Forum
Forumoverzicht » De Toekomst » De Jeugd & Ajax-filialen » Jeugd aan de macht
Ga
Zoeken:

Onderwerp: Jeugd aan de macht
Maker: Eto'oBekeken: 6336
Status: InactiefBerichten: 39
+ Nieuw bericht <   1  |  2   >   >>> + Nieuw onderwerp
Auteur Bericht
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 9 nov 2007 00:10
Citaat:
Jeugd aan de macht
Door RENZE LOLKEMA

AMSTERDAM - Ajax speelt de topper tegen Feyenoord zondag met meer dan de helft spelers uit eigen kweek. Afgelopen zondag debuteerde Jan-Arie van der Heijden, een 19-jarig talent uit Schoonhoven. Het was de zoveelste pluim voor de beroemde jeugdopleiding van de Amsterdammers.



Alle spelers van eigen kweek in de huidige Ajax-selectie. FOTO PIM RAS

Morgenochtend zwerven er weer 45 scouts van Ajax uit over de amateurvelden in en rond Amsterdam. In een straal van 80 kilometer rondom de hoofdstad worden wedstrijden van E- en D-pupillen bezocht in de hoop daar talentjes te vinden die goed genoeg zijn voor Ajax. Zo gaat dat elke zaterdag.

De opstelling van Ajax 1 van afgelopen zondag tegen Roda JC betekende de zoveelste veer in de hoed van de jeugdopleiding. De 19-jarige Siem de Jong speelde centraal op het middenveld, een maand na zijn officiële debuut. De evenoude Gregory van der Wiel wordt als de opvolger gezien van de levende legende Jaap Stam en een halfuur voor tijd maakte de volgende tiener zijn debuut in de Amsterdamse hoofdmacht: Jan-Arie van der Heijden uit Schoonhoven. In totaal vermaakten afgelopen weekeinde zeven spelers uit eigen kweek de uitverkochte Arena.


Komende zondag tegen Feyenoord zal het niet anders zijn: Ajax is in Rotterdam wederom jeugdig van karakter. Zeven zelf opgeleide spelers lijkt trouwens veel, maar is het niet. Vorig seizoen stonden er in de Klassieker in de uitverkochte Kuip acht door Ajax grootgebrachte voetballers in de basis (Stekelenburg, Heitinga, Vermaelen, Emanuelson, Davids, Sneijder, De Mul en Babel).

,,Kun je zien wat perceptie en gevoel met mensen doen,’’ reageert Martin van Geel, technisch directeur van Ajax. ,,Als je maar lang genoeg roept dat het niet goed gaat met Ajax en dat er nauwelijks talenten doorbreken, dan gaat men dat voor waar aannemen. Maar dit proces is al veel langer aan de gang. Bij ons krijgt de jeugd een kans. Dat staat ook in ons beleidsplan: vijftig procent van de A-selectie moet uit de eigen opleiding komen.’’


De ware kunst van scouten is spelertjes opsporen die de hele jeugdopleiding van Ajax doorlopen en uiteindelijk debuteren in de hoofdmacht van Nederlands meest succesvolle voetbalclub. Een groter compliment kunnen die speurders niet krijgen. Jongens als Wesley Sneijder en Rafael van der Vaart, om een paar recente voorbeelden te noemen, werden al op zeer jonge leeftijd door het oog van de kenner getraceerd en uiteindelijk voor miljoenen verkocht, nadat ze zich in het eerste hadden bewezen. Scouts nog trotser, Ajax nog blijer.

Omdat vele gereputeerde voetbalclubs tegenwoordig een opleiding hebben van hoog niveau, staat Ajax niet meer alleen. ,,Dat is een probleem,’’ beaamt Van Geel. ,,Ajax heeft nog steeds de beste jeugdopleiding, maar de voorsprong op de rest is deels geslonken.’’


Om de voorsprong te behouden introduceerde Ajax vorig jaar het zogenoemde Multi Skills Programma. De jeugdspelers krijgen naast voetbaltraining ook lessen in bijvoorbeeld gymnastiek, judo en atletiek. ,,Door een judotraining leer je vallen,’’ motiveert Van Geel, ,,en die valtechniek moet er voor zorgen dat je minder snel geblesseerd raakt. Dit programma draagt bij tot een bredere ontwikkeling, de hedendaagse voetballer is een halve atleet geworden.
Het is anders dan in mijn tijd, toen ik in de top van Nederland speelde (Van Geel heeft als voetballer onder meer een verleden bij Ajax en Feyenoord, rl). Er wordt veel meer van spelers gevraagd dan tien, twintig jaar geleden. Het aantal wedstrijden is uitgebreid, er is veel meer aandacht. Fysiek en mentaal lijkt het voetbal van nu niet meer op het voetbal van toen.’’


Met Adrie Koster heeft Ajax momenteel een trainer die de jeugdopleiding goed kent. Hij was immers binnengehaald als oefenmeester voor de Ajax-beloften. Koster: ,,Zodoende kende ik Van der Heijden goed. Ik zal niet schromen die jongens in te zetten als ik denk dat ik ze nodig heb. Ze zijn er klaar voor.’’ Van Geel: ,,Mij is opgevallen dat door onszelf opgeleide spelers beter met de druk omgaan dan aankopen. Ik ga geen voorbeelden noemen, maar geloof me, ik kan dat merken. Daarom doen Ajacieden het overal goed. Door de perfecte opleiding, kun je een eind komen. Feit is dat tien van de achttien spelers bij het Nederlands elftal door Ajax zijn opgeleid.

,,Het grootste voorbeeld wat mij betreft is Ibrahimovic. Toen ik technisch directeur bij AZ was, wilden wij hem graag hebben. Hij was op een gegeven moment derde spits bij Ajax en zat op de tribune. Derde spits, kun je je dat voorstellen bij Ibrahimovic? Nu is hij een van de beste, misschien wel de beste, van de wereld. Ik bedoel maar: als je bij Ajax slaagt, slaag je overal.’’


AD.nl

Niets opportunistischer dan de sportjournalistiek.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 18-08-2007
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 9 nov 2007 08:04
Inderdaad. Kan ook weleens weer zo'n historische foto worden als die van de groep 1984 met Olsen in de babybox. Of die foto van De Boertjes, Vink, Witschge voor de FEBO.

Moet je Heitinga zien zitten. Die denkt vast: "Wat doe ik hier. Ik ben al een ouwe lul." XD
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 9 nov 2007 12:23
Grappig overigens dat Donald er wel bij staat en Anita, Sarpong en Goossens niet. Hebben die aan Koster inmiddels aangetoond nog niet mee te kunnen met het eerste?
Bertje


Geregistreerd: 21-08-2007
Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 9 nov 2007 12:34
Anita is net fit en Sarpong is nog geblesseerd.
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 9 nov 2007 12:35
Ok, maar geblesseerde spelers maken ook deel uit van de A-selectie.
Bertje


Geregistreerd: 21-08-2007
Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 9 nov 2007 13:00
Ik beantwoord je vraag, Thomas. Dan zou je ook gewoon dankbaar kunnen zijn in plaats van de wijsneus uit te hangen.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 18-08-2007
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 9 nov 2007 13:12
Wiseass Bertje. XD

Waar is Thomas Vermaelen? Geblesseerd.
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 9 nov 2007 13:19
Misschien hebben ze hem er niet bij gezet omdat hij pas op relatief late leeftijd is ingestroomd in de jeugdopleiding. Of er was gewoon geen plek op de foto. ;)
Demosthenes


Geregistreerd: 12-09-2007
Forum berichten: 562
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 9 nov 2007 21:30
Citaat:
Misschien hebben ze hem er niet bij gezet omdat hij pas op relatief late leeftijd is ingestroomd in de jeugdopleiding. Of er was gewoon geen plek op de foto. ;)


Vermaelen is begonnen in de B1, net als Jan Vertonghen die wel op de foto staat.

Anita e.c. waren misschien elders?
Chivu 05


Geregistreerd: 29-10-2007
Forum berichten: 796
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Groningen
Geplaatst: Vr 9 nov 2007 22:00
Anita traint bij Jong Ajax, totdat hij weer helemaal fit is. Die foto is gemaakt na een training en Anita, Vermaelen enz. trainden dus niet mee op dat moment.
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 2 dec 2007 23:13
De heren van Studio Voetbal (Frank de Boer, Van Gelder en Borst) waren het er over eens dat Ajax onder andere geen geweldige verdedigers opleidt omdat de jeugdploegen van Ajax zelden onder druk komen te staan. Hoe kijken onze jeugdwatchers daar tegenaan?
D_skilled


Geregistreerd: 15-11-2007
Forum berichten: 5208
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 2 dec 2007 23:44
Citaat:
De heren van Studio Voetbal (Frank de Boer, Van Gelder en Borst) waren het er over eens dat Ajax onder andere geen geweldige verdedigers opleidt omdat de jeugdploegen van Ajax zelden onder druk komen te staan. Hoe kijken onze jeugdwatchers daar tegenaan?


Wil er niet teveel woorden aan vuil maken, maar de weerstand is inderdaad niet erg groot. Vooral bij jeugdteams van de F1 tot de C1, bij de B2, B1 neemt de weerstand wat toe maar niet zodanig dat de verdedigers een natte bovenlip van krijgen.
Demosthenes


Geregistreerd: 12-09-2007
Forum berichten: 562
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 3 dec 2007 11:06
Mijn eerste bericht op dit forum over de B1.

Citaat:
Bryan Ottenhof is trouwens ook een aardige voetballer, maar die heb ik nog niet zo vaak zien voetallen en bij Ajax is het probleem dat verdedigers te weinig worden geconfronteerd met een sterke aanvaller, ze leren er nooit een man uit te schakelen, terwijl dat in Ajax 1 ineens wel van hen wordt verwacht (Heitinga, Vermaelen en binnenkort v.d. Wiel)


Een paar weken geleden in andere woorden hetzelfde, over de souplesse waarmee Ricardo van Rhijn verdedigt, maar zelden tot het uiterste hoeft te gaan en zie mijn berichten op AN en AT.

We hebben nu met Heitinga, Vermaelen, v.d. Wiel en Vertonghen vier verdedigers die altijd gewend zijn geweest als een vrije verddiger, inschuivende laatste man of hoe je het noemen mag te spelen. Vertonghen geeft aan dat op vier zijn fvoriete plek is, maar we hebben twee wedstrijden kunnen zien dat hij eerst nog moet leren verdedigen.

De volgende die eraan komt: Jan Arie v.d. Heijden, speelt ook het liefst op vier, zonder directe tegenstander, Daley Blind hetzelfde verhaal. Hebben we met Vermaelen, Vertonghen, v.d. Heijden en Blind vier linksbenige centrale verdedigers, die te weinig kunnen verdedigen. Vermaelen heeft dat geleerd bij RKC en is verdedigend beter dan zij generatiegenoten.

De oplossing om de laatste man op het middenveld te laten spelen betekent daar een man meer en dat is te gemakkelijk voetballen.

De oplossing? Met één man minder spelen, maar dan heb je geen respect voor je tegenstander.
Spelers verplichten alleen met hun slechtste been te laten voetballen? Hetzelfde verhaal.
Hopen dat ze in een vertegenwoordigend elftal wel "aan de bak" moeten? dat is een maar paar keer per jaar.
Toernooien in het buitenland spelen of vriendschappelijke wedstrijden tegen Duitse teams en dan een jaar ouder uitzoeken? (Deed Van Gaal met Jong Ajax)
Verdedigers uitlenen aan Haarlem/Volendam? Haarlem/Volendam moeten dan wel in de hoogste afdeling spelen en de spelers moeten wel bereid zijn om daar te gaan spelen.
Spelers uitlenen aan andere ploegen in de eredivisie/België? Met Vermaelen en Vertonghen is dat gelukt, Slijngard kwam niet verder dan Jong Groningen.

Zeg het maar.
Wij zijn Ajax


Geregistreerd: 15-12-2007
Forum berichten: 2337
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 31 mei 2008 23:03
Klein groepie..
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 1 jun 2008 13:28
Beetje nutteloze reactie om een topic van 5 maand oud mee naar boven te schoppen.
Wij zijn Ajax


Geregistreerd: 15-12-2007
Forum berichten: 2337
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 1 jun 2008 17:24
Mag jij vinden. Ik snijdt het aan dat dit niet een passende slogan is in deze tijd: de inbreng van de jeugd is veelste mager op dit moment. En omdat ik hem nu pas zie post ik, ik vind het wel interessant om dit posten. En dat heeft niks te maken met dat het van wat maanden terug is, ik vind het gewoon schandalig dat dit wordt gezegd terwijl je jezelf mag schamen voor deze tijd.
Bertje


Geregistreerd: 21-08-2007
Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 1 jun 2008 17:58
Dit is al een stuk inhoudelijker, WZA. We zijn er gewoon niet zo van gediend als oude topics omhoog gehaald worden, zonder dat er daadwerkelijk wat aan de discussie wordt toegevoegd. En nu weer on-topic.
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 18 nov 2008 23:46
Merken de kenners al een verandering in de jeugd? Ik heb het idee dat spelers eerder doorgeschoven worden, maar is er verder nog iets veranderd?
Bart


Geregistreerd: 30-04-2008
Forum berichten: 4810
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 19 nov 2008 21:19
Er is ook wat meer talent beschikbaar dan in de afgelopen jaren bij Ajax.Als het eerste team van Ajax nog beter gaat draaien dan zal het makkelijker worden om talent te laten instroomen.De laatse jaren is het ook niet goed geweest voor talentvolle spelers met veel wisselingen binnen Ajax zowel trainers en hoofdopleiding.Ik ben vrij positief over de jeugd hoe het nu loopt.Veel oudspelers hebben een belangrijke taak binnen de jeugd waar jeugdspelers tegen op kijken.Zoals een Frank de Boer bij de A1 en Dennis Bergkamp bij de B1.

De meeste weten dat de A1 een hele talentvolle lichting is die makkelijk meedoen om het kampioenschap met veel eerstejaars A spelers.Persoonlijk ben ik ook nog onder de indruk van een paar B spelers die het ver kunnen schoppen binnen Ajax.

Enig minpunt vind ik dat het heel moeilijk is om verdegigers op te leiden bij Ajax.Ze kunnen het echte verdedeging niet echt leren in de wedstrijden die ze spelen.Ajax is meestal de betere van de tegenstander en komen ze minder aan verdedeging toe.Als je naar de backs kijkt zul je zien dat de meesten goed kunnen aanvallen en maar te kort komen in de verdedeging.

Sorry dat ik niet echt ben in gegaan op de vraag.Maar dat heeft vele oorzaken.
D_skilled


Geregistreerd: 15-11-2007
Forum berichten: 5208
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 29 nov 2008 13:25
Hebben jullie het al gelezen. Gaat vanaf 2010 waarschijnlijk in.

Citaat:
Opleiding voetbalprof begint bij 11 jaar

ZEIST - ‘Een megaproject’, noemt Remy Reynierse het plan van de KNVB om de Regionale Jeugdopleiding op het hoogste niveau in gang te zetten. Een nieuwe samenwerking tussen prof- en amateurvoetbal moet leiden tot de ideale opleiding voor betaald voetballer.

Morgen zet Foppe de Haan op het veld van VENO in Vollenhove het traject in werking. ‘Over enkele jaren zullen er, verspreid over het land, twaalf tot veertien topopleidingen zijn die gelden als de universiteiten van het Nederlandse voetbal’, zegt Reynierse.

Reynierse, assistent-bondscoach van Foppe de Haan bij Jong Oranje, is als projectleider verantwoordelijk voor de nieuwe opzet. Jong voetbaltalent (vanaf 11 jaar) wordt onder de beste omstandigheden bij elkaar gebracht. Daarvoor hebben alle topclubs zich verbonden aan de KNVB.

‘Dat moet leiden tot het ideale opleidingstraject voor de betaald voetballer’, zegt Reynierse. ‘Maar het gaat verder, want met de steun van de grote clubs gaan we ook het niveau van de jeugdopleiding bij de kleine prof- en grote amateurclubs verbeteren.

‘Wij verzinnen niets nieuws, maar wij maken wel duidelijk wat er aan de hand is. De door de topclubs geïnitieerde Regionale Jeugdopleidingen bieden het beste van het beste. Zij steken minimaal 1 miljoen euro per jaar in hun opleiding, beschikken over full time-trainers, de beste accommodaties en voldoen ook aan alle randvoorwaarden.’

Op dit moment gelden de gecombineerde jeugdopleidingen van FC Twente en Heracles en van Vitesse en AGOVV al als een regionale jeugdopleiding. Daar komen dit jaar Ajax, AZ/Telstar, FC Groningen, SC Heerenveen, FC Utrecht, Feyenoord en PSV bij. Een aantal clubs heeft al aangegeven het jaar erop de stap ook te willen maken.

In een op verzoek van de KNVB uitgevoerd onderzoek stelde het W.J.H. Mulierinstituut drie jaar geleden vast dat het rendement van de opleidingen van de kleinere profclubs te laag is. ‘De eerste divisieclubs leveren per seizoen maximaal één speler uit hun opleiding aan het eerste elftal. Dat is veel te weinig, gerelateerd aan hun investeringen.’

Nadat FC Twente en Heracles zelf al tot een samenwerking in hun jeugdopleiding besloten en Vitesse en AGOVV volgden, stuitte de aanzet van de KNVB om meer bundelingen tot stand te brengen vooral op emotionele weerstand. ‘De grote clubs moeten nu vaart in het proces brengen, dan komt de schifting vanzelf.’

De KNVB bepaalt de voorwaarden waaronder de regionale voetbaltraining tot stand komt, de clubs behouden hun zelfstandigheid. ‘Maar zo kunnen we wel het onderscheid maken tussen de top en de onderlaag van 20 tot 25 betaalde clubs en 30 grote amateurclubs. Die tweede categorie leidt op voor het amateurvoetbal en hoeft zich niet meer te richten op scouting, selectie en opleiding voor het betaald voetbal.

‘Daarnaast wordt een begin gemaakt met de zogenoemde KNVB Regionale Voetbaltrainingen. We zien als bond dat de startleeftijd in de jeugdopleidingen steeds meer wordt vervroegd. Er worden inmiddels al 6- en 7-jarigen in de opleiding opgenomen. De clubs zeggen dat ze op die manier de concurrentie voor willen zijn. Ze vrezen bovendien dat talenten blijven steken als ze te lang bij de amateurs blijven.’

De KNVB biedt met de clubs de meest talentvolle E-pupillen de kans op landelijke trainingen. Beleidsmedewerker Corné Groenendijk: ‘De opleiding tot profvoetballer begint nu bij 11 jaar (eerstejaars D-pupillen). Daarvoor worden via regiocoach en clubs de 20 tot 40 meest talentvolle E-pupillen geselecteerd. Die krijgen twaalf trainingen van KNVB- en clubtrainers.

‘Beter leren voetballen is het hoofddoel, maar tegelijkertijd worden jeugdtrainers en coördinatoren van amateurclubs op hun trainingsmogelijkheden en programma’s gewezen. Die zullen merken dat de topclub voortaan niet alleen komt om hun talenten op te halen, maar er ook iets voor terug wil doen.’

De speler moet beter worden, de profclub helpt de amateurclub om beter werk te leveren en tussen betaald voetbal en amateurvoetbal moet meer transparantie ontstaan. Reynierse: ‘Wij hebben het gevoel dat het gaat werken. Ajax beschouwt dit vooral als een proef en combineert zijn eigen werkwijze met Regionale Voetbaltrainingen waar het zeer positief over is.’

En de kleinere clubs? ‘Die moeten blijven doen wat ze doen. Maar de schifting maken wij niet, die maakt de markt. Met tien objectieve factoren op rij ziet iedereen het verschil: full-timers bij topclubs tegenover part-timers bij kleinere clubs. Verschil in begroting, verschil in faciliteiten, verschil in randvoorwaarden. Deze stap is nodig om mee te kunnen blijven doen in de top.’


Bron: Volkskrant
Chivu 05


Geregistreerd: 29-10-2007
Forum berichten: 796
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Groningen
Geplaatst: Ma 1 dec 2008 13:28
Niets nieuws inderdaad. Wel tegenstrijdig. Eerst verplicht de KNVB de kleine clubs een goede jeugdopleiding te hebben via een sterrensysteem en nu opeens worden die opleidingen opgedoekt.

De opleiding beginnen bij 11 jaar, is opzich goed voor kleinere clubs. Maar Ajax, PSV, Feyenoord hebben al jaren E- en F-jeugd en zullen daar niet snel afstand van doen neem ik aan. Concreet zal het dus betekenen dat die drie clubs volgend jaar in ieder geval geen F1 en E2 meer hebben, omdat die spelers nooit een jaar later (als het plan ingaat) 11 jaar zijn.
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 1 dec 2008 14:51
Dus nu gaat Ajax straks de 10-jarigen scouten bij die regionale jeugdopleiding? En mag PSV daar dan ook scouten? En AZ? Of krijgen we een soort Amerikaans draftsysteem?
Chivu 05


Geregistreerd: 29-10-2007
Forum berichten: 796
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Groningen
Geplaatst: Ma 1 dec 2008 15:18
Citaat:
Dus nu gaat Ajax straks de 10-jarigen scouten bij die regionale jeugdopleiding? En mag PSV daar dan ook scouten? En AZ? Of krijgen we een soort Amerikaans draftsysteem?


Ajax, PSV, AZ zijn regionalde opleidingen. De talenten zullen dus vanzelf naar deze clubs toekomen. De concurrentie tussen AZ, Utrech en Ajax zal er niet mee verdwijnen.
D_skilled


Geregistreerd: 15-11-2007
Forum berichten: 5208
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 4 dec 2010 17:06
In het AD van dit weekend staat een leuk artikel over de vleugelspelers van Ajax. Ebecilio, de Sa, Özbiliz, Lukoki, Jozefzoon en Zeegelaar worden stuk voor stuk geanalyseerd en besproken. Aangezien Ajax ze mist en ze in het nieuws zijn gekomen, bovendien mensen altijd afvragen wat voor type een vleugelspeler in kwestie is. Heb ik besloten om het artikel te scannen en met jullie te delen.

Dus hierbij: http://img843.imageshack.us/slideshow/w ... 0001f0.jpg

Nog even wat leesvoer voor Ajax - NEC. :mrgreen:
T020


Geregistreerd: 21-12-2009
Forum berichten: 139
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 4 dec 2010 17:48
Leuk stukje inderdaad. Kon alleen dat van Lukoki een beetje moeilijk lezen maar daar is mee te leven;). Zelfs Ricardo Kishna word nog even vermeld zie ik.
+ Nieuw bericht <   1  |  2   >   >>> + Nieuw onderwerp
Actieve onderwerpen Wie is er online? Actieve leden
Actieve onderwerpen: 0 Leden online: 0 Actieve leden: 1.885
Berichten: 213.629 Onderwerpen: 2.459 Nieuwste lid: BobbiScapy
Jouw berichten: inloggen | registreren Onderwerpen bekeken: 17.984.097 Forums: 45
= actief onderwerp = inactief onderwerp  
Forumoverzicht » De Toekomst » De Jeugd & Ajax-filialen » Jeugd aan de macht
Ga
Zoeken: