Auteur
|
Bericht
|
Wij zijn Ajax

Forum berichten: 2337
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Wo 16 apr 2008 14:29
|
|
Citaat: Zag zojuist weer de samenvatting van Jong Ajax, wat een loopvermogen heeft hij. Komt altijd vanuit het middenveld opzetten naar de aanvalslinie. Echt top. Maar laat hij defensief af en toe nog wat lopen. Want dat mag niet, zeker niet als je 4-3-3 speelt. Ik denk dat je defensief best een steekje mag laten vallen als je types als Gabri, Davids en Lindgren achter je hebt staan.
Gabri en Davids(zoals vorig seizoen) dan speel je met 2 compensators(4-2-3-1). Maar dan is Sarpong niet gevaarlijk genoeg voor een vrije rol, niet als vrije aanvaller of als vrije midmid. Met Lindgren(terwijl ik 10 keer liever Arie zie spelen) dan speel je met een 6(4-3-3), dus dan moeten de overige middenvelders ook defensief zijn mannetje staan. Maar nu klopt het middenveld voor geen meter, het spel als graadmeter.
|
ghostwriter

Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Wo 16 apr 2008 16:48
|
|
Citaat: Gabri en Davids(zoals vorig seizoen) dan speel je met 2 compensators(4-2-3-1). Maar dan is Sarpong niet gevaarlijk genoeg voor een vrije rol, niet als vrije aanvaller of als vrije midmid. Met Lindgren(terwijl ik 10 keer liever Arie zie spelen) dan speel je met een 6(4-3-3), dus dan moeten de overige middenvelders ook defensief zijn mannetje staan. Maar nu klopt het middenveld voor geen meter, het spel als graadmeter. Lindgren is juist een speler die vooral defensief erg veel werk verzet en Sarpong vind ik juist een speler die in een vrije rol heel goed zou kunnen opereren. Lindgren is trouwens nog wel heel wat beter dan Jan Arie van der Heijden (ik geloof dat je hem bedoeld met Arie). In een 4-3-3 systeem moet je een verdedigende middenvelder (controlerende middenvelder), een opbouwende middenvelder en een aanvallende middenvelder hebben (creatieve middenvelder). Lindgren en Davids zijn controlerende middenvelders, Gabri is een opbouwende middenvelder en Siem de Jong en Sarpong zijn creatieve middenvelders (niet persƩ aanvallende middenvelders op de '10'). Een echte '10' komt niet goed in werking in het hedendaagse voetbal (ik ben het eens met Cruijff) en daarom heb je een allround creatieve middenvelder nodig en een type als Siem de Jong zou perfect zijn.
|
Bertje

Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Wo 16 apr 2008 17:16
|
|
Volgens mij heb je allereerst een stel goede middenvelders nodig, die samen een middenveld vormen dat ballen kan afpakken en ballen bij de spitsen kan bezorgen. Daarna ga je pas puzzelen met posities.
|
JS

Forum berichten: 741
|
Geplaatst: Do 1 mei 2008 20:21
|
|
Is er nog een kans dat dit echt een (wereld) topper wordt, of heeft hij te lang stilgestaan in z'n ontwikkeling? Ik ben wel onder de indruk van wat hij in zijn invalbeurtjes laat zien.
Is hij verder dermate Ajacied dat er later een kans is dat hij niet naar de Europese top gaat (mochten die belangstelling tonen) maar ervoor kiest bij Ajax te blijven?
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 4200
|
Geplaatst: Do 1 mei 2008 20:25
|
|
Citaat: Is er nog een kans dat dit echt een (wereld) topper wordt, of heeft hij te lang stilgestaan in z'n ontwikkeling? Ik ben wel onder de indruk van wat hij in zijn invalbeurtjes laat zien.
Is hij verder dermate Ajacied dat er later een kans is dat hij niet naar de Europese top gaat (mochten die belangstelling tonen) maar ervoor kiest bij Ajax te blijven?
Sarpong heeft wel progressie gemaakt dit seizoen, dat onderkent men bij heel Ajax. Er was een tijd een paar jaar terug dat Piet De Visser Sarpong als een van de grootste talenten kwalificeerde. Sarpong is overgens iemand waarbij hetop vlak van Ajaxgevoel echt wel goed zit. Bij Ajax dienen zich meerdere talenten aan komend seizoen, maar Sarpong is van de nieuwe namen toch wel diegene waarover ik het meest positief ben.
|
JS

|
Geplaatst: Do 1 mei 2008 20:30
|
|
Ik ook, ik mag de jeugd dan niet heel vaak zien spelen. Op basis van z'n korte invalbeurten ben ik meer van hem onder de indruk dan van Siem de Jong. Al ligt dat misschien ook aan wat voor types het zijn. Sarpong is toch wat aanvallender en iemand die het meer van z'n actie moet hebben. Dat liet hij vandaag ook zien, een goede actie tussen 2 man van Heerenveen door om vervolgens een perfecte bal op Perez te geven. Jammer dat die er niks mee deed. Daarna koos Sarpong 2x voor eigen succes, waar hij toen beter voor een pass naar Huntelaar had kunnen kiezen, maar dat neem ik hem niet kwalijk.
Iniedergeval een goede zaak dat Sarpong wat minuten in het 1ste maakt, en ik denk dat dat onder Marco van Basten alleen maar zal toenemen.
|
Eto'o

Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Do 1 mei 2008 20:42
|
|
Bert en ik hebben Sarpong laatst bij Jong Ajax zien spelen en daaruit trokken we de conclusie dat hij dat niveau zeker ontgroeid is. Ik ben persoonlijk al sinds het WK-onder 17 gecharmeerd van Sarpong en ik heb er veel vertrouwen in dat hij komend seizoen definitief doorbreekt. Hij zou eventueel kunnen acteren als het type halfspeler dat Van Basten graag ziet.
|
JS

|
Geplaatst: Do 1 mei 2008 20:49
|
|
Op een middenveld met de punt naar achteren bedoel je? Ja ik denk dat dat ook wel een goede positie voor hem zou zijn.
Een basisplaats lijkt me iets teveel van het goede, maar het kan snel gaan zoals we gezien hebben met Siem de Jong en VD Wiel...
|
Wij zijn Ajax

Forum berichten: 2337
|
Geplaatst: Vr 2 mei 2008 01:04
|
|
Ik vind hem en speler die op het middenveld moet spelen en dan een versterking voor de voorhoede te kunnen worden met zijn loopvermogen. Ook is hij balvast, al mag zijn doelgerichtheid en tweebenigheid veel beter. En zijn intelligentie ook. Met een kritische houding creeeren wij speciale spelers en dat maakt Ajax speciaal. En ik geloof dat hij daar ook goed tegen kan.
|
El Chķcharito

Forum berichten: 3036
|
Geplaatst: Vr 2 mei 2008 15:54
|
|
Het grote talent had in ieder geval gisteren de bal wel naar Klaas mogen schuiven, zodat het daar al beslist was.
|
Bertje

Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Vr 2 mei 2008 15:55
|
|
Ach, Perez (of was het Kennedy?) had ook wel wat met die bal van Sarpong mogen doen. Vreemd dat ze die trouwens niet lieten zien in de samenvatting.
|
Benji

Forum berichten: 785
|
Geplaatst: Vr 2 mei 2008 16:59
|
|
Van ajax.nl
Citaat: Sarpong heeft weer plezier op het veld
Amsterdam, 02 mei 2008
Jeffrey Sarpong lijkt tegen het einde van het seizoen de juiste vorm te pakken te hebben. De jonge middenvelder was donderdag tegen Heerenveen zelfs dicht bij zijn eerste officiƫle Ajax-treffer.
Sarpong viel in het eerste play-offduel met Heerenveen in de 82ste minuut in voor Dennis Rommedahl. In blessuretijd kreeg hij een goede mogelijkheid om de voorsprong van Ajax te vergroten tot 1-3. Hij schoot twee keer achter elkaar van afstand op doel, maar had moeten afgeven op Klaas Jan Huntelaar, die er beter voorstond. De Ajax-spits stak zijn woede niet onder stoelen of banken, toen Sarpong voor eigen succes ging. ,,Hij had gelijk”, zegt Sarpong één dag later met een kleine glimlach op zijn gezicht. ,,Ik had de bal moeten afgeven, maar ik zat gewoon helemaal in mijn actie.” Geen kwade opzet dus, meer een overschot aan enthousiasme. ,,Ik had gewoon ontzettend zin om te voetballen en hoopte een doelpuntje mee te kunnen pakken.”
Op het gebied van overzicht bewaren, kan Sarpong nog grote stappen maken. ,,De trainer corrigeert me ook veel op dat gebied”, zegt Sarpong over de rol van Adrie Koster. ,,Ik moet beter leren wanneer ik wel een actie kan maken en wanneer niet.” Maar de huidige Ajax-coach is ook complimenteus over de ontwikkeling van zijn 19-jarige pupil. ,,Jeffrey is heel erg sterk teruggekomen na zijn schouderblessure”, zei Koster vrijdag tijdens de persconferentie. ,,Hij doet het goed tijdens de trainingen en speelt sterk bij Jong Ajax. Daarom zit hij bij de selectie en krijgt hij ook af en toe speeltijd.”
In de vorm van Sarpong zit inderdaad een stijgende lijn. In de eerste seizoenshelft hield een operatie aan zijn schouder hem lange tijd uit de roulatie. ,,Ik ben er tweeënhalve maand uit geweest”, blikt hij terug. ,,Maar ik ben goed uit die blessureperiode gekomen, ben sterker geworden en speel beter. In het begin van het seizoen had ik ook een dipje. Het ging gewoon even niet. Ik hing tussen het eerste elftal en Jong Ajax en ook daar moest ik aan wennen.” Nog altijd schippert hij tussen Jong Ajax en Ajax 1, maar inmiddels kan hij daar veel beter omgaan. Na zijn blessure heeft hij de weg omhoog ingezet. ,,In december speelde ik weer mijn eerste wedstrijd met Jong Ajax. Ik was nog wel een beetje bang om een schouderduw uit te delen, maar ik voetbalde weer met passie en met lef.”
Ajax speelt maandag in de ArenA de return tegen Heerenveen. De Amsterdammers verdedigen een 2-1-voorsprong. ,,Een goede uitgangspositie”, zegt Sarpong. Of hij net als donderdag op doelpuntenjacht gaat, durft hij nog niet te zeggen. ,,In hoop dat ik bij de selectie zit. En als ik kan spelen, is dat alleen maar mooi meegenomen.”
|
El Chķcharito

Forum berichten: 3036
|
Geplaatst: Di 6 mei 2008 12:13
|
|
Speelde dreigend en heb vertrouwen in hem. Wat is hij explosief en snel zeg!
|
Eto'o

|
Geplaatst: Di 6 mei 2008 12:18
|
|
Vooral die aanname, first touch en dat wegdraaien van hem is echt genieten geblazen.
|
Eto'o

|
Geplaatst: Zo 20 jul 2008 08:55
|
|
Zijn er hier nog meer fans van Sarpong? Ik heb veel vertrouwen in die jongen. Een luxe om hem straks op de bank te hebben en een speler die in mijn ogen zeker uit gaat groeien tot een goede speler voor Ajax. Fysiek kan het nog altijd beter, maar m'n grootste punt van kritiek is op dit moment dat hij af en toe wel wat mag temporiseren. Het zou fijn zijn als hij dat gaat inzien en overhoudt voor een versnelling binnen z'n versnelling. Niet alles hoeft in z'n vijf.
Mede om die laatste reden zie ik op dit moment de meeste speeltijd voor hem weggelegd als invaller op de vleugels. Op den duur zie ik hem, z'n ontwikkeling inschattende, misschien ook wel weer als rechtshalf opduiken.
|
Jobo

Forum berichten: 673
|
Geplaatst: Zo 20 jul 2008 11:32
|
|
Toevallig heb ik veel vertrouwen in deze jongen. Ik vind zijn versnelling erg sterk gekoppeld aan een redelijk overzicht. Daarnaast vind ik hem fysiek veel sterker geworden dan toen hij zijn debuut maakte. Die jongen heeft een dal gehad met privƩ problemen en blessures. IK denk dat hij zich dit jaar definitief gaat manifesteren.
Knappe goal van hem ook tegen noordwijk. Draaide heel kort met zijn schot.
|
Eto'o

|
Geplaatst: Do 21 aug 2008 15:08
|
|
Sarpong is weer hersteld van zijn schouderblessure en trainde vandaag weer met de groep mee. Ik neem aan dat hij al die tijd gewoon loopwerk heeft kunnen doen waardoor hij geen conditionele achterstand heeft en snel weer inzetbaar is. Mooi zo, want die jongen is op een stuk of vier posities inzetbaar en kan aan de zijkanten wel eens goed van pas komen.
|
Maurice

Forum berichten: 2062
|
Geplaatst: Do 21 aug 2008 16:47
|
|
Citaat: Sarpong is weer hersteld van zijn schouderblessure en trainde vandaag weer met de groep mee. Ik neem aan dat hij al die tijd gewoon loopwerk heeft kunnen doen waardoor hij geen conditionele achterstand heeft en snel weer inzetbaar is. Mooi zo, want die jongen is op een stuk of vier posities inzetbaar en kan aan de zijkanten wel eens goed van pas komen.
Ik vrees het... met alleen Martina hebben we een tekort aan vleugel-aanvallers, en Sarpong zal de logische keuze achter Martina zijn.. Jammer, want ik heb veel vertrouwen in de ''middenvelder'' Sarpong, niet de aanvaller.
|
Eto'o

|
Geplaatst: Vr 22 aug 2008 10:30
|
|
Op zich vind ik het geen onlogische keuze om Sarpong zich nu nog even door te laten ontwikkelen als aanvaller. Hij mist nog wat overzicht en rust aan de bal om op het middenveld te spelen. Daarnaast doet hij nog veel teveel in de vijfde versnelling.
|
Maurice

Forum berichten: 2062
|
Geplaatst: Vr 22 aug 2008 15:08
|
|
Citaat: Op zich vind ik het geen onlogische keuze om Sarpong zich nu nog even door te laten ontwikkelen als aanvaller. Hij mist nog wat overzicht en rust aan de bal om op het middenveld te spelen. Daarnaast doet hij nog veel teveel in de vijfde versnelling.
Maar Thomas, wat heeft hij nou in aanvallend opzicht werkelijk laten zien bij Ajax? Tuurlijk, hij is nog redelijk jong, maar rond je 20ste moet je toch echt wel wat hebben laten zien, wil je een vaste basis kracht bij Ajax worden in de toekomst.
|
Eto'o

|
Geplaatst: Za 6 sep 2008 11:01
|
|
Vinden jullie ook dat Jeffrey Sarpong zo op Darel Mitchell lijkt?

|
Scio

Forum berichten: 1939
|
Geplaatst: Ma 15 sep 2008 10:36
|
|
OP veel ajaxfora is Sarpong het pispaaltje, samen met Sno. Waarom zjin er zoveel zwartkijkers bij Ajax als fans? Ik snap het niet. Geef die jongen eens en kans verdorie
|
Eto'o

|
Geplaatst: Ma 15 sep 2008 11:33
|
|
Sarpong speelde gisteren belabberd, maar van die jongen weet de oplettende kijker dat hij beter kan. Dat hij niet op z'n eigen positie speelde is slechts gedeeltelijk een excuus, omdat hij ook op die plek op een normale manier een bal aan kan nemen. Gisteren gingen er elementaire dingen mis, zoals een eerste aanname en het snel wegdraaien. Dingen die Sarpong normaal gesproken uitstekend beheerst.
Desalniettemin zag ik hem gisteren wel vaak goed ruimte maken voor Sulejmani, die vooral gevaarlijk werd als aanvaller en veel minder vaak als middenvelder. Hij genoot zichtbaar van z'n vrije rol, dat wel.
|
Scio

Forum berichten: 1939
|
Geplaatst: Ma 15 sep 2008 11:36
|
|
Citaat: Sarpong speelde gisteren belabberd, maar van die jongen weet de oplettende kijker dat hij beter kan. Dat hij niet op z'n eigen positie speelde is slechts gedeeltelijk een excuus, omdat hij ook op die plek op een normale manier een bal aan kan nemen. Gisteren gingen er elementaire dingen mis, zoals een eerste aanname en het snel wegdraaien. Dingen die Sarpong normaal gesproken uitstekend beheerst.
Desalniettemin zag ik hem gisteren wel vaak goed ruimte maken voor Sulejmani, die vooral gevaarlijk werd als aanvaller en veel minder vaak als middenvelder. Hij genoot zichtbaar van z'n vrije rol, dat wel.
Het was niet z'n sterkste wedstrijd nee maar ik heb ook slimme ballen en passjes van zijn voet zien rollen. Gaat er meer om dat er van die knuppels rondlopen die lopen te schreeuwen van 'Hij eruit of ik nooit meer op de tribune'. Mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is. Mja, zal er wel bijhoren bij Ajax ofzo
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Ma 15 sep 2008 11:39
|
|
Zeiden ze dat letterlijk, Scip?
|