Forum
Forumoverzicht » De Goeie Ouwe Tijd » Voormalige Godenzonen » Bobby Haarms
Ga
Zoeken:

Onderwerp: Bobby Haarms
Maker: Eto'oBekeken: 9876
Status: InactiefBerichten: 117
+ Nieuw bericht <<<   <   1  |  2  |  3  |  4  |  5   > + Nieuw onderwerp
Auteur Bericht
Riejuh


Geregistreerd: 03-06-2008
Forum berichten: 7454
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: IJzendijke
Geplaatst: Ma 1 maa 2010 14:40
http://www.dezemanverdienteenstandbeeld.nl/

Lees verder,
Marnix


Geregistreerd: 15-12-2007
Forum berichten: 2786
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Haarlem
Geplaatst: Do 25 maa 2010 00:30
Citaat:
Precies 3 weken en 1 dag hebben we er over gedaan om een super bedrag van € 55.397,15 voor het standbeeld voor Bob op te halen. Een fantastisch resultaat wat de stoutste verwachtingen van de actiegroep overtroffen heeft! We waren er van overtuigd dat het geld wat voor het beeld nodig is er zeker zou komen, maar dat het zo snel zou gaan…Het heeft ons laten zien dat het een erg goed idee was om dit initiatief op te pakken en dat er een gigantisch draagvlak en grote wens is voor een prachtig standbeeld voor Bobby.

Er is nu nog een bedrag van: € 4.602,85 nodig. We zijn er dus bijna, maar nog niet helemaal…

Dagelijks komen er nog donaties binnen. Wil je ook een donatie doen?

Het speciale rekeningnummer is: 41.27.55.122 ten name van ‘Supportersvereniging Ajax in Amsterdam’ onder vermelding van ‘beeld voor Bob’.

(Alle donateurs zullen (zonder bedrag) op deze site worden vermeld, wil je dat niet, vermeld dan ‘anoniem’ bij de betaling dan wordt de naam niet vermeld.)

Of koop een speciaal shirt of sjaal van Bobby in de webshop van VAK410 of de Meersche Helden. Links staan aan de rechterzijde van de homepage.

Bedankt voor je steun!

Ondertussen gaan wij door met de actie en zijn we achter de schermen druk bezig. Later deze week meer over de kunstenaar die het beeld gaat maken. Hou hiervoor de website in de gaten.

Actiegroep Deze man verdient een standbeeld.
Riejuh


Geregistreerd: 03-06-2008
Forum berichten: 7454
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: IJzendijke
Geplaatst: Do 25 maa 2010 08:22
Ik verwacht wel dat ze het gaan halen, zelf ook wat gedoneerd.. Bobby verdient een standbeeld, het liefste waar elke ajacied het voor de wedstrijd kan zien. Zo dat we weten dat Bobby bij ons is...
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 18-08-2007
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 25 maa 2010 08:31
Heb ook net wat gedoneerd.
Fregge


Geregistreerd: 18-04-2008
Forum berichten: 4313
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Veghel (Noord-Brabant)
Geplaatst: Vr 16 apr 2010 15:57
Totale kosten standbeeld € 60.000,-
Tot nu toe opgehaald: € 60.000,-

Nog nodig: € 0,00!!!

Ik moet me eigenlijk diep diep diep schamen. Ik heb er wel aan gedacht om te doneren, maar wegens omstandigheden HELEMAAL vergeten.
DIMC85


Geregistreerd: 27-03-2009
Forum berichten: 1585
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Haarlem
Geplaatst: Wo 5 mei 2010 23:20
Het diepste is niet diep genoeg Fregge!
Heb ook/wel gedoneerd, bij ArenA en een Bobby Haarms Sjaal.
Bertje


Geregistreerd: 21-08-2007
Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 5 mei 2010 23:32
Heb niets gegeven. Zo'n standbeeld voegt voor mij dan ook niets toe. Daar ga ik Haarms niet meer door waarderen.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 18-08-2007
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 2 aug 2010 20:00
wing:
sincere1983


Geregistreerd: 17-05-2009
Forum berichten: 3150
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 25 nov 2010 10:12
Je word nog altijd gemist Bobby!!

Was er nog maar iemand zoals Bobby binnen Ajax die er flink met de zweep overheen durft te gaan bij de selectie!
Marco


Geregistreerd: 23-08-2007
Forum berichten: 4289
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 8 dec 2010 18:04
El Lute


Geregistreerd: 08-12-2007
Forum berichten: 3606
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 25 mei 2011 20:30
Wat zullen ze trots geweest zijn met zijn tweetjes.
Deze is voor jullie Bobby en Sjaak.
Riejuh


Geregistreerd: 03-06-2008
Forum berichten: 7454
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: IJzendijke
Geplaatst: Wo 25 mei 2011 20:52
http://www.dezemanverdienteenstandbeeld.nl/
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 20-10-2009
Forum berichten: 4733
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 6 jun 2011 16:40
http://www.ajaxfans.net/nieuws-9650_In- ... aarms.html
Geenidee4


Geregistreerd: 22-12-2010
Forum berichten: 531
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 28 jul 2011 14:11
Onthulling standbeeld Bobby Haarms
Het bronzen, levensgrote standbeeld van wijlen Bobby Haarms wordt op vrijdagavond om 19:30 uur onthuld. Het beeld van Haarms zal naast de hoofdingang van de Amsterdam ArenA komen te staan.
De werkgroep van 'deze man verdient een standbeeld' is al ruim een jaar in de weer om het levensgrote standbeeld te realiseren en het op een bijzondere plek te plaatsen. Vrijdagavond is het eindelijk zover. Het werk van kunstenaar Hans Jouta wordt voor de ArenA onthuld.

Supporters zijn van harte welkom bij de onthulling van het standbeeld.

Bron: Ajax.nl
M


Geregistreerd: 12-09-2007
Forum berichten: 474
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 28 jul 2011 14:22
Toch aardig dat van Ajax.nl er supporters welkom zijn bij de onthulling van een standbeeld dat geplaatst wordt dankzij de inspanningen en inzameling van diezelfde supporters.

Een stuk hierover van 'De Pers'

http://www.depers.nl/sport/585047/Boets ... Bobby.html

Citaat:

Boetseren aan Bronzen Bobby

In het diepste geheim werkte de Friese beeldhouwer Hans Jouta aan het standbeeld van Ajax-icoon Bobby Haarms. Nu, een jaar later, is het af. ‘Maar zolang Bobby hier nog staat, kan ik geen afscheid van hem nemen.’

Ferwert ligt in het puntje van Friesland, 18 kilometer boven Leeuwarden en een paar honderd meter van de Waddenzee. In Ferwert smaakt het naar zout, in Ferwert wordt de beste gehaktbal van Nederland geserveerd en in Ferwert staat, in de werkplaats van beeldhouwer Hans Jouta, het bronzen standbeeld van Bobby Haarms, de ras-Ajacied die zich in tal van functies inzette voor zijn club, maar bekend werd als hersteltrainer.

Het standbeeld staat er tijdelijk, want het wordt morgenavond officieel onthuld, bij de hoofdingang bij de Arena. Tot die tijd is het uiterlijk van Bronzen Bobby staatsgeheim. Hooguit een stuk of twintig man zijn op de hoogte, schat Jouta. In zijn werkplaats vertelt hij: ‘Mijn vrouw en dochters lopen hier geregeld langs. Mijn vader ook. Die vertrouw ik wel. Maar als hier anderen binnenkomen, dan gooi ik er snel een groot doek overheen.’

De Friese beeldhouwer heeft zelfs aan zijn opdrachtgever, een afvaardiging van de diverse supportersgroeperingen van Ajax, schriftelijk moeten beloven dat niemand van tevoren het beeld te zien krijgt, omdat anders het verrassingseffect weg is. Het beeld staat midden in zijn werkplaats, te wachten op transport naar Amsterdam-Zuidoost, en is door de beeldhouwer zodanig ingepakt dat zelfs de vorm van het sculptuur een mysterie blijft.

Dat het allemaal een beetje paranoïde overkomt, begrijpt hij ook wel. Maar aan de andere kant: ‘Er hoeft er maar één met zijn telefoon een foto te maken en die op Facebook te zetten en iedereen weet hoe het beeld eruit ziet.’ Voor de ramen in zijn werkplaats heeft hij zelfs gordijntjes laten plaatsen. ‘Het enige wat ik erover kwijt wil is dat het beeld ongeveer 2,5 meter bij 2,5 meter is en dat het 1.000 kilo weegt. En verder ga ik er niks over zeggen. Kom, we gaan koffie drinken.’

Rolstoel

‘De Goede Beul’, werd Bobby Haarms genoemd, een bijnaam die hij dankte aan de zware hersteltrainingen waaraan hij de Ajax-spelers onderwierp. De liefde van Haarms voor Ajax was grenzeloos. Als speler, als trainer, als lid van de grascommissie en zelfs in de laatste dagen van zijn leven. Vanuit zijn rolstoel deelde Haarms in het VU Medisch Centrum nog geregeld Ajax-speldjes uit.

Bobby Haarms overleed in 2009, in eenzaamheid, maar werd nooit vergeten door de supporters van zijn club. Jouta is één van hen, hij heeft een seizoenskaart en bezoekt de thuiswedstrijden van Ajax met zijn dochter Elske in VAK410, het sfeervak. Toen Jouta las over de actie voor een standbeeld voor Haarms, dacht hij meteen ‘dat móét ik maken.’ Hij nam contact op met de initiatiefnemers en presenteerde niet veel later een plan dat volgens hen ‘verrassend professioneel overkwam voor een kunstenaar’.

Bij een collecte tijdens Ajax-PSV werd vervolgens een aanzienlijk deel van de benodigde 60.000 euro opgehaald. Jouta was ook bij die wedstrijd. ‘Het was toen al vrij zeker dat ik die opdracht zou krijgen. Ik zag iedereen geld in die collectebussen doen en dacht: gek idee, dat gaat straks richting Ferwert. Ik heb zelf vijftig euro gegeven. Dat kon er makkelijk af, haha.’

Toen de opdracht definitief binnen was, begon het echte werk: het boetseren van het ontwerp. ‘Ik had al vrij snel het gevoel dat het goed zo komen’, vertelt Jouta. ‘Bobby had een karakteristieke kop, zat hoog in zijn schouders. Hij was bij leven eigenlijk al een wandelend standbeeld.’

Wat het pas écht moeilijk maakte, was de druk die er plotseling bij kwam kijken. Zelfs Peter R. de Vries bemoeide zich ermee. In zijn column op een supporterssite van Ajax schreef de misdaadverslaggever dat hij de adoratie voor Haarms niet goed begreep. Een standbeeld voor de gewezen hersteltrainer vond hij buiten alle proporties. Jouta: ‘Het is natuurlijk veel meer dan alleen een standbeeld van een hersteltrainer. Bobby was een symbool, hij belichaamt de Ajax-cultuur. Als De Vries dat niet snapt, dan heeft hij er weinig van begrepen.’

Zegelring

Regelmatig kreeg Jouta bezoek van de Ajax-fans die hem de opdracht hadden gegeven. ‘In eerste instantie dacht ik nog: ze zullen Friesland wel te ver vinden. Niet dus. Ze hebben het proces van heel dichtbij gevolgd en waren enorm begaan. We hebben het veel over details gehad. De pink van Bobby bijvoorbeeld. Die stond heel apart. En wel of geen zegelring, dat soort dingen. Dat was niet altijd leuk, maar wel nuttig.’

Misschien, beseft hij achteraf, heeft hij zichzelf nog wel de meeste druk opgelegd. ‘Dit is voor mijzelf, als Ajax-supporter, een heel speciaal project. In zekere zin ben ik blij als het beeld straks weggaat. Zolang Haarms hier nog staat, kan ik geen afscheid van hem nemen. Het is psychologisch een zware belasting geweest. Ik ben opeens onderdeel van de Ajax-geschiedenis. Een heel klein onderdeeltje, maar toch. Dat voelt heel onwerkelijk.
Riejuh


Geregistreerd: 03-06-2008
Forum berichten: 7454
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: IJzendijke
Geplaatst: Do 28 jul 2011 19:01
Prachtig artikel.. Morgen is het eindelijk zo ver dat dit beeld zal verschijnen.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 20-10-2009
Forum berichten: 4733
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 30 jul 2011 01:58
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 20-10-2009
Forum berichten: 4733
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 30 jul 2011 02:12
+ Nieuw bericht <<<   <   1  |  2  |  3  |  4  |  5   > + Nieuw onderwerp
Actieve onderwerpen Wie is er online? Actieve leden
Actieve onderwerpen: 0 Leden online: 0 Actieve leden: 1.885
Berichten: 213.629 Onderwerpen: 2.459 Nieuwste lid: BobbiScapy
Jouw berichten: inloggen | registreren Onderwerpen bekeken: 17.984.152 Forums: 45
= actief onderwerp = inactief onderwerp  
Forumoverzicht » De Goeie Ouwe Tijd » Voormalige Godenzonen » Bobby Haarms
Ga
Zoeken: