| | |
Forum
Onderwerp: Cruijff versus Van Gaal; strijdbijl begraven?
Maker: Lammert AlbertusBekeken: 4232 Status: InactiefBerichten: 26
|
Auteur
|
Bericht
|
Lammert Albertus

Forum berichten: 279
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Wo 12 jan 2011 16:38
|
|
Citaat: 'Johan en Louis moeten vrede sluiten. In belang van Ajax'
ANTALYA - Luttele weken nadat Johan Cruijff weer grote invloed kreeg bij Ajax, zette Louis van Gaal de deur open voor een terugkeer in Amsterdam. Hoofdtrainer Frank de Boer is blij met de bemoeienis van de twee grootheden uit de geschiedenis van de 29-voudig kampioen, die al ruim twintig jaar met elkaar in de clinch liggen.
,,Dat komt op de buitenwereld nogal kinderachtig over", zegt De Boer in Voetbal International. ,,Maar volgens mij lijken ze meer op elkaar dan ze zelf beseffen. Ze hangen hetzelfde aanvallende voetbal aan, ze houden van Ajax en zijn allebei behoorlijk eigenwijs."
De Boer kwam onder het bewind van Cruijff in de jaren tachtig in de jeugdopleiding van Ajax te spelen en onderhield altijd een sterke band met de legendarische nummer 14. Hetzelfde geldt voor zijn verhouding met Louis van Gaal, onder wiens bewind De Boer in de jaren negentig de wereld veroverde met oogstrelend combinatievoetbal.
Kiezen tussen de twee clublegendes doet de geboren Noord-Hollander niet. ,,Want dat kán ik niet. Met allebei heb ik een goede band, ik wil geen van beiden tegen het hoofd stoten."
,,Dat Johan en Louis elkaar niet liggen is doodzonde", vindt de oud-aanvoerder van Oranje. ,,Het zou geweldig zijn als deze twee grootheden de strijdbijl begraven. In het belang van Ajax."
Interessante voorspelbare wens van Frank de Boer, maar is het haalbaar?
Misschien moeten we hier overeenkomsten tussen de beide mannnen verzamelen en de verschillen.
Zou mooi zijn als beide mannen over hun eigen schaduw heen willen en kunnen stappen.
Zelf zie ik taktisch technisch behoorlijkveel overeenkosten.
Maar JC is verfijnder creatiever sneller in zijn hoofd,is meer het geniale hyperintelligente natuurtalent , dat komt vanzelf, ziet dingen zo bliksemsnel.
Louis kan het allemaal beter uitleggen, is geschoolder akademischer, didaktisch en pedagogisch meer onderlegd.
Maar het probleem tussen hen ligt, zo ik het zie, in de persoonlijke motivatie.
bBij JC gaat het duidelijk om de toekomst van het voetballen van Ajax , Barca en Spanje en Nederland, de ideale veldbezetting , creatief met plezier en speelsheid.
Bij Louis vrees ik , gaat het ook om zijn plek in de geschiedenis, wie is de grootste beste voetbaltrainer, wie is er zelfs beter en succesvoller en bepalender dan JC!
JC lijkt Louis s objectief.
Dat maakt het meteen wel heul lastig om harmonieus naast mekaar Ajax hun beider beste te geven.
|
Ajaxzitinjebloed

Forum berichten: 26
|
Geplaatst: Wo 12 jan 2011 16:47
|
|
Maar even mijn reactie uit het nieuwsbericht halen:
Als ze gewoon normaal overweg zouden kunnen, zou je ook helemaal geen kant hoeven te kiezen. Het is toch eigenlijk van de zotten! Ze stellen gewoon hun eigen belang, boven dat van Ajax! Als ze echte mannen zijn, dan slaan ze de handen in 1, en brengen Ajax terug naar de top! Waar het hoort!
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Wo 12 jan 2011 16:54
|
|
Zet voortaan de bron erbij en het stukje in een quote (regels). Is duidelijker, Lammert Albertus.
|
Lammert Albertus

Forum berichten: 279
|
Geplaatst: Wo 12 jan 2011 17:07
|
|
Oh ja, was ik vergeten
De Bron van het onderwerp "Johan en Louis moeten vred sluiten in het belang van Ajax" is de AD website van 12 januari 2011, vandaag dus.
Ja je noemt het van de zotten @Ajax zit in je bloed,
zou je zeggen he,
maar er ligt overduidelijk ergens een behoorlijk oudzeer tussen de mannen!
In het frans heb je een mooie treffende uitdrukking te weten
incompatibilité d'humeur
ofterwel onverenigbaarheid van karakters.
En daar doe je vrees ik helaas maar weinig aan.
|
Ajaxzitinjebloed

|
Geplaatst: Wo 12 jan 2011 17:15
|
|
Lammert Albertus
Er zal heus wel wat gebeurt zijn, dat geloof ik best. Maar zijn geschillen er niet om uitgepraat te worden!? Ik bedoel, ze zijn toch volwassen genoeg om op elkaar af te stappen mag ik hopen??
Als ik het me goed herinner van een verhaal wat ik eens gelezen heb, was het geschil gekomen, omdat 1 van de 2 een keer niet op iemands vrouw der verjaardag was gekomen. Eerst waren ze dus goede vrienden. Waarom zou dat niet weer zo kunnen zijn?
|
Benji

Forum berichten: 785
|
Geplaatst: Wo 12 jan 2011 17:24
|
|
Titel aangepast, ruimte voor algemene beschouwing op de verhouding Cruijff-Van Gaal enerzijds en Ajax anderzijds.
|
Ajaxzitinjebloed

|
Geplaatst: Wo 12 jan 2011 18:00
|
|
Dit bericht is overigens van Oktober 2009. De nijd lijkt dus vooral bij Louis te zitten!
Johan Cruijff: Geen ruzie met Louis van Gaal
Johan Cruijff is niet boos op Louis van Gaal. ,,Dat ik ruzie met hem zou hebben, komt daarom helemaal voor zijn rekening. Ik heb wel betere dingen te doen'', schrijft de voormalige voetbalheld maandag in zijn column in De Telegraaf.
Cruijf reageert op een frase uit het vorige week verschenen boek van Louis van Gaal. Op kerstavond 1989 verliet Van Gaal, die in Barcelona stage liep bij Cruijff, op stel en sprong de woning van Cruijff omdat zijn zus was overleden. Volgens Van Gaal neemt Cruijff het hem kwalijk dat hij toen nooit heeft bedankt voor zijn stage.
,,Als je zoiets hoort dan vraag je jezelf af of er bij iemand een draadje loszit of een kabel. Normaal gesproken reageer ik niet op zoiets, maar dit keer worden de normen overtreden die wij in ons gezin hanteren. Als ik namelijk boos zou zijn, dan deug ik niet als mens.''
Cruijff geeft vervolgens zijn lezing van de affaire uit 1989. Hij bevestigt dat Van Gaal enkele dagen te gast bij hem was en plotseling terug moest naar Nederland vanwege zijn zus. Kort daarna kwamen ze elkaar tegen op het voetbalgala. ,,Van Gaal was heel vriendelijk. Het klopt dus niet dat ik, of wie dan ook binnen onze familie, boos zou zijn omdat hij zonder te bedanken zou zijn vertrokken.'' (ANP) | | | | |