Forum
Forumoverzicht » Ajax: Seizoen 2011/12 » De Technische Staf & Het Bestuur » De commissie
Ga
Zoeken:

Onderwerp: De commissie
Maker: 343Bekeken: 8194
Status: InactiefBerichten: 136
+ Nieuw bericht <   1  |  2  |  3  |  4  |  5  |  6   >   >>> + Nieuw onderwerp
Auteur Bericht
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 18-08-2007
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 19 nov 2007 21:48
Citaat:
Ajax benoemt commissie

Bron: AJAX.nl

Amsterdam, 19 nov 2007
Vandaag is bekend geworden uit welke personen de commissie bestaat die door Ajax in het leven is geroepen om het bestuursmodel en het technisch beleid van de afgelopen tien jaar te onderzoeken.

De commissie bestaat uit acht personen. Uri Coronel is voorzitter. Vier leden, te weten Roger van Boxtel, Daniel Dekker, Joop Krant en Arend de Roever, richten zich op het bestuursmodel. De overige drie leden, Theo van Duijvenbode, Stanley Menzo en Reinier van Dantzig, gaan een analyse maken over het technische beleid van de afgelopen tien jaar. De doelstelling is dat de commissie zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk op 1 maart 2008 haar rapport presenteert.

Voorzitter John Jaakke: ,,Het streven was om de juiste kennis en ervaring bij elkaar te brengen en daarin zijn we goed geslaagd. Met Daniel Dekker, de voorzitter van de Supportersvereniging Ajax, hebben we tevens onze supporters betrokken bij het geheel. Overigens hebben alle commissieleden gemeen dat ze betrokken Ajacieden zijn en de club goed kennen. Toch kunnen ze zich een objectieve mening vormen over de onderwerpen waar ze zich mee bezig gaan houden.
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 19 nov 2007 21:50
Ik word inmiddels misselijk van het amateurisme van Ajax. Dat je een aantal mensen wilt aanstellen die kort geleden nog werknemer waren bij Ajax kan ik me voorstellen, maar wat voegen deze mensen nou toe op het gebied van voetbalknow-how en organisatorische structuur?
Demosthenes


Geregistreerd: 12-09-2007
Forum berichten: 562
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 2 dec 2007 21:03
Die commissie neem je niet serieus, scoort Ajax één keer meer, dan is Ajax kampioen, komt er helemaal geen commissie, willen spelers wel naar Ajax komen enz.
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 2 dec 2007 21:04
Ik denk dat het probleem vooral is dat Ajax die commissie helemaal niet serieus neemt. Ze gebruiken het gewoon om de supporters te paaien. Van Geel liet al blijken dat hij zich er niet echt mee bezighoudt en Jaakke is nog voor de uitkomst voor nog eens vier jaar herkozen.
Demosthenes


Geregistreerd: 12-09-2007
Forum berichten: 562
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 2 dec 2007 21:09
Citaat:
Ik denk dat het probleem vooral is dat Ajax die commissie helemaal niet serieus neemt. Ze gebruiken het gewoon om de supporters te paaien. Van Geel liet al blijken dat hij zich er niet echt mee bezighoudt en Jaakke is nog voor de uitkomst voor nog eens vier jaar herkozen.


Paaien? Ik gebruik het woord: "tevreden houden", geldt ook voor de media. Ajax moet weer Ajax worden en zich niets aantrekken van media en supporters! Dat laatste zal niet goed vallen, maar wat willen supporters? Vorige week juichend, vandaag fluitend. Supporters willen winnen en het liefst Barcelona, Arsenal en Chelsea opkopen (herken het chargeren!)

Jaakke herkizen is geen probleem. Komt de commissie tot het advies hem te laten vallen, dan stapt hij op. Helpen zal het niet (hij staat tenslotte niet op het veld), maar supporters zijn weer even tevreden tot de media een nieuwe zondebok gevonden hebben. De naam? Martin van Geel.

Fora zijn leuk voor ons, maar een onbedoeld gevolg is dat kritiek versneld bekend wordt. Ajax laat zich te vaak gek maken door de media en als gevolg daarvan de supporters!
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 2 dec 2007 21:11
Ajax zou vooral moeten zorgen dat er weinig kritiek mogelijk is. Het beleid is echter al jaren slecht, waardoor er genoeg reden tot morren is. In zoveel opzichten komt Ajax als een amateurvereniging over. Dat steekt.
Demosthenes


Geregistreerd: 12-09-2007
Forum berichten: 562
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 2 dec 2007 21:21
Citaat:
Ajax zou vooral moeten zorgen dat er weinig kritiek mogelijk is. Het beleid is echter al jaren slecht, waardoor er genoeg reden tot morren is. In zoveel opzichten komt Ajax als een amateurvereniging over. Dat steekt.


Je kunt weten (van AT) dat ik weinig op heb met de ratten die zich voetbaljournalist noemen (Verkammen noemt zich sporthistoricus, zonder één seconde geschiedenis gestudeerd te hebben, waar haalt die kwal de arrogantie vandaan?) Zij vullen tegenwoordig niet alleen de kranten, maar moeten ook sportprogramma's op tv vol zien te krijgen, de regionale tv bedienen en dat kan alleen maar door problemen uit te vergroten. De Ajaxsupporters zijn helaas daar erg vatbaar voor. Ajacieden zouden zich arroganter moeten opstellen.

De Ajax-arrogantie, een voorbeeld van een oude man: vorige week, de man achter me met oordopjes en bijna iedereen juichte bij de 3-2 voor Groningen die hij als eerste doorgaf. Mijn herinnering: De Meer, in de rust wordt gemeld dat feyenoord met 3-1 achter staat. Ajax staat op dat moment voor en Ajax staat twee punten voor op feyenoord. De reactie van het publiek? Iedereen praat gewoon verder, op dezelfde toon, geen zichtbare extra emotie, een moment op nooit meer te vergeten. Wanneer? Ik denk begin jaren tachtig. Dat gevoel moet terugkomen!
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 2 dec 2007 21:25
Wellicht dat dat een keer terugkomt wanneer de club Ajax handelt als een topclub en Ajax weer zet waar het hoort. Aangezien we al jaren geen kampioen meer zijn geworden en het ene beschamende moment na het andere hebben meegemaakt kan ik moeilijk vol trots en arrogantie op m'n stoel blijven zitten wanneer de concurrentie punten verspeelt. Ajax is niet ongenaakbaar.
Demosthenes


Geregistreerd: 12-09-2007
Forum berichten: 562
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 2 dec 2007 21:37
Citaat:
Ajax is niet ongenaakbaar.


Klopt, maar dat was het in de jaten tachtig ook niet. Ajax werd toen ook zelden kampioen.

Wat het huidige voetbal betreft ben ik niet zo optimistisch gestemd. Geld wordt steeds belangrijker en Ajax heeft dat niet in voldoende mate. De jeugd van Ajax levert nog wel voldoende spelers voor de eredivisie af, maar buiten de huidige B1 (jongere spelers ken ik niet), zie ik weinig toppers rondlopen. De B1? dat duurt nog een paar jaar!
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 22 dec 2007 00:23
Citaat:
Ajax & Top 2000: druk, druk, druk
Door RENZE LOLKEMA

HILVERSUM - Het is begin december en de ochtend nadat PSV lijstaanvoerder is geworden. ‘De Gouden Uren’, het best beluisterde programma op Radio 2 zit erop en discjockey Daniël Dekker wordt even na twaalven afgelost door Frits Spits, presentator van ‘Tijd voor 2’.

,,Daarom geef ik nu het woord aan de tijdelijke koploper van de eredivisie. Goedemiddag!’’

Ook op de werkvloer in Hilversum gaat het, net als op zoveel plekken in Nederland op maandagochtend, vooral over voetbal.

Dekker is de Ajacied, Spits voelt zich PSV’er. ,,Maar het gaat niet zo ver als mijn collega Rob van Someren vroeger deed,’’ vertelt Dekker. ,,Als Ajax om een of andere reden een keertje niet in actie kwam, zei hij doodleuk in de microfoon: ‘er wordt dit weekeind in de eredivisie niet gevoetbald’. Dat meende hij nog ook. Dat kon toch eigenlijk niet.’’

Toch vindt Dekker het leuk om te laten blijken dat hij Amsterdammer is, dat hij van Ajax houdt en dat die liefde voor eeuwig is. Als in de desbetreffende uitzending een concert van Bruce Springsteen van komend jaar in de Arena ter sprake komt, kan Dekker het niet nalaten tussen neus en lippen door te melden dat ‘The Boss het mooiste stadion van Nederland heeft uitgekozen voor zijn zomertoer’.

Daniël Dekker (47) staat aan de vooravond van inmiddels een traditionele krachttoer. De Top 2000 begint tweede kerstdag om middernacht en dendert door tot oudejaarsavond. De discjockey van de TROS is één van de negen presentatoren die de luisteraar mee terugnemen naar een moment dat hij of zij het meeste koestert. Aan die herinnering kleeft vaak muziek, zodat memoires tastbaar blijven. Bijna twee miljoen Nederlanders willen dat moment tussen kerst en oud nieuw herbeleven. Al jaren. Sinds de eeuwwisseling sturen zij hun lijstje met favoriete nummers in, waardoor het marathonmuziekprogramma is uitgegroeid tot het populairste en best beluisterde van het jaar. Nederland kan niet meer zonder, blijkbaar.

,,Het heeft wel wat,’’ zegt Dekker. ,,Een programma maken waar veel mensen naar uitkijken; het is hetzelfde als voetballen bij een grote club. Als je van zoiets deel kunt uitmaken, voelt dat goed.’’

Wie Dekkers agenda bekijkt – hij maakt zes dagen per week radio, is verantwoordelijk voor het beleid van de TROS op Radio 2 en 3 en in zijn vrije tijd ook nog voorzitter van de supportersvereniging van Ajax, die 81.000 leden telt – vraagt zich af waar hij de tijd vandaan haalt om ook nog eens Nederlands grootste club onder de loep te leggen.

De Amsterdammer is vorige maand door de ledenraad van Ajax gevraagd om zitting te nemen in een onderzoekscommissie die de laatste tien jaar van de club in kaart wil brengen. Die achtkoppige commissie werd in het leven geroepen toen het hoofd werd geëist van voorzitter John Jaakke, algemeen directeur Maarten Fontein en trainer Henk ten Cate. Ajax beleefde een beroerde seizoensstart en de achterban morde. Om die te kalmeren kwam de ledenraad in actie. Het bewuste rapport is in maart klaar.

,,We hebben dus nog even,’’ glimlacht Dekker deze ochtend in Hilversum. Over hoe de commissie te werk gaat, op wat voor problemen ze stuit, of er al iets concreets te melden is, wil Dekker vooralsnog niet zeggen. ,,Dat hebben we zo afgesproken. We komen pas naar buiten als we denken dat we klaar zijn. Dat zeggen we dus tegen iedereen. Anders gaat iedereen zich er weer mee bemoeien.’’

Als voorzitter van de supportersvereniging van Ajax kan hij wel vrijuit praten. Dat heeft hij trouwens altijd gedaan. Dekker stond amper aan het roer of hij liet al weten dat de Arena geen ziel had, dat het er veel te koud en afstandelijk was voor de fans. Hooggeplaatste Ajacieden, zoals bestuurslid Hennie Heinrichs, waren in hun wiek geschoten en vroegen zich af ‘wie deze klojo was’.

Dekker: ,,Maar deze klojo komt al vanaf z’n achtste bij Ajax. Deze klojo weet dus waarover hij het heeft. Voor veel supporters was die doodse Arena een onderwerp. Er is gelukkig in twee jaar tijd veel gebeurd. Alles wat rood-wit kan zijn, is inmiddels rood-wit. Maar er moet nog veel meer gebeuren. Een club van deze omvang moet ook maatschappelijke doelen hebben. Daarom werken we als supportersvereniging al samen met de Johan Cruijff Foundation. Verder dringen wij er bij Ajax op aan iets te doen aan de buren van de Arena. Dat stadion staat al tien jaar in Zuid-Oost. Maar voor de omwonenden is nooit iets gedaan. Geef eens een balletje weg, geef een rondleiding. Doe in elk geval iets.’’

Behoorde jij ook tot de groep supporters die dit seizoen voortdurend zong dat Jaakke op moest rotten?

Dekker: ,,Ik ben geen afvallige. Ik ken Jaakke een beetje, we spreken elkaar af en toe. Hij heeft visie. Het had geen zin hem weg te sturen. Hij vindt ook dat we terug moeten naar de basis, hij is een echte Ajacied.

,,Wat er nu bij Ajax Europees is gebeurd, heeft niets met dit seizoen te maken. Na de successen in de jaren zeventig was er ook een zogenoemde wachtkamergeneratie. Het duurde even voor er weer succes was. Als Vermaelen die bal vorig jaar niet in eigen doel had geschoten, zou het leven er nu heel anders uitzien. Dat is voetbal. Deze leiding moet een kans krijgen.

,,Laat ze bewijzen of ze Ajax er weer bovenop kunnen helpen. Laatst zag ik Keje Molenaar en Sjaak Swart op tv. Toen Swart werd gevraagd wat er moest veranderen bij Ajax, zei hij: ‘meer over de vleugels’. Ja, ammehoela. Ontluisterend vond ik dat. De huidige Ajax-leiding haalt wel een sponsor als Aegon binnen die goed is voor twaalf miljoen euro per jaar. Daar hoor je niemand over, terwijl we daarmee gewoon in de top-10 van best betaalde sponsors ter wereld staan. Ik bedoel, we moeten misschien wel even geduld hebben.’’

Dekker vindt bovendien dat de Arena weer een echte thuishaven moet worden. Dat gevoel ontbreekt wel eens, als hij temidden van acht vrienden in vak 120 zit. ,,Wat jongens als bijvoorbeeld DeMul en Boukhari hebben moeten aanhoren van hun eigen fans... Dan denk ik: blijf thuis en bekijk die wedstrijd op de bank met een zak chips. Er zijn dus Ajacieden die liever uit spelen dan thuis. Daar is een slag te maken voor Ajax, want ik vond het op een gegeven moment ook echt niet meer gezellig.’’

Ajax en de Top 2000, Dekker heeft het dus druk, druk en nog eens druk. ,,Het wordt soms wel een beetje veel. Als je niet uitkijkt, gaat het je leven beheersen. Ik werk veel, ook omdat ik nu op zaterdag een live-muziekprogramma doe. Ik wil ook graag een keer per week naar m’n moeder toe en tegen m’n vriendin Carla moet ik wel eens zeggen: ‘even kijken of ik wel kan’.

,,Ik besef ook dat wanneer ik metselaar was geweest, ik nooit was gevraagd om voorzitter van de supportersvereniging te worden. Nu zit ik ook nog in deze commissie. Het maakt het leven wel spannend en leuk.’’


AD.nl

Is er iemand die zich niet verneukt voelt met dit soort mensen in de commissie? Wat een slechte grap zeg.
Ad


Geregistreerd: 15-12-2007
Forum berichten: 2481
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Breda
Geplaatst: Ma 24 dec 2007 14:51
[color=blue">Die commissie is een grote klucht Thomas, een regelrechte aanfluiting... :anger2: Wat doet een Stanley Menzo in die comissie? en Daniel Dekker neem ik al jaren niet meer serieus.....die zit verdomme elke week te mailen met die Jaakke en dan moeten wij aan nemen dat hij objectief is?
De uiteindelijke uitslag zal wel zijn dat dit bestuur het goed doet ( en dus nog jaren de zaak blijft verzieken ) en dat het allemaal aan de Arena ligt. De supporters kunnen alleen maar lijdzaam toezien.
Ik heb meer dan 25 jaar een seizoenkaart gehad bij Ajax en reisde iedere week vanuit Breda naar mijn cluppie. Je merktte dat zoiets door spelers en mensen als David Endt op prijs werd gesteld. Ajax stond nog dicht bij zijn supporters maar ik heb me in die Arena nooit thuis gevoeld.
Na het afscheid van "De Meer" liepen we over de Middenweg en toen zei iemand "vanavond zijn we onze club kwijt geraakt"..... ik heb later nog vaak aan die uitspraak terug gedacht en het ergste is misschien wel dat we de komende jaren geen vooruitgang hoeven te verwachten.
Als deze commissie zijn uitspraak heeft gedaan zit Jaakke namelijk nog jaren op het pluche.........walgelijk ! anta5: [/color">
Leonel


Geregistreerd: 18-12-2007
Forum berichten: 2494
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 24 dec 2007 20:17
Citaat:
Die commissie is een grote klucht Thomas, een regelrechte aanfluiting... :anger2: Wat doet een Stanley Menzo in die comissie? en Daniel Dekker neem ik al jaren niet meer serieus.....die zit verdomme elke week te mailen met die Jaakke en dan moeten wij aan nemen dat hij objectief is?
De uiteindelijke uitslag zal wel zijn dat dit bestuur het goed doet ( en dus nog jaren de zaak blijft verzieken ) en dat het allemaal aan de Arena ligt. De supporters kunnen alleen maar lijdzaam toezien.
Ik heb meer dan 25 jaar een seizoenkaart gehad bij Ajax en reisde iedere week vanuit Breda naar mijn cluppie. Je merktte dat zoiets door spelers en mensen als David Endt op prijs werd gesteld. Ajax stond nog dicht bij zijn supporters maar ik heb me in die Arena nooit thuis gevoeld.
Na het afscheid van "De Meer" liepen we over de Middenweg en toen zei iemand "vanavond zijn we onze club kwijt geraakt"..... ik heb later nog vaak aan die uitspraak terug gedacht en het ergste is misschien wel dat we de komende jaren geen vooruitgang hoeven te verwachten.
Als deze commissie zijn uitspraak heeft gedaan zit Jaakke namelijk nog jaren op het pluche.........walgelijk ! anta5: [/color">


Hmmmh Als ik het goed begrijp uit je tekst ben je het wel mee eens dat het aan de ArenA ligt?
beetje misleidend.
Ik vind persoonlijk dat het wel aan de ArenA ligt. Daarbij vind ik dat Jaakke verantwoordelijk is voor alles wat er gebeurt bij ajax, ook al kan hij er weinig aan doen. Je bent voorzitter, je krijgt er goed voor betaald dus moet je ook verantwoordelijkheid nemen. Zo´n commisie vind ik een normale loop van omstandigheden, want veel anders dat dit kan er niet gedaan worden door het bestuur. Ja weggaan, maar dat doet niemand!
Wat ik me afvraag is: Hoe lang is het contract met de ArenA en hoeveel zal een nieuwe stadion kosten en waar zou het geplaats moeten worden?
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 25 dec 2007 00:13
Ik heb nooit echt iets tegen Jaakke gehad, simpelweg omdat ik geen idee had wat hij nu eigenlijk deed. Dat geldt overigens voor meerdere mensen met bepaalde 'functies' binnen Ajax. Het is onduidelijk hoe de taakverdeling binnen Ajax precies zit. Ik vond het idee van een externe commissie om te onderzoeken wat er structureel fout zit binnen onze club een goede, en het goed benoemen en serieus nemen van die commissie was wat mij betreft dan ook de kans voor Jaakke om een en ander recht te zetten. Tot m'n afschuw kwam hij echter met dit zooitje Ajacieden aanzetten, in plaats van mensen buitenaf te laten deelnemen. Als ik dan ook nog zie hoe mensen als Dekker, Cruijff en Van Geel reageren over de commissie dan heb ik niet de illussie dat het iets voorstelt. Vanaf nu ben ik dan ook fel tegen Jaakke als toekomstig voorzitter van Ajax. Ik vind het schandalig dat er wat zijn toekomst betreft voor het uitkomen van het oordeel van de commissie al beslissingen zijn gevallen.
Bertje


Geregistreerd: 21-08-2007
Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 25 dec 2007 00:37
Jaakke heeft de commissie niet aangesteld.
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 25 dec 2007 00:39
Ten eerste is het de vraag of je dat wel moet geloven. Ten tweede is hij er wel (indirect) bij betrokken geweest, toch? Hij had er hoe dan ook voor kunnen zorgen dat een extern bedrijf met professionals Ajax zou doorlichten.
Bertje


Geregistreerd: 21-08-2007
Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 25 dec 2007 13:56
Nou, voor zover wij weten had hij dergelijke invloed niet.
Ad


Geregistreerd: 15-12-2007
Forum berichten: 2481
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Breda
Geplaatst: Di 25 dec 2007 14:18
[color=blue">Nou jongens, ik durf er een hoop om te verwedden dat die hele commissie een farce is......gebakken lucht, het gaat helemaal nergens over en ik verwacht dan ook helemaal geen schokkende bevindingen van deze kliek. :anger:
Ze zullen wel met iets moeten komen, want hoe kun je anders de totale teloorgang van onze club verklaren, ergens zit er vanalles fout en dat is al jaren zo. Het aan en verkoopbeleid is natuurlijk een van de grootste oorzaken, want waarom functioneren bijna alle aankopen van Pisvee wel en die van Ajax zelden of nooit?
Ik vind het allemaal super frustrerend in ieder geval, maar ja.....wie moeten ze halen? Die Modric is natuurlijk wel wat, maar die wil niet komen of is te duur en in Nederland zie ik al helemaal niks lopen wat geschikt is om Ajax er bovenop te helpen. De aankopen van Stam en Perez maakten me wel heel erg blij, maar uiteindelijk hebben ook zij Ajax geen kampioen kunnen maken.
Die commissie zal dus wel met iets komen, maar ik ben ervan overtuigd dat Jaakke en consorten er niks van zullen merken. Mijn vertrouwen in Martin Van Geel is nog wel degelijk aanwezig, maar hij zal in deze winterstop toch echt met iets heel goeds voor de dag moeten komen en dan denk ik aan een stuk of 4 spelers die de ploeg meteen sterker maken.[/color">
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 25 dec 2007 19:57
Ik snap en deel je frustratie, maar het is natuurlijk bij lange na niet zo dat alle aankopen van PSV functioneren. Er floppen ook in Eindhoven aardig wat spelers. Alleen zitten er ook iedere zomer weer voltreffers tussen.

Citaat:
Nou, voor zover wij weten had hij dergelijke invloed niet.

Jaakke had het over de commissie die hij en anderen hebben samengesteld.
Bertje


Geregistreerd: 21-08-2007
Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 25 dec 2007 20:05
Waarbij die 'anderen' dus de ledenraad was.
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 5 jan 2008 11:55
Jaap de Groot in de Telegraaf:

Citaat:
Eigen Kijk: Negatief rapport
door Eigen Kijk

AMSTERDAM - Er is al veel over gezegd en geschreven, maar het is en blijft een bizar markeringspunt voor het nieuwe jaar. Stond in 2007 zowel het technisch als bestuursbeleid binnen het Nederlandse profvoetbal al ter discussie, met de transfer van Kenneth Perez van PSV naar Ajax kwam op 31 december de uitsmijter.

Of je nu mensen uit de sportwereld, bedrijfsleven of politiek spreekt, bijna iedereen is van mening dat deze transactie serieuze vraagtekens oproept over de bedrijfsvoering bij de twee grootste clubs van ons land. Bij zowel Ajax als PSV wordt, met budgetten van tussen de 55 een 70 miljoen euro, blijkbaar geregeerd volgens de waan van de dag.

Met name voor de Amsterdamse technisch directeur Martin van Geel lijkt deze curieuze transfer een staart te gaan krijgen. Omdat het ernaar uitziet dat de onderzoekscommissie onder leiding van ex-bestuurslid Uri Coronel aanzienlijk sneller klaar zal zijn dan de eerder aangegeven deadline van maart.

De reden? Niet alleen is er de afgelopen weken door de onderzoekers flink gas gegeven, uit alle interviews is een dikke rode draad zichtbaar geworden. Namelijk de conclusie dat de huidige organisatie van Ajax niet deugt. Bovendien krijgt de leiding er flink van langs. Vooral Van Geel moet het ontgelden, waarbij termen als ‘solistisch’ en ‘ongrijpbaar’ meer dan eens zijn gevallen.

Vooropgesteld, het is nog altijd niet duidelijk hoe zwaar het eindrapport van de commissie intern zal wegen. Dus moet worden afgewacht in hoeverre de conclusies straks daadwerkelijk worden uitgevoerd.

Niettemin heeft Van Geel door het terughalen van Perez extra voeding gegeven aan de scepsis jegens zijn beleid. Zoals de door hem geïnitieerde transfers toch al geen sterke referenties vormden. Wie bijvoorbeeld recentelijk de opstellingen van Ajax en FC Twente naast elkaar legde, vroeg zich oprecht af wie van de twee nou een drie keer hoger budget had. Ook in de uitvoering bleek later tijdens de wedstrijd weinig verschil. Een pijnlijke gewaarwording, waarvoor de technisch directeur voor een belangrijk deel verantwoordelijk is.

Het terughalen van Perez heeft Martin van Geel daarom geen goed gedaan. Even los van de kwaliteit van de speler, toont vooral het nu uitvergrote zigzagbeleid van de afgelopen vier maanden een gebrek aan leiderschap en structureel beleid.

Maar daar was de onderzoekscommissie al achter gekomen.
Lucas


Geregistreerd: 19-08-2007
Forum berichten: 2866
Nieuws reacties: 8
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 5 jan 2008 12:13
Van Geel kan nooit het structurele probleem zijn. Als de commissie tot die conclusie komt hebben ze prutswerk afgeleverd
Bertje


Geregistreerd: 21-08-2007
Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 5 jan 2008 17:12
Klopt. Voor Van Geel was het ook al kut met peren.
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 8 jan 2008 13:56
Citaat:
Commissie slachtoffert Van Geel voor wanbeleid

Written by Peter van de Rijt
Monday, 07 January 2008

Al veel sneller dan verwacht heeft de Commissie Coronel haar conclusies getrokken. Het beleid van Ajax deugt niet, lijkt ze te gaan zeggen. Vooral technisch directeur Martin van Geel moet het ontgelden. Die gaf blijk van zijn onvermogen door een week geleden Kenneth Perez van PSV terug te halen.

Oudejaarsavond bevonden mevrouw Van de Rijt en ik ons in een Frans skioord. We kregen een feestelijk diner voorgeschoteld en we walsten wat af. Midden in een pirouette rinkelde mijn telefoon. Nog voordat ik het mobieltje kon opnemen, had mijn vrouw deze al in haar handen en ietwat geïrriteerd nam ze op met een bits, “ja?” Ze luisterde kort en gaf de telefoon toen aan mij. “Het is René!” Ze leidde mij van de dansvloer naar ons tafeltje. Ik hoefde mijn vrouw niets uit te leggen. Als mijn goede vriend belt op zo’n belangrijke avond, dan is dat niet alleen om ons een gelukkig nieuwjaar te wensen. Dat zou hij toch wel hebben gedaan, maar niet tijdens Strauss. René Zegerius moet u weten is de belangrijkste man van de GGD in Amsterdam en kandidaat-bestuurslid van Ajax als zich weer eens een kabinetswijziging zou aankondigen. Zo heb ik u al eerder gemeld.

Ik nam de telefoon op en luisterde naar zijn gehaaste stem. Zo klonk hij nooit! Behalve inderdaad een gelukkig nieuwjaar, meldde hij tot mijn grote verbazing de transfer van Kenneth Perez van PSV naar Ajax. Ik was sprakeloos en na enige stilte vroeg René mij, “ben je er nog?” Ik kon nog steeds geen woord uitbrengen, maar mijn verbazing maakte al snel plaats voor een opkomende woede. Zo vlak voor het nieuwe jaar zou dit wel eens een hele slechte voorbode kunnen zijn voor wat 2008 ons zou brengen. Allerlei gedachten spookten door mijn hoofd. Hoe haalt Martin van Geel het in zijn hersens om een notoire racist, of is een medemens voor kankerneger uitmaken opeens in de Amsterdam ArenA een acceptabele begroeting geworden, terug te halen naar Ajax?
Niet alleen is deze Perez een racist, maar hij is tevens een onruststoker. Dat weet toch inmiddels iedereen? Vindt het bestuur het opeens niet meer erg om een ruziemaker in dienst te nemen? Talentvol of niet, moet hij nu richting geven aan het middenveld van Ajax? Diezelfde speler, die in anderhalf jaar noch bij de Amsterdammers noch bij PSV kon rekenen op die belangrijke verdeel- en heerspositie? Wat is dit voor paniekaankoop? Waarom is John Jaakke als eindverantwoordelijke hier niet voor gaan liggen? Waar is je gezag gebleven, John, en waar je christelijke gevoel voor ethiek? Hoe diep is Ajax gezakt, dat de club deze heraankoop heeft moeten accepteren? Wil dan werkelijk geen enkele topspeler meer voor Ajax uitkomen? Gezien de recente aankopen lijkt het daar wel op!
Ik besefte in een flits dat deze laatste aankoop ook het einde zal betekenen van Martin van Geel en dat stemde mij weer een stuk hoopvoller. Wie na Kennedy, Urzaiz, Rommedahl, Delorge en Colin nu ook Perez binnenhaalt, mag geen seconde langer het beleid bepalen van wat ooit één van de sterkste clubs in Europa was. Lang geleden dan, zeg ik er eerlijkheidshalve bij.

Terug in Nederland sprak ik langdurig met een van de leden van de Commissie Coronel. Gedurende dat gesprek bleek overduidelijk dat het rapport, dat al veel eerder dan de deadline van 1 maart het daglicht zal zien, er gelukkig niet een is geworden van een uit duizend, maar een heldere en eerlijke analyse op de wanprestaties van de huidige verantwoordelijke bestuurders en directieleden. Daarin krijgt volkomen terecht Martin van Geel, die vorig boekjaar volstrekt onbegrijpelijk 60.000 euro bonus toucheerde, de volle laag.

Eindelijk lijkt Ajax verlost te worden van deze volstrekte ongeschikte aan- en verkoopleider, die de ArenA-bewoners op de rand van de afgrond heeft gebracht en maling heeft gehad aan al die duizenden en duizenden Ajacieden die hunkerden naar een echt representatief team. Trouwens, die supporters mogen zich hun gelatenheid met het beleid ook wel een beetje zelf aanrekenen. Dat ‘leiders’ als Jaakke, Fontein en Van Geel gewoon op hun zachte pluche blijven zitten is menselijk. Het geeft ze status, macht en maatschappelijk louter voordelen. Maar los van een onverstandige actie voor de ArenA, na afloop van de verloren wedstrijd tegen NEC, liet het juichvolk zich gewoon bij de ballen nemen en deed men helemaal niets om de falende leiders duidelijk te maken dat hun club dit niet langer kan tolereren.

Maar supporters kennen klaarblijkelijk alleen geweld en scheldpartijen en dit soort gewelddadige acties maakt ze per definitie ongeloofwaardig. Gewoon massaal wegblijven, allerlei sites op zwart zetten en openlijk demonstratief naar buiten treden maakt hun acties veel invloedrijker. Maar ze zwegen en u weet dat zoiets altijd zal worden uitgelegd als wie zwijgt stemt toe…

Wie is vergeten hoe Van Geel in elkaar zit? Een paar jaar geleden verklaarde hij in een groot interview zijn totale liefde en nederigheid jegens Dirk Scheringa. Hij zou nog jaren in Alkmaar blijven. Ja, ja, twee weken later zat hij bij Ajax. Het ziet er naar uit dat aan deze ongelukkige periode een einde gaat komen. Wat mij betreft op heel korte termijn, want met deze instabiele selectie alleen gaat Ajax het niet redden. Hoewel ook de concurrentie niet veel voorstelt dit jaar, dat moet gezegd.
Komend weekend begint aan Ajax aan zijn tweede competitiehelft met als doel in april op het Museumplein te staan. Ondanks de penibele maand december met die vreselijk genante vertoningen tegen Excelsior en tegen VVV Venlo, blijf ik ervan overtuigd dat men de minst slechte van de rest is. Tegen Inter Milan en Stuttgart speelden Perez, Davids en Leonardo weer mee en ook Van der Wiel en Vermaelen staan na hun blessures weer te trappelen van ongeduld om hun betere kunnen te laten zien. Januari met thuisbeurten tegen AZ en PSV zullen helder maken of Ajax met deze jongens de hoge verwachtingen kan inlossen.

Dat zo snel in het nieuwe jaar Van Geel door de Commissie Coronel zou worden geslachtofferd had ik niet verwacht, maar dat binnen Ajax nieuw beleid voor een frisse wind zou gaan zorgen had ik u vorige week al voorspeld. Voetbal blijft daardoor waanzinnig fascinerend. Is het niet om de sportieve prestaties, dan wel om het randgebeuren. Hier kan geen enkele soap tegenop.

Ik wens u een fijne week met veel ongefundeerde transfergeruchten, want dan kunnen supporters weer enthousiast worden over talentvolle spelers die toch nooit komen, omdat Van Geel voorlopig nog met volstrekt Ajax-onwaardige oplossingen komt. Tot vrijdag bij mijn eerste prognose van het nieuwe jaar, met wederom een spannend Super Weekend voor de boeg!

Peter van de Rijt


Highlow.nl
Jeroen427


Geregistreerd: 19-12-2007
Forum berichten: 22
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Amsterdam
Geplaatst: Di 8 jan 2008 14:55
Verdomme, ik ben het nog een keer met die maffe vent eens ook.
Bertje


Geregistreerd: 21-08-2007
Forum berichten: 9427
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 8 jan 2008 14:56
Kunnen we niet gewoon een verbod op het plaatsen van stukken van Peter van Rijt instellen?
+ Nieuw bericht <   1  |  2  |  3  |  4  |  5  |  6   >   >>> + Nieuw onderwerp
Actieve onderwerpen Wie is er online? Actieve leden
Actieve onderwerpen: 0 Leden online: 0 Actieve leden: 1.884
Berichten: 213.629 Onderwerpen: 2.459 Nieuwste lid: RobertScapy
Jouw berichten: inloggen | registreren Onderwerpen bekeken: 17.978.639 Forums: 45
= actief onderwerp = inactief onderwerp  
Forumoverzicht » Ajax: Seizoen 2011/12 » De Technische Staf & Het Bestuur » De commissie
Ga
Zoeken: