Forum
Forumoverzicht » De Toekomst » De Jeugd & Ajax-filialen » Rendement van de Ajax onderbouw jeugdopleiding
Ga
Zoeken:

Onderwerp: Rendement van de Ajax onderbouw jeugdopleiding
Maker: Vak119Bekeken: 3030
Status: InactiefBerichten: 8
+ Nieuw bericht <   1   > + Nieuw onderwerp
Auteur Bericht
Vak119


Geregistreerd: 22-05-2011
Forum berichten: 26
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 22 mei 2011 22:30
Wat ik mij al tijden afvraag is wat het rendement nu eigenlijk is van de Ajax jeugdopleiding in de onderbouw (D, E en F)? Er wordt een hoop gescout en dat gaat zelfs tot op het niveau van talent scouten 'in de bak'. Dus talent van 4-6 jaar dat in de minipups uitkomt bij diverse verenigingen en op al die kleine afgebakende veldjes speelt voor de minipups.

Vandaag kunnen constateren dat van de F1 van Ajax van het seizoen 2008-2009 dat uit 10 spelers bestond nog slechts 4 spelers in de D2 van Ajax volgend seizoen terecht gaan komen. Waar hebben we het dan nog over denk ik dan.

Kan iemand mij ook vertellen hoe het nu precies zit met het rugnummer veertien? Dat het in het eerste niet gebruikt wordt is mij bekend. Ik was echter laatst bij een testwedstrijd van Ajax voor jeugdspelers die waren gescout en daar werd het rugnummer wel gebruikt. Wordt het nummer in de jeugd wel gewoon gebruikt?
AFCA Niels


Geregistreerd: 31-03-2009
Forum berichten: 2138
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 22 mei 2011 23:07
Spreekbeurt aan 't maken?
Vak119


Geregistreerd: 22-05-2011
Forum berichten: 26
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 23 mei 2011 08:03
Tijd van spreekbeurten heb ik lang achter mij gelaten!

Ik volg de onderbouw van Ajax al een paar jaar en volg ook waar de spelers vandaan komen en waar zij weer naartoe gaan als zij Ajax moeten verlaten. Je kunt je dan serieus afvragen of de F-jes en jongste E-tjes eigenlijk wel zin heeft bij Ajax of dat het verspilde moeite is.

Ben benieuwd naar andere meningen. De Sneijder's en Van der Vaart's waren al heel jong toen zij bij Ajax kwamen, maar voor Bergkamp, De Boertjes, Winter, Van Basten en Rijkaard lag dat heel anders.
Arjann


Geregistreerd: 28-04-2011
Forum berichten: 62
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 23 mei 2011 14:05
De onderbouw zal niet al te vaak spelers voor het eerste afleveren. De jeugdteams kunnen het beste gebruikt worden voor kinderen en kleinkinderen van leden en werknemers en voor spelers die vlakbij het stadion wonen. Heb je geen onderbouw, dan staat er ook geen Ajax cultuur als de betere spelers later komen.

Wat ik overigens ook onzinnig vind, is dat sommige spelers na de D1 of C1 wegmoeten. Maak gewoon een C3 voor die spelers en laat ze blijven zo lang ze willen, maar buiten de selectie.

Kortom: naast het aflveren van spelers voor het eerste heeft de onderbouw ook een functie voor het neerzetten van een clubcultuur.
Bertje


Geregistreerd: 21-08-2007
Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 23 mei 2011 14:18
Dure grap wordt die opleiding van jou.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 22-01-2009
Forum berichten: 2348
Nieuws reacties: 2
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 23 mei 2011 15:09
Als ze contributie betalen...., maar volgens mij is een jeugdopleiding van een profclub toch echt wat anders dan een jeugdopleiding van een amateur.
Vak119


Geregistreerd: 22-05-2011
Forum berichten: 26
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 23 mei 2011 21:13
Is een dure prijs hoor die je betaalt Arjann om de Ajax cultuur hoog te houden. Zijn een hoop kinderen die in al die jaren een worst wordt voorgehouden en dan toch vroegtijdig weg moeten. Topsport is hard maar, 7 tot 10 jarigen moeten volgens mij lekker ballen bij een club in de buurt of een cluppie wat verder als je wat beter bent.

Iemand nog een idee hoe het zit met nummer 14 of daar achter kan komen?
Arjann


Geregistreerd: 28-04-2011
Forum berichten: 62
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 24 mei 2011 14:20
In sommige gevallen zou je graag een D3 en C3 willen hebben. Ik herriner me de film over het Ajax van het na de beursgang nog. Daarin werd een jochie van 13 of zo er uit gegooid. Dat heeft een enorme impact op zo iemand, zeker als het gaat om spelers die voetballend genoeg goed zijn. Maar die mentaal te kort komen.

Ajax kan het zich gerust wel veroorloven spelers die uit de selectie gegooid worden binnenboord te houden. ( Als het gaat om niet goed genoeg voetballen en niet om diciplinaire problemen ). Je moet dan denken aan een spelertje of 10 die per jaar uit de selectie gegooid worden van de leeftijd 14 tot 18. Daarna zijn ze volwassen en kunnen ze naar een 4e of 5e elftal. Tot die tijd gaat het dus om een groep van zag 10 spelers per jaar ( je hebt natuurlijk verloop, je hebt andere clubs die zo'n D3 gaan leegplukken, je hebt spelers die dan maar gaan tennissen enz ). Kosten lijkt me dus geen legitiem argument.

Overigens, ik heb ooit de D3 van ADO'20 getraind. Daarin zaten enkele goede spelers, er waren echter erg veel goede spelers in de D dus enkelen werden uit de selectie gegooid. Eén van die spelers heeft evengoed het eerste gehaald. Dan heb je het dus over een afgeserveerde speler die het uiteindelijk toch tot de hoofdklasse schopt.

Zo ook zal er gerust wel eens een speler zijn die het evengied tot het eerste schopt. Spelers kunnen ook gewoon een minder jaar daarmaken zonder dat daar een duidelijke reden voor is. Uiteindelijk kan je dat bijvoorbeeld een veelscorende spits opleveren. Dat lijkt me wel de moeite waard.
sabakanwal


Geregistreerd: 11-12-2014
Forum berichten: 1
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: fsda
Geplaatst: Do 11 dec 2014 13:40
De jeugdopleiding van Ajax gaat verder zonder C3. Bryan Roy, afgelopen seizoen de coach van dat elftal, wordt individueel trainer bij de bovenbouw en techniektrainer van de onderbouw.
________________
testking.net
+ Nieuw bericht <   1   > + Nieuw onderwerp
Actieve onderwerpen Wie is er online? Actieve leden
Actieve onderwerpen: 0 Leden online: 0 Actieve leden: 1.885
Berichten: 213.629 Onderwerpen: 2.459 Nieuwste lid: BobbiScapy
Jouw berichten: inloggen | registreren Onderwerpen bekeken: 17.983.877 Forums: 45
= actief onderwerp = inactief onderwerp  
Forumoverzicht » De Toekomst » De Jeugd & Ajax-filialen » Rendement van de Ajax onderbouw jeugdopleiding
Ga
Zoeken: