Forum
Forumoverzicht » De Goeie Ouwe Tijd » Voormalige Godenzonen » Martin Jol: ex-hoofdtrainer Ajax
Ga
Zoeken:

Onderwerp: Martin Jol: ex-hoofdtrainer Ajax
Maker: GertJan020Bekeken: 84487
Status: InactiefBerichten: 1690
+ Nieuw bericht <<<   <   15  |  16  |  17  |  18  |  19  |  20  |  21  |  22  |  23   >   >>> + Nieuw onderwerp
Auteur Bericht
Eto'o

Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Geplaatst: Za 30 jan 2010 13:57
Gisteren Derksen nog gehoord over de band Raiola-Jol met betrekking tot de transfers van Ze Eduardo en Kerlon, JohnDylan? Misschien dat je het dan eindelijk gelooft...
Dijk

Forum berichten: 951
Geplaatst: Za 30 jan 2010 14:03
Of we alles moeten geloven wat Derksen zegt. In dit geval heeft die wel gelijk wat betreft de band met Raiola. Op het begin seizoen was de link binnen Ajax meer dan aanwezig, maar heeft deze winter toch een tikje gekregen. Jol wou Mido halen, maar waar het bestuur toch een stokje heeft voor gestoken. In de zomer liet het bestuur van Ajax Jol iets te veel hun gang gaan. Ben benieuwd wat er in de zomer gaat gebeuren wat betreft de transfers.
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 1294
Geplaatst: Zo 31 jan 2010 16:26
@Enganche,

je hebt het bij de info gehouden die wel klopte, want het was weer de een na de andere uitspraak waarbij ik dacht, waar haalt hij het vandaan.
Starring

Forum berichten: 75
Geplaatst: Zo 31 jan 2010 17:13
Ik begin met de wedstrijd steeds minder waardering te krijgen voor de trainer/coach Martin Jol bij Ajax! Had eerder het idee dat Jol de opwaartse lijn van begin dit seizoen kon doortrekken, maar de praktijk wijst helaas anders uit.

Ook Martin Jol krijgt veels te weinig voetbal in de ploeg. Logisch eigenlijk, want er wordt immers niet eens nadruk gelegd op het spelen van verzorgd combinatievoetbal. Jol werkt langzamerhand toe naar een behoudende Ajax-machine vol met vechtlust en fysieke power, waarbij het team enkel in actie komt om verdedigende ondersteuning te bieden aan de bepalende spelers als Suarez en De Zeeuw. Das volstrekt de omgekeerde wereld als je het mij aan vraagt! Oftewel 'on-Ajax'! Pfff....

We hebben een trainer/coach nodig die stapgewijs te werk gaat naar het bouwen van een collectieve aanvalsmachine met minimaal 4 á 5 creatieve aanvallende klasbakken. Jol past niet in dat plaatje, heb ik het idee.

Misschien eens voorzichtig Hiddink polsen, is van de zomer toch transfervrij en heeft meerdere malen aangegeven Ajax als een uitdaging te zien. Ik vrees dat alleen de 'absolute top qua trainersgilde' , ons verder richting titel + goed voetbal kan helpen...
ghostwriter

Forum berichten: 5481
Geplaatst: Zo 31 jan 2010 17:30
Wat haat is 'supporters' zoals jouw toch enorm. Geef een trainer eens een kans, Jol heeft Tottenham en HSV ook mooi voetbal laten spelen waarbij er ook strijd werd geleverd. Strijd leveren is het makkelijke en moet altijd gebeuren, het technische aspect komt met de jaren van opbouwen. Dat kan Jol er niet in een halfjaar inbrengen, zeker niet als twee van je meest technische spelers (Aissati en Sulejmani) absoluut niets presteren.

Als Lodeiro straks komt zal er meteen een stuk meer voetbal in het elftal komen. Ook heeft Ajax dan eindelijk weer een linkspoot op het middenveld zodat het veld wat breder gehouden kan worden. Dat zal een wereld van verschil zijn.
Koen_Ajax

Forum berichten: 3310
Geplaatst: Zo 31 jan 2010 17:48
Oh, je gaat toch niet weer een trainer wegsturen. Jol heeft bewezen een goede trainer te zijn. Als we hem de tijd geven komt het echt wel goed. Hij is een ervaren vakman die in grote competities heeft laten zien een goede trainer te zijn. Dat moet bij Ajax ook lukken. Jol wil niet spelen zoals we bij Ajax gewend zijn, het kost dus tijd om alles naar zijn hand te zetten.

Ik hoop dat Jol nog lang blijft!
tasdfm

Forum berichten: 350
Geplaatst: Zo 31 jan 2010 18:00
Ik zou hem de tijd geven. Heb er nog steeds vertrouwen in. Alleen moet hij volgend seizoen het toch iets beter gaan doen. Denk dat met Lodeiro al de eerste stap is gezet. Klinkt cliché maar toch maar weer hopen dat het volgend jaar [size=200">WEL[/size"> lukt. Die derde ster moet toch 'n keer komen.
Dijk

Geplaatst: Zo 31 jan 2010 18:07
Je kunt hem wel steeds de tijd geven, maar het zou dan handig zijn als die een keer hetzelfde systeem hanteert bij Ajax. Als je na de winterstop alleen al naar het middenveld kijkt zie dat die in elke wedstrijd een ander systeem hanteert op het middenveld. Dan weer met een nummer tien, dan met punt naar achteren, dan weer met drie controlerende middenvelders. Hopelijk kiest Jol voor een vast systeem want anders zie ik het niet positief in.
Starring

Forum berichten: 75
Geplaatst: Zo 31 jan 2010 18:08
Correctie op voorgaande post!
Ik was niet echt volledig in mijn vorige post, waarom en onder wat elke voorwaarden ik Martin Jol kwijt zou willen hebben, in het belang van Ajax.

Indien we Hiddink of een ander topcoach van de zomer kunnen strikken, moeten we het absoluut niet nalaten om Martin Jol te bedanken voor zijn bewezen diensten. Sterker nog, we moeten Hiddink of in mindere mate Co nu al benaderen of zij eventueel interesse hebben om in het project te stappen.

Jol doet het zeker niet slecht. Das het probleem niet. Martin Jol is ook absoluut geen slechte trainer/coach ofzo. Maar de richting die we met Martin Jol opgaan, baart me zorgen. Het positiespel lijkt niet (meer) als basis van het huidige en daarmee ook het toekomstige Ajax te fungeren onder Jol.
ghostwriter

Geplaatst: Zo 31 jan 2010 18:09
Citaat:
Je kunt hem wel steeds de tijd geven, maar het zou dan handig zijn als die een keer hetzelfde systeem hanteert bij Ajax. Als je na de winterstop alleen al naar het middenveld kijkt zie dat die in elke wedstrijd een ander systeem hanteert op het middenveld. Dan weer met een nummer tien, dan met punt naar achteren, dan weer met drie controlerende middenvelders. Hopelijk kiest Jol voor een vast systeem want anders zie ik het niet positief in.

Ja dat komt ook omdat hij De Zeeuw en Enoh miste en toen die terug keerden heeft hij de speler die het in hun afwezigheid het beste deed, Lindgren, laten staan. Dat vind ik dus juist goed voor de samenhang van het elftal.
Dijk

Geplaatst: Zo 31 jan 2010 18:15
Citaat:
Ja dat komt ook omdat hij De Zeeuw en Enoh miste en toen die terug keerden heeft hij de speler die het in hun afwezigheid het beste deed, Lindgren, laten staan. Dat vind ik dus juist goed voor de samenhang van het elftal.
Je moet naar een vast systeem werken om de spelers vastigheid te geven. Als die spelers afwezig zijn vervang je die niet met andere type spelers. Dan ben je in mijn ogen niet goed bezig. Ook heeft Suarez na de winterstop voorin alle posities gehad na de winterstop. Toen Pantelic afwezig was had die makkelijk Suk of Castillion kunnen brengen.
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 780
Nieuws reacties: 7
Geplaatst: Zo 31 jan 2010 18:18
Het zou lachwekkend zijn om nu Jol te ontslaan. Bovendien is het onmogelijk door zijn salaris en de duur van zijn contract. Toch mag je best kritisch op hem zijn. Ik ben zelf ook niet helemaal tevreden over hem.

Zijn presentatie in de media is ijzersterk. Dat is ook waarschijnlijk ook de reden waarom hij totaal niet onder druk staat. Daar geven de prestaties (en wanprestaties) namelijk wel aanleiding toe.

Ik ben minder tevreden over zijn aankopen. De Zeeuw en Pantelic stond ik helemaal achter. Atouba, Kerlon en Ze Eduardo zijn bedenkelijk. Daarnaast is hij niet goed omgesprongen met de 2 duurste spelers van de selectie Sulejmani en Cvitanich.

Ik heb echter de meeste kritiek op zijn wisselbeleid. In vrijwel elke wedstrijd is hij laf en afwachtend met zijn wissels. Bij een achterstand zie ik graag een trainer die voor de winst gaat (zeker in de competitie). Jol kiest voor zekerheid en koestert een gelijkspel. Vandaag tegen Feyenoord zat er veel meer in net zoals in de wedstrijden tegen o.a. PSV en Twente. Een tactische omzetting zoals een inschuivende verdediger of een extra spits kan een wereld van verschil brengen. Vandaag wisselde hij veel te laat, maar bleef hij ook in dezelfde formatie spelen. Eriksen kwam pas in de 80ste minuut. Hij had in mijn ogen veel eerder moeten ingrijpen. Dat past alleen niet bij de trainer Jol
ghostwriter

Geplaatst: Zo 31 jan 2010 18:24
Citaat:
Ik ben minder tevreden over zijn aankopen. De Zeeuw en Pantelic stond ik helemaal achter. Atouba, Kerlon en Ze Eduardo zijn bedenkelijk. Daarnaast is hij niet goed omgesprongen met de 2 duurste spelers van de selectie Sulejmani en Cvitanich.

Atouba kost alleen salaris en Ze Eduardo en Kerlon koste al helemaal bijna niets. De Zeeuw is een topaankoop blijken te zijn, Pantelic vind ik ook een slimme aankoop en Lodeiro schijnt een toptalent te zijn. Het transferbeleid is beter dan in jaren. Trouwens vind ik Ze Eduardo het goed doen bij Jong Ajax en de A1.
Sulejmani en Cvitanich hebben genoeg kansen gekregen en ik vind het juist slim dat Jol Sulejmani als een jeugdspeler behandeld want hij is ook pas 21 nu. Dan zet je hem minder onder druk en het is de druk waar Sulejmani duidelijk niet tegen kan.

Ik ben het ook niet met elke zet van Jol eens maar samen met Ten Cate vind ik hem toch wel de beste trainer die Ajax deze eeuw heeft gehad. Het zijn vakmensen maar je kan geen wonderen van ze verwachten in zo'n korte tijd. Ik ga Jol pas beginnen met beoordelen na volgend seizoen.
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 780
Nieuws reacties: 7
Geplaatst: Zo 31 jan 2010 20:08
Ik beoordeelde nu zijn eerste aankopen bij Ajax. Ze Eduardo zal het goed doen, maar ik verwacht niet dat Ajax er nog wat aan zal hebben. Het is een aankoop voor Raiola net als Kerlon. Atouba is een hele dure misser. Iemand die je zo goed kent, moet een aanwinst zijn. Hij kost in totaal meer dan 3 miljoen euro. Cvitanich is in waarde gedaald. Sulejmani is niets meer waard en nergens meer te slijten. Ze hebben hun kansen inderdaad gehad, maar een trainer is ervoor verantwoordelijk dat speler optimaal renderen. Dat kunnen we bepaald niet zeggen.

Hij heeft inderdaad ook goede dingen gedaan. Lodeiro ken ik niet, maar ik ga er vanuit dat het een topaankoop is. Van de Zeeuw wisten we van tevoren dat het een topaankoop zou worden en de aankoop van Pantelic was noodzakelijk. De aankoop van Atouba vind ik echter een schandalige misser. Jol heeft bij mij vanuit zijn verleden ook niet zo'n goede naam mbt het aankopen van spelers. Vandaar dat ik wellicht wat sceptischer ben. Vergeleken bij eerdere jaren is het nu inderdaad stukken beter.

Ik verwacht ook geen wonderen van Jol. Ik weet welke selectie we hebben en wat er ontbreekt in de selectie. Toch vind ik dat er meer in gezeten had en dan met name in de uitwedstrijden waarin we punten hebben verspeeld. Het kan altijd een keer tegenzitten, maar wat ik kwalijk vind is dat hij wedstrijden niet heeft doen kantelen met goede wissels. Dat is een verschil in visie. Ik houd van aanvallende wissels. Zeker in een competitie met deze puntentelling. Dat hoort ook bij Ajax

Daarentegen gaat het geweldig in thuiswedstrijden en zit de verdediging beter in elkaar dan de laatste jaren. Ik ben dus eigenlijk gematigd tevreden over Jol. Vergelijken is lastig, omdat we niet bepaald verwend zijn met goede trainers de laatste jaren. Ik was persoonlijk ook erg ontevreden over ten Cate (die met de beste selectie geen kampioen wist te worden), maar dat is een andere discussie. Het gaat om dit jaar en Jol hoeft van mij zeker niet ontslagen te worden. Ik constateer wel dat het beter had gekund wanneer hij meer lef had getoond.
JustFerro

Forum berichten: 499
Geplaatst: Zo 31 jan 2010 21:47
Citaat:
Het kan altijd een keer tegenzitten, maar wat ik kwalijk vind is dat hij wedstrijden niet heeft doen kantelen met goede wissels. Dat is een verschil in visie. Ik houd van aanvallende wissels. Zeker in een competitie met deze puntentelling. Dat hoort ook bij Ajax

Ik kan me een zekere wedstrijd herinneren tegen AZ. Daar werd het middenveld de eerste helft overlopen, en door Gabri voor Pantelic te brengen werd de wedstrijd gekanteld. Verder heeft Ajax al een aantal zwakke schakels in het veld staan. Naast Gabri zijn er dus niet echt bankzitters die een wedstrijd kunnen doen kantelen. Misschien dat met Rommedahl af en toe iets gedaan kan worden, maar Ajax zit hiervoor veel te ruim in matige spelers.

Verder vind ik dat Jol het tactisch vaak wel goed neerzet en dat hij het gezien het spelersmateriaal gewoon goed doet. Het gaat niet slechter dan andere jaren, terwijl de selectie duidelijk minder is. Waar er vorig jaar de eerste seizoenshelft Huntelaar en Vermaelen waren hebben we nu de veel mindere Pantelic en Atouba. de Zeeuw is wel een enorme versterking op het middenveld, maar dat weegt niet op tegen wat we verloren hebben.

Echter ben ik het helemaal met je eens dat de aankopen wisselvallig zijn geweest. de Zeeuw en Pantelic zijn prima aankopen geweest. de Zeeuw is gewoon echt een versterking en Pantelic kostte bijna niks en is zeker niet de zwakste in Ajax1. Verhoeven is gehaald als derde keeper en dit was niet nodig geweest, omdat Padt ook die ene wedstrijd kan keepen als het nodig is. Verder Kerlon en Ze Eduardo en dit waren prima huuracties. Met Kerlon hebben we pech gehad en Ze Eduardo kan zich in de jeugd bewijzen en kan later overgenomen worden (hoop ik). Atouba was een drama-aankoop en vind ik net als jij schandelijk dat een speler die Jol zo goed kent, zo hard flopt. Misschien knokt hij zich in de tweede seizoenshelft nog terug.
JaszaAFCA

Forum berichten: 93
Geplaatst: Ma 1 feb 2010 10:17
Ben benieuwd mocht er bijv deze zomer een andere club komen of Jol dan blijft, denk dat hij nu al een beetje gek aan het worden is van al die spelers die niet (kunnen) mogen komen.
D_skilled

Forum berichten: 5208
Nieuws reacties: 1
Geplaatst: Ma 1 feb 2010 10:26
Wie moet het overnemen? Ik zie geen betere trainer voor handen. Maar het zou zomaar kunnen dat hij aan het einde van het seizoen er de brui aan geeft als hij niet mag investeren. Hij vindt dat de verwachtingen niet stroken met de kwaliteit van z'n spelersgroep. En op de jeugd wil hij niet wachten. Aan de ene kant kan ik hem ook wel begrijpen. Met hoofdzakelijk jeugd word je doorgaans geen kampioen, tenzij je Louis van Gaal heet. Als hij volgend seizoen geen kampioen wordt is hij de volgende trainer die aan de beurt is.
Empulse

Forum berichten: 917
Geplaatst: Ma 1 feb 2010 10:36
Citaat:
Wie moet het overnemen? Ik zie geen betere trainer voor handen. Maar het zou zomaar kunnen dat hij aan het einde van het seizoen er de brui aan geeft als hij niet mag investeren.

Ik veronderstel dat hij in de zomer wel de mogelijkheid zal krijgen om te investeren. De volgende spelers verdwijnen:

Zomer:
Ogararu - E700.000
Martina - E100.000 (?)
Rommedahl - E900.000 (?)
Pantelic - E1.000.000

Met een beetje geluk verdwijnt ook nog een aantal van de volgende spelers:
Stekelenburg, Emanuelson, Oleguer, Wielaert en wordt Sulejmani verhuurd. Dat zou in ieder geval afdoende ruimte geven om te investeren in drie tot vier versterkingen (een links-back, centrale verdediger, centrale spits (bij vertrek van Pantelic) en een vleugelaanvaller). Zeker met het vooruitzicht dat in de zomer daarop de contracten van Oleguer, Emanuelson, Gabri, Atouba (+ Kennedy en Wielaert) aflopen. Samen goed voor minimaal zeven miljoen aan salarissen.

Alhoewel vier versterkingen mogelijk niet realistisch is, in 2011 zal het overschot aan onbruikbare spelers weggesaneerd zijn, hierdoor moet er in de zomer van dit jaar reeds geïnvesteerd worden.

Edit: Luque was ik nog vergeten, maar Malaga zal het merendeel van salaris wel uitbetalen.
Crouch89

Forum berichten: 120
Nieuws reacties: 1
Geplaatst: Ma 1 feb 2010 11:46
Je moet Jol ook de kans geven, geen trainer was met dit team kampioen geworden, veel matige spelers, geen geld om te investeren en er zat geen lijn in het team. Na dit seizoen zal de selectie er beter voor staan, en met eventuele versterkingen doen we volgend jaar serieus mee met het kampioenschap. Jol heeft ook geen ideale voorbereiding gehad op dit seizoen, aangezien hij alleen bezig was om spelers fit te krijgen.

Met het aantal spelers dat weg moet gaan ben ik het grotendeels met je eens, toch vind ik Stekelenburg de beste keeper van de eredivisie, alleen zijn salaris is veel te hoog.

Maar naast de aflopende contracten, komen er ook een heel aantal spelers terug, Sarpong, vd Heijden, Blind, Cvitanich?, Bodul en niet te vergeten Sno. Voor de meeste van hem moet ook een nieuwe club gevonden worden, maar ik denk dat het bij (vooral) Sno niet mee zal vallen!
jamesgf

Forum berichten: 420
Geplaatst: Ma 1 feb 2010 13:38
Hmm… Laten we na een half jaar, zo rond het eind van de transfermarkt, een tussenstand maken van onze Grote Hagenees. Een aantal constateringen: Falend aan- en verkoopbeleid, op z’n zachts gezegd opmerkelijk selectiebeleid, met als gevolg beroerd vleugelspel, dito positiespel, geen creativiteit op het middenveld, een ‘opbouw’ met kick-and-rush voetbal van achteruit, een aanval die grossiert in balverlies en combinerend onvermogen, met als gevolg drie keer zoveel meer overtredingen dan een Feyenoord, minder balbezit dan de Rotterdammers, een schamel gelijkspelletje en een derde plaats. Das niet al te best. Noem maar gerust Ajaxonwaardig en rampzalig, zeker daar het kampioenschap al vanaf begin af aan als een must werd omschreven. Nu dat al een tijdje uit het oog is, verwacht je bepaalde veranderingen waar je op kunt bouwen. Ontwikkeling zou al vanaf het begin van het seizoen het toverwoord zijn, heeft Jol ook zelf gezegd, maar kenners doorzagen dat al vroegtijdig. Die zagen een falende en een niet bij Ajaxpassende Jol aan het werk die verkeerde keuzes maakte. En het is er logischerwijs niet beter op geworden. Alleen de mooie praatjes blijven op een hoog en tegelijkertijd laag niveau. Maar dat mag je randzaken noemen. Het dragen van een petje en een trainingspak eveneens. Ook het te dik zijn, het volledig uit zijn dak gaan na een lelijke goal tegen een RKC en het calimero-gedrag kan mij niet bekoren, maar doet er bij dit Ajax eveneens niet zoveel toe. Toch is het raar te constateren dat zijn pr zijn enige houvast is. Raar, daar de resultaten van de resultatentrainer tevens tegenvallen. De man die alles doet voor het resultaat heeft werkelijk waar nog nooit van zijn leven een topwedstrijd gewonnen en blinkt niet uit in het behalen van prijzen. De vraag is gerechtvaardigd; hoe lang houdt deze ongelukkige relatie nog stand?

Ik had gehoopt en eigenlijk ook verwacht dat hij het optimale rendement uit de selectie kon halen. Hij heeft immers zijn stempel hevig op de selectie kunnen drukken door het aan- en verkoopbeleid. Echter zijn daar, laten we het netjes houden, verkeerde keuzes gemaakt. Zo is het niet halen van een Elia meer dan ongelukkig. Met de rechtspoot op rechts en Zeegelaar/Emanuelson en vooruit Sulejmani op links had je een Ajax dat je niet bepaald vleugellam kunt noemen gehad. Maar hij wilde de ontwikkeling van tweede spits Sulejmani niet doorbreken, anders had hij er wel een paar ton bij gelegd. En wat zien we? Sulejmani is geen steek verder gekomen tov begin seizoen. Als je dan naast Elia ook nog eens van een balvaste spits gebruik had gemaakt, al dan niet gekocht, was je helemaal spekkoper geweest. Zeker qua voetbal en toekomstperspectief. Daar had een Sulejmani en een al dan niet al verkochte Suarez eveneens baat bij gehad. Op het middenveld had je naast het puike middenveld van vorig seizoen met Aissati, Anita en Enoh ook nog de beschikking over bijv. een Lindgren, Van der Heijden, Eriksen en een Elia/Emanuelson in een 4-4-2. Ofwel genoeg smaken. In de verdediging hadden Vertonghen, Alderweireld, Van der Wiel nog een maatje op links moeten hebben. Dat had tijdelijk een Emanuelson, Blind of Anita kunnen zijn, maar het blijft treurig dat er geen vleugelverdediger kan worden opgeleid. Er was echter nog wel wat mogelijk, daar een Pantelic, De Zeeuw en die Braziliaantjes niet hadden hoeven komen. En een Cvitanich, Kennedy, Rommedahl, Gabri, Oleguer, Ogararu, Silva en Wielaert hadden wél vroegtijdig kunnen vertrekken. Echter, zoals jammergenoeg van begins af aan opgemerkt, iedereen werd erbij gehouden in de hoop op rust in de tent en een kampioenschap. Maar wat we zien is een nog steeds onevenwichtige selectie die niet overloopt van kwaliteit en daarnaast niet van toekomstperspectief. Dat kan je volledig op het conto van Jol schrijven. Haalt maar een Oleguer, Kennedy, Rommedahl en alleman bij de selectie. Zo blijf je maar achter de feiten aan lopen. Die willen nu allen niet meer gaan, zij zien hun kansen schoon. Ze horen erbij. Ook zo’n ‘sterk’ punt van de peoplemanger. Jammer genoeg alleen voor hemzelf en likt de club voor de zoveelste keer de wonden. Neem het geval Aissati. Daar in het concept van Jol met één buitenspeler, één valse spits en een diepe spits een scorende nummer 10 is gewenst, wordt er vanaf dag één andere dingen van hem verwacht. In plaats van dat zijn sterke punten worden benut, moet een Aissati uit alle hoeken en standen op goal schieten. Gevolg is dat Aissati vroeg of laat zal vertrekken en een ander de kans krijgt. Schandalig! Het stelt mij vreselijk teleur. Het maximale uit zijn selectie halen had ik op z’n minst van hem verwacht. Ontwikkeling kon na dit overgangsjaar. Maar nee, hij moet een ervaren as (Boulahrouz, Lugano, Onyewu, De Zeeuw, Pantelic), spelers met lengte (Atouba, want wat als de tegenstander een grote spits op een Anita zet en allemaal lange ballen verstuurd die dan door kunnen worden gekopt –gedachtegang Jol-), een scorende 10 (Van der Vaart, Eriksen, Lodeiro?) en meer scorend vermogen voorin (Alves, Huntelaar). Zo kan ik het ook. Maar de man past overduidelijk niet bij Ajax en kan alleen overleven met aankopen. Hoewel dat ook weer de beste reden kan zijn om te vertrekken.

Dat bepaalde dingen zoals ik die voor ogen op het transfergebied niet zijn passiert hoef je niet het grootste probleem te noemen. Het is namelijk allemaal ingeleid door de gebrekkige jeugdopleiding. Zo is dat kleine voorbeeldje van De Boer kenmerkend. Men kan niet koppen. Dat is niet mooi, want dan kan je wel twee puike buitenspelers hebben, maar als men dan bij de goal geen kopsterke spelers heeft staan wordt het lastig. Zo zal ook Jol door de stokkende productielijn vroeg of laat stranden. Waar men eerst een Kieft, een Bosman en een Van Basten in korte tijd door liet stromen, is het nu akelig stil. Blijkbaar moet een Zuid-Koreaan ons nu redden. Dat in die jeugdopleiding nauwelijks iets te veranderen valt, zegt genoeg over Ajax. En zelfs met een bijzonder goed beleid wordt de contractduur van een hoofdtrainer niet vol gemaakt. Er is altijd wel een onbekwame algemeen/technisch directeur of voorzitter, die uiteraard is aangesteld door mensen die voetbalknowhow ontberen, die zich op de één of andere manier in hun eer aangetast voelen. Het aardige is echter dat dit heden ten dagen ogenschijnlijk niet het geval is. Het is redelijk rustig binnen de club. Maar schijn bedriegt, iedereen vecht voor zijn plekkie. Ook Jol is aan het overleven. Nog een jaar geen kampioenschap heeft consequenties voor Van den Boog. Dus hij denkt wel, geef hem maar die aankopen. Ook rapportenmaker en ArenA-liefhebber Coronel zal er niet ongeschonden uit kunnen komen. De dure Jol zal toch niet er eveneens maar een blauwe maandag blijven zitten? Zijn aanstellers zien de bui al hangen. De berichten komen al naar buiten. Alleen is het nu wel de vraag of er iets moois achtergelaten wordt. Ik denk vooralsnog alleen een door lafheid ondergescheten trainingspak die enkel Koeman kan passen. En wie zou tijdens de eerste persconferentie dat stijlvolle Addidas-ding geven? Vragen, vragen… Alleen één ding is redelijk duidelijk geworden. Er zit blijkbaar nog enig verstand in de RvC. Heeft voor bepaalde aankopen een stokje gestoken. Das mooi, maar blijkbaar ingegeven op het feit dat er geen geld is. We moeten natuurlijk niet gaan denken dat daar enig voetbalverstand zit. Want als één ding duidelijk is geworden de laatste zoveel jaar, is dat de organisatie verrot is.
Marco

Forum berichten: 4289
Geplaatst: Ma 1 feb 2010 13:50
Citaat:
Je moet naar een vast systeem werken om de spelers vastigheid te geven. Als die spelers afwezig zijn vervang je die niet met andere type spelers. Dan ben je in mijn ogen niet goed bezig. Ook heeft Suarez na de winterstop voorin alle posities gehad na de winterstop. Toen Pantelic afwezig was had die makkelijk Suk of Castillion kunnen brengen.

Juist! Ik zie hier allerlei posts die gaan over materiaal en aankopen, maar het belangrijkste is toch dat spelletje op de groene mat. Dat Jol een tijdje zou gaan aankloten met deze selectie was te verwachten. Wil ik hem ook niet verwijten, maar zo langzamerhand zijn er wel wat dingetjes aan het knagen. Jij noemt de aanval, maar gister zagen we ook alweer middenveld nummer zoveel met een spelopvatting waarvan je toch serieus moet gaan afvragen of dat de nabije toekomst zou moeten zijn. Ik mis tot op heden, afgezien van een paar aspecten, de hand van de trainer en/of een vastomlijnd concept van waaruit gespeeld wordt. Als de komende maanden dat niet duidelijker wordt, kan je je serieus gaan afvragen of dat ooit nog gebeurt en in hoeverre dat de intentie is.

De komst van Lodeiro, de promotie van Eriksen en en ook het passeren van Sulejmani en in mindere mate Aissati zie ik gemakshalve maar als ijkpunt. Het wordt nu echt neerzetten en vasthouden, ook als het even tegen zit of als de tegenstander Juventus heet.
10Oele

Forum berichten: 386
Geplaatst: Ma 1 feb 2010 14:01
Even terug over zijn rol als coach gisteren. De startopstelling was niets mis mee, gezien het feit dat Feyenoord het spel moest gaan maken en Ajax gegroepeerd druk uitoefende op de goede momenten. Hier kwam ook de goal uit.
Maar in de periode zo rond e 60ste-65ste minuut begint het fout te gaan. We staan met 1-0 voor en feyenoord begint opportunistischer te spelen. Gevolg: meer ruimte achter de feyenoord verdediging. Waarom wisselt Jol dan onze snelste voorhoede speler Rommedahl en niet Pantelic (die verder prima speelde trouwens)? Daarnaast is het duidelijk dat we op het middenveld regelmatig een mannetje lieten lopen en dat Enoh al een gele kaart op zak had, waarom komt Gabri dan niet in de ploeg, zodat het middenveld wordt versterkt?
nr23

Forum berichten: 443
Geplaatst: Ma 1 feb 2010 14:04
Waar ik mij gister nog het ergst aan gestoord heb was dat hij Enoh liet staan. Enoh pakte geel en maakte daarna nog een behoorlijke overtreding. Hij kreeg z'n laatste waarschuwing, duidelijk was dat de volgende overtreding de tweede gele kaart zou zijn. Enoh is een speler die er altijd voor gaat, die kan niet met de rem erop spelen. Hoe kan je hem dan laten staan? Het was de 70e minuut ofzo en je hebt Gabri op de bank. Ik begrijp echt niet dat hij die wissel niet gedaan heeft. Gelukkig maakte Enoh daarna geen overtreding meer, twee keer had ie de bal in het duel en één keer werd ie uitgespeeld en bleef de speler van Feyenoord gelukkig staan. Als die ging liggen was het zeker weten douchen geweest voor Enoh. Ik snap niet dat Jol dit risico gelopen heeft, zeker niet aangezien je dus een speler als Gabri op de bank hebt...
sincere1983

Forum berichten: 3150
Geplaatst: Ma 1 feb 2010 14:05
Citaat:
..

Na het stuk over het veroordelen van Jol op aan- en verkoopbeleid ben ik gestopt met lezen. Wat een gezwets.

Je kan Jol toch niet beoordelen op zijn aan- verkoopbeleid (je noemt als voorbeeld Elia die niet gehaald werd). ene Marco van Basten geeft 30 miljoen uit aan middelmatige spelers en dan ga je nu Jol oa. veroordelen op zijn aan- verkoopbeleid waar hij amper geld kon uitgeven en dus creatief moest zijn.
Met de middelen die Jol tot zijn beschikking had heeft hij een behoorlijk GOED aankoopbeleid gehad (Boilesen, Ze Eduardo, Pantelic, Lodeiro) en daarnaast heeft hij maar 1 twijfelgeval en dat is Atouba (Kerlon even niet meegerekend daar die nagenoeg gratis was).

Dat spelers amper verkocht worden heeft te maken met het verleden waarin bijv. een Wielaert een veel te groot salaris is voorgehouden.
sincere1983

Forum berichten: 3150
Geplaatst: Ma 1 feb 2010 14:08
Citaat:

Juist! Ik zie hier allerlei posts die gaan over materiaal en aankopen, maar het belangrijkste is toch dat spelletje op de groene mat. Dat Jol een tijdje zou gaan aankloten met deze selectie was te verwachten. Wil ik hem ook niet verwijten, maar zo langzamerhand zijn er wel wat dingetjes aan het knagen. Jij noemt de aanval, maar gister zagen we ook alweer middenveld nummer zoveel met een spelopvatting waarvan je toch serieus moet gaan afvragen of dat de nabije toekomst zou moeten zijn. Ik mis tot op heden, afgezien van een paar aspecten, de hand van de trainer en/of een vastomlijnd concept van waaruit gespeeld wordt. Als de komende maanden dat niet duidelijker wordt, kan je je serieus gaan afvragen of dat ooit nog gebeurt en in hoeverre dat de intentie is.

De komst van Lodeiro, de promotie van Eriksen en en ook het passeren van Sulejmani en in mindere mate Aissati zie ik gemakshalve maar als ijkpunt. Het wordt nu echt neerzetten en vasthouden, ook als het even tegen zit of als de tegenstander Juventus heet.

Hier ben ik het dan wel mee eens. Al vond ik zijn startopstelling tegen feyenoord logisch omdat we anders overlopen zouden worden op het middenveld. Wel vond ik de wissels wat aan de late kant en het eruit halen van rommedahl vond ik ook niet het meest logisch.

Laten we Jol eind van het seizoen eens een tussenevaluatie geven en daarna een half jaar de tijd om te zien of er duidelijkheid in zijn lijnen komt.
Ik ben nog steeds van mening dat veel van Jol zijn acties/beslissingen gevolgen zijn van het verleden (en dus de selectie waarmee hij het moet doen).
+ Nieuw bericht <<<   <   15  |  16  |  17  |  18  |  19  |  20  |  21  |  22  |  23   >   >>> + Nieuw onderwerp
Actieve onderwerpen Wie is er online? Actieve leden
Actieve onderwerpen: 0 Leden online: 0 Actieve leden: 1.894
Berichten: 213.636 Onderwerpen: 2.467 Nieuwste lid: mollywilson
Jouw berichten: inloggen | registreren Onderwerpen bekeken: 18.625.220 Forums: 45
= actief onderwerp = inactief onderwerp  
Forumoverzicht » De Goeie Ouwe Tijd » Voormalige Godenzonen » Martin Jol: ex-hoofdtrainer Ajax
Ga
Zoeken: