Forum
Forumoverzicht » Ajax: Seizoen 2011/12 » De Spelers » De opstelling en het systeem
Ga
Zoeken:

Onderwerp: De opstelling en het systeem
Maker: PushkinBekeken: 66897
Status: InactiefBerichten: 1099
+ Nieuw bericht <<<   <   3  |  4  |  5  |  6  |  7  |  8  |  9  |  10  |  11   >   >>> + Nieuw onderwerp
Auteur Bericht
AFCA82


Geregistreerd: 15-09-2008
Forum berichten: 363
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 16 sep 2008 08:08
En gabri moet hij niet spelen als hij fit is??
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 16 sep 2008 09:27
Citaat:
Dit is echt lachwekkend. Er zijn hier mensen die hebben genoten van het spel van Ajax? Er was veel werklust en flair??
Als je dat soort dingen roept begrijp je niets van voetbal.

Ik heb een zeer slappe wedstrijd gezien met een aantal ongeinteresseerde spelers waar ik mij bijzonder aan stoorde. Wij gingen bijzonder teleurgesteld het stadion uit en daarin waren we niet de enige. Ik hoorde ook erg veel gevloek om mij heen. Bovendien werd elk beetje sfeer uit het stadion gespeeld door de matheid van Ajax. Er werd amper druk gezet en opbouwend was het zeer slecht.

De opstelling klopte van geen kant met buitenspelers die naar binnen trokken. Er lag zo veel ruimte aan de zijkanten die totaal niet werd benut. Suarez moet ik terugnemen. Ik was niet op de hoogte dat dat door de vliegreis kwam. Gelukkig kwam van der Wiel daardoor ook op de rechtsback plaats terecht. Een plaats waar hij bijzonder goed tot zijn recht komt.

Voor mij waren er 3 lichtpuntjes. Sulejmani was gevaarlijk, van der Wiel was prima, en Verthongen speelde erg sterk. Verder kwamen er toen Suarez inviel enorm veel kansen. Hij speelde ongelukkig, maar bracht duidelijk wat extra.

Op deze paar lichtpuntjes na vond ik de wedstrijd een drama met een hoog erger gehalte. Het is mij een raadsel hoe je enthausiast kunt zijn over deze wedstrijd. Het was dat roda zo zwak was. Want wanneer we op achterstand waren gekomen hadden we een groot probleem gehad. Een goed Ajax had tegen dit zeer zwakke Roda een score van 5, 6-0 moeten halen.


Maar nu je weet dat Suarez zo laat terugkwam begrijp je wellicht wat beter waarom Leonardo speelde, toch?

Van der Wiel deed het prima als rechtsback en ik ben zeker gecharmeerd van die jongen, maar ik ben er nog niet zo zeker van dat hij zich daar staande gaat houden. Van der Wiel is geen jongen die je constant de (lopende) duels aan moet laten gaan. Vanuit het centrum kan hij wat meer anticiperen en sturen.

Ik vond het spel niet geweldig, maar wel hoopgevend. Ik heb Ajax oprecht het afgelopen seizoen geen enkele keer acht tot negen opgelegde kansen zien scheppen. Het aantal lange ballen was ook flink verminderd en de meeste lange ballen die werden gegeven kwamen aardig aan. Verder wilde de ploeg wel naar voren spelen, maar met een centrum Oleguer-Vermaelen moet je daar toch mee oppassen.

Het combinatiespel en het baltempo moet nog veel en veel beter. Pas dan word je minder afhankelijk van de individuele kwaliteiten voorin. Het positiespel zag er op een aantal spelers na al een stuk beter uit. Leonardo snapt bijvoorbeeld totaal niet waar hij moet gaan staan en je zag ook regelmatig dat Sno uren moest wachten voordat sommige spelers in beweging kwamen en zich aanboden. Hij is sowieso de enige middenvelder die met veel regelmaat de bal achterin op komt halen.

Je zegt dat een goed Ajax dit Roda met 5 of 6 nul had weggevaagd. Nou, dat was ook zeker gebeurd als de aanval (met name Huntelaar) scherper was geweest. En onze aanval kan je toch geen kwaliteit ontzeggen, neem ik aan.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 15-12-2007
Forum berichten: 780
Nieuws reacties: 7
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 16 sep 2008 09:33
ik blijf me verbazen over de reacties hier.
Die hype over controleurs word ik ook bijzonder moe van. Het liefst spelen we tegenwoordig met 11 controleurs!

Spelers die goed kunnen voetballen worden gezien als verdedigend zwak. En spelers die minder zijn, zijn opeens controleurs. Neem zo'n Sno.. dat is totaal geen controleur! De enige controleur die Ajax heeft is Lindgren. Ook al zou ik dat niet zo willen noemen. Ik zou zeggen een middenvelder die de verdedigende veldbezetting in de gaten houdt samen met de laatste man.

Tegenwoordig wil iedereen met minimaal 2 controleurs spelen (bij ajax zjin dit de mindere voetballers). Dat betekent dat de betere voetballers op de bank moeten zitten. Een hele kromme situatie. Terwijl als je het Ajax spel wilt spelen, heb je een heel goed middenveld nodig! Een middenveld met je beste voetballers!

Kijk eens naar ajax 95. Dat is inderdaad een tijd geleden, maar niemand maakt mij wijs dat dat team nu geen succes zou behalen. Centraal achterin stonden Blind en Rijkaard. Twee opbouwende verdedigers. Op het middenveld stonden Seedorf (aanvallende middenvelder) Davids (daarvoor nog linksbuiten) Litmanen (aanvallende middenvelder) en ook Ronald de Boer (aanvallende middenvelder). Kanu en Kluivert speelden geregeld op de nummer 10 positie en Seedorf en Davids speelden geregeld laatstet man.

Als ik alle reacties hier lees is dat werkelijk onmogelijk tegenwoordig. Denken jullie daar maar eens over na.. En bedenk dan maar hoe dit Ajax moet spelen. Moeten jongens als Gabri, Vermaelen en Sno dan nog steeds spelen?

Mijn middenveld bestaat uit Lindgren, Aisatti, De Jong en Van der Heijden. Uit deze 4 spelers kies je er 3 per wedstrijd (3 man's middenveld). Ook kun je van der Heijden en Lindgren moeiteloos als laatste man inzetten. Voor de rest verwijs ik naar mijn eerder genoemde opstelling.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 15-12-2007
Forum berichten: 780
Nieuws reacties: 7
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 16 sep 2008 10:07
Citaat:
Maar nu je weet dat Suarez zo laat terugkwam begrijp je wellicht wat beter waarom Leonardo speelde, toch?

Van der Wiel deed het prima als rechtsback en ik ben zeker gecharmeerd van die jongen, maar ik ben er nog niet zo zeker van dat hij zich daar staande gaat houden. Van der Wiel is geen jongen die je constant de (lopende) duels aan moet laten gaan. Vanuit het centrum kan hij wat meer anticiperen en sturen.

Ik vond het spel niet geweldig, maar wel hoopgevend. Ik heb Ajax oprecht het afgelopen seizoen geen enkele keer acht tot negen opgelegde kansen zien scheppen. Het aantal lange ballen was ook flink verminderd en de meeste lange ballen die werden gegeven kwamen aardig aan. Verder wilde de ploeg wel naar voren spelen, maar met een centrum Oleguer-Vermaelen moet je daar toch mee oppassen.

Het combinatiespel en het baltempo moet nog veel en veel beter. Pas dan word je minder afhankelijk van de individuele kwaliteiten voorin. Het positiespel zag er op een aantal spelers na al een stuk beter uit. Leonardo snapt bijvoorbeeld totaal niet waar hij moet gaan staan en je zag ook regelmatig dat Sno uren moest wachten voordat sommige spelers in beweging kwamen en zich aanboden. Hij is sowieso de enige middenvelder die met veel regelmaat de bal achterin op komt halen.

Je zegt dat een goed Ajax dit Roda met 5 of 6 nul had weggevaagd. Nou, dat was ook zeker gebeurd als de aanval (met name Huntelaar) scherper was geweest. En onze aanval kan je toch geen kwaliteit ontzeggen, neem ik aan.


Nee nog steeds niet eigenlijk. Leonardo is echt een drama op rechtsbuiten. Heel misschien had je hem nog als linksbuiten kunnen proberen. Bij mij zou Martina spelen als vervanger voor Suarez. Verder is het mij een raadsel waarom Sarpong speelde, terwijl de Jong 90 minuten op de bank zat. Onbegrijpelijk.

Verder werden de kansen vooral gecreeerd toen Suarez in het veld stond. De eerdere kansen kwamen door individuele kwaliteit van Sulejmani en Huntelaar (bij een aantal corners). De kansen kwamen niet voort uit geweldig veldspel.

Ik geef je natuurlijk wel gelijk dat onze aanval erg veel kwaliteit heeft:) Maar wat ik zo jammer vind is dat het middenveld ook heel veel kwaliteit kan hebben, maar dat er geen gebruik van wordt gemaakt.
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 16 sep 2008 10:13
Citaat:
ik blijf me verbazen over de reacties hier.
Die hype over controleurs word ik ook bijzonder moe van. Het liefst spelen we tegenwoordig met 11 controleurs!

Spelers die goed kunnen voetballen worden gezien als verdedigend zwak. En spelers die minder zijn, zijn opeens controleurs. Neem zo'n Sno.. dat is totaal geen controleur! De enige controleur die Ajax heeft is Lindgren. Ook al zou ik dat niet zo willen noemen. Ik zou zeggen een middenvelder die de verdedigende veldbezetting in de gaten houdt samen met de laatste man.

Tegenwoordig wil iedereen met minimaal 2 controleurs spelen (bij ajax zjin dit de mindere voetballers). Dat betekent dat de betere voetballers op de bank moeten zitten. Een hele kromme situatie. Terwijl als je het Ajax spel wilt spelen, heb je een heel goed middenveld nodig! Een middenveld met je beste voetballers!

Kijk eens naar ajax 95. Dat is inderdaad een tijd geleden, maar niemand maakt mij wijs dat dat team nu geen succes zou behalen. Centraal achterin stonden Blind en Rijkaard. Twee opbouwende verdedigers. Op het middenveld stonden Seedorf (aanvallende middenvelder) Davids (daarvoor nog linksbuiten) Litmanen (aanvallende middenvelder) en ook Ronald de Boer (aanvallende middenvelder). Kanu en Kluivert speelden geregeld op de nummer 10 positie en Seedorf en Davids speelden geregeld laatstet man.

Als ik alle reacties hier lees is dat werkelijk onmogelijk tegenwoordig. Denken jullie daar maar eens over na.. En bedenk dan maar hoe dit Ajax moet spelen. Moeten jongens als Gabri, Vermaelen en Sno dan nog steeds spelen?

Mijn middenveld bestaat uit Lindgren, Aisatti, De Jong en Van der Heijden. Uit deze 4 spelers kies je er 3 per wedstrijd (3 man's middenveld). Ook kun je van der Heijden en Lindgren moeiteloos als laatste man inzetten. Voor de rest verwijs ik naar mijn eerder genoemde opstelling.


Natuurlijk zou het Ajax van '95 ook tegenwoordig tot de top van Europa behoren. Je vergelijking gaat echter mank. Spelers als R. de Boer, Litmanen, Davids en Seedorf mogen dan wel voor veel aanvallende impulsen hebben gezorgd dan wel aanvallend ingesteld zijn geweest, met name die eerste drie waren positioneel zo sterk dat ze samen voor een gecontroleerd middenveld konden zorgen. Daarnaast was het positiespel onder Van Gaal er na al die jaren geweldig ingeslepen, waardoor Ajax aan de bal ijzersterk was. Het was haast mechanisch, zoals Ajax aan de bal speelde.

Dit Ajax vergelijken met die ploeg is totaal niet eerlijk. Ten eerste hebben we geen type Rijkaard of De Boer die vanuit het centrum constant in durft te schuiven. Op het middenveld blijf je in de omschakeling dus met twee man over op het moment dat de nummer 10 diep positie heeft gekozen. Daarnaast hebben we op links (en in de huidige opstelling ook op rechts) ook geen backs die makkelijk doorsluiten naar het centrum op het moment dat een van de centrale verdedigers doorschuift. On top of it all hebben we op dit moment weliswaar buitenspelers die intrinsiek waarschijnlijk meer kwaliteit hebben dan Overmars en Finidi, het zijn wel mindere systeemspelers en in het collectief verdedigen zijn ze ook minder. Zoals je ziet komen we in iedere linie verdedigend tekort in de vergelijking die jij trekt. Niet zo gek dus dat veel mensen dan liever twee controlerend spelende halfspelers achter de nummer 10 ziet. In mijn ogen kan Vertonghen dan meer als een type Davids spelen en neemt Lindgren plaats als rechtshalf. Aissati speelt daarvoor.

Citaat:
Maar nu je weet dat Suarez zo laat terugkwam begrijp je wellicht wat beter waarom Leonardo speelde, toch?

Van der Wiel deed het prima als rechtsback en ik ben zeker gecharmeerd van die jongen, maar ik ben er nog niet zo zeker van dat hij zich daar staande gaat houden. Van der Wiel is geen jongen die je constant de (lopende) duels aan moet laten gaan. Vanuit het centrum kan hij wat meer anticiperen en sturen.

Ik vond het spel niet geweldig, maar wel hoopgevend. Ik heb Ajax oprecht het afgelopen seizoen geen enkele keer acht tot negen opgelegde kansen zien scheppen. Het aantal lange ballen was ook flink verminderd en de meeste lange ballen die werden gegeven kwamen aardig aan. Verder wilde de ploeg wel naar voren spelen, maar met een centrum Oleguer-Vermaelen moet je daar toch mee oppassen.

Het combinatiespel en het baltempo moet nog veel en veel beter. Pas dan word je minder afhankelijk van de individuele kwaliteiten voorin. Het positiespel zag er op een aantal spelers na al een stuk beter uit. Leonardo snapt bijvoorbeeld totaal niet waar hij moet gaan staan en je zag ook regelmatig dat Sno uren moest wachten voordat sommige spelers in beweging kwamen en zich aanboden. Hij is sowieso de enige middenvelder die met veel regelmaat de bal achterin op komt halen.

Je zegt dat een goed Ajax dit Roda met 5 of 6 nul had weggevaagd. Nou, dat was ook zeker gebeurd als de aanval (met name Huntelaar) scherper was geweest. En onze aanval kan je toch geen kwaliteit ontzeggen, neem ik aan.


Nee nog steeds niet eigenlijk. Leonardo is echt een drama op rechtsbuiten. Heel misschien had je hem nog als linksbuiten kunnen proberen. Bij mij zou Martina spelen als vervanger voor Suarez. Verder is het mij een raadsel waarom Sarpong speelde, terwijl de Jong 90 minuten op de bank zat. Onbegrijpelijk.

Verder werden de kansen vooral gecreeerd toen Suarez in het veld stond. De eerdere kansen kwamen door individuele kwaliteit van Sulejmani en Huntelaar (bij een aantal corners). De kansen kwamen niet voort uit geweldig veldspel.

Ik geef je natuurlijk wel gelijk dat onze aanval erg veel kwaliteit heeft:) Maar wat ik zo jammer vind is dat het middenveld ook heel veel kwaliteit kan hebben, maar dat er geen gebruik van wordt gemaakt.

De keren dat ik Martina zag spelen vond ik hem ook niets bijzonders. Lijkt me niet veel beter dan Leonardo, al durf ik nog niet te zeggen welke van de twee meer in zich heeft.

Met Suarez kwam er meer onvoorspelbaarheid in het spel, maar je zag bijvoorbeeld ook dat Sulejmani weer minder vrijheid kreeg. Die was voor de wissel van Leonardo weer veel vaker in het spel betrokken. Verder ben ik het met je eens dat Leonardo dramatisch speelde hoor. Ik zag alleen weinig alternatieven.

Een middenveld Lindgren, Sarpong, Vertonghen herbergt in mijn ogen behoorlijk veel kwaliteit. Al zie ik Sarpong op den duur eerder als rechtshalf terechtkomen. Die jongen moet wel wakker worden, want ook op een positie die niet je eigen is kan je de bal gewoon fatsoenlijk aannemen. De Jong kan eigenlijk op iedere positie op het middenveld wel aardig uit de voeten. Aissati zou indien fit bij mij op dit moment altijd spelen. Voor Gabri, Sno en Van der Heijden zou ik minder snel plek vrij maken in de basis.
AFCA82


Geregistreerd: 15-09-2008
Forum berichten: 363
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 16 sep 2008 10:14
Ik begrijp wat je zegt ik zou het liefste ook zonder controleurs spelen en volledig aanvallend en op balbezit voetballen. Je vergeet echter 1 belangrijk detail het huidige ajax is niet meer zoals in '95 bij lange na niet.
Is nogal een verschil van kwaliteit als je het elftal van '95 vergelijkt met het huidige. Tegen mindere Nederlandse tegenstanders moet je zeker aanvallend voetballen vind ik. Maar als je tegen betere ploegen voetbalt hebben we deze zogenaamde controleurs echt wel nodig, we kunnen niet meer aanvallend voetballen zoals in 95 daar ontbreekt simpelweg de kwaliteit voor (helaas)
Scio


Geregistreerd: 02-01-2008
Forum berichten: 1939
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 16 sep 2008 10:50
Jari, iedereen kent je frustratie en de meeste mensen zullen die ook wel delen. Ook ik heb liever een middenveld met Vertonghen - Aissati - De Jong (punt naar voren). Of een middenveld met Aissati - Lindgren - Sarpong (punt naar achteren). Maar dat is gewoon momenteel niet haalbaar. Daar gaan jaren overheen voor deze spelers rijp zijn om ala 95 zo positioneel sterk te spelen dat er geen verdedigende middenvelder of controleur meer nodig is. Dit jaar moeten we kampioen worden, niets meer niets minder. Als dit dan even de manier is, dan zij het zo. Als ik in mei maar die schaal kan begroeten!!
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 15-12-2007
Forum berichten: 780
Nieuws reacties: 7
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 16 sep 2008 12:02
Ik begrijp wat jullie bedoelen, maar ik vind dat als je 4-3-3 wilt spelen, je het op die manier moet doen. Dan speel je zoals ik dat aangaf met de spelers die daarbij horen. Ik denk dat het in de Nederlandse competitie zeker kan met deze spelersgroep. Internationaal is dat een ander verhaal.

De manier waarop ajax nu speelt is net niets. We spelen niet heel aanvallend. Maar ook niet verdedigend. Met de spelers die er nu in stonden kun je beter 4-4-2 spelen. Dan bouwen we wat extra zekerheid in en met deze aanvallers kom je altijd tot kansen. De laatste jaren komen we altijd mensen te kort op het middenveld, waardoor counters erg gevaarlijk zijn en de verdediging onder druk komt te staan.

Wanneer je 4-3-3 speelt zoals nu schiet het zijn doel voorbij vind ik. Met 2 centrale verdedigers die niet inschuiven en 2 'controlerende' middenvelders die voetballen niet sterk zijn, heeft spelen in 4-3-3 totaal geen zin.

Wat de meesten hier eigenlijk willen, komt veel beter tot zijn recht in een 4-4-2.
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 16 sep 2008 12:07
Vertonghen kan zich ontwikkelen tot een speler die aan de bal beter is dan Davids, in mijn ogen. Lindgren is meer de sobere kracht, maar z'n trap is prima. Zet daar Aissati bij en vervang eventueel Lindgren met De Jong (die op den duur ook controlerend kan spelen, verwacht ik) en je hebt heel wat voetballend vermogen op het middenveld.
AFCA82


Geregistreerd: 15-09-2008
Forum berichten: 363
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 16 sep 2008 13:08
Ik ben het ook in grote lijn eens met dit middenveld, maar ik twijfel of dit op papier sterke middenveld ook tegen sterkere tegenstanders in Nederland niet te gevaarlijk is...
wwe-marijn


Geregistreerd: 03-03-2008
Forum berichten: 559
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: West-Friesland (Noord-Holland)
Geplaatst: Di 16 sep 2008 15:57
Citaat:
Jammer dat Aisatti verdedigend zo weinig brengt. In de omschakeling hobbelt hij gewoon maar wat mee. Zo word je eigenlijk gedwongen om met nog twee controleurs te spelen op het middenveld. Dat is eigenlijk de reden dat ik Siem De Jong zo graag in de basis zie. Ik dacht aan dit middenveld:

--------------------De Jong--------
------Verthongen------------------
--------------------------Lindgren-


En dan het liefst nog met Emanuelson op LB. Ik denk dat dit middenveld echt klasse is, dat opbouwend en verdedigend gewoon erg solide staat. Tegen de zwakkere teams kun je met dit middenveld ook nog met Urby en Silva spelen die diepte aan het spel geven met lekkere loopacties en driehoekjes op het middenveld, ik denk dat dat positioneel goed op te vangen is door Verthongen en Lindgren.


Waarom zou je Urby op de linksback zetten? Daar heb je niks aan. Urby moet op het middenveld spelen.
Bv.
Gabri---------Lindgren---------Urby
---------Aisatti/Dario------------


Maar ja, Ajax speelt met drie spitsen. En is ook wel logisch met de keuze's die je hebt.

------------------Stekelenburg--------------
Silva-----Oleguer----Vermaelen---Vertonghen

Gabri---------Aisatti/Dario------------Lingren/Urby

Suarez------------Huntelaar-----------Mickey

Suarez en Mickey kan je ook omdraaien. En Ajax moet veel van afstand proberen omdat het gewoon mogelijk is met spelers als Gabri, Lindgren en Aisatti. Natuurlijk niet constant op doel blijven poeieren. Maar gewoon op de juiste momenten dat risico maar nemen.
Bertje


Geregistreerd: 21-08-2007
Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 16 sep 2008 16:01
Waar heb je het over, Marijn? Lindgren, Gabri en Aissati hebben alle drie een afstandsschot van niets.

Vwb Urby: Urby is een back en geen middenvelder. Dat lijkt me de afgelopen twee wedstrijden toch wel duidelijk geworden.
wwe-marijn


Geregistreerd: 03-03-2008
Forum berichten: 559
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: West-Friesland (Noord-Holland)
Geplaatst: Di 16 sep 2008 16:55
Citaat:
Waar heb je het over, Marijn? Lindgren, Gabri en Aissati hebben alle drie een afstandsschot van niets.

Vwb Urby: Urby is een back en geen middenvelder. Dat lijkt me de afgelopen twee wedstrijden toch wel duidelijk geworden.


Van Gabri was ik het niet zeker nee, maar Lindgren kan prima schieten. En Aissati moet het ook makkelijk kunnen. Weet niet of je ooit dat schot tegen Real Madrid hebt gezien.

En wat betreft Urby. Vorig seizoen hebben we vaak genoeg gezien dat Urby als back niks is. En op middenveld heb ik hem beter zien spelen dan achterin.
Bertje


Geregistreerd: 21-08-2007
Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 16 sep 2008 17:23
Citaat:
Van Gabri was ik het niet zeker nee, maar Lindgren kan prima schieten. En Aissati moet het ook makkelijk kunnen. Weet niet of je ooit dat schot tegen Real Madrid hebt gezien.


Waar baseer je op dat Lindgren een goed schot heeft?

En dat schot tegen Real, dat was zo'n beetje het meest onwennige schot ooit. Goed te zien aan zijn zwabbervoet. Bovendien één van zijn weinige (zijn enige?) doelpunten van afstand.

En Urby is dus juist geen middenvelder omdat hij de positionele rust, de handelingssnelheid (en dus functionele techniek) en het overzicht voor het middenveld mist. Bewijst-ie ook keer op keer.
wwe-marijn


Geregistreerd: 03-03-2008
Forum berichten: 559
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: West-Friesland (Noord-Holland)
Geplaatst: Di 16 sep 2008 17:40
Citaat:
Van Gabri was ik het niet zeker nee, maar Lindgren kan prima schieten. En Aissati moet het ook makkelijk kunnen. Weet niet of je ooit dat schot tegen Real Madrid hebt gezien.


Waar baseer je op dat Lindgren een goed schot heeft?

En dat schot tegen Real, dat was zo'n beetje het meest onwennige schot ooit. Goed te zien aan zijn zwabbervoet. Bovendien één van zijn weinige (zijn enige?) doelpunten van afstand.

En Urby is dus juist geen middenvelder omdat hij de positionele rust, de handelingssnelheid (en dus functionele techniek) en het overzicht voor het middenveld mist. Bewijst-ie ook keer op keer.

Ik meen Lingdren toch wel eens van afstand te hebben zien scoren. Maar misschien is dat gewoon iets wat tussen de oren zit, door al die spelletjes van tegenwoordig (zoals FM).

Maar ik vind Urby als linkshalf niet verkeerd, als hij offensief speelt tenminste. Maar vind jij hem dan een goede back?
Bertje


Geregistreerd: 21-08-2007
Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 16 sep 2008 17:46
Citaat:
Ik meen Lingdren toch wel eens van afstand te hebben zien scoren. Maar misschien is dat gewoon iets wat tussen de oren zit, door al die spelletjes van tegenwoordig (zoals FM).


Met de werkelijkheid heeft het in ieder geval niets van doen.

Citaat:
Maar ik vind Urby als linkshalf niet verkeerd, als hij offensief speelt tenminste. Maar vind jij hem dan een goede back?


Urby is in potentie een uitstekende back, ja. Geen pure verdediger, maar dat is weer wat anders.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 15-12-2007
Forum berichten: 780
Nieuws reacties: 7
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 16 sep 2008 18:29
Citaat:
Vertonghen kan zich ontwikkelen tot een speler die aan de bal beter is dan Davids, in mijn ogen. Lindgren is meer de sobere kracht, maar z'n trap is prima. Zet daar Aissati bij en vervang eventueel Lindgren met De Jong (die op den duur ook controlerend kan spelen, verwacht ik) en je hebt heel wat voetballend vermogen op het middenveld.


Daar kan ik in komen. Ik denk alleen dat Verthongen als linksback onmisbaar is, omdat ik Emanuelson daar totaal niet geschikt voor vind. Hij mist het overzicht en kan totaal niet verdedigen. Ik moet wel zeggen dat Verthongen zeer sterk speelde tegen Roda. Gek dat ik daar zo weinig over gehoord heb in de media. De Jong zou verder altijd spelen bij mij.
Maar dat had ik al eerder aangegeven in mijn opstelling.
Nr.10


Geregistreerd: 22-06-2008
Forum berichten: 1489
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: Hoorn
Geplaatst: Di 16 sep 2008 19:22
Citaat:
Waarom zou je Urby op de linksback zetten? Daar heb je niks aan. Urby moet op het middenveld spelen.


Emanuelson is misschien geen sterke verdediger, maar aanvallend brengt hij een hele boel. Hij kan een groot deel van de linkerkant bestrijken. Aangezien hij verdedigend niet sterk is, koos ik voor drie middenvelders die verdedigend ook hun steentje bijdragen.
AFCA82


Geregistreerd: 15-09-2008
Forum berichten: 363
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 17 sep 2008 08:20
Nou ik ben ook niet kapot van de verdedigende kwaliteiten van urby maar ik zou niet weten waar je hem anders zou moeten neerzetten, middenveld vind ik ook geen optie voor hem.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 15-12-2007
Forum berichten: 780
Nieuws reacties: 7
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 17 sep 2008 09:43
Ik vind emanuelson een overschatte speler die aan de bal soms leuke dingen laat zien. Maar hij mist bepaalde kwaliteiten in het voetbal. Zoals overzicht, slimheid en verdedigende kwaliteiten.
Hij is typisch een linkshalf in een 4-4-2 systeem. In een 4-3-3 kan hij in mijn ogen niet spelen als linksback. Als linkshalf vind ik anderen veel beter en ook als linksbuiten zijn anderen beter.
Verder krijgt alles wat hij doet ook extra flair door dat haar van hem. Daar moet je doorheen kunnen kijken. Bij mij zou hij niet spelen
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 17 sep 2008 09:57
Volgens mij vergeten sommige mensen hier dat backs in bepaalde teams of systemen helemaal niet goed moeten kunnen verdedigen. Van Bronckhorst kan ook voor geen meter verdedigen en speelde toch jaren als linksback bij Barcelona. Een paar jaar terug werd er bij een aantal grote clubs en nationale teams met één opkomende en één doorsluitende back gespeeld. Sowieso zie je zelfs in de top maar weinig verdedigend echt sterke backs.
AFCA82


Geregistreerd: 15-09-2008
Forum berichten: 363
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 17 sep 2008 10:20
Maar we moeten juist een goede verdedigende back hebben want dat is het probleem bij ajax juist, aanvallend hebben we genoeg kwaliteit.
wwe-marijn


Geregistreerd: 03-03-2008
Forum berichten: 559
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: West-Friesland (Noord-Holland)
Geplaatst: Wo 17 sep 2008 16:41
Citaat:
Maar we moeten juist een goede verdedigende back hebben want dat is het probleem bij ajax juist, aanvallend hebben we genoeg kwaliteit.

Daar ben ik het mee eens. Bij Ajax kunnen we er niet vanuit gaan dat het centrale duo er vanuit gaat. Bij Barcelona had je Puyol o.a. rondlopen, dat is toch een ander niveau dan Vermaelen (niet dat Thomas slecht is).
Ik zie toch liever een linksback die ook kan verdedigen. En dat kan Urby helaas niet.
AFCA82


Geregistreerd: 15-09-2008
Forum berichten: 363
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 18 sep 2008 07:47
Precies want het probleem is al enige tijd dat we teveel tegendoelpunten krijgen en niet dat we te weinig scoren.
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 18 sep 2008 10:14
Maar je moet van achteruit ook goed kunnen opbouwen om tot goed uitgespeelde aanvallen, kansen en doelpunten te komen. Dat gaat makkelijker met Emanuelson in de ploeg.
+ Nieuw bericht <<<   <   3  |  4  |  5  |  6  |  7  |  8  |  9  |  10  |  11   >   >>> + Nieuw onderwerp
Actieve onderwerpen Wie is er online? Actieve leden
Actieve onderwerpen: 0 Leden online: 0 Actieve leden: 1.885
Berichten: 213.629 Onderwerpen: 2.459 Nieuwste lid: BobbiScapy
Jouw berichten: inloggen | registreren Onderwerpen bekeken: 18.006.521 Forums: 45
= actief onderwerp = inactief onderwerp  
Forumoverzicht » Ajax: Seizoen 2011/12 » De Spelers » De opstelling en het systeem
Ga
Zoeken: