Forum
Forumoverzicht » Ajax: Seizoen 2011/12 » De Spelers » De opstelling en het systeem
Ga
Zoeken:

Onderwerp: De opstelling en het systeem
Maker: PushkinBekeken: 66890
Status: InactiefBerichten: 1099
+ Nieuw bericht <<<   <   32  |  33  |  34  |  35  |  36  |  37  |  38  |  39  |  40   >   >>> + Nieuw onderwerp
Auteur Bericht
AFCA Niels


Geregistreerd: 31-03-2009
Forum berichten: 2138
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 28 nov 2010 21:26
Ik kan mij nog steeds niet voorstellen dat je niet met Sulejmani, El Hamdaoui en Suarez in één voorhoede kan spelen. Argumenten die daarvoor worden genoemd is het zwak meeverdedigen van Miralem en Luis, ze lopen elkaar in de weg, trechtervoetbal, enz. we kennen het. Er wordt dan gezegd dat je ze die punten simpelweg niet aan kunt leren, omdat ze daar het inzicht voor missen.

Maar is het niet gewoon een gebrek aan discipline? Het is toch niet zo dat Suarez net zo moet verdedigen als echte rechtsback? Het halve werk voor de buitenspeler is, lijkt mij, het simpel mee lopen met je mannetje.

Schrijnend was laatst bijvoorbeeld hoe Suarez meeverdedigde. Tot aan de middenlijn loopt hij met z'n man mee, totdat hij zich op de middenlijn realiseert dat hij dan wel erg ver van het vijandelijk doel is en daarom zijn man maar laat lopen. Gevolg, Van der Wiel krijgt te maken met twee spelers, waardoor de tegenstander er weer makkelijk doorheen is.

Een tijdje geleden vroeg ik mij hier af waarom Twente wél met vier aanvallers (Chadli, De Jong, Janko & Ruiz) kan spelen en Ajax niet. Chadli en Ruiz verdedigden meer mee werd gezegd. Dat vind ik dan ook weer te makkelijk. Als die twee dat kunnen, dan moeten Suarez en Sulejmani, twee in potentie betere voetballers, dat toch ook kunnen?

Een ander punt is dat beide heren te veel en te vaak naar binnen trekken. Dat hoeft toch eigenlijk geen probleem te zijn? De basis voor de tactiek van Ajax moet in het algemeen zijn dat het speelveld zo groot mogelijk moet worden gehouden, dus de buitenspelers aan de zijlijn. Zo ontstaat er dus ruimte op het veld. Wanneer je dan met Sulejmani en Suarez voorin heb je naar mijn mening een gevaarlijk en onberekenbaar duo staan. Beide spelers hebben de kwaliteiten om zowel binnendoor als buitenom hun man voorbij te komen. Houd je als team het veld breed en groot, dan hebben zij de mogelijkheid naar binnen te steken wanneer de situatie daartoe is. Nu is het zo dat ze alleen maar daar binnen trekken, ook wanneer ze wél buitenom kunnen en dat in die situatie ook beter is.

Je moet toch niet alleen maar kijken naar wat de spelers wel en niet kunnen? Ze zijn jong, kunnen nog makkelijk leren en als de trainer verdomme zegt dat ze breder moet spelen en ze met die flikker van een rechtsback mee moeten lopen, dan hebben ze dat toch gewoon te doen? De spelers die er nu staan kunnen allemaal mee in de top van de eredivisie, alleen zijn het allemaal ego’tjes en Jol laat dat gewoon toe. Suarez is geen echte rechtsbuiten, dat klopt, dat ziet Jol goed. Alleen wat Ian laatst al aangaf, hij speelde in de tijd van Ten Cate veel en veel meer als buitenspeler dan nu. En toen speelde hij ook goed, scoorde hij en had hij talloze assists. Dus wanneer het moet, of hij het nou wil of niet, kan hij dat zeker wel. De Zeeuw, is opzich een heel degelijke verbindingsspeler op het middenveld van Ajax. Probleem is alleen dat hij té vaak de diepte opzoekt en in plaats van een mooie steekpass eerder voor het schot op doel gaat, terwijl El Hamdaoui dan net is gestart met zijn uitstekende loopactie. De Jong, idem.

Deze punten wijd ik gewoon totaal aan de trainer. Hij loopt maar te zeuren dat hij een type buitenspeler als Dsudszak wil hebben. Nou, volgens mij hebben wij wel een linksbenige aanvaller met een goed schot en overzicht die op de linkervleugel uit de voeten kan. Probleem is echter dat Jol geen tijd steekt in het begeleiden van die jongen hoe hij in bepaalde situaties het beter kan doen, zodat hij vaker de ruimte op de vleugel opzoekt in plaats van alleen het centrum.

Volgens mij is Jol compleet de grip op zijn team kwijt en is er gewoon geen discipline binnen het elftal. Taken worden niet uitgevoerd of Jol geeft ze gewoon geen taken mee. Ik denk eigenlijk dat laatste.
ghostwriter


Geregistreerd: 08-02-2008
Forum berichten: 5481
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Londen
Geplaatst: Zo 28 nov 2010 21:31
Citaat:
Een tijdje geleden vroeg ik mij hier af waarom Twente wél met vier aanvallers (Chadli, De Jong, Janko & Ruiz) kan spelen en Ajax niet. Chadli en Ruiz verdedigden meer mee werd gezegd. Dat vind ik dan ook weer te makkelijk. Als die twee dat kunnen, dan moeten Suarez en Sulejmani, twee in potentie betere voetballers, dat toch ook kunnen?

Dat vraag ik me nou ook altijd af, mee verdedigen heeft vooral te maken met mentaliteit en weinig met vermogen. Als een speler conditioneel fit is moet hij makkelijk mee kunnen verdedigen, zelfs een Messi doet dat. Zijn buitenspelers bij Ajax daar te goed voor, is Suarez daar te goed voor? Natuurlijk niet! Hetzelfde geld voor het breed houden van het veld, heeft te maken met het uitvoeren van je taak. Als de coach zegt dat Sulejmani en Suarez het veld breed moeten houden dan moeten ze dat gewoon doen en zich daar niet te goed voor voelen.
AFCA Niels


Geregistreerd: 31-03-2009
Forum berichten: 2138
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 28 nov 2010 21:35
Inderdaad. En wanneer de poppetjes weer goed staan kun je weer toewerken naar goed teamspel. Wanneer je teamspel weer goed is kun je weer verder werken aan andere spelsituaties. Jol probeert het op een verkeerde manier door de buitenspelers alle vrijheid te geven waardoor hij hoopt dat daardoor het teamspel in de loop der tijd verbeterd.
ghostwriter


Geregistreerd: 08-02-2008
Forum berichten: 5481
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Londen
Geplaatst: Zo 28 nov 2010 21:45
Het moet eerst tactisch goed staan want dan kunnen de spelers pas excelleren en boven zichzelf uit stijgen. Daarbij is het niet zo moeilijk om de juiste tactiek erin te slijten, gewoon steeds hameren op het positiespel en de positiewisselingen.
guy_ajax


Geregistreerd: 30-07-2008
Forum berichten: 2698
Nieuws reacties: 2
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 6 dec 2010 19:35
Volgens mij is het grootste probleem de spits. Als we een balvaste, kaatsende spits hebben is het al ''opgelost''. Van Basten, Kluivert, Pantelic (Sibon). Dat soort types.

Mido? Als hij fit is.. In zijn eerste periode bij Ajax was er mentaal iets los, maar het was gewoon een goede speler. Is hij nu echt minder geworden? Tuurlijk is hij kwalitatief minder dan El-Hamdaoui. Maar als daardoor Suárez beter speelt. En bij Sulejmani zag je dat áls er iemand uit de spits bijvoorbeeld kaatste met hem, da is hij levensgevaarlijk (zie de assist op Mido waar El-Hamdaoi goed kaatst).
Daardoor gaat De Zeeuw beter spelen. De Jong krijgt evt. kansen om te scoren. Enoh trekt zich daaraan op. Als Van der Wiel op komt krijgt hij de bal en kan hij kaatsen op de spits.
El-Hamdoui zou die rol absoluut in kunnen vullen. Kwaliteit en techniek genoeg voor. Ik denk alleen dat hij dat niet wil. Hij wil de ster zijn en topscorder worden om daarna te vertrekken nar het buitenland met geld. Hij wil niet dienend spelen.

Je hebt Lodeiro ok nog. Die gozer brengt wel ''voetbal'' mee. Gek (of niet) genoeg lijkt het dat als je hem op 10 zet, je Suárez in de spits kan laten spelen. Met Lodeiro kon hij (opeens wel) goed combineren. (Natuurlijk om zijn maatje te helpen) Al lijkt mij dit ook niet ideaal.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 06-06-2009
Forum berichten: 756
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 6 dec 2010 20:01
Dit is idd het probleem.
Als Je nog een type Pantelic had zou het hele elftal beter renderen.
guy_ajax


Geregistreerd: 30-07-2008
Forum berichten: 2698
Nieuws reacties: 2
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 6 dec 2010 20:26
Dost is ook zo'n type. Van Wolfswinkel niet dacht ik? Matavz ken ik alleen van samenvattingen, maar lijkt mij ook niet zo'n type of wel?
Marco


Geregistreerd: 23-08-2007
Forum berichten: 4289
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 6 dec 2010 20:28
Was het maar zo simpel.
RogerGarcia


Geregistreerd: 18-10-2009
Forum berichten: 1469
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 9 dec 2010 15:47
Wat een jong team stond er gisteren eigenlijk in de basis zeg, als je erover nadenkt:

-----------------28---------------
--21--------21-----23-------24--
-------------------24-------------
----------27----------------------
----------------18----------------
--21------------------------23----
----------------21-----------------

En zo hoort het ook bij Ajax
guy_ajax


Geregistreerd: 30-07-2008
Forum berichten: 2698
Nieuws reacties: 2
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 10 dec 2010 16:06
Citaat:
Wat een jong team stond er gisteren eigenlijk in de basis zeg, als je erover nadenkt:

-----------------28---------------
--21--------21-----23-------24--
-------------------24-------------
----------27----------------------
----------------18----------------
--21------------------------23----
----------------21-----------------

En zo hoort het ook bij Ajax


Inderdaad, zekers mooi! En alle dikgedrukte spelers komen ook nog eens uit de eigen jeugd. Enoh deels, van sateliet club Ajax CT.
ghostwriter


Geregistreerd: 08-02-2008
Forum berichten: 5481
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Londen
Geplaatst: Di 14 dec 2010 22:25
Ik hoop dat Frank de Boer naar een middenveld met twee aanvallende middenvelders toe gaat werken. Zelf zou ik graag zien dat Aissati na dit seizoen terug komt naar Ajax en naast Eriksen komt te spelen. Zoals Barcelona met Iniesta en Xavi speelt kan Ajax met Aissati en Eriksen spelen. Aissati is positioneel erg sterk wat je vooral ziet aan hoe hij altijd de ruimte tussen de linies weet te bespelen. Eriksen deed dat zowel tegen A.C. Milan als tegen Vitesse ook erg goed en is net als Aissati tweebenig. Zelf zou ik De Zeeuw in een rol achter hun willen zien aangezien ik zijn passing redelijk vind en ik denk dat hij Aissati en Eriksen goed zou kunnen aansturen.

-------- Aissati ---------------- Eriksen --------
------------------ De Zeeuw ------------------

Trouwens als Lodeiro blijft dan zou ik Aissati, Eriksen en Lodeiro laten rouleren. Natuurlijk zou ik niet elke wedstrijd met een ander middenveld beginnen maar met drie spelers voor twee posities moeten ze allen genoeg aan spelen toe kunnen komen.
Riejuh


Geregistreerd: 03-06-2008
Forum berichten: 7454
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: IJzendijke
Geplaatst: Wo 15 dec 2010 00:42
Vind je deze opstelling niet erg gewaagt JD.. Aangezien je met een pressie spelende tegenstander kans hebt overlopen te worden. Het belang van jou middenveld is dan de balvast houden, lukt dit niet dan heb je een GROOT probleem.
ghostwriter


Geregistreerd: 08-02-2008
Forum berichten: 5481
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Londen
Geplaatst: Wo 15 dec 2010 00:55
Ja, ik vind deze opstelling erg gewaagd maar daar hou ik zelf erg van. Je bent inderdaad afhankelijk van balbezit maar daar hoort Ajax ook afhankelijk van te zijn. Met deze spelers heb je voldoende technisch vermogen om jezelf voetballend onder de druk uit te kunnen spelen. Speel je tegen een ploeg die superieur aan de jouwe is dan moet je inderdaad niet deze drie middenvelders opstellen maar kan je Eriksen of Aissati vervangen voor bijvoorbeeld Anita of Bonevacia.

Ik heb het jeugdteam dat ik zelf train vorige week in een jeugdtoernooi met 5 aanvallers laten spelen, in een systeem met een naar het middenveld inzakkende spits, twee binnenspelers en twee buitenspelers. Dat lijkt misschien veel maar zolang iedereen zich aan zijn taken houd en er bij balverlies goed wordt omgeschakeld is dat mogelijk, we wonnen het toernooi en sterker nog we wonnen alle 4 de wedstrijden met 12 doelpunten en maar 1 tegendoelpunt. Nu is zo'n systeem bijna niet meer mogelijk in het profvoetbal maar ik wilde maar even laten zien dat een gewaagde opstelling goed uit kan pakken als je daar de juiste voetballers voor hebt.
Scio


Geregistreerd: 02-01-2008
Forum berichten: 1939
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 22 dec 2010 11:55
Citaat:
Nu is zo'n systeem bijna niet meer mogelijk in het profvoetbal maar ik wilde maar even laten zien dat een gewaagde opstelling goed uit kan pakken als je daar de juiste voetballers voor hebt.


Barca speelt ook met een dubbele W op het veld.

Villa--Messi - Pedro
--Iniesta---Xavi---
Abidal--Sergi--Alves
---Puyol--Pique---

Mijns inziens moet Ajax dit ook kunnen tot op bepaalde hoogte.

Suarez - Mido - Sulejmani
--Eriksen----De Zeeuw--
Blind--Anita--Van der Wiel
-Vertonghen-Alderweireld-

Kwestie van compact spelen en op basis van techniek de tegenstander van het veld tikken. Als je onder druk komt te staan Lukoki erin zetten, ballen achter de verdediging van de tegenstander. Dan leert de tegenstander het snel zat af om Ajax onder druk te zetten. In dit systeem kunnen ook De Jong of Aissati op de plaats van Anita.
De Dominee


Geregistreerd: 15-12-2007
Forum berichten: 283
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Alkmaar
Geplaatst: Wo 22 dec 2010 13:08
Ik zie Ajax volgend jaar wel zo spelen:

Ebecilio/Jozefzoon - Traore - Sulejmani / Lukoki
Seedorf - Eriksen
-Bonevacia-
Blind - Chivu - Alderweireld - Van Rhijn
- Vermeer -

Dan ga ik er even vanuit dat Steek, Wiel, Vertonghen, Suarez en Hamdaoui voor (veel) geld worden verkocht. Chivu en Seedorf kosten weinig, Traore natuurlijk meer.

Van het trio Enoh, De Zeeuw en Lindgren zullen er ook 1 of 2 moeten vertrekken.
ghostwriter


Geregistreerd: 08-02-2008
Forum berichten: 5481
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Londen
Geplaatst: Wo 22 dec 2010 16:08
De Dominee, het gaat hier over opstellingen met spelers die Ajax bij Ajax spelen, jouw bericht hoort in een transfer topic thuis.
rocky


Geregistreerd: 19-06-2009
Forum berichten: 30
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 30 dec 2010 12:31
----------Steek
Wiel----Toby---Jan---Urby
De Jong---Eriksen-----De Zeeuw
Suleimani----Suarez---Ebicilio

Wissel: Mido voor Ebicilio en Suarez en Mido ruilen van positie

Wel veel voetbal in de ploeg, Barcelona here we come! (ahum)

Werkt dit? Suarez centraal voorin.
RogerGarcia


Geregistreerd: 18-10-2009
Forum berichten: 1469
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 30 dec 2010 13:42
Sorry, maar als je nu nog oppert dat Suarez centraal in de spits kan staan in dit systeem heb je er echt geen kijk op.
rocky


Geregistreerd: 19-06-2009
Forum berichten: 30
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 30 dec 2010 14:07
Suarez is natuurlijk niet de balvaste spelverdelende nummer 9 zoals Kluivert was. Maar meer verschillende soorten spelers kunnen op 9 uit de voeten. Stefan Petterson kon het met Bergkamp op 10, Pantellic met De Jong achter zich. Dat resulteert telkens in een ander soort spel.
Ik zet achter mijn opstelling met Suarez op 9 ook niet voor niets de optie om Mido in te brengen (2e helft). Het zijn dan nadrukkelijk 2 soorten spel. De eerste helft lijkt dan iets meer op zoals Barcelona speelt. Messi die daar centraal voorin staat is toch ook geen type Kluivert?
RogerGarcia


Geregistreerd: 18-10-2009
Forum berichten: 1469
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 30 dec 2010 14:40
Wij spelen heel anders dan Barcelona, en bovendien staat Messi niet centraal voorin.

Wij spelen nu met een redelijke balvaste spits die de kaats prefereert boven een eigen actie(want die heeft ie niet). Zet Luis erneer, krijgt de bal aangespeeld wil 7 van de 10 keer omdraaien en een actie tussen 3 man doormaken, en raakt 75% van zijn ballen dan kwijt. Bovendien is Luis heel vaak matig in de passing. Centraal mag je sowieso niet vaak balverlies lijden, enige positie waar dat eventueel zou mogen zou aan de zijkant zijn. De linkerkant is dus de enige plek waar ik hem in aanmerking zie komen voor een basisplaats. Laat Ebicilio nog maar een tijdje rijpen.
AFCA Niels


Geregistreerd: 31-03-2009
Forum berichten: 2138
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 30 dec 2010 16:22
Barcelona voetbalt volgens het zogenaamde 4-6-0 systeem, zonder vaste spits. Enorm veel beweging, waarbij iedereen elkaars positie overneemt. Het tegenovergestelde van Ajax, waar iedereen vaak stil staat en als er iemand de loopactie maakt niemand zijn positie overneemt.
ghostwriter


Geregistreerd: 08-02-2008
Forum berichten: 5481
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Londen
Geplaatst: Do 30 dec 2010 16:25
Maar De Boer heeft al gezegd naar het systeem van Barcelona te willen toewerken en ik moet zeggen dat de eerste stappen al gezet zijn.
AFCA Niels


Geregistreerd: 31-03-2009
Forum berichten: 2138
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 30 dec 2010 16:27
Dat is ook zeker een mooi streven, maar ik denk dat wanneer Ajax hoge ogen in Europa wil gooien het de komende tijd een onmogelijk streven is.
ghostwriter


Geregistreerd: 08-02-2008
Forum berichten: 5481
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Londen
Geplaatst: Do 30 dec 2010 16:32
Citaat:
Dat is ook zeker een mooi streven, maar ik denk dat wanneer Ajax hoge ogen in Europa wil gooien het de komende tijd een onmogelijk streven is.

Ajax moet eerst maar eens hoge ogen gaan gooien in Nederland en dat kan het beste in een systeem en Ajax zal zich in zo'n systeem prima thuis voelen.
AFCA Niels


Geregistreerd: 31-03-2009
Forum berichten: 2138
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 30 dec 2010 16:36
Maar in hoeverre wil De Boer richting dat systeem van Barcelona toewerken? Want die spelen natuurlijk super aanvallend en hebben ook allen de kwaliteit om ook zonder bal en bij balverlies hun verdedigende taken tot in de puntjes uit te voeren. Dat zie ik deze spelers van Ajax niet doen, simpelweg omdat ze niet zo veel talent hebben. Was dat ook niet een beetje het geval met Cruijff als trainer destijds? Mooi aanvallend voetbal, maar toch veel tegendoelpunten en puntverlies?
+ Nieuw bericht <<<   <   32  |  33  |  34  |  35  |  36  |  37  |  38  |  39  |  40   >   >>> + Nieuw onderwerp
Actieve onderwerpen Wie is er online? Actieve leden
Actieve onderwerpen: 0 Leden online: 0 Actieve leden: 1.885
Berichten: 213.629 Onderwerpen: 2.459 Nieuwste lid: BobbiScapy
Jouw berichten: inloggen | registreren Onderwerpen bekeken: 18.006.271 Forums: 45
= actief onderwerp = inactief onderwerp  
Forumoverzicht » Ajax: Seizoen 2011/12 » De Spelers » De opstelling en het systeem
Ga
Zoeken: