| | |
Forum
Onderwerp: Piet Keizer
Maker: AdBekeken: 2850 Status: InactiefBerichten: 35
|
Auteur
|
Bericht
|
Bertje

Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Zo 15 feb 2009 20:07
|
|
Citaat: Dat zal wel weer over de jeugdopleiding gaan. Anderhalf jaar geleden bleek uit een rapportage van Keizer bleek dat 15 van de 18 jeugdtrainers volgens hem niet voldeden. Daarom wilde Cruijff ook aan de slag met de jeugdopleiding, aan de hand daarvan. Nu toch al weer een jaar geleden.
Bron?
|
jamesgf

Forum berichten: 420
|
Geplaatst: Ma 11 mei 2009 22:36
|
|
Iemand het artikel in het NRC gelezen? Wordt verwezen naar deze column http://www.sportamstelveen.nl/component ... zer-1.html
Er wordt weer veel om de hete brei gedraaid. Hoewel... ''V.d Boboog''. Tja... hier klinkt een gefrustreerde man. Maar kon een glimlachje niet onderdrukken.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Wo 27 jan 2010 10:23
|
|
Citaat: Ajax-top viel van stoel na statement van erelid Keizer
--------------------------------------------------------------------------------
Datum post: 27-01-10 10:21 - Gepost door: 343 - Bron: Ad.nl/Chris van Nijnatten - Aantal keer bekeken: 1 - Aantal reacties: 0
Toen Piet Keizer tot erelid van Ajax werd benoemd, besloot de vedette van weleer meteen eens wat terug te doen voor zijn geliefde club. In de persruimte van de Arena kuchte hij afgelopen zondag even en vroeg de aandacht van de media.
Het moest nog middag worden, het was pal voor de lunchwedstrijd tussen Ajax en AZ. Piet plaatste als kersvers erelid een statement. Hij wil dat Ajax meer oud-spelers een plaats geeft in de organisatie.
Toen die mededeling de bestuurskamer bereikte, vielen ze daar bijkans van hun stoel. Ze vonden het misplaatst, ongepast en nergens op gebaseerd.
Er is verder maar niet in het openbaar op gereageerd. De irritatie bij de Ajax-top is begrijpelijk. Nog afgezien van het feit dat er veel oud-Ajacieden bij hun club rondlopen, biedt de moderne geschiedenis veel voorbeelden die tégen het standpunt van Keizer pleiten.
Johan Cruijff kreeg de gelegenheid aan de slag te gaan na een vergadering met de ledenraad, maar haakte snel af. Piet Keizer is zelf nog technisch adviseur geweest. De 'Commissie Coronel' was daarover echter zó ontevreden, dat ze de hele functie maar ophief.
Verder kregen er nogal wat Ajacieden tijdelijk de teugels in handen, maar die liepen uiteenlopende vormen van schade op.
De ras-Amsterdammer Co Adriaanse werd dermate gekoeioneerd, dat hij na zijn ontslag het isolement van een Alpentop nodig had om weer mens te worden.
Danny Blind werd als trainer in korte tijd zichtbaar járen ouder. Jan Wouters raakte compleet gedesoriënteerd en wil nooit meer hoofdtrainer zijn.
Marco van Basten begon aan zijn eigen capaciteiten te twijfelen en stapte op.
Oud-voetballers met een echt clubhart kunnen van onschatbare waarde zijn voor hun club. Ze moeten dan echter wel wat meer meebrengen dan alleen hun status. En wat ook wel wil helpen, is dat áls er dan een oud-Ajacied aan het werk gaat, de veteranen eens een tijdje hun snavel houden.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Ma 1 feb 2010 14:05
|
|
Citaat: 'Piet Keizer blijft onnavolgbaar'
Bron: Voetbal International
Een half uur voor aanvang van de thuiswedstrijd tegen AZ van afgelopen zondag verstomde het gebruikelijke geroezemoes in de perskamer van Ajax. Piet Keizer kwam binnen en dat is bepaald geen alledaagse gebeurtenis.
Tijdens zijn spelerscarrière liep de legendarische linksbuiten het liefst met een grote boog om persruimtes heen, na zijn afscheid als voetballer zou dat zo blijven. Het verschafte Keizer een bijna mythische status, onbereikbaar en onaanraakbaar voor buitenstaanders. Sedert enkele jaren mag ik mezelf rekenen tot de uitzonderingen.
Via via kwam ik in contact met Keizer, waarop hij me uitnodigde boven een kop koffie over voetbal te praten. Verschillende keren hebben we dat gedaan en telkens kwam ik na afloop thuis met een hoofd propvol informatie.
Piet Keizer bezit minimaal evenveel voetbalkennis als Johan Cruijff, met als bijkomend voordeel dat hij het een stuk duidelijker onder woorden kan brengen dan zijn generatiegenoot. Helaas hebben die voetbalgesprekken nooit geleid tot een groot interview in Voetbal International. Daar ziet Keizer de noodzaak niet van in.
Opeens stond hij dus in die perskamer, afgelopen zondag. Geheel tegen zijn gewoonte in wilde Keizer iets kwijt aan de verzamelde media. Eerder die week was hij benoemd tot erelid van Ajax. Zijn onnavolgbaarheid indachtig, hielden we voorzichtig rekening met een spectaculaire wending aan dat verhaal. Hij zou zijn erelidmaatschap toch niet komen inleveren?
Zo prettig was zijn afscheid van de club niet geweest, anderhalf jaar geleden, na een langdurig conflict met toenmalig technisch directeur Martin van Geel. Maar van rancune bleek geen sprake, toen Keizer zondagmiddag het woord nam in De Arena. Trots toonde hij de gouden pin die voorzitter Uri Coronel hem twee dagen eerder had opgespeld.
En Keizer had een boodschap te verkondigen, een 'dringend advies', zoals hij het zelf noemde. Ajax maakt nog altijd te weinig gebruik van de knowhow van ex-spelers, betoogde Keizer. Hij riep de clubleiding op zijn generatie topvoetballers meer bij de technische gang van zaken te betrekken.
Het was Piet Keizer ten voeten uit, zoals hij daar stond.
Intens betrokken bij de club die hij als speler, scout en technisch adviseur jarenlang diende, eigenzinnig en kritisch als altijd. Die kritische toon is hem de laatste jaren niet door iedereen bij Ajax in dank afgenomen. In zijn hoedanigheid als technisch adviseur schreef Keizer enkele jaren geleden een vernietigend rapport over de jeugdopleiding van de club.
Op basis van die bevindingen bedacht Johan Cruijff anderhalf jaar terug zijn rigoureuze plan van aanpak om de opleiding te verbeteren. Vrijwel alle jeugdtrainers moesten eruit, daar kwam het ongeveer op neer. Toenmalig trainer Marco van Basten vond dat veel te ver gaan en Cruijff trok verontwaardigd aan zijn stutten.
Het rapport van Keizer ligt nu ergens in een la op De Toekomst. Dat Ajax hem vorige week tot erelid benoemde, net als Sjaak Swart, getuigt van voortschrijdend inzicht. Al jaren vroegen invloedrijke clubleden zich af waarom Piet Keizer en Sjaak Swart nog niet in de voetsporen van een illustere ploeggenoot waren getreden: Johan Cruijff was tot vorige week de enige speler die na de Tweede Wereldoorlog tot erelid van de club uit Amsterdam was gekroond.
Het trio dat hoofd-verantwoordelijk was voor de succesvolste clubperiode uit de Nederlandse voetbalhistorie, is eindelijk herenigd in de eregalerij van Ajax. Ze reageerden geheel in hun eigen stijl.
Terwijl Swart na de plechtigheid in het Volendamse Hotel Spaander zijn vreugdetranen depte, keek Keizer stuurs voor zich uit. Pas na een aanmoediging van de huisfotograaf keek hij even glimlachend in de camera. Onnavolgbaar als in zijn beste voetbaldagen.
Simon Zwartkruis
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Ma 31 mei 2010 20:11
|
|
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 742
Nieuws reacties: 3
|
Geplaatst: Ma 9 mei 2011 20:21
|
|
[list">Keizer geen erelid meer
Piet Keizer heeft zijn erelidmaatschap van Ajax opgezegd. Dat heeft de befaamde linksbuiten van weleer bij Rob Been jr, voorzitter van de ledenraad, kenbaar gemaakt. Keizer gaf aan weer als 'gewoon' lid van Ajax door het leven te willen gaan.
Uri Coronel, voorzitter van de vereniging, werd op de hoogte gebracht van het besluit van Keizer: ,,Je mag best weten dat ik het buitengewoon betreur, dat zo'n prominente Ajacied geen erelid meer wil zijn", reageert Coronel. ,,Ik ben niet op de hoogte gesteld van de reden of redenen, alleen van zijn beslissing. Inhoudelijk heb ik dus ook geen commentaar."
Piet Keizer, inmiddels 67 jaar, debuteerde op 5 februari 1961 in de Klassieker tegen Feyenoord. De ongrijpbare linksbuiten was op 13 oktober 1974 voor het laatst als actieve speler te zien voor zijn fans. Hij speelde in totaal 490 officiële duels en scoorde daarin 189 treffers. Zijn belangrijkste wapenfeit was de befaamde ‘schaar’. Niemand beheerste die schijnbeweging zo perfect als Ajax-linksbuiten Keizer. Ook Keizer won drie keer de Europa Cup I, de wereldbeker, twee Europese Super Cups, vijf nationale bekers en hij werd zes keer nationaal kampioen. Hij werd in januari 2010 samen met Sjaak Swart benoemd tot erelid van de vereniging.
Ajax.nl
[/list">
|
Ad

Forum berichten: 2481
|
Geplaatst: Di 10 mei 2011 04:11
|
|
Als "oude strijder" heb ik Piet enorm hoog zitten, maar ik begin zijn gezeik een aandacht trekkerij nu wel een beetje zat te worden.
Wat wilt ie nou suggereren m.b.t. Johan?.....dat die uit is op macht?.....wat een gek zeg en dat je iemand als Coronel een enorme lul vind kan ik me dan weer wel voorstellen, maar daar gaat Piet geen namen noemen.
Ik vind het allemaal waardeloos, zeker nu het net weer rustig word en de club voor de belangrijkste wedstrijd staat......en dan komt Piet aan kakken.
Pffffff
|
Rudolph

Forum berichten: 151
Nieuws reacties: 4
|
Geplaatst: Di 10 mei 2011 15:08
|
|
Ook dat is Pietje. Gooit er nog altijd een schaar uit ... onvoorspelbaar. Het zal wel goed komen. Uiteindelijk is zelfs Pietje voorspelbaar.
|
Bertje

Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Di 10 mei 2011 15:31
|
|
Wat ik wel een beetje vreemd vind is dat het Keizer zelf was die enige tijd geleden met koosnaampjes als Van den Boboog strooide. Hoe netjes is dat nou?
|
Nr.10

Forum berichten: 1489
|
Geplaatst: Wo 11 mei 2011 22:38
|
|
Rare kerel. Als je hem op tv ziet hakkelen dan denk je ook dat je naar de plaatselijke dorpsgek zit te kijken.
|
Bart

Forum berichten: 4810
|
Geplaatst: Ma 16 mei 2011 10:56
|
|
Misschien een rare kerel hoe die over komt, maar wel iemand met een visie.
Citaat: Piet Keizer: Cruijffs plan is onvolledig
Toen Piet Keizer op een goede dag in de krant las dat Johan Cruijff hem bij Ajax wilde aanstellen als technisch directeur, belde hij hem op in Barcelona. „Het is lief van je dat je dit doet Johan, maar kun jij mij voortaan even inlichten?”
Cruijff en Keizer. Vrienden voor het leven met een eigen opvatting. De eerste was onnavolgbaar in zijn acties, de ander geniaal in zijn passeerbewegingen op de linkerflank. Ze denken hetzelfde over voetbal, maar voelen zich onafhankelijk van elkaar.
Bijna twee jaar lang heeft een speciaal „clubje”, zoals Keizer het omschrijft, van gedachten gewisseld over de bestaande situatie en mogelijke verbeteringen bij Ajax. Daarvan maakte Keizer deel uit en ook enkele voormalige bestuurders van de Amsterdamse club, zoals oud-voorzitter Michael van Praag. Hij is momenteel voorzitter van de voetbalbond KNVB. Cruijff was toen al op een afstand betrokken bij dit gezelschap.
Juist aan de vooravond dat Ajax voor het eerst sinds zeven jaar weer kampioen kan worden, geeft Keizer zijn visie. Maar ook in een week dat hij bekend maakte afstand te doen van zijn vorig jaar verkregen erelidmaatschap. Zelden treedt hij nog in de publiciteit. „Dat erelidmaatschap was mij eigenlijk al heel laat, dus postuum uitgereikt”, meent hij tussen twee koppen koffie en een glas water door. „Ik heb bij de benoeming tegen de leden van Lucky Ajax gezegd dat ik niet verwachtte nog erelid te zijn als ik doodga. Ik hoopte het met mijn oude ploegmaten te kunnen delen. Want ik heb dit niet alleen bereikt, wij hebben dit bereikt.”
Als erelid had hij het voorrecht de vergaderingen van de ledenraad bij te wonen. Ontwikkelingen in dit college, dat maandag nog bij elkaar kwam, en enkele ervaringen waren voor Keizer mede aanleiding zijn erelidmaatschap in te leveren. „Ik wil daar niet te veel over kwijt. Wel dat intern in de ledenraad de vraag is neergelegd of ereleden [onder wie verschillende oud-bestuurders"> wel bij de vergaderingen aanwezig moeten zijn. Nu gaat het vaak over organisatorische, financiële, commerciële of bestuurlijke zaken en eigenlijk niet over voetbal. Bijna iedereen in de ledenraad voelt zich in deze situatie te onzeker om uitspraken te doen over technische zaken of hier standpunten over in te nemen.”
Het gedachtegoed van het clubje met prominente Ajacieden bleek aan te sluiten bij de opvatting van een groep van vijf oud-jeugdspelers in de ledenraad. Zij gaven de aanzet tot de oprichting van de klankbordgroepen. Cruijff nodigde Keizer uit om zitting te nemen in de technische klankbordgroep, maar ook hiervoor bedankte de legendarische linksbuiten. „Ik heb vooraf gevraagd naar de doelstelling en daarop kreeg ik een onbevredigend antwoord. Johan bleek voortvarend te werk te gaan. Een aantal dingen had hij zelf al bepaald. Als ik in zo’n commissie stap, wil ik serieus kunnen meepraten.”
Cruijff introduceerde al snel Frank de Boer, Dennis Bergkamp en Wim Jonk als het beoogde technische hart van de club. Er moesten trainers à la minute worden ontslagen. „Hij wilde meteen de poppetjes neerzetten, terwijl er binnen de klankbordgroepen nog volop discussie was en is over de structuur. Dit over vragen als: heeft de ledenraad nog wel bestaansrecht? Moet de raad van commissarissen niet vooral de directie controleren en het bestuur niet de vereniging, de grootaandeelhouder, leiden? Nu zijn er vijf bestuurslagen. Bestuurders hebben meerdere petten op. Voorzitter Uri Coronel is zijn eigen toezichthouder als leider van de RvC. De vereniging dient te bepalen wat er op technisch gebied gebeurt. Cruijff heeft daar ook aan gewerkt bij Barcelona. Toen hij daar trainer was, zei hij dat hij de helft van de tijd kwijt was aan politiek en de andere helft aan de selectie. Als Joan Laporta [oud-voorzitter"> zegt dat Barça alles te danken heeft aan Johan, is dat geen gebakken lucht.”
Maar Keizer heeft zo zijn bedenkingen over de bagage die Bergkamp, Jonk en zelfs hoofdtrainer De Boer meenemen. „Als je iets wilt verbeteren dan moet je de overtuiging hebben dat je mensen aantrekt die dat ook daadwerkelijk kunnen waarmaken en de kennis hebben. Ik vind dat Bergkamp en Jonk daarvoor de ervaring missen. Ook De Boer heeft geen enkele ervaring op dit niveau. Hij was drie jaar jeugdtrainer en assistent van Van Marwijk bij het Nederlands elftal. Aan dat laatste heb je als trainer weinig. Bij Oranje tref je gearriveerde spelers die je niet beter hoeft te maken. Je krijgt weinig tijd, je bent alleen bezig met het resultaat. Een clubtrainer moet constant proberen zijn elftal naar een hoger niveau te brengen. Dat is ook altijd de uitdaging van Louis van Gaal geweest.”
Hij heeft kennis genomen van het rapport van Cruijff over de jeugdopleiding en miste daar veel specifieke richtlijnen in. Zelf heeft Keizer voor de ledenraad ook een technische visie geschreven. „Bij Ajax moet elke speler van vijftien jaar alle basistechnieken van het voetbal op topniveau voor die leeftijd beheersen. Dat houdt onder meer in: met twee voeten de bal met de vereiste snelheid naar medespelers kunnen spelen, bij voorkeur naar voren in plaats van een tikkie terug. Balcontrole, traptechniek, handelingssnelheid en de keuze voor de juiste oplossing kunnen zoveel mogelijk fouten voorkomen. Fouten die met veel energie in de wedstrijd hersteld moeten worden.
„Dat alles schort aan de opleiding, maar ontbreekt ook bij de A-selectie met veel spelers van de eigen opleiding. Bij Ajax bestaat de drang spelers te scholen voor een specifieke positie of systeem zodat de trainers resultaten kunnen boeken. Zij mogen de jeugd gebruiken voor hun eigen successen. De kwaliteiten van een jonge voetballer bepalen vanzelf op welke plek hij later in het elftal komt te staan.”
Keizer en Cruijff lijken het erover eens dat de kwaliteit van het trainerskorps op De Toekomst, het opleidingscentrum, dient te verbeteren. „Als je het niveau van de opleiding wilt verbeteren, zal je moeten investeren in gevestigde namen. Dan kun je geen lage salarissen bieden.”
Hij constateert subtiel dat weliswaar volop wordt gesproken over een functie voor Cruijff, maar dat de voormalige nummer veertien nog steeds niet „operationeel” is bij Ajax. De directie is bereid voor een groot deel aan zijn wensen tegemoet te komen als Cruijff verantwoordelijkheid aanvaardt. „Heeft Johan daadwerkelijk het belang van Ajax voor ogen of is hij er alleen op uit om zijn eigen imago te verbeteren? Dat is de enige vraag die ik bij hem stel. In de slangenkuil van Ajax bemoeien de clubtijgers zich met alles. Nieuw bloed en een andere structuur zouden die situatie kunnen verbeteren.”
Voorzitter Coronel heeft de inmiddels gepensioneerde Keizer in zijn rapport als overbodig bestempeld. De oud-international was technisch adviseur van het vorige bestuur, onder leiding van voorzitter John Jaakke. „Van mijn vrienden hoorde ik dat Coronel wilde dat ik moest proberen om Cruijff aan tafel te krijgen voor een gesprek naar aanleiding van zijn kritiek in zijn columns. Ik heb geweigerd om het werk van een ander te doen. Overigens gaat dit bestuur pas weg als anderen het overnemen.”
Ondanks alle interne commotie zou Ajax morgen zomaar landskampioen kunnen worden. Keizer heeft, kritisch en realistisch als altijd, echter sterke twijfels. „FC Twente beschikt over een beter, completer elftal. De Boer is erin geslaagd de rust terug te brengen bij het team van Ajax. Hij heeft resoluut gekozen voor de jeugd. Er is niets belangrijker voor een speler dat hij het vertrouwen krijgt van een speler. Maar Ajax heeft dit seizoen niet de macht om elke tegenstander zijn wil op te leggen en is afhankelijk van de kracht en kwaliteit van de opponent.”
Interview van afgelopen zaterdag uit het NRC.
|
| | | |
|
|
|