Auteur
|
Bericht
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Di 16 dec 2008 21:20
|
|
Citaat: Nieuwe leden Ledenraad
Bron: AJAX.nl
Dennis Bogaard, Rogier van Boxtel en Hein Blocks zijn op de Algemene Ledenraadvergadering gekozen als nieuwe leden van de Ledenraad. De drie Ajacieden nemen de plaatsen in van Tijn Middendorp, Ton Tielenburg en Cor van Eijden.
Middendorp en Tielenburg stelden zich niet herkiesbaar. Middendorp was de afgelopen twintig jaar lid van de Ledenraad. Tielenburg werd tien jaar terug, in 1998, gekozen in de Ledenraad. De termijn van Van Eijden kon niet worden verlengd omdat hij is toegetreden tot het bestuur van de Amsterdamse club.
Hun plaats wordt ingenomen door Bogaard, Van Boxtel en Blocks. De drie nieuwkomers hebben, zonder uitzondering, Ajax voor altijd in hun hart gesloten.
Roger van Boxtel is geboren in Tilburg op 8 februari 1954. Van 1994 tot 1998 was Van Boxtel lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal en vanaf 1995 was hij vice-fractievoorzitter van de fractie van D66. Van 1998 tot 2002 was Van Boxtel Minister voor Grote Steden- en Integratiebeleid. Na zijn politieke loopbaan koos Van Boxtel voor een hoofdrol in de zorg, als directievoorzitter van Menzis Zorg.
,,Dat Ajax meer is dan voetbal alleen weet iedere rechtgeaarde Ajacied’’, vertelt Van Boxtel. ,,Al sinds mijn achtste jaar ben ik ‘geïnfecteerd’ met dit sportsociale ‘virus’. En dat het een besmettelijk virus is mag blijken uit het feit dat ik twee zonen in 410, nu 425, heb staan. Zelf ben ik van jongs af aan trouw bezoeker van wedstrijden. In de afgelopen jaren mocht ik een bijdrage leveren aan het welzijn van Ajax door te participeren in twee tijdelijke commissies, waaronder de Commissie-Coronel. Graag stel ik mijn brede bestuurlijke en maatschappelijke ervaring ten dienste van de Ledenraad, van de Ajax-fans en de Ajax-organisatie.’’
Dennis Bogaard is hypotheekadviseur werkt bij ING. ,,Ajax werd mij met de paplepel in gegoten door mijn ouders’’, vertelt de 36-jarige Bogaart. ,,En aan de hand van mijn vader werd ik elk weekend meegenomen naar wedstrijden van de toenmalige zondagamateurs, jeugd en profs in de Meer. In 1981, op 8-jarige leeftijd, mocht ik lid worden van Ajax en doorliep met veel plezier de jeugdopleiding tot en met de A-junioren. In 1990 was ik de eerste speler vanuit de jeugdopleiding die naar de zaterdagamateurs verhuisde. Tot 1995 heb ik in de zaterdag 1 gespeeld, waarna ik in 1996 een uitstapje maakte naar zondaghoofdklasser en stadgenoot AFC. Dit avontuur duurde een seizoen, want de oplevering in 1996 van de Amsterdam ArenA en De Toekomst wilde ik van dichtbij meemaken. Ik keerde terug in de Zaterdag 1 voor nog eens zeven seizoenen om vervolgens in 2003 te stoppen met voetballen. Hierna ben ik tot de aanvang van dit seizoen vijf jaar lang elftalleider geweest van dit elftal. Met enorm veel inzet, plezier en medewerking van velen is er rondom de Zaterdag 1 tijdens deze jaren een serieuze organisatie neergezet om op het allerhoogste hoogste amateurniveau te kunnen blijven acteren. Ajax neemt een centrale plaats in in mijn leven.’’
Hein Blocks werd op 15 augustus 1945 geboren in de Watergraafsmeer in Amsterdam. Na zijn studie econometrie in Amsterdam trad hij in 1972 in dienst bij de ABN Bank. Hij bleef 35 jaar (tot 2007) onafgebroken werkzaam in het bankwezen: van 1972 tot 1991 bij ABN AMRO, van 1991 tot 1997 was hij lid van de Raad van Bestuur van Credit Lyonnais Bank Nederland/ Generale Bank Nederland en van 1997 tot 2007 directeur van de Nederlandse Vereniging van Banken. Naast zijn werk vervulde hij altijd diverse maatschappelijke nevenfuncties. Zijn actieve betrokkenheid bij Ajax begint eind 80-er jaren. Hij was direct betrokken vanuit ABN (en later ABN AMRO) bij het eerste contract van de bank met Ajax en bij de realisatie en financiering van de Amsterdam Arena. In 1991 werd hij werkend lid van Ajax en in 1994 werd hij gekozen in de Ledenraad. Hij vertrok uit de Ledenraad en de Financiële Commissie in 2001 toen hij penningmeester van Ajax werd en lid van de Raad van Commissarissen van AFC Ajax N.V. en van de Amsterdam Arena. Begin 2006 trad hij terug uit het bestuur-Jaakke vanwege verschillen van inzicht binnen het bestuur. Blocks wil graag een bijdrage aan Ajax blijven leveren en nu er voldoende tijd is verstreken sinds zijn bestuursperiode, stelde hij zich dan ook graag opnieuw kandidaat voor de Ledenraad.
Verder info over de ledenraad
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Zo 28 nov 2010 22:04
|
|
Citaat: Acht oud-spelers kandidaat voor ledenraad Ajax
Bron: Ad.nl
Ajax krijgt maandag een lijstje van acht oud-spelers die zich kandidaat stellen voor de ledenraad van Ajax. Dat vertelde Theo van Duivenbode zondag in het programma Studio Ajax van de Amsterdamse zender AT5.
Van Duivenbode wilde de namen van de spelers nog niet prijsgeven. ,,Dat zou niet netjes tegenover Ajax zijn'', stelde de voormalige linksback van de Amsterdamse club. ,,Want niets en niemand is belangrijker dan de club Ajax.''
Van Duivenbode speelt een rol in de revolutie die Johan Cruijff graag bij Ajax wil ontketenen. De legendarische nummer veertien wil dat er meer oud-spelers in de ledenraad van zijn jeugdliefde komen. Op 14 december komen acht van de 24 zetels van de ledenraad vrij. Als het aan Cruijff ligt, vullen oud-spelers die vacatures in.
De beroemdste Ajacied noemde zelf de namen van Keje Molenaar, Tscheu La Ling, Marco van Basten, Frank Rijkaard, Peter Boeve, Edo Ophof en Marc Overmars. Van al die kandidaten stelt Molenaar zich kandidaat. Frank Rijkaard en Marco van Basten willen in de toekomst liever ergens als trainer aan de slag. Overmars heeft na een gesprek ook bedankt.
Van Duivenbode zou het geweldig vinden als Cruijff een functie in de raad van commissarissen van Ajax gaat bekleden. ,,Maar ik denk dat hij alleen net als bij Barcelona als adviseur wil optreden'', zegt hij. ,,Ik vind het al geweldig als hij iets voor Ajax wil doen. Hij heeft hart voor de club. Anders maakt hij zich nu ook niet zo druk.''
De ledenraad van Ajax komt vier tot zes keer per jaar bij elkaar en kan uiteindelijk het bestuur van de Amsterdamse club ontslaan. ,,Maar dat zou niet slim zijn'', zegt Van Duivenbode. ,,Het is wel belangrijk dat mondige oud-spelers af en toe hun mening geven. Het is belachelijk dat Ajax rode cijfers schrijft. Deze club moet alleen maar dragende spelers halen als die ook nog betaalbaar zijn. Anders moeten jeugdspelers de kans krijgen.''
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Zo 28 nov 2010 23:02
|
|
Barry Hulshoff - de man die Willem II totaal kapot gemaakt heeft -, is dus ook kandidaat.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Zo 28 nov 2010 23:08
|
|
Ach, het zijn gewoon trekpoppen van Cruijff. En in de ledenraad kunnen ze toch niet veel kwaad. Cruijff zegt zo en zo stemmen en ze doen het.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Zo 28 nov 2010 23:16
|
|
Daar zeg je het inderdaad goed, in mijn ogen een van de redenen dat de 'echte persoonlijkheden' die wel wat betekenen in de voetballerij afgezegd hebben. Desalniettemin Boeve, Hulshoff,...dat zijn niet bepaald mensen die je serieus moet nemen. Gladde Keje zal deze positie overigens als springplank zien.
Bedankt voor het toevoegen van Schrijvers btw.
|
ghostwriter
Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Zo 28 nov 2010 23:24
|
|
Inderdaad vooral trekpoppen maar als gene die aan de touwtjes trekt Cruijff ben ik daar alleen maar blij mee.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Zo 28 nov 2010 23:28
|
|
Als Cruijff daar blijvend in is wel ja, als hij toch weer op een moment afhaakt kom je geen steek verder.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Zo 28 nov 2010 23:36
|
|
Citaat: Daar zeg je het inderdaad goed, in mijn ogen een van de redenen dat de 'echte persoonlijkheden' die wel wat betekenen in de voetballerij afgezegd hebben. Desalniettemin Boeve, Hulshoff,...dat zijn niet bepaald mensen die je serieus moet nemen. Gladde Keje zal deze positie overigens als springplank zien.
Bedankt voor het toevoegen van Schrijvers btw.
Ja, graag gedaan. Kon er maar 4 onthouden, maar Schrijvers vergeet je niet zo snel.
Ja, als Cruijff afhaakt inderdaad, maar het is in ieder geval erg bemoedigend, want de hand van Cruijff zie je hier wel heel duidelijk aan af. Ik had ook niet verwacht dat Cruijff het zo zou aanpakken via de 'politieke, democratische' weg ipv zijn normaliter dictatoriale manier. Cruijff heeft duidelijk naar iemand geluisterd.
|
Bertje
Forum berichten: 9427
|
Geplaatst: Di 30 nov 2010 19:39
|
|
Nou, laten we de kandidaten eens op een rijtje zetten.
Co Meijer
Doorliep de opleiding van Ajax samen met Cruijff, is tevens een goede vriend van Cruijff (maar laten we daar voor de verandering eens niet al te veel aandacht aan besteden). Is jeugdscout en (zelfverklaard) opvolger van scoutingsgoeroe Jany van der Veen. Is momenteel bezig met het opzetten van een voetbalschool in de regio Haarlemmermeer samen met Coerver-adept Ton Jenner (vader van). Richt zich hierbij voornamelijk op het stimuleren van de jeugd die moeite heeft met de stap van amateurs naar bvo's (wat natuurlijk logisch is, want anders gaat die jeugd wel meteen naar die bvo).
Keje Molenaar
Behalve machtsgeil en een ongelooflijke gladjakker - laten we ons even niet al te veel door eigen percepties laten leiden, maar enkel op de feiten afgaan - een goed voorbeeld van een voormalig voetballer (Ajacied), die is geslaagd in het maatschappelijk leven. Jurist, maar zijn puur voetbalinhoudelijke opmerkingen snijden (wat mij betreft!) niet altijd hout. Maar goed, blijft staan dat je het wel over een geslaagde jurist hebt die feeling heeft voor het voetbalwereldje (wat hij alleen al bewijst door middel van zijn opportunistische media-optredens).
Dirk de Groot
Jarenlang een hoeksteen van de Ajax-opleiding. Heeft spelers als Bergkamp, de De Boertjes, Kluivert, V/d Vaart, Sneijder etc. zien komen en gaan. Stond altijd bekend als een man die hamerde op de instelling van spelers. Weet als geen ander wat er de laatste jaren wel en niet is veranderd binnen de opleiding en is pas zeer recent gestopt als jeugdtrainer. Over zijn carrière buiten Ajax weet ik vrijwel niets, dus vul gerust aan.
Rest later.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 780
Nieuws reacties: 7
|
Geplaatst: Di 30 nov 2010 21:02
|
|
Dit zijn inderdaad mensen die naar de pijpen van Cruijff dansen. Boeve, Hulshoff en vooral Schrijvers hoeven we niet serieus te nemen. Van Schrijvers heb ik meerdere keren trainingen gehad (als veldtrainer) en ik ben zelden zo'n domme man tegengekomen. Boeve komt door zijn stoornis slecht over en Barry Hulshoff is de simpelheid ten top. Zo lang ze Cruijff zijn plannen steunen (meer hoeven ze niet te doen) ben ik hier echter wel tevreden over.
Dick Schoenaker daarentegen is een zeer beschaafde en intelligente man. Ook door hem ben ik kort getraind en heb ik een aantal keer over Ajax gesproken. Niets dan lof voor Schoenaker, die wat mij betreft zo technisch directeur mag worden. Hij ziet het spelletje uitstekend en kan Ajax op een beschaafde manier uitdragen. Een plekje in de ledenraad vind ik eigenlijk te mager voor zo'n voetbalman.
Ook voor Molenaar vind ik een plek in de ledenraad te mager. Dat soort intelligente oud spelers moeten de bepalende functies gaan innemen. Over de andere personen heb ik geen oordeel.
|
sincere1983
Forum berichten: 3150
|
Geplaatst: Wo 1 dec 2010 09:03
|
|
Hoe gaat dit stemmen nou daadwerkelijk plaatsvinden?
Wat is de kans dat de 8 Cruijff-adepten niet gekozen worden en dat de 8 posities dus gevuld worden door 8 anderen (bijv. de herkiesbare mensen)?
En kan de 'eenvoudige' seizoenkaarthouder ook stemmen bijvoorbeeld?
|
Bertje
|
Geplaatst: Wo 1 dec 2010 12:41
|
|
Nee, je moet lid van Ajax zijn.
|
sincere1983
Forum berichten: 3150
|
Geplaatst: Wo 1 dec 2010 13:03
|
|
Ok, en dat is voor de doodgewone supporter een nagenoeg niet te realiseren optie (lid worden), althans, als ik AFCA oa. mag geloven.
|
Bolkestein
Forum berichten: 514
|
Geplaatst: Wo 1 dec 2010 20:56
|
|
Er zijn ongeveer 600 leden.. da's niet voor de gemiddelde fanatieke supporter.
|
Scio
Forum berichten: 1939
|
Geplaatst: Di 7 dec 2010 12:19
|
|
http://www.voetbalprimeur.nl/site/nieuw ... ad_in.html
Schrijvers heeft er geen zin in aldus de VI
|
D_skilled
Forum berichten: 5208
|
Geplaatst: Di 7 dec 2010 12:29
|
|
Rare gang van zaken. Je weet toch waaraan je begint, om dan een week voor de ledenraadvergadering te bedanken is zwak. Hoe dan ook, Aaron Winter schuift nu gewoon een plekje op. Nog steeds zes 'pro-Cruijff'-kandidaten.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
|
Geplaatst: Di 7 dec 2010 12:34
|
|
6? 8 toch?
|
DIMC85
Forum berichten: 1585
|
Geplaatst: Di 7 dec 2010 12:36
|
|
Citaat: Dat komt door de vier 'afgezanten' van de amateurtak van de club, die naar alle waarschijnlijkheid herkozen worden. Daardoor komen uiteindelijk slechts vier posities vrij.
"Wil je echt iets bereiken, dan heb je zeker vijftig procent van de stemmen nodig"
4+4=8 en dan 4 daarvan van Cruijff mannen is toch al 50% heb je dus maar één van die andere 4 nodig??
|
D_skilled
Forum berichten: 5208
|
Geplaatst: Di 7 dec 2010 12:37
|
|
Mijn fout. Het waren er eerst negen, nu acht. Precies de hoeveelheid vacante posities.
|
DIMC85
Forum berichten: 1585
|
Geplaatst: Di 7 dec 2010 12:49
|
|
Als je op mijn bericht reageerde bedoelde ik dat niet naar jou toe was commentaar op wat Schrijvers zei over zijn keuze.
|
Bertje
|
Geplaatst: Do 9 dec 2010 15:51
|
|
Interessant. Wel weer met kwal Molenaar, maar toch.
|
Marco
Forum berichten: 4289
|
Geplaatst: Do 9 dec 2010 16:00
|
|
'Technisch platform' sprak mij wel aan.
|
Anoniem
Gedeactiveerd
Forum berichten: 2348
Nieuws reacties: 2
|
Geplaatst: Do 9 dec 2010 16:06
|
|
Om even duidelijk zijn 8 van de 24 zetels komen vrij.
Dus het Cruijff kamp, dus de oud-voetballers kunnen hooguit 1/3 van de zetels weten te bemachtigen tijdens deze stemronde, maar we moeten niet vergeten dat de andere 16 posities in de toekomst ook vacant zullen zijn. Ik begrijp dan ook niet dat er kandidaten zijn die ineens afhaken, dan gooi je je toekomstige kansen namelijk de sloot in. Nu afhaken en dus je plaats aan een ander afstaan betekent dat je misschien in de toekomst een 45% minderheid hebt in plaats van een 51% meerderheid.
@DIMC85 dus als de Cruijff mannen 4 posities weten te bemachtigen hebben ze een 1/6e minderheid in de ledenraad.
|
Bertje
|
Geplaatst: Do 9 dec 2010 16:09
|
|
Het zou sowieso natuurlijk heel kwalijk zijn als er sprake is van een eenmalige 'impuls' in de ledenraad. Wil je op de lange termijn iets bereiken, dan moet je zorgen dat het aantal voetbaltechnische mensen in de ledenraad structureel toeneemt.
Marco, ik ben ook erg geïnteresseerd in dat technisch platform. Benieuwd hoe dat er uit moet zien, wat voor rol dat gaat vervullen en in hoeverre het geïmplementeerd wordt in de bestaande structuur van de club (of eigenlijk de NV).
|
Marco
Forum berichten: 4289
|
Geplaatst: Do 9 dec 2010 17:59
|
|
Zoiets kan in zekere mate een waarborg zijn voor continuïteit wanneer het dient als vangnet voor een TD. Keje moest maar eens wat concreter worden, het smaakt in ieder geval naar meer.
|