Forum
Forumoverzicht » Ajax: Seizoen 2011/12 » Transferbeleid » Falend beleid of slechte scouting?
Ga
Zoeken:

Onderwerp: Falend beleid of slechte scouting?
Maker: EmpulseBekeken: 18950
Status: InactiefBerichten: 210
+ Nieuw bericht <<<   <   1  |  2  |  3  |  4  |  5  |  6  |  7  |  8  |  9   >   >>> + Nieuw onderwerp
Auteur Bericht
Empulse


Geregistreerd: 26-08-2009
Forum berichten: 917
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Kopenhagen
Geplaatst: Wo 9 jun 2010 11:56
Citaat:
Lodeiro diende zich aan. Welke spits met vergelijkbare potentie diende zich aan?

Ook als scout ben je altijd afhankelijk van het aanbod.


Dat kan toch geen motivatie zijn om een speler dan ook daadwerkelijk te halen? Uiteraard is de scouting afhankelijk van het aanbod, maar de taak om een passend aanbod in kaart te brengen is de scouting toch juist toebedeeld of suggereer je dat er geen enkele haalbare spits rondloopt ergens op deze wereld?
Bertje


Geregistreerd: 21-08-2007
Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 9 jun 2010 12:14
Ho ho, nu ruk je zaken uit z'n verband. Ik trek alleen de vergelijking met de spitspositie. Je kunt eventueel je vraagtekens zitten bij de noodzaak van Lodeiro, maar ik hoor juist van iedereen die hem langer kent dat hij en prima moeten kunnen spelen met Eriksen en past binnen het plaatje van wat Ajax momenteel (voor een groot gedeelte) aanvallend/opbouwend mist. Ik vind het dan ook unfair om Lodeiro nu al te veroordelen, terwijl hij van de andere kant van de wereld komt uit een compleet andere (voetbal)cultuur.

Voor wat betreft de haalbaarheid van die spits: dat zou best wel eens kunnen. Tenminste, je hebt het dan over een spits die in het plaatje past. Een directe versterking (want over een jaar of maximaal twee hebben we Suk), met doorgroeimogelijkheden die met winst doorverkocht kan worden.

Probeer maar eens een dergelijke spits te vinden die en naar Ajax wil en binnen het financiële plaatje past.
Empulse


Geregistreerd: 26-08-2009
Forum berichten: 917
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Kopenhagen
Geplaatst: Wo 9 jun 2010 12:43
Citaat:
Ho ho, nu ruk je zaken uit z'n verband. Ik trek alleen de vergelijking met de spitspositie. Je kunt eventueel je vraagtekens zitten bij de noodzaak van Lodeiro, maar ik hoor juist van iedereen die hem langer kent dat hij en prima moeten kunnen spelen met Eriksen en past binnen het plaatje van wat Ajax momenteel (voor een groot gedeelte) aanvallend/opbouwend mist. Ik vind het dan ook unfair om Lodeiro nu al te veroordelen, terwijl hij van de andere kant van de wereld komt uit een compleet andere (voetbal)cultuur.

Voor wat betreft de haalbaarheid van die spits: dat zou best wel eens kunnen. Tenminste, je hebt het dan over een spits die in het plaatje past. Een directe versterking (want over een jaar of maximaal twee hebben we Suk), met doorgroeimogelijkheden die met winst doorverkocht kan worden.

Probeer maar eens een dergelijke spits te vinden die en naar Ajax wil en binnen het financiële plaatje past.


Ik schrijf Lodeiro niet af, in tegendeel. Ik betwijfel alleen de noodzaak van zijn aankoop, helemaal omdat men in diezelfde periode, de winterstop, had kunnen voorspellen dat Pantelic zou vertrekken. Als Ajax dan echt zo krap bij kas zit, dan zou je verwachten dat ze effectief prioriteiten stellen. Lodeiro had dus nooit gehaald mogen worden als blijft dat er niet afdoende financiële reserves zijn voor het aantrekken van een spits.

Ajax kan natuurlijk ook een spits halen die nu op het niveau zit waar ze Suk over twee jaar op verwachten. Die twee kunnen tegen die tijd dan de strijd met elkaar aan gaan en zo'n spits is echt wel haalbaar. Trek er tussen de 4 en 7 miljoen voor een dergelijke spits en de kans op het halen van CL vergroot aanzienlijk. Het is aan de scouting om te beoordelen wie in dat plaatje past, maar je kunt mij niet vertellen dat er in Zuid-Amerika of Europa niet een dergelijke spits rondloopt. Desnoods lenen ze het geld, met alleen Suarez, Rommedahl en eventueel Emanuelson zie ik dit seizoen op nationaal en Europees niveau erg somber in.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 9 jun 2010 12:46
Ach feit is wel dat aankopen eigenlijk drie mogelijke gevolgen kunnen hebben.

1. Je haalt een speler die qua transferwaarde en prestaties meer opbrengt dan je in hem geïnvesteerd hebt.

2. Je haalt een speler waarmee je quite speelt op dat vlak.

3. Je hebt hebt spelers waarbij je alleen nog maar betaalt.

Als je bij bijvoorbeeld (3)--> Wielaert bedenkt dat Ajax een concurrent bijna 4 miljoen heeft betaald, en het rendement van de aankoop nagenoeg 0 is, en hij qua prestaties niets tegenover zijn salaris zet dan helpen dat soort spelers je alleen maar dieper de put in.

Je moet, zeker als je weinig geld hebt, geen risico's nemen. Je mag niet meer gokken want nog een (3) en het wordt weer moeilijker om uit die put te komen. Bij Feyenoord maakte men al die fout om in tijden van crisis toch nog te gokken met Ignjatovic (4ton per jaar). Voor Ajax zijn er eigenlijk maar twee wegen.

1. Je haalt een goedkoop talent dat je echt amper iets kost en speculeert op zijn doorontwikkeling. De contra hiervan is dat je met Suk en Castillion al spelers hebt van dit kaliber en de desbetreffende speler wel 'beter' zal moeten zijn.

2. Je haalt een speler waar je wel absoluut zeker van bent. Probleem van dat soort spelers ze kosten geld (minimaal 6 miljoen op de huidige markt, uitzonderingen daargelaten). Spitsen zijn nu eenmaal duur. Ajax zal dus moeten wachten tot het spelers verkocht heeft (Suarez, Emanuelson, Van der Wiel). Pas dan kan Ajax echt spijkers met koppen slaan.

De grootste fout die Ajax nu kan maken is wat PSV een tijdje terug deed, een speler voor 4 miljoen kopen die net niet is (Toivonen), en denken dat die je uit de brand helpt.
Empulse


Geregistreerd: 26-08-2009
Forum berichten: 917
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Kopenhagen
Geplaatst: Wo 9 jun 2010 13:27
Los van de vraag of Suk zich door ontwikkelt tot de eerste spits van Ajax, is de kernvraag hoe Ajax de komende twee seizoenen gaat overbruggen. Zonder centrum-spits zie ik de kansen op enig succes zeer somber in en als de scouting capabel genoeg is, dan moeten zij een spits kunnen aanleveren die die komende twee jaar een toegevoegde waarde is.

Met een aankoopbedrag van 6-8 miljoen krijgen we niet gelijk Feyenoord-taferelen terwijl de kans op CL-voetbal zonder centrum spits nihil zijn. Er moet dus een afweging gemaakt worden hoe groot de kans op CL-voetbal is zonder en met de aankoop van een extra spits. Als Ajax zich plaatst, dan zijn de inkomsten afdoende om het aankoopbedrag te compenseren, maar als dit niet gebeurd, dan levert dat op korte-termijn een aardig verlies op (er vanuit gaande dat die spits met winst wordt doorverkocht op de langere termijn).

Wat is een groter financieel risico : eer zeer grote kans op twee seizoenen zonder Europees voetbal of het aantrekken van een spits met de mogelijk hetzelfde resultaat te bereiken of als het goed uitpakt, vele CL-miljoenen kunnen opstrijken.
Bertje


Geregistreerd: 21-08-2007
Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 9 jun 2010 13:29
Citaat:
Ik schrijf Lodeiro niet af, in tegendeel. Ik betwijfel alleen de noodzaak van zijn aankoop, helemaal omdat men in diezelfde periode, de winterstop, had kunnen voorspellen dat Pantelic zou vertrekken. Als Ajax dan echt zo krap bij kas zit, dan zou je verwachten dat ze effectief prioriteiten stellen. Lodeiro had dus nooit gehaald mogen worden als blijft dat er niet afdoende financiële reserves zijn voor het aantrekken van een spits.


Dan moet die spits er wel zijn en haalbaar zijn.

Citaat:
Ajax kan natuurlijk ook een spits halen die nu op het niveau zit waar ze Suk over twee jaar op verwachten. Die twee kunnen tegen die tijd dan de strijd met elkaar aan gaan en zo'n spits is echt wel haalbaar. Trek er tussen de 4 en 7 miljoen voor een dergelijke spits en de kans op het halen van CL vergroot aanzienlijk. Het is aan de scouting om te beoordelen wie in dat plaatje past, maar je kunt mij niet vertellen dat er in Zuid-Amerika of Europa niet een dergelijke spits rondloopt. Desnoods lenen ze het geld, met alleen Suarez, Rommedahl en eventueel Emanuelson zie ik dit seizoen op nationaal en Europees niveau erg somber in.


Nogmaals: wie dan? Overigens heeft Ajax natuurlijk geen vier tot zeven miljoen. Ook niet als men Lodeiro niet had gekocht.

Overigens denk ik dat Ajax prima mogelijkheden heeft om de CL te halen met Suarez in de spits. Zul je De Jong eruit moeten halen, maar zo desastreus is dat nou ook weer niet.
Fregge


Geregistreerd: 18-04-2008
Forum berichten: 4313
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Veghel (Noord-Brabant)
Geplaatst: Wo 9 jun 2010 13:34
Citaat:
Overigens denk ik dat Ajax prima mogelijkheden heeft om de CL te halen met Suarez in de spits. Zul je De Jong eruit moeten halen, maar zo desastreus is dat nou ook weer niet.


Dan Lodeiro op 10 zetten? Zou leuke optie zijn. 't zijn vrienden, kunnen elkaar dus perfect aansturen. Maar wie zet je dan op rechts?
Lexafca


Geregistreerd: 21-12-2008
Forum berichten: 1627
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 9 jun 2010 13:43
Dan moeten er nieuwe middenvelders gekocht moeten worden. Jol wil minstens 1 voetballer op het middenveld die er 15 inschiet en op dit moment is dat er maar eentje en dat is De Jong.
Bertje


Geregistreerd: 21-08-2007
Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 9 jun 2010 14:02
Het feit dat spelers vrienden zijn vind ik niet zo'n goed argument om te veronderstellen dat spelers elkaar kunnen aansturen, Fregge.

Enne, lexafca, ik weet niet of Lodeiro zo'n speler is - ik heb hem vaak vergeleken zien worden met Sneijder of v/d Vaart en die deden dat natuurlijk wel - maar Jol heeft bij vorige clubs vaak zat zonder zo'n speler gespeeld, dus dat valt wel mee.
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 9 jun 2010 14:55
Citaat:
De komende maanden zullen mogelijkerwijs mijn vraag beantwoorden: heeft Ajax een slechte scouting of een falend beleid. Als er wederom een naam uit de hoge hoed getoverd wordt die Jol (persoonlijk) kent of een aangeboden afdankertje is, dan komt de scouting kennelijk niet met namen die bijvoorbeeld een Pantelic zouden kunnen vervangen. De onzekerheid omtrent Pantelic is namelijk al tijden bekend en Ajax zou haar shortlist dan ook al lang en breed klaar moeten hebben.


Nog los van het al genoemde gebrek aan geld om te investeren, kan de scouting niets opdringen hè. Als Jol besluit niet te luisteren en alleen interesse heeft in spelers uit zijn eigen kring, dan houdt het voor de scouting op. Je moet de ins en outs weten om de scouting te kunnen bekritiseren.
RogerGarcia


Geregistreerd: 18-10-2009
Forum berichten: 1469
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 9 jun 2010 20:13
Citaat:
Ik schrijf Lodeiro niet af, in tegendeel. Ik betwijfel alleen de noodzaak van zijn aankoop, helemaal omdat men in diezelfde periode, de winterstop, had kunnen voorspellen dat Pantelic zou vertrekken. Als Ajax dan echt zo krap bij kas zit, dan zou je verwachten dat ze effectief prioriteiten stellen. Lodeiro had dus nooit gehaald mogen worden als blijft dat er niet afdoende financiële reserves zijn voor het aantrekken van een spits.


Dan moet die spits er wel zijn en haalbaar zijn.

Citaat:
Ajax kan natuurlijk ook een spits halen die nu op het niveau zit waar ze Suk over twee jaar op verwachten. Die twee kunnen tegen die tijd dan de strijd met elkaar aan gaan en zo'n spits is echt wel haalbaar. Trek er tussen de 4 en 7 miljoen voor een dergelijke spits en de kans op het halen van CL vergroot aanzienlijk. Het is aan de scouting om te beoordelen wie in dat plaatje past, maar je kunt mij niet vertellen dat er in Zuid-Amerika of Europa niet een dergelijke spits rondloopt. Desnoods lenen ze het geld, met alleen Suarez, Rommedahl en eventueel Emanuelson zie ik dit seizoen op nationaal en Europees niveau erg somber in.


Nogmaals: wie dan? Overigens heeft Ajax natuurlijk geen vier tot zeven miljoen. Ook niet als men Lodeiro niet had gekocht.

Overigens denk ik dat Ajax prima mogelijkheden heeft om de CL te halen met Suarez in de spits. Zul je De Jong eruit moeten halen, maar zo desastreus is dat nou ook weer niet.

Ik vind toch dat we Berg moeten huren dit jaar, het is een noodoplossing, maar we kunnen niet anders.
RogerGarcia


Geregistreerd: 18-10-2009
Forum berichten: 1469
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 9 jun 2010 20:32
Overigens wel jammer dat Ajax Tadic heeft laten schieten voor 1.1 miljoen euro. Al kan ik me er ook wel in vinden, krijgen Lodeiro en Eriksen waarschijnlijk meer speeltijd en die dicht ik nog een grotere toekomst toe.
Fregge


Geregistreerd: 18-04-2008
Forum berichten: 4313
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Veghel (Noord-Brabant)
Geplaatst: Wo 9 jun 2010 20:43
Scheelt ook dat Ajax 1,1 miljoen heeft
El Chícharito


Geregistreerd: 14-11-2007
Forum berichten: 3036
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 10 jun 2010 13:16
Waarom Tadic kopen als Lodeiro rondloopt?
RogerGarcia


Geregistreerd: 18-10-2009
Forum berichten: 1469
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 10 jun 2010 15:32
Lodeiro is geen linksbuiten.
El Chícharito


Geregistreerd: 14-11-2007
Forum berichten: 3036
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 10 jun 2010 23:18
Ajax speelt ook niet met een echte linksbuiten.
Bertje


Geregistreerd: 21-08-2007
Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 10 jun 2010 23:27
Maar wel met iemand die de hele flank kan bestrijken...
El Chícharito


Geregistreerd: 14-11-2007
Forum berichten: 3036
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 11 jun 2010 15:15
Ik weet niet of Tadic dat kan, maar dat kan Lodeiro waarschijnlijk niet.
Empulse


Geregistreerd: 26-08-2009
Forum berichten: 917
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Kopenhagen
Geplaatst: Za 2 okt 2010 17:50
Je kan voor 5 miljoen wel een prima vervanger halen, maar in werkelijkheid is het niet zo gemakkelijk. Zeg nou zelf, wanneer heeft Ajax voor het laatst zelf een werkelijk versterking gescout?
Bertje


Geregistreerd: 21-08-2007
Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 2 okt 2010 18:00
El Hamdaoui.
Empulse


Geregistreerd: 26-08-2009
Forum berichten: 917
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Kopenhagen
Geplaatst: Za 2 okt 2010 20:18
Dat is bord-op-schoot scouten, Bertje.
Bertje


Geregistreerd: 21-08-2007
Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 2 okt 2010 21:37
Scouten is scouten.

Het gaat niet om hoe exotisch een aankoop is, maar hoe groot de toegevoegde waarde is.
guy_ajax


Geregistreerd: 30-07-2008
Forum berichten: 2698
Nieuws reacties: 2
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 8 okt 2010 07:57
Maar bij Huntelaar, Suárez, Sulejmani, De Zeeuw en El-Hamdaoui kan iedereen zien dat ze goed kunnen voetballen. Dat noem ik niet echt scouten.

Lodeiro misschien de laatste? Ik ben er van overtuigd dat hij iets toe kan voegen in de toekomst.
Riejuh


Geregistreerd: 03-06-2008
Forum berichten: 7454
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: IJzendijke
Geplaatst: Vr 8 okt 2010 08:03
Op inspraak van Suarez gekomen..
Bertje


Geregistreerd: 21-08-2007
Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 8 okt 2010 13:06
Enorme kul.

Scouten is puur het analyseren van de kwaliteiten van een speler in kwestie. Daarbij zal een technische staf in samenspraak met de scouts die de spelers hebben bekeken bepalen in hoeverre de speler in kwestie een toegevoegde waarde is. En dan komt er nog een financiële kant bij kijken.

Als El Hamdaoui een meerwaarde is (staat wat mij betreft buiten kijf), dan is hij goed gescout én heeft de staf een juiste beslissing genomen over zijn meerwaarde.

Of iemand uit Nederland, Frankrijk, Brazilië of Indonesië komt maakt dan geen reet uit.
+ Nieuw bericht <<<   <   1  |  2  |  3  |  4  |  5  |  6  |  7  |  8  |  9   >   >>> + Nieuw onderwerp
Actieve onderwerpen Wie is er online? Actieve leden
Actieve onderwerpen: 0 Leden online: 0 Actieve leden: 1.882
Berichten: 213.629 Onderwerpen: 2.459 Nieuwste lid: DomenicQuike
Jouw berichten: inloggen | registreren Onderwerpen bekeken: 17.934.550 Forums: 45
= actief onderwerp = inactief onderwerp  
Forumoverzicht » Ajax: Seizoen 2011/12 » Transferbeleid » Falend beleid of slechte scouting?
Ga
Zoeken: