Forum
Forumoverzicht » Ajax: Seizoen 2011/12 » Transferbeleid » Sendley Bito
Ga
Zoeken:

Onderwerp: Sendley Bito
Maker: PushkinBekeken: 3067
Status: InactiefBerichten: 1
+ Nieuw bericht <   1   > + Nieuw onderwerp
Auteur Bericht
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 23 mei 2010 10:09

[size=85">rechts op de foto[/size">

Naam: Sendley Bito (bijnaam Bito)
Positie: buitenspeler
Voorkeursbeen :Rechts
club: Arsenal Kiev

Citaat:
'Bito op stage tegen NEC'

AJAXSHOWTIME.COM. Ajax speelde gisteren de wedstrijd tegen de kampioen van Curacao. Ajax won met 3-0 van Hubentud Fortuna. De wedstrijd was gisteren Live te volgen via de lokale radio (op internet). De commentatoren vertelden dat Jol Sendley Bito had gevraagd om een stage af te werken in de volgende wedstrijd tegen NEC. Bito is international van de Nederlandse Antillen en speelt momenteel bij Arsenal Kiev in Oekraine, hij bracht zijn jeugd jaren door bij Sparta Rotterdam.



Citaat:

INTERVIEUW VOETBALPRIMEUR Bito: "Voetbal is niet altijd even eerlijk"
Nederlandse profvoetballers komt men tegenwoordig tegen in alle delen van de wereld. Niet alleen de grote Europese voetbalcompetities zijn geliefd, maar ook minder belichte voetballiga's kunnen op steeds meer buitenlandse interesse rekenen.

Competities als de Australische A-League, de J-League in Japan en zelfs de Chinese Super League tellen tegenwoordig verschillende voetballers van Hollandse komaf. VoetbalPrimeur zocht contact met spelers die tegenwoordig hun boterham buiten de Nederlandse landsgrenzen verdienen. Dit keer sprak VoetbalPrimeur met Sendley Bito. Hij staat momenteel onder contract bij het in de hoogste afdeling van de Oekraïne uitkomende Arsenal Kiev.

Edwin Radstaat
AMSTERDAM

De 27-jarige Bito begon zijn professionele carrière in de jeugdopleiding van Sparta Rotterdam. Bito wist in deze periode niet door te stoten naar het eerste elftal van de club en kwam vervolgens terecht bij Team VVCS. Via het team van de Nederlandse spelersvakbond kreeg hij de kans om in de Oekraïne te voetballen. Deze greep hij met beide handen aan. Inmiddels heeft hij drie werkgevers achter zijn naam staan in het land.

De eerste minuten op het voetbalveld in Nederland maakte hij voor FC Boshuizen. "Deze ploeg kwam destijds uit in de tweede klasse van het amateurvoetbal. Iedereen rondom de club vertelde me dat ik ook in de Eredivisie zou kunnen spelen. Frans Stouten regelde een stage voor mij bij Sparta. Hij was en is een soort vaderfiguur voor me. Hij heeft me echt geholpen toen ik in Nederland aankwam vanuit de Nederlandse Antillen. Hij was destijds een van de sponsors bij FC Boshuizen en zag het echt in me zitten. De stage verliep goed en ik kon een tweejarig contract ondertekenen. Ik kreeg in deze periode echter geen echte kans om door te breken in Rotterdam", aldus Bito tegenover VoetbalPrimeur.

Na zijn Rotterdamse periode kwam hij in de voorbereiding van het seizoen uit voor het team van de VVCS. De aanvaller maakte een zeer sterke indruk en vond emplooi in de Oekraïne. “Mijn contract werd niet verlengd bij Sparta en ik meldde me bij Team VVCS. Tijdens deze wedstrijden was onder andere ook Ton Caanen aanwezig. Hij was toen trainer van Alchevsk en op zoek naar een snelle spits. Ik wist op dat moment eigenlijk helemaal niets over Oekraïne. Ik zat zonder club en twijfelde eigenlijk niet lang om toch het avontuur elders aan te gaan."



Bito kende opvallend weinig aanpassingsproblemen in een geheel andere woon- en leefomgeving. "Ik had het direct naar mijn zin bij de nieuwe club. Vooral ook omdat er meerdere buitenlandse spelers onder contract stonden bij de club. De eerste maanden was ik daar alleen en had veel aan de steun van deze spelers. Ik woonde in het hotel van het team en daar had ik geen moeite mee. Alleen de taal was verschrikkelijk. Gelukkig kon ik wel met de buitenlandse spelers communiceren."
De international van de Nederlandse Antillen maakte een zeer sterke indruk in zijn eerste seizoen bij Stahl Alchevsk. Een transfer naar het hoger aangeschreven Arsenal Kiev was daarvoor zijn beloning. Het verschil tussen de beide ploegen bleek groot te zijn. “Ten eerste is Kiev een grote stad, wat al een groot verschil is met Alchevsk. In de Oekraïne heb je Dinamo, Shakthar, Metalist en Dnipro die normaal gesproken strijden om het kampioenschap. Arsenal Kiev, Tavria en Metalurg Donetsk proberen ieder jaar een Europees ticket te bemachtigen. Het leven is gewoon beter hier in Kiev. Hier leef ik echt als een prof. Als voetballer ben je hier echt iemand, het is hier dus helemaal niet slecht."

In Kiev kende Bito een goede start maar op het moment dat er een nieuwe trainer werd aangesteld werd de rol van de aanvaller kleiner. "De trainer die kwam was Zavarov, die in het verleden onder andere speelde voor Juventus. Hij wilde dat ik op de positie van nummer negen ging spelen. Daar was ik het echter niet meet eens want ik ben geen centrumspits. Ik weigerde op deze positie te spelen en ook met het team ging het niet goed. Ik werd vervolgens op de bank gezet en kwam niet meer voor in de plannen van de trainer."

De reservebank werd tijdelijk ingeruild voor de club Zakarpattya waar Bito zes maanden op huurbasis speelde. "Ik heb daar geen mooie periode doorgemaakt. Ik speelde wel maar het was er niet professioneel genoeg. Dat merkte je echt aan alles. Het geld, de spelers en ook de kleding was niet zoals ik gewend was in mijn periode bij Arsenal Kiev."

Na een halfjaar was er de terugkeer naar Arsenal Kiev en leken de kansen te keren voor de oud-Spartaan. "Ik kwam terug en kreeg het vertrouwen van de trainer die er toen was. Zavarov was al weer vertrokken en ik dacht nieuwe kansen te krijgen. De nieuwe trainer werd ook al weer snel ontslagen waardoor zijn taken werden overgenomen door een interim-trainer. Dit was dan weer de voormalige assistent van Zavarov waar ik eerder problemen mee had. Voetbal is niet altijd eerlijk zo af en toe."

Bito is in het bezit van een aflopend contract en sluit niets uit ten aanzien van zijn sportieve toekomst. "Ik zie wel wat de toekomst brengt. Het zou mooi zijn als ik de kans zou krijgen in de Nederlandse Eredivisie om te laten zien dat ik dit aan zou kunnen. Maar ik zou het ook mooi vinden om mijn loopbaan te vervolgen in het buitenland."
methodmich


Geregistreerd: 06-08-2008
Forum berichten: 787
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 23 mei 2010 15:43
Sidney Bito, dat zou pas een verrassing zijn, haha!

Kan heerlijk voetballen, maar was bij Sparta veel te wisselvallig. Geen idee hoe hij nu speelt en of hij met name tactisch slimmer is geworden. Maar nooit gedacht dat deze naam, als dit serieus is dan, ooit nog eens aan Ajax gelinkt zou worden.
+ Nieuw bericht <   1   > + Nieuw onderwerp
Actieve onderwerpen Wie is er online? Actieve leden
Actieve onderwerpen: 0 Leden online: 0 Actieve leden: 1.884
Berichten: 213.629 Onderwerpen: 2.459 Nieuwste lid: RobertScapy
Jouw berichten: inloggen | registreren Onderwerpen bekeken: 17.979.059 Forums: 45
= actief onderwerp = inactief onderwerp  
Forumoverzicht » Ajax: Seizoen 2011/12 » Transferbeleid » Sendley Bito
Ga
Zoeken: