Forum
Forumoverzicht » Onder De Streep » De Derde Kamer » Open Brief aan Arnold Grunberg
Ga
Zoeken:

Onderwerp: Open Brief aan Arnold Grunberg
Maker: ArjannBekeken: 3031
Status: InactiefBerichten: 36
+ Nieuw bericht <<<   <   1  |  2   > + Nieuw onderwerp
Auteur Bericht
Arjann


Geregistreerd: 28-04-2011
Forum berichten: 62
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 9 jun 2011 20:30
Bijna iedereen die boos word gaat zich simpel gedragen. Zo bekeken word "agressieve voetbalsupporter" een steeds absurder begrip. Immers, het is maar een moment opname, er zitten 7 dagen in een week.

Voetbal kijken en ongezouten commentaar leveren is juist een uitlaatklep voor agressie.

Op het forum zal men wel weten dat de meeste voetbalsupporters niet agressief zijn op de manier zoals Ian dat omschrijft. Ik vermoed zelfs dat voetbalsupporters minder agressief zijn dan de gemiddelde Nederlander. Buiten de voetbalwereld bestaat waarschijnlijk een ander beeld. En op die perceptie word door columnisten weer ingespeeld.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 22-01-2009
Forum berichten: 2348
Nieuws reacties: 2
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 9 jun 2011 22:35
Je kunt onbegrip tonen, je kunt zelfs kwaad zijn, maar agressief gaat nog een stapje verder. Op het moment dat iemand agressief is gaat iemand zich inderdaad simpel gedragen. Dat is dus precies wat ik bedoelde.

In die contonatie klopt het dan wel wat Arnold Grunberg zegt en kun je op de plek van voetbalsupporter ook ieder ander type persoon neerzetten.

Omdat het dan zo makkelijk is om de argumentatie in jou brief te weerleggen, zou ik niet eens de moeite nemen (buiten de redenen die anderen hebben aangedragen).

Ik geef verder ook nergens aan dat de gemiddelde of de meeste voetbalsupporters agressief zijn (dat hebben jullie dus verkeerd begrepen). Mocht een groot deel van de mensen die perceptie hebben, dan vind ik dat spijtig, maar dat staat dan weer los van wat Grunberg hier gezegd heeft.

Bovendien columnisten, die zijn er om te overdrijven... Een column kun je nooit voor de volledige 100% serieus nemen.
Zapata


Geregistreerd: 13-06-2010
Forum berichten: 28
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 10 jun 2011 00:53
Citaat:

Laat ons eerst toelichten waarom dit U diskwalificeerd als autoriteit op het gebied van de Nederlandse taal,

Pardon, dat mag je dan nog eens uitleggen.


Citaat:
In Amsterdam, het hart van de Nederlandse taal,

Verklaar je nader.

Citaat:
Zo ook hebben wij het nooit over agresieve voetbalsupporters. Want dankzij onwetende colmunisten zoals U, gaat men er overal van uit dat voetbalsupporters agresief zijn.

Citeer eens waar Grunberg zegt:'alle voetbalsupporters zijn agressief'?

Citaat:

Het is dus ten eerste inmiddels volkomen onnodig en daardoor taalkundig gezien zeer bedenkelijk om te spreken van agresieve voetbalsupporters.

Nee, dat heeft niets met elkaar te maken. Een onjuiste stelling kan taalkundig correct zijn.


Citaat:
Gewoon voetbalsupporters zeggen volstaat. Dit is U niet duidelijk en daarom stellen wij vast dat U niet geschikt bent voor het schrijven van Het Groot Dictee. Waarvan akte. Wie zulke stijl-fouten maakt, moet terug naar school.

Flauwekul, absoluut flauwekul.

Citaat:
Over U straf: U en andere zichzelf als autoriteiten beschouwende personen hebben het mogelijk gemaakt, dat als wij voetbalsupporters op maandag op ons werk komen met een blauw oog, wat we gewoon kunnen hebben opgelopen door een wat uit de hand gelopen SM sessie, dat de gemiddelde collega meteen denkt: oom agent kom harder lopen. En indien we vrijwillegerswerk doen, denkt de overbuurman dat we taakstraf hebben. Een bloedneus komt uiteraard doordat wij teveel snuiven. Ook al bewezen koele cijfers het tegendeel, wij zijn allemaal coke snuivers, relschoppers en draaideurcriminelen. Die geen van allen ooit opgelet hebben op school. Dit komt doordat mensen zoals U, Arnold Grunberg, wereldberoemd in Nederland, dat graag zo neerzetten. En U gaat de rekening betalen.

Grunberg is niet verantwoordelijk over het feit hoe men denkt over voetbalsupports. Het is echter zo dat mensen in hun omgeving veel halve gare-voetbalfans zien. Daar komt ook het stigma vandaan, je overschat Grunberg als je denkt dat dat door hem komt.

Citaat:
Nee, het komt uitsluitend omdat we het niet zo hebben op krullerieg wijsneuzen met brilletjes die denken alles beter te weten.

Grunberg weet ook bijna alles beter dan jij.

Citaat:
Voor U zal het niet meer uitmaken, voor de winter valt bent op op rituele wijze geslacht en verwerkt tot veevoer.

En nú ben je strafbaar.

Citaat:
Wij voetbalsupporters worden steeds opgevoerd als voorbeeld van lompheid, domheid agressie en onwetendheid.

Dat blijkt maar weer...

Citaat:
Mocht U verhinderd zijn? Geeft niets. Wij weten U wel te vinden, we zitten overal. Ook uw beleggingen kunt U met gerust hart over de balk smijten. Want uw dagen zijn geteld. Waarom? Als we dan toch neergezet worden als agressief, dan zijn we niet te beroerd om ons van tijd tot tijd zo te gedragen. En wijsneuzen te grazen nemen is gewoon leuk, ze jammeren zo heerlijk als je het mes door hun slappe velletjes trekt, vooral als je het langzaam doet en niet te snel op het rothoofdje gaan lopen inslaan. En dat is waar het echt om gaat bij alles wat we doen... Het is gewoon leuk. Vrijdag 13 september 2011, meneer Grunberg, vrijdag 13 september.....

Ik hoop dat je wel zo'n vent bent om je naam onder de brief te zetten. Het is voor de maatschappij ook beter wanneer figuren als jou van de straat worden gehaald.

Citaat:
Waar het vooral om gaat is dat voetbalsupporters als voorbeeld gebruikt worden. Grunberg kan net zo goed spreken van agresieve weggebruikers, of agresieve alcoholisten, of agresieve bouwvakkers - sterker nog - dat is zelfs beter.

Grunberg mag schrijven wat hij wil. Als hij de alcoholisten of de weggebruikers had gebruikt dan had je vast een brief namens de AA of de ANWB geschreven.


Citaat:

Het gaat erom dan Grunberg, als zovelen, de voetbalsupporter gebruikt als literaire boksbal.
Dat is zijn recht...

Citaat:
Mijn oorspronkelijke gedachte was om Grundberg zelf dan maar als verbale boksbal te gebruiken.

Op de de manier waarop je dat in deze brief doet is dat een misdaad.

Citaat:
Maar ik leg de brief eerst even terug op de plank.
Verstandig.
Arjann


Geregistreerd: 28-04-2011
Forum berichten: 62
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 10 jun 2011 13:51
@ Zapato: hoe kan iemand te grazen nemen op een dag die niet bestaat strafbaar zijn? Verder lijkt het me duidelijk dat dit geen serieuze bedreigingen zijn.... Dus het lijkt me dan ook redelijk dat de forumleiding en de schrijver op vridjag 13 september een straatverbod krijgen.

Maar ik wil de stijl sowieso aanpassen naar zeer nederig. Zoiets als "Uwe Literaire Hoogheid".
Zapata


Geregistreerd: 13-06-2010
Forum berichten: 28
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 10 jun 2011 15:20
Citaat:
@ Zapato: hoe kan iemand te grazen nemen op een dag die niet bestaat strafbaar zijn? Verder lijkt het me duidelijk dat dit geen serieuze bedreigingen zijn....

Citaat:
Voor U zal het niet meer uitmaken, voor de winter valt bent op op rituele wijze geslacht en verwerkt tot veevoer.

Ik denk dat de OvJ het je moeilijk gaat maken voor een rechter. Geloof me dit soort teksten kun je beter uit je brief laten.
Nikos85


Geregistreerd: 10-12-2010
Forum berichten: 371
Nieuws reacties: 60
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 10 jun 2011 15:59
Ik snap Arjan en de inhoud van de brief in grote lijnen wel. Alleen zou ik dit niet in deze context verpakken, al helemaal niet als afzender alle supporters gebruiken en een aantal passages zul je tactisch moeten omzetten. Je kan absoluut niet dreigend jezelf uitspreken als je hem op zijn nummer wilt zetten, dat bevestigd enkel zijn huidige visie over agressieve voetbalsupporters en is allebehalve slim. Je kan hem kleineren met bepaalde woorden, of vernederen door bepaalde uitspraken van zichzelf tegen hem te gebruiken, alleen vind ik daar moeilijk over te oordelen omdat ik de originele teksten van deze man zelf niet ken.

Feit is wel dat ik ook merk dat er tegenwoordig heel veel wordt gesproken over Zatte Polen, Luie Turken en Kuilengravende Duitsers en dat is meer informatie dan op voorhand goed is, want het geeft toch een bepaald beeld mee als je iemand voor het eerst ontmoet wat misschien helemaal niet blijkt te kloppen.
ALs deze man de aanstichter is voor de term aggressieve voetbalsupporters mag hij hierop worden afgerekend. Hij draagt zelf bij aan de generalisatie van alle voetbalsupporters die ineens dus als agresief bestempeld worden, dit kan niet de bedoeling zijn of het word tijd dat we deze man aan de schandpaal gaan nagelen, dan is deze brief wel een mooi begin, maar de inhoud moet wel zorgvuldig worden gekozen zodat je hem niet extra ``voert`` hij verdient zijn geld met schrijven he, daarom moet die brief een afgang en vernedering op nette wijze zijn.
Arjann


Geregistreerd: 28-04-2011
Forum berichten: 62
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 10 jun 2011 19:29
Ik heb de tekst al wat aangepast. Wat ten onrechte als bedreiging opgevat kan worden, is er al uit.

Nikos bedankt voor de feedback. Jij begrijpt waar volgens mij de schoen wringt. Er word teveel gestigmatiseert. Het is er ook bij Grunberg ingeslopen, hij hoeft voetbalsupporters niet als voorbeeld aan te halen, maar doet het wel.

De toevoeging agressief maakt weinig uit. Net zoals bij spreken van dronken Polen en criminele Marrokanen Polen word er een onjuist verband gelegd alleen al door twee woorden achter elkaar te zetten... Stel nou dat blijkt dat blanke mannen van Nederlandse afkomst vaker pedofiel zijn, hoe zou de gemiddelde Henk het dan vinden dat er gesproken word van "Pedofiele Nederlanders"????

Er is teveel acceptatie voor dit soort propoganda. ( Het steeds herhalen van impliciet valse redenaties waardoor teveel mensen op die manier naar de samenleving gaan kijken )

Maar nogmaals, EEA is wel luchtig tot op zekere hoogte. Wat mij bij Grunberg stoort is dat hij anderen nogal eens in moreel opzicht de les leest - dan zelf zulke fouten maken.... Neh. Niet leuk. Enne.... Het is zomerstop :>
M


Geregistreerd: 12-09-2007
Forum berichten: 474
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 10 jun 2011 21:51
Citaat:
Wat mij bij Grunberg stoort is dat hij anderen nogal eens in moreel opzicht de les leest - dan zelf zulke fouten maken.... Neh. Niet leuk. Enne.... Het is zomerstop :>

Je doet met deze 6e klas opstel zelf niet anders. Mijn voorstel: hou op na 'Geachte'
guy_ajax


Geregistreerd: 30-07-2008
Forum berichten: 2698
Nieuws reacties: 2
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 10 jun 2011 22:30
Citaat:
Wij zijn namelijk het 1 en ander behoorlijk zat. En U gaat de rekening krijgen. U kunt tijdens het lezen van deze rekening al uw spaartegoeden alvast opnemen, en uw verzekeringen opzeggen, U heeft ze op korte termijn niet meer nodig.


Denk wel dat ze je serieus nemen. Nu denkt hij meteen dat hij met de eerste de beste randdebiel te maken heeft. Klinkt niet als een betoog; meer als een dreigbrief.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 22-01-2009
Forum berichten: 2348
Nieuws reacties: 2
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 10 jun 2011 23:22
Inderdaad. Van mij mag er bovendien ook wel een slotje op dit topic.

Grunberg had in plaats van de keuze voor agressieve voetbalfan, het beter bij agressieveling kunnen houden om geen associatie op te roepen. Had hij in plaats van voetbalfan gekozen voor randstedeling, woonwagenbewoner, wegmisbruiker of alcoholist, dan waren die groepen weer gepikeerd.

Echter ik geloof niet dat Grunberg hier wil zeggen dat de gemiddelde voetbalfan geen fatsoenlijk woord Nederlands spreekt of dat de gemiddelde voetbalfan agressief is.
Slechts dat voetbalfans die in een agressieve gemoedstoestand verkeren zich veelal uit met een lager niveau vocabulaire. Niks om je over te verbazen, want bijna iedereen die in een dergelijke toestand begeeft (hopelijk zelden tot nooit) uit zich op een dergelijke wijze.

Wanneer we ons hier al druk over moeten maken dan wordt het een gebed zonder eind. Ook probeer ik en zo te zien een aantal medeforumbezoekers je van deze fout te behoeden om deze brief in te sturen (en al helemaal met deze dreigementen). Voor mij persoonlijk omdat ik waardering heb voor één ieder die hier zijn opinie uit op een fatsoenlijke wijze, om zo met zijn allen de kwaliteit van dit mooie discussiemedium te waarborgen.
Seduction


Geregistreerd: 26-01-2009
Forum berichten: 1354
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 15 jun 2011 01:49
Ik zou om te beginnen de brief richten aan Arnon Grunberg. Als je hem naar Arnold stuurt komt hij niet aan ben ik bang.

Voor de rest kan ik er wel om lachen en vind ik het geen discussie waard.
Nikos85


Geregistreerd: 10-12-2010
Forum berichten: 371
Nieuws reacties: 60
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 15 jun 2011 09:07
Citaat:
Ik heb de tekst al wat aangepast. Wat ten onrechte als bedreiging opgevat kan worden, is er al uit.

Nikos bedankt voor de feedback. Jij begrijpt waar volgens mij de schoen wringt. Er word teveel gestigmatiseert. Het is er ook bij Grunberg ingeslopen, hij hoeft voetbalsupporters niet als voorbeeld aan te halen, maar doet het wel.

De toevoeging agressief maakt weinig uit. Net zoals bij spreken van dronken Polen en criminele Marrokanen Polen word er een onjuist verband gelegd alleen al door twee woorden achter elkaar te zetten... Stel nou dat blijkt dat blanke mannen van Nederlandse afkomst vaker pedofiel zijn, hoe zou de gemiddelde Henk het dan vinden dat er gesproken word van "Pedofiele Nederlanders"????

Er is teveel acceptatie voor dit soort propoganda. ( Het steeds herhalen van impliciet valse redenaties waardoor teveel mensen op die manier naar de samenleving gaan kijken )

Maar nogmaals, EEA is wel luchtig tot op zekere hoogte. Wat mij bij Grunberg stoort is dat hij anderen nogal eens in moreel opzicht de les leest - dan zelf zulke fouten maken.... Neh. Niet leuk. Enne.... Het is zomerstop :>


Denk inderdaad dat ik je verhaal kan volgen. Generaliseren van groepen mensen en mensen en hokjes stoppen is tegenwoordig aan de orde van de dag, terwijl ik op school toch echt heb geleerd dat dat niet de bedoeling is. Maar goed ik kots sowieso van de huidige maatschappij waar we in leven, dit is geen democratie meer, tja in de wereld van Grunberg omdat hij kan schrijven wat hij wilt, maar op alle andere fronten zijn de fundmentale begrippen van een democratie allang weggevaagd. Onze politiek ruleert met harde hand en neemt beslissingen waar het volk niet achter staat, waarom zouden wij dan nog accpteren dat iemand artikelen schrijft en publiceert waar we totaal niet achter staan? De vrijheid van meningsuiting is een van de weinige dingen die nog kan wordn ge-uit, en dan komt er zo`n Grunberg voorbij die daar dankbaar misbruik van maakt om over de rug van bepaalde groepen in de samenleving even rijk te worden met een of ander artikel dat gewoonweg schadelijk is voor de gegeneraliseerde groep. Wij voetbalsupporters worden al langer weggezet als mafkezen, tja als deze man daar een grote bijdrage aan heeft geleverd mag hij van mij wel op zijn nummer woden gezet. Maar je moet hem wel op nette wijze van repliek dienen, anders ga je gewoon keihard af.
Ik vind het briefje aan het adres van deze man wel op zijn plaats. Wie de bal kaatst kan hem terug verwachten... zou een mooie aanhef voor de brief zijn.
+ Nieuw bericht <<<   <   1  |  2   > + Nieuw onderwerp
Actieve onderwerpen Wie is er online? Actieve leden
Actieve onderwerpen: 0 Leden online: 0 Actieve leden: 1.885
Berichten: 213.629 Onderwerpen: 2.459 Nieuwste lid: BobbiScapy
Jouw berichten: inloggen | registreren Onderwerpen bekeken: 17.985.079 Forums: 45
= actief onderwerp = inactief onderwerp  
Forumoverzicht » Onder De Streep » De Derde Kamer » Open Brief aan Arnold Grunberg
Ga
Zoeken: