Auteur
|
Bericht
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 2348
Nieuws reacties: 2
|
Geplaatst: Vr 14 mei 2010 00:13
|
|
Citaat: Van Persie kwaad om kritiek op Van Basten
Robin van Persie heeft zich vreselijk geërgerd aan de kritiek die Marco van Basten na zijn vertrek als trainer bij Ajax van zijn voormalige spelers kreeg. ''Ze hadden hun mond moeten open doen toen hij er nog zat. Dit sloeg helemaal nergens op.''
De speler van Arsenal zei dat de invloed die Van Basten op hem heeft gehad gigantisch is geweest. Zowel in het voetbal als op het persoonlijke vlak. Van Persie: ''Marco is een hele goede gozer en een fantastische trainer. Al die negatieve verhalen over hem zijn totale onzin. Er is een beeld geschetst dat niet bij hem past. Ik kan daar echt boos om worden. Het is niet eerlijk.''
Grondlegger
Onlangs zei Rafael van der Vaart dat Van Basten de grondlegger is geweest van het huidige Oranje. Van Persie: ''Ik ben het daar volkomen mee eens. Hij heeft ons altijd vertrouwen gegeven, ook in moeilijke tijden. Van Basten heeft grote invloed gehad op onze ontwikkeling.'' Van Basten nam na het EK van 2008 afscheid als bondscoach.
# bron: Nu.nl[/list">
Volgens mij zijn er niet heel veel spelers met kritiek op van Basten naar buiten gekomen, ik kan iets gemist hebben? Wel ben ik het ermee eens dat van Basten de grondlegger is van het huidige oranje (ze spelen nog steeds hetzelfde systeem). Het grote verschil is echter van Bommel op het middenveld, wat de ploeg eigenlijk nog een tikkie sterker maakt dan destijds met Engelaar.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Vr 14 mei 2010 13:44
|
|
Van Persie moet zijn mondje dichthouden. AJAX en Oranje zijn 2 totaal verschillende werelden. Wat weet een ex-Feyenoorder die in het buitenland voetbalt nu wat er speelt binnen AJAX? En Van Basten heeft bij AJAX aangetoond dat hij compleet ongeschikt is gebleken om manager/trainercoach te zijn bij AJAX.
|
Ad

Forum berichten: 2481
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Vr 14 mei 2010 22:45
|
|
Citaat: Van Persie moet zijn mondje dichthouden. AJAX en Oranje zijn 2 totaal verschillende werelden. Wat weet een ex-Feyenoorder die in het buitenland voetbalt nu wat er speelt binnen AJAX? En Van Basten heeft bij AJAX aangetoond dat hij compleet ongeschikt is gebleken om manager/trainercoach te zijn bij AJAX.
Inderdaad Toby......wil die cockroach zijn grote muil weleens houden !!!!
|
ghostwriter

Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Vr 14 mei 2010 22:52
|
|
Je kan veel over Marco van Basten als trainer zeggen maar bij Oranje heeft hij in 4 jaar iets opgebouwd en achter gelaten en hij heeft altijd wel laten zien een talent goed te kunnen inschatten. Dat zag je bij Oranje maar ook bij Ajax waar V.d. Wiel, Anita en Alderweireld mede doordat hij ze een kans gaf nu staan waar ze staan.
Marco van Basten had na Oranje zijn carriere bij Ajax veel rustiger moeten opbouwen, in de schaduw van een sterke technische directeur als Hiddink of Louis van Gaal maar jammer genoeg had Ajax zo'n persoon niet en kwam alles op Van Basten neer, dan kan je of tot held uitgroeien of enorm op je kont gaan en jammer genoeg is dat laatste gebeurt.
|
Ad

Forum berichten: 2481
|
Geplaatst: Vr 14 mei 2010 23:19
|
|
Sorry "Ghostwriter" maar de erfenis van v.Basten bezorgd me nog steeds nachtmerrie`s, want wat heeft de man gefaald.......zijn rij miskopen is ongekend met die sukkel Sulejmani als dramatisch dieptepunt om over de vreselijke meneer Sno maar helemaal te zwijgen. Marco was een groots speler, maar een drama als trainer.
|
ghostwriter

|
Geplaatst: Vr 14 mei 2010 23:22
|
|
Citaat: Sorry "Ghostwriter" maar de erfenis van v.Basten bezorgd me nog steeds nachtmerrie`s, want wat heeft de man gefaald.......zijn rij miskopen is ongekend met die sukkel Sulejmani als dramatisch dieptepunt om over de vreselijke meneer Sno maar helemaal te zwijgen. Marco was een groots speler, maar een drama als trainer.
Oh ik ben het zeker met je eens dat zijn aankoopbeleid schandalig slecht was maar daarom zeg ik ook dat hij een sterke technisch directeur boven zich had moeten hebben. Hij heeft jongens als V.d. Wiel, Anita en Alderweireld een kans gegeven en dat heeft hij goed gezien en kunnen we blij om zijn.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Za 15 mei 2010 00:45
|
|
Citaat: Je kan veel over Marco van Basten als trainer zeggen maar bij Oranje heeft hij in 4 jaar iets opgebouwd en achter gelaten en hij heeft altijd wel laten zien een talent goed te kunnen inschatten. Dat zag je bij Oranje maar ook bij Ajax waar V.d. Wiel, Anita en Alderweireld mede doordat hij ze een kans gaf nu staan waar ze staan.
Marco van Basten had na Oranje zijn carriere bij Ajax veel rustiger moeten opbouwen, in de schaduw van een sterke technische directeur als Hiddink of Louis van Gaal maar jammer genoeg had Ajax zo'n persoon niet en kwam alles op Van Basten neer, dan kan je of tot held uitgroeien of enorm op je kont gaan en jammer genoeg is dat laatste gebeurt.
Waarom kocht hij Wielaert dan?
Van Gaal had toen hij begon bij AJAX geen TD. Michels niet. Cruijff niet. Van Basten had niet die capaciteiten en daarna ook niet de zelfkennis en kennis van de club AJAX om zijn vele, vele zwakke plekken af te dekken. Dat begon al met zijn belachelijk zwakke technische staf.
|
ghostwriter

|
Geplaatst: Za 15 mei 2010 10:39
|
|
Citaat: Waarom kocht hij Wielaert dan?
Ik zeg toch nergens dat hij goed was in het doen van aankopen? Sterker nog ik zeg zelfs dat hij daar slecht in was en er daarom iemand boven hem had moeten staan die dat soort beslissingen nam. Dat er een centrale verdediger nodig was, was wel duidelijk alleen had Ajax een goede speler moeten kopen en dat deed Van Basten niet.
Citaat: Van Gaal had toen hij begon bij AJAX geen TD. Michels niet. Cruijff niet. Van Basten had niet die capaciteiten en daarna ook niet de zelfkennis en kennis van de club AJAX om zijn vele, vele zwakke plekken af te dekken. Dat begon al met zijn belachelijk zwakke technische staf.
Waarom Van Basten vergelijken aan de drie beste trainers die Ajax ooit heeft gehad? Van Basten was een zeer slecht in het inkopen van spelers en daarom zeg ik ook dat hij een sterke technisch directeur boven zich had moeten hebben.
Om het nog maar een keer te zeggen aangezien mensen het niet schijnen te begrijpen. Van Basten had na Oranje bij Ajax zijn carriere veel rustiger moeten opbouwen. Hij had eerst een rol puur als trainer moeten krijgen met een sterke technisch directeur boven hem die de jeugdopleiding, scouting en aankoopbeleid onder zijn hoede nam en ook had besloten welke assistenten Van Basten zou krijgen. Had je naast Van Basten een man als Neeskens of Bruins Slot gezet met veel ervaring in plaats van Rob Witschge dan had hij het vast en zeker beter gedaan. En had je iemand als Hiddink, Beenhakker of Van Gaal als technisch directeur gehad dan zouden er waarschijnlijk betere inkopen gedaan zijn en in ieder geval zou Van Basten niet afgerekend worden op de inkopen.
Het was gewoon erg dom om een persoon die nog nooit hoofdtrainer van een club was geweest meteen zo veel taken te geven zonder ervaren personen om heem heen om hem daarin te begeleiden.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 4200
|
Geplaatst: Ma 17 mei 2010 11:14
|
|
Citaat: Om het nog maar een keer te zeggen aangezien mensen het niet schijnen te begrijpen. Van Basten had na Oranje bij Ajax zijn carriere veel rustiger moeten opbouwen. Hij had eerst een rol puur als trainer moeten krijgen met een sterke technisch directeur boven hem die de jeugdopleiding, scouting en aankoopbeleid onder zijn hoede nam en ook had besloten welke assistenten Van Basten zou krijgen. Had je naast Van Basten een man als Neeskens of Bruins Slot gezet met veel ervaring in plaats van Rob Witschge dan had hij het vast en zeker beter gedaan. En had je iemand als Hiddink, Beenhakker of Van Gaal als technisch directeur gehad dan zouden er waarschijnlijk betere inkopen gedaan zijn en in ieder geval zou Van Basten niet afgerekend worden op de inkopen.
Leuk en aardig allemaal, maar Van Basten wilde dat allemaal zelf niet. Zie ook de reden dat van Geel aftrad, zijn positie als technisch directeur werd helemaal uitgekleed. Hetzelfde gaat op voor de assistenten. Van Basten wilde alleenheerschappij, en heeft het gekregen. Hij mocht alles controleren, hij mocht zelf z'n spelers uitkiezeen. Hij mocht zelf de scouting overrulen. Hij had die macht nooit mogen hebben, maar hij koos er zelf voor. Van Basten heeft ook nooit hulp ingeschakeld.
Maar wat vooral stuitend is, Ajax had een selectie onder Koster die 67 punten gehaald had. Goed Heitinga en Huntelaar gingen weg. Maar Van Basten heeft letterlijk 36 miljoen gehad voor versterkingen. 36 Miljoen!, daar is menig coach van een topclub nog jaloers op hoor. Tekenend dat hij
Citaat: Het was gewoon erg dom om een persoon die nog nooit hoofdtrainer van een club was geweest meteen zo veel taken te geven zonder ervaren personen om heem heen om hem daarin te begeleiden.
Ik ben er altijd op tegen geweest om een trainer zonder TD aan te stellen(zie mijn eerste posts bij zijn aanstelling). Maargoed wat was men blij dat boeman Van Geel weg was en verlosser Van basten gekomen was. Daar heb ik me persoonlijk heel erg aan gestoord.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Ma 17 mei 2010 11:41
|
|
Citaat: Maar wat vooral stuitend is, Ajax had een selectie onder Koster die 67 punten gehaald had. Goed Heitinga en Huntelaar gingen weg. Maar Van Basten heeft letterlijk 36 miljoen gehad voor versterkingen. 36 Miljoen!, daar is menig coach van een topclub nog jaloers op hoor.
ten Cate/Koster haalde 69 punten, van Basten 68. Over de aankopen van van Basten, alleen Enoh staat in de basis, de rest van het geld lijkt foetsie.
|
DIMC85

Forum berichten: 1585
|
Geplaatst: Ma 17 mei 2010 11:48
|
|
Citaat: Maar wat vooral stuitend is, Ajax had een selectie onder Koster die 67 punten gehaald had. Goed Heitinga en Huntelaar gingen weg. Maar Van Basten heeft letterlijk 36 miljoen gehad voor versterkingen. 36 Miljoen!, daar is menig coach van een topclub nog jaloers op hoor.
ten Cate/Koster haalde 69 punten, van Basten 68. Over de aankopen van van Basten, alleen Enoh staat in de basis, de rest van het geld lijkt foetsie.
Ben het hier helemaal mee eens.
Cvitanich, vind ik nog een redelijke speler, baalde nog toen ze hem verhuurde.
Sulejmani, is genoeg over gezegd/geschreven.
Evander Sno, snO my god!
Oleguer, goede back up achter Alderweireld/Vertonghen.
Rob Wielaert,
Aissati, nooit laten zien het niveau aan te kunnen.
|
Bertje

Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Ma 17 mei 2010 15:34
|
|
Overigens kreeg Van Basten dat brede scala aan bevoegdheden op technisch vlak op voorspraak van Cruijff.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Ma 17 mei 2010 19:41
|
|
Ben het hier helemaal mee eens.
Cvitanich, vind ik nog een redelijke speler, baalde nog toen ze hem verhuurde.
Sulejmani, is genoeg over gezegd/geschreven.
Evander Sno, snO my god!
Oleguer, goede back up achter Alderweireld/Vertonghen.
Rob Wielaert,
Aissati, nooit laten zien het niveau aan te kunnen.
-Cvitanich redelijk speler voor in een 4-4-2 op de counter (bij Nac zou die topscorer kunnen worden) bij Ajax past hij echter niet.
- Oleguer is inderdaad een back up in de selectie, maar wel een hele dure back up. De rest kun je sowieso beter verkopen. Aissati vind ik wel een talent (het type eeuwig talent), maar als je hem al opstelt, moet je hem anders gebruiken.
|
Bertje

Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Ma 17 mei 2010 19:58
|
|
Ik vind Cvitanich inderdaad meer een speler voor een twee spitsen-systeem, maar waar je op baseert dat hij enkel bruikbaar is op de counter is voor mij een raadsel.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 4733
|
Geplaatst: Za 12 feb 2011 10:23
|
|
http://www.ajaxfans.net/nieuws-8228_Van ... e-laf.html
|
Lammert Albertus

Forum berichten: 279
|
Geplaatst: Za 12 feb 2011 11:46
|
|
Interessant interview, maar wat een opvallende timing !
Ik geloof Van Basten ,zijn integriteit komt wat mij betreft overtuigend door.
Goed dat hij zijn zegje eens doet, dat de trainer in hem weer opspeelt had ik niet verwacht .
Ik vond hem een zeer verfrissende vrij aardige bondscoach, maar een trainer heb ik nimmer in hem gezien, nog steeds niet.
Hij lijkt me te koppig, contactueel niet soepel genoeg ,verder zijn eigen normen veel te hoog voor iedere speler die onder hem traint, hij was zoveel beter dan iedere speler die er nu rondloopt .
Maar goed als hij het graag nog eens probeert moet ie het natuurlijk gewoon doen, Er zullen genoeg clubs interesse in hem hebben.
Als bondscoach van Oranje op WK 2006 en EK 2008 heeft ie zeer jong Oranje 2x keurig een poule des doods laat doorkomen en hoe !!
Van Portugal kan Nederland altijd verliezen, en Guus Rusland was toen in superdoen, al coachte Marco toen wel vrij dramatisch , doodgeboren kindje van Boulah lhad vast een behoorlijke invloed op de jongens.
Dat Oranje tegen Frankrijk en Italie zijn er vast meer die dat gezien hebben en dat niet vergeten zijn ,zijn uitstraling is ook niet verkeerd.
Ik vond Dave vander Bergh tegen Zweden prima functioneren, echt!
Demy de Zeeuw speelde ook altijd bizonder aardig, Babel, Maduro, Mathijssen Bouhlarouz ze voldeden hartstikke goed , ik had ze onder andere bondscoaches nimmer in Oranje zien spelen! .
En Vermeer keuze maar was uiteindelijk het beste wat Stekelnburg kon overkomen .
|
hannes

Forum berichten: 895
|
Geplaatst: Do 24 maa 2011 15:11
|
|
Als je als trainer niet alle facetten van het trainerschap beheerst moet je dat uit besteden. Blijkbaar weet Marco dat, want mocht hij naar Sporting verkassen neemt hij de koning van de periodisering mee; Raymond Verheijen.
[list">Van Basten wil Verheijen mee als assistent
24 maart 2011
[size=85">Als Marco van Basten de nieuwe trainer van Sporting Portugal wordt, neemt hij Raymond Verheijen mee als eerste assistent-trainer. Dat heeft Verheijen donderdag gezegd. Van Basten is afhankelijk van de uitslag van de presidentsverkiezingen bij de Portugese club, die zaterdag plaatsvinden. Bruno Carvalho, een van de kandidaten, heeft de kiezers beloofd dat hij Van Basten aanstelt als nieuwe trainer.
Verheijen is momenteel assistent-bondscoach van Wales. Als hij met Van Basten in Portugal aan de slag mag, gaat hij beide functies combineren. De 39-jarige Verheijen werkte tijdens de EK's van 2000 en 2004 als assistent bij Oranje. Hij maakte in dienst van Zuid-Korea het WK van 2002, 2006 en 2010 mee en was tijdens het EK van 2008 net als bondscoach Guus Hiddink in dienst van Rusland.[/size"> [/list">
Vanuit mijn opleiding heb ik wel eens een college van hem gehad en heb natuurlijk een ritsje literatuur van hem hier liggen. Niet alleen in Nederland, maar zijn onderzoeken worden over de hele wereld als de standaard gebruikt. Dit is de man achter de schermen van het nationale elftallen succes van Hiddink. Goud waard ie gozer.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Zo 27 maa 2011 13:01
|
|
Van Basten en Rijkaard lopen baan in Lissabon mis
Luís Godinho Lopes is de nieuwe voorzitter van Sporting Portugal, zo heeft de club uit Lissabon zondag bekendgemaakt. In de nacht van zaterdag op zondag werden de stemmen diverse malen geteld en kwam de partij van Godinho Lopes met 36,55% van de stemmen als winnaar uit de bus.
Bruno de Carvalho werd door velen gezien als de favoriet, maar de kandidaat die de aanstelling van Marco van Basten als trainer had beloofd bleef steken op 36,15% procent. Het onderlinge verschil was minimaal: 33.275 om 32.915 stemmen. Een groot aantal supporters was het niet eens met de uitkomst en wilde Godinho Lopes buiten het stadion belagen. De politie zag zich genoodzaakt in te grijpen.
De Carvalho liet rond de klok van zes uur 's ochtends weten dat hij opnieuw een hertelling van de stemmen eist. De kandidaat die de komst van Frank Rijkaard als trainer beloofde, José Dias Ferreira, kreeg 16,54% van de stemmen. Pedro Baltazar (8,8%) en Abrantes Mendes (1,95%) kregen niet veel steun.
Bron: VoetbalZone.nl
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Zo 3 apr 2011 11:32
|
|
Van Basten verkoopt Denenmarken nee
Marco van Basten wordt niet de nieuwe bondscoach van Denemarken. De werkloze trainer was in beeld om Morten Olsen op te volgen, maar heeft de Denen laten weten daar geen trek in te hebben.
In de rust van AC Milan-Internazionale vertelde de analist van Sport1 dat hij van de belangstelling wist. 'Maar ik heb er geen interesse in. Ik ben al bondscoach van het Nederlands elftal geweest', legde Van Basten uit.
Volgens berichten in de Deense pers azen de Denen op een Nederlandse bondscoach vanwege de vergelijkbare instelling. Naast Van Basten zouden ook Frank Rijkaard en Ruud Gullit kandidaat zijn.
Bron: Sport1.nl
|
MichelAngelo

Forum berichten: 93
|
Geplaatst: Wo 6 apr 2011 14:30
|
|
Rudolph, ik vind dat je volledig gelijk hebt.
Hij is te vroeg afgebrand, maar heeft zelf inderdaad de fout gemaakt om toen Cruijff er niet voldoende te bij te betrekken.
Jammer, want hij blijft nog altijd een van mijn favoriete Ajacieden.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Wo 6 apr 2011 15:26
|
|
Ik sta vrij neutraal ten opzichte van Marco van Basten als trainer. Hij heeft zowel misstappen begaan als goede keuzen gemaakt.
Misstappen (organisatorisch voor deze keuzes telt dat niet alleen van Basten, maar ook het bestuur van Ajax op de vingers kan worden getikt)
- De invloed van Cruijff als adviseur, wel erg snel ingedamd. Hij had op zijn minst kunnen laten onderzoeken wat er mogelijk was, al heb je daarnaast ook nog te maken met sceptici binnen de club (die hun eigen stoel het belangrijkste vinden).
- Van Basten kon zijn eigen (onervaren) staf meenemen. Nog altijd vreemd dat Coronel toen niet opstond, want dit ging in tegen zijn rapport. Nog vreemder dat Jol deze misstap in de overtreffende trap kon begaan.
Misstappen als coach
- Transferbeleid (het binnenhalen van Bodul, Cvitanich, Oleguer, Sno en Wielaert, terwijl deze spelers niet Ajaxwaardig zijn) (Ook verantwoording van Blind en het bestuur).
- Transferbeleid (het binnenhalen van Sulejmani voor veel te veel geld) (Ook verantwoording van Blind en het bestuur).
- Erg veel gerommel met de opstelling op de posities van doelman (Vermeer - Stekelenburg), centrale verdedigers (Oleguer - Wielaert) en vooral verdedigende middenvelders (Lindgren, Gabri, Donald, Enoh, Anita). Daardoor weinig vastigheid in het elftal.
- Sulejmani opstellen op de 10 positie. Dat was een behoorlijke blunder.
- Je proefde veel twijfel bij de coach aan het gerommel aan de opstelling. Van Basten had eigenlijk een ervaren man naast hem nodig gehad om hem te steunen en positief te bekritiseren in zijn keuzes.
Goede keuzen als coach
- Binnenhalen van Aissati en Enoh voor relatief weinig geld (beide spelers zijn uiteindelijk niet naar het gewenste niveau toegegroeid, maar de potentie om dat niveau te halen hadden zij nog wel. Met enig geluk zijn deze spelers door te verkopen met winst.
- Het laten debuteren van Alderweireld
- Het opstellen van Vermaelen als linksback, van der Wiel als rechtsback en Vertonghen als centrale verdediger. Dit waren goede vondsten.
- Hij verlangde een hoog niveau en attractief voetbal van zijn ploeg.
|
MichelAngelo

Forum berichten: 93
|
Geplaatst: Wo 6 apr 2011 23:02
|
|
Van 't Schip naast hem begreep ik wel, daar had hij al jaren goed mee samen gewerkt bij Ajax en Oranje. De aanvulling van Witschge had hij beter met een ervaren man kun doen inderdaad.
Aankopen zijn achteraf altijd makkelijk te bepalen, maar daar zitten zeker missers tussen. De vondsten die jij aanhaalt wegen wat mij betreft daar ruim tegenop.
Wat betreft de wisselingen. Tja, anders kom je ook niet op de vondsten. Hij probeerde Sulejmani aan het voetballen te krijgen, maar die ging achteraf gebukt onder het hoge verwachtingspatroon. Voorin had van Basten daarbij het nadeel dat Huntelaar halverwege het seizoen werd verkocht.
De Vermeer - Stekelenburg strijd was voor mij niet vreemd op dat moment. Ik vind dat hij daar niets verkeerd in heeft gedaan en het heeft Stekelenburg zeker geen windeieren gelegd. Hij is er veel sterker uitgekomen, wat ook van basten z'n bedoeling was.
Persoonlijk denk ik dat van Basten meer tijd had moeten krijgen. De druk van de supporters werd zo nadrukkelijk dat hij te vroeg uit de ring stapte.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Wo 6 apr 2011 23:53
|
|
Citaat:
Aankopen zijn achteraf altijd makkelijk te bepalen, maar daar zitten zeker missers tussen.
Dan kunnen we geen enkele trainer meer aanspreken zijn aankoopgedrag. Iedereen kon al heel snel zien dat bijvoorbeeld Sno tekort kwam. De aankoop van Bodul heb ik ook nog nooit begrepen, zeker niet nadat ik hem een seizoen later bij Sparta zag schutteren. Daarnaast was de aankoop van Cvitanich ook een vreemde, niet omdat het zo'n slechte spits is, maar omdat hij totaal niet in een 4-3-3 systeem past. Zeker bij een club als Ajax moet men weten dat spitsen aan bepaalde eisen moeten kunnen voldoen om te kunnen slagen. Vandaar dat Sonck nooit een succes is geweest en El Hamdaoui ook nog geen succes is geworden.
Citaat: Wat betreft de wisselingen. Tja, anders kom je ook niet op de vondsten. Hij probeerde Sulejmani aan het voetballen te krijgen, maar die ging achteraf gebukt onder het hoge verwachtingspatroon. Voorin had van Basten daarbij het nadeel dat Huntelaar halverwege het seizoen werd verkocht.
Sulejmani kreeg meteen rugnummer 10 en werd meteen opgesteld op de 10, terwijl hij zich daar bij Heerenveen en ook elders nog nooit had gemanifesteerd. De initiële keuze was dus een foute. Later moest hij omdat hij niet op deze positie voldeed Sulejmani terughalen naar de linkerflank juist om hem weer aan het voetballen te krijgen.
Van Basten heeft pech gehad met Huntelaar, maar dat neem ik ook niet mee in de beoordeling van zijn prestaties als coach.
Citaat: De Vermeer - Stekelenburg strijd was voor mij niet vreemd op dat moment. Ik vind dat hij daar niets verkeerd in heeft gedaan en het heeft Stekelenburg zeker geen windeieren gelegd. Hij is er veel sterker uitgekomen, wat ook van basten z'n bedoeling was.
Dat is nu wel echt een conclusie die je achteraf pas kunt trekken. Ik denk zelf namelijk dat van Basten hier een korte termijn keuze maakte die als side-effect erg positief heeft uitgewerkt op de verdere ontwikkeling van Stekelenburg. De vele wisselingen gaven mij aan dat van Basten onzeker was over welke 11 spelers nu de ideale basiself zouden vormen en ik denk dat hij dan ook onzeker is geweest over de positie van doelman.
Citaat: Persoonlijk denk ik dat van Basten meer tijd had moeten krijgen. De druk van de supporters werd zo nadrukkelijk dat hij te vroeg uit de ring stapte.
Ik denk inderdaad dat van Basten op den duur zijn ideale elf wel had gevonden (net als bij het Nederlands elftal), maar binnen welke termijn?
|
Rudolph

Forum berichten: 151
Nieuws reacties: 4
|
Geplaatst: Di 19 apr 2011 13:26
|
|
Leuk artikel over Van Basten, held als speler, held als trainer.
19/04/2011 11:00: Marco van Basten trekt als altijd zijn eigen plan (vi.nl)
|
ajax1979

Forum berichten: 6
|
Geplaatst: Do 19 mei 2011 09:28
|
|
In het seizoen dat van Basten coach was zette hij uit bij Groningen Siem de Jong in de spits. De hele media viel over hem heen, het was belachelijk. Achteraf kun je zeggen dat hij dat niet zo verkeerd heeft gezien.
|