Forum
Forumoverzicht » Buitenlandse competities & andere sporten » Overige Continenten & Sporten » Turnen
Ga
Zoeken:

Onderwerp: Turnen
Maker: 343Bekeken: 2603
Status: InactiefBerichten: 3
+ Nieuw bericht <   1   > + Nieuw onderwerp
Auteur Bericht
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 18-08-2007
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 25 okt 2010 12:56
Citaat:
ZILVER VOOR ZONDERLAND OP WK

Bron: De Telegraaf

Epke Zonderland heeft voor een volgepakt Ahoy sportpaleis zilver gepakt in de finale van het wereldkampioenschap op rek. De ?zilveren? turner uit Lemmer scoorde 16.033, met een uitgangswaarde van 7.30 . Dat was al uitzonderlijk hoog voor de lieveling van het uitzinnige publiek in Rotterdam. Zhang Chenglong was als laatste aan de beurt. De Chinees was de enige die Zonderland passeerde met een uitgangswaarde van 7.50 een totaal score van 16.166. Derde werd de Duitser Fabian Hambüchen met 15.966.

Zonderland won vorig jaar op het WK in Londen ook zilver. Winnaar was toen de Chinees Zou Kai met 16.150, maar deze opponent ontbrak deze keer in Rotterdam. Zonderland werd zo'n twaalf maanden geleden tweede in de Engelse hoofdstad met zijn coach Gerard Speerstra, met wie hij 18 jaar lief en leed deelde. In maart kwam het tot een breuk tussen Zonderland en Speerstra . Na het zilver van Londen en daarop volgend zijn tweede achtereenvolgende eindzege in de wereldbeker op rek, werd hij gekozen tot Sportman van het jaar.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 18-08-2007
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 4 apr 2011 13:07
Citaat:
'Van Gelder moet de EK-finale kunnen halen'

Bron: Nu.nl

Volgens zijn coach Bram van Bokhoven is turner Yuri van Gelder fysiek sterk genoeg om bij de EK in Berlijn de finale op ringen te halen. ''Maar vergeet niet dat het zijn eerste grote toernooi is sinds twee jaar.''

In 2009 werd Van Gelder Europees kampioen in Milaan. Daarna volgde een dopingstraf wegens het gebruik van cocaïne en een verwijdering uit de WK-ploeg na een bekentenis dat hij opnieuw cocaïne had gebruikt.

Dat bleek later een leugen om onder de druk van het moeten presteren uit te komen, zei de turner.

Van Gelder werd in genade aangenomen en is in Berlijn met Epke Zonderland en Jeffrey Wammes meteen weer kanshebber voor een medaille. Van Gelder komt komende donderdag voor het eerst in actie.

''Het zal niet makkelijk worden, maar Yuri moet de finale kunnen halen'', tempert Van Bokhoven de verwachtingen. ''Hij is nog niet 'supersupersterk', zit op 95 procent.''

Wammes

Jeffrey Wammes kende een moeilijke voorbereiding vanwege rugklachten. Hij komt in Berlijn uit op rek, sprong en vloer. ''We willen met Jef stappen maken richting WK. Zijn niveau is nu gewoon goed.''

De ploeg bestaat verder uit Anthony van Assche en de allronders Bart Deurloo en Melvin Ornek. De laatste maakt zijn debuut op een senioren-EK.

Bij de vrouwen heeft Nederland slechts twee vertegenwoordigers: Céline van Gerner en Yvette Moshage. Joy Goedkoop en Naoual Ouazzani Chahdi meldden zich af wegens blessures.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 18-08-2007
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 11 apr 2011 15:59
Citaat:
GOUD VOOR ZONDERLAND

Bron: De Telegraaf

Epke Zonderland heeft zijn status als torenhoge favoriet op rek tijdens de Europese kampioenschappen turnen in Berlijn waargemaakt. Op zijn specialiteit greep de 24-jarige Fries de macht (15,575) en pakte zo voor de eerste keer in zijn loopbaan een gouden medaille op een EK of WK.

De toeschouwers kregen in de rekstokfinale een heus foutenfestijn voorgeschoteld. Ook Zonderland turnde niet vlekkeloos. Zo liet hij het spectaculaire, gecombineerde vluchtelement, de Cassina-Kolman, noodgedwongen schieten. Hij kwam na de uitgevoerde Cassina te dicht uit op de stok. Desondanks pakte Zonderland dus toch het goud. Dat was volgens de kenners en ook de Fries zelf overigens wel volkomen terecht.

Eerder op de dag pakte Zonderland in de Max Schmeling Halle ook al verrassend het zilver in de toestelfinale op brug. Met zijn gouden en zilveren medaille op de EK schreef de Lemmer direct ook Nederlandse turngeschiedenis. Het was binnen het mannenturnen nog nooit eerder voorgekomen dat één iemand twee medailles wist te bemachtigen op een titeltoernooi.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 18-08-2007
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 2 mei 2011 14:20
Citaat:
Turnster Harmes kiest voor het andere leven

Bron: Ad.nl

Suzanne Harmes besloot uiteindelijk dan toch dat deelname aan de Olympische Spelen van Londen niet meer in haar huidige leven past. De 25-jarige turnster uit het Gelderse Elst bracht maandag naar buiten dat ze in oktober bij de WK in Rotterdam haar laatste wedstrijd heeft geturnd.

Harmes maakte net als de eerder gestopte Verona van de Leur deel uit van een 'gouden lichting' die Nederland bij het vrouwenturnen even de internationale top deed bestormen. Haar hoogtepunt beleefde ze bij de WK in 2005 waar Harmes brons pakte op vloer. In hetzelfde jaar pakte ze op dat toestel zilver bij de Europese titelstrijd. Twee keer nam ze deel aan de Spelen; in 2004 in Athene en vier jaar later in Peking.

Russisch pakje
Dat laatste was niet verwacht nadat ze in 2007 was bevallen van een zoon. Harmes, die met de inmiddels bijna vier jaar oude Lugano een flat in Elst bewoont, keerde onverwacht snel terug op de turnvloer en plaatste zich overtuigend voor de Spelen waar ze de meerkampfinale net miste. 'In een Russisch pakje had ik er waarschijnlijk wel ingezeten', mopperde ze over de jurywaardering.

Harmes begon ooit bij Pro Patria onder Frank Louter, met wie ze na haar overstap naar De Hazenkamp nooit meer een woord wisselde. Haar grootste successen beleefde ze onder leiding van Boris Orlov en Esther Heijnen. Ze stond bekend om haar wedstrijdmentaliteit. Harmes was geen trainingsbeest, genoot buiten de turnhal van het andere leven, maar stond er als het erop aankwam.

Blessures
Na de Spelen van Peking leek ze mede door blessures en een conflict bij De Hazenkamp stilletjes van het toneel te verdwijnen. Maar Harmes hervond de motivatie en knokte zich terug in de Oranje-selectie. Ze beleefde in het afgelopen najaar een succesvol WK in Rotterdam waar Nederland als team negende werd. 'Het is mooi geweest. Ik heb alles bereikt wat ik wilde bereiken. Rotterdam was achteraf gezien een mooi moment om te stoppen', zei ze vandaag.

Die conclusie trok ze na maanden van twijfel. 'De ene dag dacht ik: ik stop. De andere dag wilde ik nog een gooi doen naar de Spelen. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt.' Haar mbo-studie pedagogisch werk - ze loopt momenteel stage op een kinderdagverblijf in Elst - wil ze mogelijk een vervolg geven op hbo-niveau. 'Ik wil nieuwe dingen doen.' Misschien ook iets in het turnen. 'Ik zie mezelf nog wel eens les geven, of misschien jureren.'

Nestor
Met haar 25 jaar gold ze inmiddels al als de nestor van het Nederlandse vrouwenturnen. Harmes hield het lang vol: 'Ik heb naast het turnen altijd een sociaal leven gehad, misschien dat het daarom nooit een sleur werd.'
+ Nieuw bericht <   1   > + Nieuw onderwerp
Actieve onderwerpen Wie is er online? Actieve leden
Actieve onderwerpen: 0 Leden online: 0 Actieve leden: 1.885
Berichten: 213.629 Onderwerpen: 2.459 Nieuwste lid: BobbiScapy
Jouw berichten: inloggen | registreren Onderwerpen bekeken: 17.987.374 Forums: 45
= actief onderwerp = inactief onderwerp  
Forumoverzicht » Buitenlandse competities & andere sporten » Overige Continenten & Sporten » Turnen
Ga
Zoeken: