hen zullen de zogeheten Millenniumdoelen voor 2015 dan ook niet worden gehaald. Een grote meerderheid van de Afrikanen ‘moet van het economisch succes van de afgelopen jaren nog steeds de voordelen ondervinden’.

De commissie geeft een aantal redenen voor het feit dat veel Afrikanen maar zo weinig persoonlijke vooruitgang genieten. Zo treffen de mogelijke gevolgen van klimaatverandering en de opnieuw stijgende voedselprijzen de armste Afrikanen het zwaarst.

Bovendien is sprake van een ijzingwekkend traag tempo in de hervorming van de wereldhandel. Daarvan heeft Afrika de grootste last. Maar ook Afrikaanse regeringen zelf laten hun burgers in de steek, bijvoorbeeld door te weinig geld uit trekken voor een verbetering van de landbouw.

# bron: Volkskrant[/list">

En de honger neemt af.
Riejuh


Geregistreerd: 03-06-2008
Forum berichten: 7454
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: IJzendijke
Geplaatst: Di 14 sep 2010 17:54
Blijkbaar zou ik nog eens terugkomen op mijn tekst hierboven nou bij deze:

Nou als voorbeeld heb ik dus ook al in het topic van die geperoxideerde limburger aangegeven dat ontwikkelingshulp zoals het nu is eigenlijk hetzelfde is als geld in zee gooien. (zie titel van dit topic)

Als voorbeeld schets ik even de situatie in Afrika op het moment. Dat men in Afrika niet zo welvarend is als in europa is een algemeen bekend iets. Echter proberen we deze maatschappij wel op een acceptabel leefniveau te krijgen.

De manier waarop dit gebeurd is nu via geld aan de vaak corrupte overheid of via de WHO van de VN. De VN gebruikt dit geld dan vaak voor de aankoop genetisch gemodificeerde gewassen vaak geteelt in de VS (die ook dit veel steunen). Die finaniciele cirkel is zo eenvoudig te maken. Overheid VS betaald VN -> VN betaald Boeren in VS voor mais -> Boer betaald belasting terug aaan overheid. Hiervan verdwijnt er dus weinig in Afrika, enkel het voedsel.

Afrika heeft de geografische pech dat het gesitueerd is rond de evenaar waardoor er een minder aantrekkelijk klimaat is voor de teelt van gewassen. Een oogst levert daar minder op door o.a. (Klimaat, materiaal, kennis). Aan het klimaat valt niets te doen, aan de overige twee wel. Echter is deze steun vanuit de westerse wereld waar dit materiaal en deze kennis aan wezig is maar minimaal. Men geeft veel liever geld uit aan die overheden en zegt dan: "Kijk we geven ontwikkelingsgeld, we zijn toch goed bezig he" Vind ik overigens een hypocriete gedachte.
De manier waarop het wel behoort te gaan is via overdracht van kennis en techniek. Ik vond daarom de quote van Ajaxspanje van afgelopen week ook heel pakkend. Het oude chinese gezegde. Ook voorbeeld gehad via mn minor, geef de mensen geen voedsel maar de materialen om voedsel te verbouwen. Dus een kilo kunstmest ipv een kilo GGM mais. Wanneer dit bijvoorbeeld in economisch en politiek instabiele landen gebeurd (afghanistan) zal je doordat je de kennis en vaardigheden/techniek overdraagt ook voldoening krijgen van deze bevolking. De bevolking zal dan niet meer in zee gaan met de taliban. Momenteel wordt er b.v. veel papaver geteelt in Afghanistan voor de productie van Opium, wat dan weer de wapenhandel van de taliban financieerd.

Je hoort me echter niet zeggen dat dit momenteel niet gebeurd, echter te weinig. Overheden geven aan overheden van deze landen, probleem zit hem dat het daar nogal vaak in de achterzakken verdwijnt. De ontwikkelingshulp kan vele malen verbeterd worden in mijn ogen..
GertJan020


Geregistreerd: 28-10-2008
Forum berichten: 2175
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Vlakbij 010
Geplaatst: Vr 8 okt 2010 20:07
Beste mensen!

Jullie zien mij tegenwoordig niet meer zo vaak op het forum, dat komt doordat ik druk ben met school, en... bezig ben met het organiseren van acties om zoveel mogelijk geld op te halen.

Volgend jaar juli, ga ik met een groep van 25 leerlingen en 5 leraren van mijn school, naar Thailand. We vertrekken naar een vluchtelingenkamp bij de grens van Birma. In Birma woedt al 42 jaar stilletjes een burgeroorlog. Vrouwen worden vermoord, mannen ontvoerd en meisjes verkracht. Deze meisjes en jongens vluchten naar Thailand, waar ze worden opgevangen in kampen. Wij gaan een organisatie daar in het noorden van Thailand helpen. We gaan een school bouwen, en nog meer van die dingen.

Maar hier is natuurlijk geld voor nodig. Als er mensen zijn die mooie ideëen hebben om zoveel mogelijk geld op te halen, let me know.

Wij hebben een website. Daar staan ook links naar de twitter en hyves.

Als er mensen zijn, die teveel geld hebben:
Het rekening nummer is: 49 43 11 746 T.n.v: Ver. Chr. Voortg. Ond. In de Hoeksche Waard en als mededeling "Thailand Gert Jan Boer”.

Als er hier mensen zijn met een eigen bedrijf, en intresse hebben voor sponsoring: Neem contact met me op. We kunnen een logo op de website zetten, van uw bedrijf, waardoor het financieel aftrekbaar is van de belasting. Daarnaast dragen wij tijdens onze acties T-shirts, waar ook een logo op kan. Dat wordt dan onze hoofdsponsor.

Voor contact: gertjanboer92@gmail.com

Dankjewel!
GertJan020


Geregistreerd: 28-10-2008
Forum berichten: 2175
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Vlakbij 010
Geplaatst: Ma 11 okt 2010 17:22
Niemand met suggesties, ideën?
+ Nieuw bericht <   1   > + Nieuw onderwerp
Actieve onderwerpen Wie is er online? Actieve leden
Actieve onderwerpen: 0 Leden online: 0 Actieve leden: 1.885
Berichten: 213.629 Onderwerpen: 2.459 Nieuwste lid: BobbiScapy
Jouw berichten: inloggen | registreren Onderwerpen bekeken: 18.003.812 Forums: 45
= actief onderwerp = inactief onderwerp  
Forumoverzicht » Onder De Streep » De Derde Kamer » Ontwikkelingshulp: de bodemloze waterput
Ga
Zoeken: