Auteur
|
Bericht
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 1294
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Zo 14 feb 2010 12:43
|
|
Jeetje wat waren de backs slecht gisteravond, als beerends die bal op het hoofd legt van Henrique staat het gewoon 1-1, verder mist Henrique nogmaals voor leeg doel.
Mentaliteit mag nog wel beter, Popov dreigt te schieten, De Zeeuw gaat opspringen, Pantalic krijgt een lange bal die verkeerd is, maar doet toch een duimpje omhoog ipv die bal meteen weer terug te verdienen.
Zo ook Eriksen die lekker speelde, jogde er een paar keer achteraan, dan denk ik 1 minuut geleden zat je er vol op, prima, maar nu.
Ik denk dat we Oleguer maar moeten laten staan, die speelt de laatste weken telkens een 7, als hij maar niet tegen een bewegenlijke speler komt (Volgende week Utrecht? Tegen een Sibon of Papadopoulos staat hij veel beter te verdedigen dan een Alderweireld, die overigens wel erg goed speelde, maar hierbij heb ik het over het hele seizoen genomen.
|
Marco

Forum berichten: 4289
|
Geplaatst: Zo 14 feb 2010 14:10
|
|
Citaat: De Jong en De Zeeuw moesten afwisselend achter de spits opduiken. Is niet zoveel geks aan, hoor. Alles wat werkt, is niet gek, nee, maar zo goed werkt het niet. Het is veel arbeid, weinig vernuft, het is lopen i.p.v. goed staan. Je zag het vorige week, je zag het gister. Wat er na die rode kaart gebeurde, is tekenend. Gelukkig iwst Jol na de wedstrijd meteen fijntjes op te merken dat dit een totaal een nieuw middenveld is. Het zal wel weer van alles verklaren..
|
JS

Forum berichten: 741
|
Geplaatst: Zo 14 feb 2010 14:16
|
|
Ik heb me echt dood lopen ergeren deze wedstrijd. Vooral de eerste helft was echt schandalig slecht. Doelloos, inspiratieloos gedraaf. De Zeeuw die weer dacht de spelverdeler uit te moeten hangen. Laconiek uitverdedigen, constant van veel te grote afstand schieten en die ene keer dat hij daadwerkelijk wél moest uithalen een pirouette proberen. Bijzonder ergelijk. Ook vond ik het bloedirritant dat Stekelenburg en co er bij het kleinste beetje druk van Heerenveen maar weer voor kozen de bal een blinde ros naar voren te geven.
En dan de tweede helft, die weliswaar iets beter was dan de tweede helft, zij het grotendeels tegen 10 man; hoe ongelofelijk slecht kan je het uitspelen. Volgens mij zijn er ruim 10 momenten geweest waarbij Ajax uit kon breken met een man meer situatie. Dat je dan maar één keer extra scoort is echt bijzonder matig. Constant werden er vekeerde keuzes gemaakt. Dan weer werd er te lang gelopen met de bal, dan weer werd de bal naar de verkeerde man/kant afgespeeld. Ook viel het me op hoe slecht met name Rommedahl positie koos bij de vele uitbraken.
Nee, ik begin me steeds meer af te vragen waar Jol nou eigenlijk op traint. Het is een inspiratieloos, dravend, onsamenhangend elftal geworden. We spelen Feyenoord voetbal. Veel passie, veel strijd maar geen enkele lijn in het spel. Tegen Twente mocht het dan werken; die manier van voetballen houdt je niet het hele seizoen vol. Bovendien is het niet het het voetbal wat ik, en daarin ben ik waarschijnlijk niet de eniege Ajacied, wil zien. Ik zie liever goed positiespel. Maar nee, daar zit geen enkele progressie in. Net als dat de organisatie achterin en de dode spelsituaties niets beter zijn dan vorig seizoen. Tuurlijk, Jol kan niet in 3/4 seizoen van een redelijk beperkt elftal een swingende aanvallende en tegelijkertijd defensief degelijke voetbalmachine maken. Maar ik verwacht toch wel enige vorm van (voetballende) progressie. Én, die zie ik voorlopig níét.
|
deadbysunrise

Forum berichten: 228
|
Geplaatst: Zo 14 feb 2010 14:21
|
|
Dus, maar weer een andere trainer?
|
Bertje

Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Zo 14 feb 2010 14:23
|
|
Citaat: Alles wat werkt, is niet gek, nee, maar zo goed werkt het niet. Het is veel arbeid, weinig vernuft, het is lopen i.p.v. goed staan. Je zag het vorige week, je zag het gister. Wat er na die rode kaart gebeurde, is tekenend. Gelukkig iwst Jol na de wedstrijd meteen fijntjes op te merken dat dit een totaal een nieuw middenveld is. Het zal wel weer van alles verklaren..
Nee, het werkte niet nee. Maar het feit dat er veel gelopen moest worden kwam niet door deze tactische keuze, lijkt mij.
Punt is dat Ajax wel veel móet lopen, aangezien we geen (of in ieder geval niet afdoende) spelers hebben die technisch en tactisch zo sterk zijn dat we puur op basis van positiespel de tegenstander kunnen overrompelen.
|
JS

|
Geplaatst: Zo 14 feb 2010 14:27
|
|
Citaat: Dus, maar weer een andere trainer?
Nee, ik zit ik ook echt niet op te wachten op wéér een trainerswissel. Ik geef Jol dan ook nog wel even de tijd. Ik hoop alleen de komende weken (maanden) wat progressie te zien. Een teken dat we wel degelijk op de goede weg zijn. En dan kijk ik meer naar het spel dan naar het resultaat, aangezien ik dit seizoen toch al als soort van verloren beschouw. Maar begin volgend seizoen zal Jol móeten presteren, anders gaat ook hij ten onder als trainer van Ajax.
|
deadbysunrise

Forum berichten: 228
|
Geplaatst: Zo 14 feb 2010 14:43
|
|
Citaat: Dus, maar weer een andere trainer?
Nee, ik zit ik ook echt niet op te wachten op wéér een trainerswissel. Ik geef Jol dan ook nog wel even de tijd. Ik hoop alleen de komende weken (maanden) wat progressie te zien. Een teken dat we wel degelijk op de goede weg zijn. En dan kijk ik meer naar het spel dan naar het resultaat, aangezien ik dit seizoen toch al als soort van verloren beschouw. Maar begin volgend seizoen zal Jol móeten presteren, anders gaat ook hij ten onder als trainer van Ajax.
Ja, ben ik helemaal met je eens. Ik vraag me alleen af als het Jol volgend jaar niet lukt, wie er dan trainer moet worden. Volgens mij kan niemand Ajax beter maken lijkt het wel.
|
RogerGarcia

Forum berichten: 1469
|
Geplaatst: Zo 14 feb 2010 14:52
|
|
Onze laatste hoop zal dan Guus Hiddink zijn.
|
Dijk

Forum berichten: 951
|
Geplaatst: Zo 14 feb 2010 14:56
|
|
Een geweldige trainer is Guus Hiddink, maar Ajax moet is tijd durven te geven aan een trainer. Nu ruimt ieder trainer de rotzooi op van de vorige trainer. Zo zal je dan nooit aan een team kunnen bouwen.
|
Castel di Sangro

Forum berichten: 346
|
Geplaatst: Zo 14 feb 2010 14:58
|
|
Citaat: Ja, ben ik helemaal met je eens. Ik vraag me alleen af als het Jol volgend jaar niet lukt, wie er dan trainer moet worden. Volgens mij kan niemand Ajax beter maken lijkt het wel. 
De verlosser komt vast uit Rusland :)
|
Seduction

Forum berichten: 1354
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Zo 14 feb 2010 14:59
|
|
We mogen ook blij zijn dat we geen tegentreffer hebben gekregen, want wat stond Stekelenburg weer hopeloos te keepen. Wat een grabbelaar. Kijk het maar terug, hij liep overal achter de feiten aan. De rest was meerendeels slecht, maar onze geweldige keeper stond weer ontzettend te schutteren.
|
Bertje

|
Geplaatst: Zo 14 feb 2010 15:06
|
|
Citaat: Onze laatste hoop zal dan Guus Hiddink zijn.
Mag ik je er dan even aan helpen herinneren dat ook Hiddink er bij PSV niet veel van wist te maken totdat hij Cocu, Alex, Farfan en Gomes in zijn schoot geworpen kreeg?
|
RogerGarcia

|
Geplaatst: Zo 14 feb 2010 15:09
|
|
Mag ik je er dan even aan helpen herinneren dat ook Hiddink er bij PSV niet veel van wist te maken totdat hij Cocu, Alex, Farfan en Gomes in zijn schoot geworpen kreeg?
Ja klopt, sorry dat ik Guus Hiddink aanhaalde, dat zou een hele slechte coach voor ons zijn.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Zo 14 feb 2010 15:11
|
|
Laat Jol maar lekker zitten. Gewoon doorselecteren met die hap.
|
RogerGarcia

|
Geplaatst: Zo 14 feb 2010 15:13
|
|
Citaat: Laat Jol maar lekker zitten. Gewoon doorselecteren met die hap.
Vind ik ook, maar volgend seizoen met het staan.
|
Riejuh

Forum berichten: 7454
|
Geplaatst: Zo 14 feb 2010 15:16
|
|
Dat is zijn laatste periode, maar kijk dan ook b.v. naar zijn eerste periode PSV, periode Chelsea, Real Madrid etc..
|
Bertje

|
Geplaatst: Zo 14 feb 2010 15:20
|
|
Citaat: Dat is zijn laatste periode, maar kijk dan ook b.v. naar zijn eerste periode PSV, periode Chelsea, Real Madrid etc..
Ja, toen konden zijn spelers er inderdaad niets van en was het zuiver aan Hiddink te danken dat hij succesvol was... Lerby, Arnesen, Vanenburg, Koeman etc.; Raul, Redondo, Hierro, Morientes etc.; Drogba, Lampard, Ballack, Terry etc.
Bij Chelsea en Real was hij overigens niet eens zo heel succesvol. Maar goed, Hiddink is natuurlijk een fantastische coach, maar ook hij heeft dus goede spelers nodig.
|
Riejuh

Forum berichten: 7454
|
Geplaatst: Zo 14 feb 2010 15:25
|
|
Citaat: Maar goed, Hiddink is natuurlijk een fantastische coach, maar ook hij heeft dus goede spelers nodig.
Een trainer is zo goed als zijn spelersmateriaal.
|
JS

|
Geplaatst: Zo 14 feb 2010 15:37
|
|
Alleen heb je trainers die iets extra´s uit hun groep halen, Van Gaal is m.i. het grote voorbeeld.
|
Marco

|
Geplaatst: Zo 14 feb 2010 15:43
|
|
Citaat: Nee, het werkte niet nee. Maar het feit dat er veel gelopen moest worden kwam niet door deze tactische keuze, lijkt mij. Dat er veel gelopen moet worden ís de tactische keuze.
Citaat: Punt is dat Ajax wel veel móet lopen, aangezien we geen (of in ieder geval niet afdoende) spelers hebben die technisch en tactisch zo sterk zijn dat we puur op basis van positiespel de tegenstander kunnen overrompelen. Wanneer heeft Jol's Ajax dat überhaupt geprobeerd? Al in de voorbereiding kreeg Stekelenburg te horen dat ie vaker de lange bal moest hanteren. De Zeeuw was bij AZ onder van Gaal een gedisciplineerd spelende spelversneller, nu is hij overal en nergens. Zie wat Jol verlangt van de dribbelaar Aissati. Zomaar wat keuzes die erop duiden dat Jol voorlopig kiest voor een manier van spelen die er op geënt is om zo snel mogelijk de bal voorin te krijgen en dan maar zien waar het schip strandt. Heen en weer hollen dus.
Je kan nog zeggen dat Jol daarvoor kiest omdat hij die tekorten ziet, maar je hebt ook trainers die hun spelers nog wel eens iets bijbrengen. Er zijn trainers die betrekkelijk eenvoudige spelers op hoog niveau kunnen laten acteren. Ik wil niet beweren dat Jol dat niet kan, maar hij lijkt er vooralsnog niet voor te kiezen. Het is te hopen dat dat snel verandert nu Lodeiro en Eriksen op de deur kloppen.
|
Bertje

|
Geplaatst: Zo 14 feb 2010 16:02
|
|
Van een boerenknol maakt niemand een renpaard. De spelers moeten wel de potentie hebben. Zoals ik al elders aangaf, hebben onze spelers al tig trainers versleten. Het is dus heel erg de vraag (mijns inziens dus eigenlijk niet) of deze spelers het ooit gaan leren. Onze spelers zijn niet goed genoeg. Dan moet je het dus anders aanpakken. Ter vergelijking: je kunt van een middenveld Galásek, Sneijder, v/d Vaart wel verwachten dat ze op basis van goed positiespel de tegenstander vastzetten op eigen helft, maar als ze dat niet kunnen kun je zoveel van ze willen. En dan waren Sneijder en v/d Vaart nog spelers met iets extra's. Die hebben we nu alleen in de vorm van Suárez.
Dan is de consequentie dus dat je accenten moet verleggen. Wil je Suárez optimaal gebruiken, dan moet je zorgen dat hij in een vroegtijdig stadium na de omschakeling (zodat hij één tegen één komt) kansrijk (dus met zijn gezicht naar het doel) aangespeeld wordt. Aangezien onze opbouw over de grond, door een gebrek aan middenvelders met het technisch en tactische vermogen om de opbouw snel over de grond te laten verlopen, onvoldoende is probeert Jol dat dus op te lossen door een spits op te stellen die balvast kan zijn met zijn rug naar het doel om zo snel de bal op de helft van de tegenstander te krijgen. Prachtig is het wellicht niet altijd (en ik beweer ook zeker niet dat het altijd vloeiend gaat), maar heeft Jol veel andere smaken?
Het voorbeeld van Van Gaal gaat mijns inziens ook niet op. Die werd met AZ elfde toen hij met een middenveld bestaande Martens, Vormer en De Zeeuw speelde, maar werd met Schaars, De Zeeuw en Mendes kampioen. Rara wat was het verschil? Schaars en Mendes verbeterden de opbouw doordat ze aanspeelbaar waren en daarnaast hadden ze het technische vermogen om de oplossingen vooruit te zoeken. Wie moet dat bij Ajax doen?
Nogmaals: vergeet niet dat Jol verre van de eerste trainer is die tegen dit probleem aanloopt.
|
thyza

Forum berichten: 696
|
Geplaatst: Zo 14 feb 2010 17:38
|
|
Citaat: Alleen heb je trainers die iets extra´s uit hun groep halen, Van Gaal is m.i. het grote voorbeeld.
Ik kan me herinneren dat AZ een dramatisch seizoen had onder van Gaal het seizoen voor het kampioenschap
Laat Jol maar lekker zitten. Hij staat er als coach en laat zich niet gek maken. Dat is het belangrijkste wat Ajax nu nodig heeft. De punten zijn binnen. Next :)
|
Marco

|
Geplaatst: Zo 14 feb 2010 19:09
|
|
Citaat: Van een boerenknol maakt niemand een renpaard. Ik moest meteen aan Co Adriaanse denken. Wat ging die Kromkamp tekeer, hè..
Citaat: De spelers moeten wel de potentie hebben. Jol heeft zometeen 2/3e van het middenveld aangekocht. Mag ik dan binnenkort iets soepeler voetbal verwachten?
Citaat: Zoals ik al elders aangaf, hebben onze spelers al tig trainers versleten. Het is dus heel erg de vraag (mijns inziens dus eigenlijk niet) of deze spelers het ooit gaan leren. Mijn vraag is nog onbeantwoord, maar ik wil 'm wel verbreden. Welke trainer van de afgelopen jaren heeft daadwerkelijk gewerkt aan het soort voetbal dat jij eerder schetste? Henk ten Cate hanteerde de botte bijl, Marco van Basten dacht dat hij met topspelers werkte, de tussenpauzen zijn niet serieus te nemen. Waren die trainers dan zo goed? Voor Ajax?
Citaat: Onze spelers zijn niet goed genoeg. Het elftal is niet goed genoeg, een wezenlijk verschil.
Citaat: Aangezien onze opbouw over de grond, door een gebrek aan middenvelders met het technisch en tactische vermogen om de opbouw snel over de grond te laten verlopen, onvoldoende is Niet mijn idee. Ik zag vooral een aanval dat grossierde in balverlies en verstoppertje spelen waardoor het middenveld onder druk kwam te staan.
Citaat: Wie moet dat bij Ajax doen? Jol heeft inmiddels 2 middenvelders gekocht en het Deense ventje is onderweg. Dat zijn 2 of 3 smaken die hij zelf heeft toegevoegd. Dan kan je wel weer zeggen dat Lodeiro niet dit of dat is, maar de excuses zijn nu echt op. Aan de verdediging heeft hij niet veel kunnen doen, al is Atouba natuurlijk een gigantische miskleun. Over de aanval zal je mij ook niet horen; gegeven de omstandigheden zijn die 2 linies best redelijk opgelost en zijn zijn keuzes te billijken. In de rest van dit seizoen aan Jol de taak om dat middenveld op orde te krijgen. Het is simpelweg niet langer te verteren dat Twente met haar middenvelders beter voetbal kan spelen. Het zou beschamend zijn.
|
ghostwriter

Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Zo 14 feb 2010 19:22
|
|
Citaat: Jol heeft inmiddels 2 middenvelders gekocht en het Deense ventje is onderweg. Dat zijn 2 of 3 smaken die hij zelf heeft toegevoegd. Dan kan je wel weer zeggen dat Lodeiro niet dit of dat is, maar de excuses zijn nu echt op. Aan de verdediging heeft hij niet veel kunnen doen, al is Atouba natuurlijk een gigantische miskleun. Over de aanval zal je mij ook niet horen; gegeven de omstandigheden zijn die 2 linies best redelijk opgelost en zijn zijn keuzes te billijken. In de rest van dit seizoen aan Jol de taak om dat middenveld op orde te krijgen. Het is simpelweg niet langer te verteren dat Twente met haar middenvelders beter voetbal kan spelen. Het zou beschamend zijn.
Lodeiro zit net twee weken bij Ajax, je kan niet verwachten dat Jol hem dan al meteen heeft in gepast en dat met Lodeiro opeens schitterend voetbal gespeeld wordt. De Zeeuw en Lodeiro zijn de enige echte aankopen van Jol waar geld voor werd gebruikt en beide spelers maken Ajax echt beter of zullen Ajax op termijn echt beter maken. Atouba was een miskleun maar Pantelic was weer een geniale zet, transfervrij en voor de Eredivisie gewoon een topper.
|
Marco

|
Geplaatst: Zo 14 feb 2010 19:57
|
|
Citaat: Lodeiro zit net twee weken bij Ajax, je kan niet verwachten dat Jol hem dan al meteen heeft in gepast Ik gebruikte termen als 'binnenkort' en 'in de rest van dit seizoen'. Dat lijkt me toch niet zo unfair, of wel?
Citaat: en dat met Lodeiro opeens schitterend voetbal gespeeld wordt Dat bedoelde ik ook niet. Verzorgd voetbal mag je wel vragen. Lijkt me ook niet zo unfair.
|