Auteur
|
Bericht
|
sjosker

Forum berichten: 188
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Di 25 aug 2009 13:45
|
|
Citaat: Johan Cruijff heeft in een interview met het Spaanse tijdschrift Esquire een opmerkelijke ontboezeming gedaan. In 1973 weigerde het icoon een contract te tekenen bij Real Madrid, dat zonder Cruijff’s medeweten destijds al akkoord was met Ajax over een transfersom. Uit onvrede over de gang van zaken koos Cruijff voor Barcelona.
“Ajax had me aan Real Madrid verkocht zonder dat ik dat wist”, zegt Cruijff in een interview dat volgende maand in het blad verschijnt. “Daarom heb ik daar een stokje voor gestoken. Ik houd er niet van als er dingen achter mijn rug om worden bekokstoofd. Ik kan mijn boontjes zelf prima doppen.” Cruijff koos vervolgens voor Real’s aartsrivaal Barcelona. Daar groeide hij verder uit tot een legende; eerst als speler, later als trainer.
Dertien jaar na het beëindigen van zijn carrière als trainer van de Catalanen staat Cruijff de club officieus nog altijd bij met raad en daad. Volgens hem moet huidig Barça-trainer Josep Guardiola zich niet blind staren op details en analyses. “Guardiola is een zeer intelligente gozer en obsessief bezig met details. Hij bereikt wat hij wil, maar hij moet in de toekomst meer afstand nemen om er niet ziek van te worden.”
Cruijff (62) pakt als speler van Los Culés één landstitel en de Spaanse beker. Als trainer pakte hij acht prijzen met de club; één Copa del Rey, vier opeenvolgende landstitels, de Europa Cup, voormalige UEFA Cup voor bekerwinnaars en de Europese Super Cup. Hij beëindigde zijn spelersloopbaan in 1984 in het shirt van Feyenoord, eveneens uit onvrede over het uitblijven van een nieuw contract namens Ajax.
voetbalzone.nl
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Ma 5 okt 2009 14:29
|
|
Citaat: Kleinzoon Cruijff debuteert bij junioren Barça
Bron: Ad.nl
Na Johan en Jordi klopt nu ook Joshua Cruijff op de poort van FC Barcelona. De 16-jarige kleinzoon van legende Johan debuteerde zondag bij B-jeugd van de Spaanse topclub.
Joshua Angoy Cruijff, overigens een pure verdediger, is de zoon van Chantal, de dochter van Johan Cruijff. Hij viel zondag vlak voor tijd in tegen. Het team wordt geleid door Sergi Barjuan, die vijftien jaar geleden deel uitmaakte van het topteam van trainer Johan Cruijff.
Jordi Cruijff is inmiddels 34 jaar en speelt op Malta bij FC Valletta.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Ma 12 okt 2009 19:47
|
|
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Ma 23 nov 2009 19:41
|
|
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Vr 22 jan 2010 17:06
|
|
Van de voorpagina:
Citaat: VVD wil standbeeld Cruijff op het Leidseplein
Een beeld van de grootste voetballer uit de geschiedenis van Ajax past volgens lijsttrekker Erik Koldenhof perfect op het te vernieuwen Leidseplein. "In de komende jaren wordt het Leidseplein helemaal opgeknapt en opnieuw ingericht. Dat is een mooi moment om een groot standbeeld van Johan Cruijff op hét Ajax-plein van de stad te plaatsen", aldus Koldenhof.
Op die manier kunnen volgens de VVD-lijsttrekker zowel Ajax als Cruijff permanent midden in de stad onder de aandacht worden gebracht. "Dat past bij een stad die zich meer wil gaan profileren als topsportstad en het WK voetbal en de Olympische Spelen wil organiseren."
|
Leonel

Forum berichten: 2494
|
Geplaatst: Vr 22 jan 2010 17:28
|
|
Citaat: Van de voorpagina:
Citaat: VVD wil standbeeld Cruijff op het Leidseplein
Een beeld van de grootste voetballer uit de geschiedenis van Ajax past volgens lijsttrekker Erik Koldenhof perfect op het te vernieuwen Leidseplein. "In de komende jaren wordt het Leidseplein helemaal opgeknapt en opnieuw ingericht. Dat is een mooi moment om een groot standbeeld van Johan Cruijff op hét Ajax-plein van de stad te plaatsen", aldus Koldenhof.
Op die manier kunnen volgens de VVD-lijsttrekker zowel Ajax als Cruijff permanent midden in de stad onder de aandacht worden gebracht. "Dat past bij een stad die zich meer wil gaan profileren als topsportstad en het WK voetbal en de Olympische Spelen wil organiseren."
Zeer goed voor de stad en hij verdiend het ook. Zullen veel mensen mee op de foto gaan.
|
guy_ajax

Forum berichten: 2698
Nieuws reacties: 2
|
Geplaatst: Zo 14 feb 2010 13:40
|
|
Heb Cruijff nooit ''live'' meegemaakt als voetballer of als trainer. Het was een geweldige voetballer (wat ik er van gezien heb en van weet). Maar op welke positie speelde hij? Van Basten was een échte spits, Litmanen een échte '10'. Wat was Cruijff? Een 9? Rechtsbuiten, linksbuiten, ''tweede spits''?
Welke speler van nu is enigzins met Cruijff te vergelijken, kwa positie (en evt. stijl, al is hij natuurlijk niet zo goed als JC).
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Zo 14 feb 2010 14:19
|
|
Als (centrum)spits, maar wel een zwervende. Soort spelmaker. Later toen hij ouder werd zakte hij een linie. Qua positie en spel? Niemand. Even denken....nee, ik kan niemand noemen. Iemand anders?
|
Bertje

Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Zo 14 feb 2010 14:24
|
|
Rooney heeft qua inzicht wel wat van Cruijff weg. Messi qua dribbelvermogen ook.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Vr 26 maa 2010 18:14
|
|
Triest....heel erg triest.
Citaat: Breaking News: Johan Cruyff Named As Barcelona's Honorary President
Cruyff is set to take on the same role Alfredo Di Stefano fills at Real Madrid...
Bron: Goal.com
As broken by Radio Marca just moments ago, Barcelona legend and former coach Johan Cruyff has been named by the club's board of directors as Barcelona's Honorary President, a title that ties the Dutchman to the club for life.
During his playing career, Cruyff won the Ballon d'Or three times and is widely regarded as one of the greatest players of all time (typically dubbed as one of the four football 'legends' along with Diego Maradona, Alfredo di Stefano and Pele).
Since first signing for Barcelona in 1973 from Ajax, the Dutchman has been very active with the club and in Catalunya, coaching Barca for eight years, regularly writing in Catalunyan newspapers, voicing his opinions on Catalunyan politics, currently coaching the Catalunyan national team, and calling Barcelona his home. He even named his son Jordi, a traditional Catalunyan name.
Cruyff is set to take on the same role Alfredo Di Stefano fills at Real Madrid. The Honorary Presidency is a role typically held for life.
Become a fan of Goal.com India on Facebook! Just click onto Facebook.com/GoalIndia to join the beautiful game's leading fan community..
|
Leonel

Forum berichten: 2494
|
Geplaatst: Za 27 maa 2010 13:58
|
|
Hadden ze bij Ajax al veel eerder moeten doen.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Ma 5 apr 2010 16:38
|
|
Citaat: Erevoorzitter van prachtige club
Bron: Cruijff.com
Ineens was er het telefoontje van Barcelona, met de mededeling dat ik unaniem tot erevoorzitter was benoemd. Dan wil je ook het waarom weten. Het had alles te maken met hoe ik het voetbal bij Barcelona en in Spanje beïnvloed en veranderd heb. Als speler en vooral als coach. Een manier van voetballen dat tot het Spaanse nationale elftal aan toe is doorgetrokken.
Als je dat hoort, dan is dat niet alleen mooi, het maakt je ook trots. Maar ook de leiding van Barcelona komt veel eer toe. Ze gaven me altijd het gevoel, dat ik serieus genomen werd, zonder dat alles klakkeloos werd overgenomen. Dat is trouwens het laatste wat ik zou willen. We gaan gewoon volwassen en eerlijk met elkaar om. Daarom sta ik ook altijd klaar als ze willen praten. Of het nu de aanstelling van een nieuwe trainer betreft of het gratis weggeven van de shirtsponsoring aan Unicef.
Vooral dat laatste was omstreden, maar ik vond het juist een uitstekend initiatief. Een actie die stijl uitstraalt en zoiets pas bij een club als Barcelona.
Dan waren er de benoemingen van eerst Frank Rijkaard en later Pep Guardiola als hoofdcoach. Twee voetballers met wie ik gewerkt heb toen ik trainer bij Ajax en Barcelona was. Toen voorzitter Joan Laporta me vroeg waarom hij ze moest aanstellen, heb ik aangegeven dat ze niet alleen weten welk type voetbal bij de club past, maar ze hebben ook een rustige en intelligente uitstraling. Wat ik daarmee bedoelde kan iedereen nu zien. Guardiola wint niet alleen, het gaat vooral om de manier waarop en hoe hij stijlvol hij zelf daarmee omgaat. Net als Rijkaard een voorbeeld voor de jeugd. Een enorm positieve uitstraling die ook op de club afstraalt.
Het mag duidelijk zijn, dat ik me bij Barcelona thuis voel. Zowel de trainer als de technisch-directeur heeft onder mij gespeeld en met de voorzitter had ik al een band voordat hij benoemd werd. Ook iemand die in een paar jaar de omzet van 150 naar 380 miljoen euro wist te verhogen. Allemaal zijn het mensen die met Barcelona op zijn gegroeid.
Dat is ook uit de contractbesprekingen gebleken. Zo nam Guardiola met een relatief laag salaris genoegen en ging hij pas verdienen als er gepresteerd werd. Dat hij daarmee akkoord ging, geeft aan dat Guardiola eerst clubman is en pas daarna coach. Deze formule heb ik overigens bij Ajax geleerd. Ik ben in Amsterdam opgevoed met het principe van een laag basissalaris en hoge premies bij extra inkomsten. Zo voorkomt de club dat het geld dat uitgegeven moet worden eerst nog moet worden verdiend. Zo blijf je financieel gezond.
Daarom is het zo jammer, dat uitgerekend Ajax dit los heeft gelaten. Het is ook één van de redenen dat er afstand tussen de club en mij is ontstaan. Net als bij Barcelona heb ik wel eens aan Ajax laten weten hoe ik over bepaalde zaken denk. Al snel kreeg ik in de gaten, dat ze dat eigenlijk niet wilden. Dan moet je de eer aan jezelf houden.
Daarom is het prettig om te ervaren dat het ook op de manier van Barcelona kan. De club maakt echt z'n eigen beleid, maar geeft je wel het gevoel dat jouw mening ertoe doet. Zo blijf je niet alleen direct bij de club betrokken, je blijft je ook verantwoordelijk voelen. Dat zie je ook terug in de houding van Guardiola. Het gaat eerst om de club, wetende dat als dat goed zit de rest vanzelf komt. Het voelt daarom heel goed om van zo'n club erevoorzitter te zijn.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Ma 19 apr 2010 15:37
|
|
Citaat: Schuiven met bekerfinales
Bron: Johan Cruijff (De Telegraaf)
Niet alleen Nederland heeft problemen met de bekerfinale, Spanje ook. Deze week werd besloten om de wedstrijd Atletico Madrid-Sevilla niet in Madrid te laten spelen, maar in Barcelona. Dat had ondermeer te maken met de rivaliteit tussen Real Madrid en Atletico, die extra zou oplaaien als de grote concurrent in het stadion van Real zou moeten spelen. Daarom werd het zekere voor het onzekere genomen en staat de finale nu in Camp Nou gepland.
Als je dan alle problemen rond Feyenoord-Ajax volgt, dan snap je niet dat het in het voetbal zo ver heeft kunnen komen. Dat nu besloten is de Nederlandse bekerfinale over twee wedstrijden te verdelen is gegeven de ontstane situatie niet meer dan normaal. Maar dat iets moet wijken voor het schandalige gedrag van een kleine groep is niet normaal.
Wat dat betreft kunnen die gasten een voorbeeld nemen aan de situatie waar ik van de week in Madrid mee werd geconfronteerd. Samen met Barcelona-voorzitter Joan Laporta moest ik vrijdag de beker van de Champions League overhandigen aan de burgemeester van Madrid, waar op 22 mei de finale wordt gespeeld.
Niet alleen dat Barcelona de beker kwam brengen, maar ook de mogelijkheid dat uitgerekend de aartsrivaal straks in het stadion van Real de finale speelt, zorgde voor een pijnlijke situatie voor zowel de club als de stad. Maar als je dan ziet dat in het gemeentehuis namens Real Madrid voorzitter Florentino Perez, directeur Jorge Valdano, oud-speler Emilio Butragueno en van de huidige ploeg Raul en Kaka keurig aanwezig waren, dan zegt dat heel veel over Real.
Een grote club, die zich groots opstelt. Zoals het in de sport ook hoort. Zowel binnen als buiten het veld.
Intussen volg ik net als vele anderen met spanning de ontknoping in de eredivisie. Laat ik het zo zeggen, wie er straks ook kampioen wordt, de winnaar heeft het verdiend. FC Twente omdat die zo’n beetje het hele seizoen bovenaan heeft gestaan, Ajax omdat de ploeg veruit de meeste goals heeft gescoord en de minste tegen heeft gekregen, wat gewoon heel knap is.
Het wordt over twee weken daarom vooral een kwestie van wie de zenuwen het beste in bedwang kan houden. Hoe moeilijk dat soms is, heb ik weer tijdens de Catalaanse derby tussen Barcelona en Espanyol kunnen zien. Een wedstrijd tussen twee teams, met veel jongens uit de eigen opleiding, die dus uit veel verschillende Catalaanse dorpen komen. Wat duidelijk maakt, hoe diep deze derby in Catalonië geworteld zit. Hele families en hele gemeentes zijn er dag en nacht mee bezig.
Hoe goed Barcelona momenteel ook speelt, de ploeg bleef toch op 0-0 steken. Extra druk en ongrijpbare dingen waar FC Twente en Ajax op de laatste competitiedag ook mee te maken krijgen. Ik kijk er naar uit!
Zo, zo. Complimenten van JC.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Ma 17 mei 2010 21:39
|
|
|
Marco

Forum berichten: 4289
|
Geplaatst: Di 10 aug 2010 17:44
|
|
Johan Cruyff, innovator and renaissance man.
|
Marco

Forum berichten: 4289
|
Geplaatst: Ma 30 aug 2010 15:39
|
|
|
Anoniem
Gedeactiveerd