| | |
Forum
Onderwerp: Martin Jol: ex-hoofdtrainer Ajax
Maker: GertJan020Bekeken: 84467 Status: InactiefBerichten: 1690
|
Auteur
|
Bericht
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Wo 24 nov 2010 19:56
|
|
Van Basten had de beschikking over tientallen miljoenen en dan is het alrighty om het allemaal over de balk te slingeren? Sno? Miskoop! Aissati is geen toptalent. Hij heeft een zwak schot, fysiek en tactisch is hij ook zwak. Cvitanich is geen AJAX spits. En de prijs-kwaliteit verhouding voor Sulejmani is helemaal zoek. Van Basten wist toch dat hij het beste functioneerde met een spits als Sibon? Waarom kom je dan met Cvitanich op de proppen?
Hoe kun je dat nou goed praten?
En inderdaad….voor Jol was er niet veel mogelijk. Dan vind ik de aankopen van De Zeeuw en El Hamdaoui zeer goed. Dat hij ze dan niet kan laten functioneren is weer een andere zaak. Van Gaal deed dat wel goed bij Az. Het zijn kwalitatief goede spelers.
Is wat anders dan een dwerg uit de Argentijnse competitie, een bankzitter van Celtic, een twijfelgevalletje van Psv en iemand die met veel ruimte pas rendeert (Sulejmani).
Van Basten en saneren? Zoals wie? Aflopende contracten noem ik niet saneren.
En jij dacht dat Van Basten het tweede jaar wel zou kunnen oogsten?
En wie had AJAX dan in de plek van Pantelic en Rommedahl moeten doen? Uit de jeugd? Die jochies zijn er totaal nog niet klaar voor.
Jol wilde Elia ook halen, maar goed….te veel poen, dus geen optie. En Twente had aan AJAX echt wel meer gevraagd dan de 8 of 9 miljoen die ze van Hsv vroegen.
Oh, oh....en Wielaert!!! Topperrrrrrrrrrrrrrrrr.
Ach, waarom reageer ik nog?
Verder ben en was ik het al eens met enkele punten van Cruijff. Al jaren trouwens; de coach van Jong AJAX als assistent bij AJAX 1. Het zeer irritante stuivertje wisselen in de jeugdopleiding. Ook het falen van echte Ajacieden daarin.
Ook echte Ajacied Danny Blind heeft geen schone handen.
Verder hoop ik dat de verschillende stromingen binnen AJAX eens verdwijnen. De Jol-kliek zal verdwijnen, maar dan hou je nog altijd stromingen over van 'echte' Ajacieden tegenover elkaar.
|
ghostwriter

Forum berichten: 5481
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Wo 24 nov 2010 20:10
|
|
Kunnen we please ophouden over Marco van Basten in het Martin Jol topic? Van Basten heeft er een potje van gemaakt en Jol doet het nu ook slecht. Wie het slechter heeft gedaan maakt weinig uit.
|
jamesgf

Forum berichten: 420
|
Geplaatst: Wo 24 nov 2010 21:54
|
|
Citaat: Van Basten had de beschikking over tientallen miljoenen en dan is het alrighty om het allemaal over de balk te slingeren? Sno? Miskoop! Aissati is geen toptalent. Hij heeft een zwak schot, fysiek en tactisch is hij ook zwak. Cvitanich is geen AJAX spits. En de prijs-kwaliteit verhouding voor Sulejmani is helemaal zoek. Van Basten wist toch dat hij het beste functioneerde met een spits als Sibon? Waarom kom je dan met Cvitanich op de proppen?
Hoe kun je dat nou goed praten?
Waar praat ik het goed? Ik constateer alleen dat er veel geld beschikbaar was en de communis opinio was dat het kapitaal op het veld moest. Je hoeft mij niets te vertellen over het aankoopbeleid onder Van Basten. Het heeft hem uiteindelijk de kop gekost. De aangekochte Sulejmani, Aissati, Cvitanich, Oleguer en Wielaert moesten spelen, terwijl het was beter geweest als zeker de laatste drie dat niet in Ajax 1 hadden gedaan en de Servische topaankoop een beetje fit was geweest. De ongedisciplineerde Sulejmani en ook Suarez blonken samen met Cvitanich uit in het zo snel als maar kan lijden van balverlies. De buitenlanders, het Spaanse kliekje (deels natuurlijk aangekocht) hebben Van Basten laten zakken. Het op voetbal gebaseerde middenveld Aissati, Anita en Enoh kon de door de counterverliefde aanvallers veroorzaakte ruimte tussen de linies niet meer belopen, terwijl de onzekere verdediging (ook Vermeer, daar eveneens slechte keuze gemaakt, hoewel Stekelenburg er zoals Van Basten waarschijnlijk ook gedacht heeft, beter uit is gekomen) niet bepaald meehielp.
Citaat: En inderdaad….voor Jol was er niet veel mogelijk. Dan vind ik de aankopen van De Zeeuw en El Hamdaoui zeer goed.
Slechte aankopen zul je bedoelen. Of ben je tevreden met de vierde plaats en het vertoonde spel? Je hoeft er niet heel veel kijk op te hebben om te weten dat Ajax het geld veel beter had kunnen besteden.
Citaat: Dat hij ze dan niet kan laten functioneren is weer een andere zaak.
Je bennie goed wijs. Hoezo is dat een andere zaak? Het is toch gewoon de poppetjes op de juist plek zetten? Als het blijkbaar aan Jol ligt, waar en met wie moet El Hamdaoui dan spelen? Moet er een vleugelspeler bij? Heeft Jol echter niet gekocht en ingepast. Moet het middenveld worden veranderd? Was hetzelfde als vorig jaar en heeft oa De Zeeuw voor op het middenveld gekocht. Moet Suarez eruit? Oh, dat is al gebeurd. Zou je denken dat er een link bestaat tussen de komst van El Hamdaoui en dat de KNVB de bijtgrage aanvoerder heeft moeten schorsen? Hierdoor is de Uruguyaan ook nog eens een stuk minder waard geworden, zoals zovele. Het is simpelweg beroerd te noemen..
Citaat: Van Gaal deed dat wel goed bij Az. Het zijn kwalitatief goede spelers.
En je weet hoe Van Gaal op het einde met AZ speelde? El Hamdaoui is onder Van Gaal de enige speler geweest die een vrije rol heeft gekregen, zelfs Rivaldo was dat niet gegund. En De Zeeuw kon aardig draven met Schaars, Martens en Mendes da Silva om zich heen. Dat elftalletje zat goed in elkaar, afgestemd op ieders kwaliteiten. Maar we hebben daarvoor en daarna kunnen zien hoe het gaat als bepaalde spelers niet beschikbaar zijn, los zand. Zoals we dat nu bij Ajax, met El Hamdaoui in het elftal in plaats van Pantelic ook kunnen doen. Er zit geen lijn in en als het even tegen zit is er niets om op terug te vallen. Een systeem, zoals we onder Michels, Cruijff en Van Gaal hebben kunnen zien, is wel zo handig voor wanneer bijvoorbeeld de ene speler z’n dag niet heeft, hij nog steeds door gedisciplineerd z’n taken uit te voeren een andere speler wel kan laten uitblinken. En als de linksbuiten dan wegvalt, kun je die uit Jong Ajax of de A1 plukken, waar uiteraard hetzelfde spelletje wordt gespeeld en je dus soepeltjes kunt inpassen. Is allemaal, omdat het elftal is afgestemd op de twee individualisten, niet het geval. Het toevalsvoetbal moet ons kortetermijnsucces brengen. Met El Hamdaoui erbij en dus de twee topscoorders van de afgelopen twee jaar dacht hij zoveel doelpunten in huis te hebben, maar de schaamtevolle constatering voor de op statistiekenkickende Jol moet zijn dat er al hoeveel wedstrijden niet is gescoord? Goede aankopen…
Citaat: Van Basten en saneren? Zoals wie? Aflopende contracten noem ik niet saneren.
Weet het niet allemaal meer uit m’n hoofd, maar in de voorbereiding konden Perez, Colin, Rommedahl, Kennedy, Leonardo, Delorge en ongetwijfeld nog een paar vertrekken. Je niet meer bekend?
Citaat: En jij dacht dat Van Basten het tweede jaar wel zou kunnen oogsten?
Van Basten was gedoemd te mislukken, het was over. Hij kon het niet permitteren om z’n eigen aankopen buiten de basis te zetten. Daarom juist was het voor zijn opvolger een uitgelegen kans om dat te doen wat nodig was: saneren. Het toekomstperspectief was immers helemaal zo slecht nog niet. Vergeleken met nu zelfs drie keer zo goed. Jol heeft Ajax echter van het beetje voetbal dat we tegen oa Marseille nog hadden gezien, helemaal ontdaan. Het combinatiespel onder leiding van Aissati is omgeruild voor het opportunistische powervoetbal waarmee Jol in ieder geval never nooit zal oogsten.
Citaat: En wie had AJAX dan in de plek van Pantelic en Rommedahl moeten doen? Uit de jeugd? Die jochies zijn er totaal nog niet klaar voor.
Ik had inderdaad graag Sibon met later Dost of Castillion gezien. Balvastheid en voetbalintelligentie is dat wat Ajax nodig heeft voorin. Met een diepe buitenspeler als Zeegelaar met kort daarachter een creatieve halfspeler begint het al ergens op te lijken.
Citaat: Ach, waarom reageer ik nog?
Ik zou het niet weten. Het pleit in ieder geval niet voor je dat je keer op keer clubiconen als Wouters, Blind en Van Basten schoffeert, bepaalde aankopen tolereert, in een aantal jeugdspelers niets ziet, de jeugdopleiding goed vindt functioneren en tegelijkertijd, als zo’n beetje enige goeie, Cruijff steunt.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Wo 24 nov 2010 23:24
|
|
Nee, mijn naam is Toby. Niet Bennie Goedwijs.
De argumenten die jij gebruikt zijn zo onzinnig en ongenuanceerd dat je best grappig bent, James.
Zo onzinnig dit. ‘’Het kapitaal moet op het veld staan.’’ Ja….wat een excuus. En binnen no time zaten ze allemaal op de bank. Ook onder Van Basten. Van Basten is een echte Ajacied. En moet je eens kijken wat hij heeft achtergelaten. Van Basten heeft ze aangekocht. Van Basten heeft ze niet aan het voetballen gekregen. Van Basten draagt voor 100 procent schuld. En hij is een echte Ajacied.
Zeker. Ik had al vantevoren mijn bedenkingen over de aankoop van El Hamdaoui als vervanger van Pantelic. Dat heb ik ook aangegeven op het forum.
Verder praat je het falen van Van Basten goed of bestrooi je zijn falen met suiker (het is de schuld van het Spaanse kliekje), terwijl Jol ‘’gewoon de poppetjes op de juist plek moet zetten’’. Pantelic was erg belangrijk. Hij speelde in op de sterke punten van De Jong. Had veel assists en stelde vaak andere spelers in staat om te scoren of te combineren. Zoals ik al vantevoren aangaf….een grote fout.
Van Basten heeft ook geen vleugelspelers gekocht, he. Sulejmani lekker achter de spits zetten soms. Er zijn ook andere zaken aan de gang. Het WK heeft een hoge tol geeist, conditioneel en sommigen (Van der Wiel) dachten er wel al te zijn. De relatie Blind-Jol is slecht. Zelfs jij moet toegeven dat Jol niet zoveel kapitaalverlies heeft geleden als Bassie. En wat voor talenten heeft Van Basten beter gemaakt. Donald? Van der Heijden? Vemaelen was onder een andere trainer ook ‘doorgebroken’. Alsof hij dat al niet was….voor de rest zijn zijn aankopen al onder hem geen zak meer waard geworden.
Ja, ''als bepaalde spelers niet meer beschikbaar zijn''. Zoiets als toen Rijkaard en Van Basten verdwenen en AJAX en AJAX al na 7 wedstrijden kansloos was voor de titel? Zoiets? Kun alles wel rechtpraten wat krom is.
Ik kan me wel herinneren dat Leonardo en Kennedy nog veel speelden. Rommedahl nog altijd op de loonlijst stond en Colin…Was je zeker ook niet meer bekend?
Marseille, Marseille…kan me de uitwedstrijd nog goed herinneren, ja. Dat AJAX dan met een door elkaar gehusselde ploeg het Marseille nog redelijk moeilijk kon maken was dan ook alles en niets speciaal. Onder Van Basten 3 keer zo goed nog wel…zozo.
Ja, later Dost en Castillion….later. Pantelic is minimaal een even slimme speler als Sibon.
Clubiconen. Als SPELER, ja!! Als trainer faalden ze op schandelijke wijze. Allen haalden ze on AJAX achtige spitsen: Machlas! Rosenberg! Cvitanich! Van ECHTE AJACIEDEN zou je ECHTE AJAX-SPITSEN verwachten….maar nee, hoor! Als trainers zijn ze bagger! Ze hebben voor en na AJAX helemaal niets gepresteerd. NIETS! Blind heeft het zelfs gepresteerd om als als TD Wouters een dolk in zijn rug te steken. Heeft hij als Hoofd Jeugd de opleiding van een nieuwe impuls voorzien? Heeft hij als coach records gebroken behalve dan van de meeste competitie nederlagen in 1 seizoen (10!)? Heeft hij goede aankopen gedaan als coach waardoor je het AJAX spelletje kon spelen? Nee, nee, nee en NEE!!
Maar goed….met Zeegelaar gaan we naar de top!
De jeugdopleiding kan altijd beter. Ik steun Cruijff in bepaalde punten. In andere punten ook niet. Niets nieuws. Coach Jong AJAX bij AJAX 1, geen baantjesjagers in de jeugdopleiding…heb ik al jaren geleden al aangegeven. Maar ik ben het niet eens met de opmerkingen dat er vroeger ladingen talenten doorbraken. Die ratio ligt niet hoger of lager dan vroeger. Spelers zoals Vermaelen en Hetinga zouden vroeger 8 jaar zijn gebleven.
Ik steun Cruijff in bepaalde zaken. Zie heel graag 1 stroming binnen AJAX. Een combo Cruijff en Adriaanse zal NOOIT gebeuren.
Wat vind je trouwens van de jeugdcoaches Silooy en nu weer Roy? Echte Ajacieden, James!
|
jamesgf

|
Geplaatst: Do 25 nov 2010 21:09
|
|
Citaat: Nee, mijn naam is Toby. Niet Bennie Goedwijs.
Daar kan ik verder ook niet zoveel aan doen, sorry.
Citaat: De argumenten die jij gebruikt zijn zo onzinnig en ongenuanceerd dat je best grappig bent, James.
Nee, jouw wijsheid verlicht eenieder in deze donkere tijden. De discussies met jou komen nooit verder dan het oprakelen van een aantal aankopen. Maarre… in al die jaren er nooit aan gedacht dat Ajax misschien geen koopclub is? Dat de jeugdopleiding de levensader is? Dat wanneer de productielijn stokt elke trainer die moet presteren gedoemd is te mislukken? Bij Ajax heerst van oudsher een bepaalde filosofie, die ons ook geen windeieren heeft gelegd, en die is het beste ten uitvoer te brengen door uit de eigen schoot opgeleide (straat)voetballertjes. Dat de bij Ajax gevormde Emanuelson, die nog op Voorland heeft gespeeld, al jaren niet uit de verf komt spreekt boekdelen. In het buitenland zal hij menigeen nog verassen, zoals Van der Vaart en Sneijder pas na hun vertrek bij Ajax sterren werden.
Citaat: Zo onzinnig dit. ‘’Het kapitaal moet op het veld staan.’’ Ja….wat een excuus.
Was dat dan niet zo? Het mocht nooit meer gebeuren dat we een Modric zouden laten lopen en we met een middenveld zonder creativiteit opgezadeld zouden zitten. De 30+’er Perez halen, die er vervolgens door De Jong werd uitgespeeld, was een teken aan de wand. De buidel moest getrokken worden, dat vond zo’n beetje iedereen. De miljoenen van Sneijder, Babel, De Mul en Heitinga moesten geherinvesteerd worden, het kon zo niet langer. Als Van Basten het niet geweest, dan was het wel Van Gaal met Braafheid en Pranjic als Cruijff niet langs was gekomen.
Citaat: En binnen no time zaten ze allemaal op de bank. Ook onder Van Basten.
Nogmaals, je hoeft me er niets over te vertellen, ik weet het allemaal. Waar probeer je me op te pakken? Ik zeg alleen: het was algemeen aanvaard dat Ajax de buidel moest trekken en het toekomstperspectief van nu minder is dan na het vertrek van Van Basten.
Citaat: Van Basten is een echte Ajacied.
Zekers. Hij dacht dat zijn vertrek het beste voor Ajax zou betekenen, hij had en heeft het beste met zijn club voor. Maar graag verwijs ik je naar een column van een andere echte Ajacied. In deze is het woord aan Piet Keizer:
"AJAX HEEFT EEN SKILERAAR NODIG"
"Marco van Basten is een moedige trainer/coach. Zelfkritiek en teleurstelling gaan hand in hand en bestempelen Van Basten tot een van de uitzonderingen in de voetbal- en trainers-wereld. Je moet maar de daadkracht bezitten euthanasie te plegen op je professionele carrière.
Marco heeft de handdoek gegooid en kruipt terug naar de onverwoestbare status als wereldvoetballer. Van Basten, voor mij de beste voetballer ooit van Nederland, enkele malen ook de beste van Europa en de voetbalwereld heeft in ieder geval de regie in eigen hand gehouden. Zoals hij altijd zeer kritisch is geweest in zijn voetballoopbaan en alleen maar naar het allerbeste heeft gestreefd (en bereikt), bevestigt hij dat opnieuw. Hij heeft iedereen verrast en heeft Ajax mogelijk behoed voor een onbegrijpelijke maatregel om hem op non-actief te zetten. Zijn handelwijze moet de ogen openen van leiding en selectie. Nobody is perfect."
"De spelersgroep heeft en zal nog meerdere malen roepen dat ook zij hieraan hebben meegewerkt en dus ook mede de schuld dragen. Van Basten eiste mogelijk, vanwege zijn ervaringen een te hoge prestatie van zijn spelersgroep, en kon naar zeggen van de razendsnel getransformeerde V.d. Boboog zijn groep niet goed managen. Ik denk dat V.d. Boboog dat goed gezien heeft. Ik trek daar de conclusie uit dat het verschil in kwaliteit te groot is geweest. De hamvraag is natuurlijk of Van Basten teveel eiste, zonder daar overigens heel hard, direct en persoonlijk aan te werken, of dat het niveau van de selectie te laag is voor de eisen en normen die Van Basten hanteert om op internationaal niveau mee te doen. Marco heeft het antwoord gegeven.
Hij heeft de lat te hoog gelegd voor zijn spelers. De selectie heeft ook met reacties in de pers en de prestaties antwoord gegeven. Het verschil kun je vaststellen door de ranglijst erbij te nemen en daar de kritische of negatieve gedachten en uitlatingen aan toe te voegen. Het niveau blijkt niet alleen internationaal maar ook nationaal niet aan de eisen te kunnen voldoen, terwijl er aan de doelstellingen in 'het Rapport Coronel' ruimschoots wordt voldaan. Tenminste 50% van de selectie moet uit de eigen opleiding voortkomen, de plek op de ranglijst is het gevolg. Hoe goed is de kwaliteit van de jeugdopleiding nog?"
"Natuurlijk heeft de voetbalpers plus het aantal onvermijdelijke nationale sprekende poppen Van Basten kritisch benaderd en de slechte resultaten beoordeeld. Beoordeeld naar de geldende normen van de voetbalpers. Zij leveren uiteindelijk slechts datgene wat hun klanten willen hebben. In beeld, geluid en woord worden zij op hun wenken bediend, hoezo onafhankelijke pers? Maar de sportpers kan er niets aan doen dat de resultaten van Ajax onder leiding van het team van Van Basten zwaar teleurstellend zijn gebleken voor de circa 70.000 reguliere aanhangers van de internationaal nog altijd fameuze club uit Amsterdam (die in Nederland ontmaskerd is). Het enige intermezzo is het jaar met Ten Cate, die op één doelpunt na het kampioenschap miste. Zowel Ten Cate als Van Basten zijn niet door de club op non-actief gesteld of ontslagen. Beiden zijn opgestapt bij de club. Dat moet toch ook bij bestuur en raad van commissarissen de ogen een keer openen. Maar de leiding van Ajax is er opnieuw niet in geslaagd de continuïteit te waarborgen. De 'Commissie Coronel' heeft een dubbel advies gegeven door onduidelijk te zijn wie de sterke man moet worden.
Voorzitter Coronel heeft bij verschillende intieme of andere sociale bijeenkomsten zijn twijfel en ongenoegen over Van Basten geuit. Maar Coronel heeft dat ook al gedaan tijdens de voorbereidingen en productie van zijn rapport. Dus voordat hij zijn dubbele advies heeft voorgelegd aan de club. Hoezo een keuze maken? De commissie wilde terugkeren naar de jaren '95, de laatste gloriejaren van Ajax. Met Van Gaal, en dus niet met Van Basten. Het lijkt wel of Ajax een museum moet worden."
"Het is niet terecht alleen Coronel te noemen. Hij heeft het gevoel van onvrede binnen de club vertaald. De club ademt deze filosofie en koestert de oude successen. Door de profsectie en de jeugdopleiding heen tekenen zich de contouren van dit succes af. Sublimerend in het spreken over 'een tien', 'een vier', de buitenspelers, en de echte Ajax-spelers. Vele malen heb ik intern gevraagd om een definitie van het begrip 'een echte Ajax-speler'. Dit is voor de Ajacieden de echte Ajax-cultuur. Dat lijkt rijkdom voor Ajax, dat zij hun eigen cultuur bezitten. Dat heeft de noodzaak aan evaluatie, zelfkritiek en vernieuwingen gestild. Ik denk dat Ajax jarenlang heeft stilgestaan en de echte en bewezen Ajax-cultuur verloochend heeft. Niets is vergankelijker dan successen, en gelukkig maar. De échte cultuur van Ajax is natuurlijk een voetbalcultuur en geen clubcultuur. Ajax heeft geschiedenis geschreven in de internationale voetbalwereld door een nieuwe manier van voetballen te ontwikkelen. Totaalvoetbal en circulatievoetbal - beiden zijn verweven met nummers en daar zijn namen aan gehangen - hebben derden in de voetbalwereld aangezet tot variaties en/of alternatieven. In beide gevallen zijn de diverse en totaal verschillende persoonlijke kwaliteiten (van spelers en trainers) van grote invloed geweest op de ontwikkeling van het bewuste systeem of de speelwijze. In die toptijden is het systeem/de speelwijze altijd een middel geweest om het doel - de beste willen zijn - te bereiken."
"De huidige clubcultuur belemmert de nieuwe, noodzakelijke ontwikkelingen. Ajax berust in het systeem en heeft dat tot zijn doel verheven. Tenminste, het zeer exclusieve gezelschap van leden dat gezamenlijk de AFC Ajax vormt - een club die overigens alleen actief is in het zaterdagamateurvoetbal en de verschillende veteranenelftallen - en natuurlijk als grootaandeelhouder van de B.V. Ajax. Binnen die ledenclub is er een aantal zeer prominente mannetjes, die niet of nauwelijks tegen een bal geschopt hebben; de leiders. De ereleden vormen de kern, maar er heerst een grote onderlinge onvrede en verschil van inzicht, gestuurd door een zeer persoonlijke visie en/of ambitie. Zij zijn echter verbonden door hun verleden en hun systeem. Ook Van Basten is, zoals zijn meeste voorgangers, stukgelopen op de wensen van de bestuurders op technisch gebied. Standaard is dat 'de club' op arrogante wijze de toekomstige trainer meedeelt dat Ajax altijd aanvallend moet spelen met vleugelspelers, want dát is onze filosofie."
"De arrogantie van al die zakenmensen heeft tot de huidige situatie geleid. Het is ongekend hoe vooraanstaande en maatschappelijk zeer geslaagde zakenlieden hun verstand laten overheersen door emoties. Óf hun verstand en ervaring zwaarder laten wegen dan enige praktische kennis en ervaring met voetbal op een hoog niveau. In beide gevallen is het evenwicht en de praktische kennis uit het beleid verdwenen. Het is en blijft terecht wanneer privé-eigenaren (Scheringa /Van Seumeren) beslissen wat er met hun geld/bezit gebeurt. Maar ervaren zakenlieden die als amateurs - letterlijk en figuurlijk - een club besturen is gelijk aan je bedrijf amateuristisch leiden. Misschien moet Ajax een skileraar opnemen in haar technische staf. Dan kan die de amateurs begeleiden in het verder afdalen en kan de club weer met beide benen op de grond komen."
Kan je zoveel wijsheid wel aan?
Citaat: En moet je eens kijken wat hij heeft achtergelaten. Van Basten heeft ze aangekocht. Van Basten heeft ze niet aan het voetballen gekregen. Van Basten draagt voor 100 procent schuld. En hij is een echte Ajacied.
Van Basten draag absoluut niet voor de volle honderd procent schuld, maar als een echte Ajacied betaamt heeft hij het wel allemaal op zich genomen. Dat terwijl Van den Boboog lekker aan mag blijven modderen en overleven, maar dat vind je allemaal prima. Nu is voor jou Jol (meer dan terecht) de klos, nadat Van Basten dat al is geweest, maar wie is de volgende? En zo blijven we doorgaan, terwijl je aan de essentie van het probleem blijft voorbijgaan.
Citaat: Zeker. Ik had al vantevoren mijn bedenkingen over de aankoop van El Hamdaoui als vervanger van Pantelic. Dat heb ik ook aangegeven op het forum.
Zo zo, bedenkingen? Het moet niet gekker worden.
Citaat: Verder praat je het falen van Van Basten goed of bestrooi je zijn falen met suiker (het is de schuld van het Spaanse kliekje),
Luister, als je destijds goed naar het veldspel had gekeken weet je waarom we onder andere van Sparta met zoveel-nul op de broek kregen. De aanval bestaande uit Sulejmani, Cvitanich en Suarez was ongedisciplineerd en blonk uit in balverlies. De keuze voor Vermeer was alsmede het verdedigingsduo niet goed. Tel daarbij op de onervaren maar goed ontwikkelde Van der Wiel (aantal rode kaarten gekend) op rechts en de uit nood tot linksback omgeturnde Vermaelen en je moet al concluderen dat de defensie ook al een onzeker iets was. Het middenveld met Aissati, Anita en Enoh zat echter in principe goed in mekaar, daaruit bleek wel wat de intenties waren.
Citaat: terwijl Jol ‘’gewoon de poppetjes op de juist plek moet zetten’’. Pantelic was erg belangrijk. Hij speelde in op de sterke punten van De Jong. Had veel assists en stelde vaak andere spelers in staat om te scoren of te combineren. Zoals ik al vantevoren aangaf….een grote fout.
Dus we mogen concluderen dat De Zeeuw en El Hamdaoui misschien wel miskopen zijn? Het aankoopbeleid van Jol (ook) slecht is geweest? Zoals dat overigens onder Ten Cate/Van Geel, Blind, Koeman en Wouters ook zo was, maar dit uiteraard geheel terzijde…
Citaat: Er zijn ook andere zaken aan de gang. Het WK heeft een hoge tol geeist, conditioneel en sommigen (Van der Wiel) dachten er wel al te zijn.
Dan had je moeten beginnen met het laten invallen van Van Rhijn vorig seizoen. Van der Wiel had geen minuut in de competitie gemist, ongelofelijk. Suarez had ook wat vaker van het veld afgehaald mogen worden. En pseudo-aanvoerder De Zeeuw was het tweede seizoenshelft vorig seizoen ook al heel slecht bezig, had toen ook al lang moeten banken. Het spreekt allemaal niet in het voordeel van onze Hagenees.
Citaat: De relatie Blind-Jol is slecht.
Spreekt ook al niet in het voordeel van de Hagenees. Blind komt op voor de belangen van Ajax, voor de jeugd.
Citaat: Zelfs jij moet toegeven dat Jol niet zoveel kapitaalverlies heeft geleden als Bassie.
Dat doet er niet toe. Het gaat er mij nogmaals om hoe het toekomstperspectief was bij aankomst en vertrek. Van Basten kwam binnen in het roerige jaar 2008, Ajax werd daarvoor meermaals weggespeeld door bijv. NAC. Met nihil komma nul creativiteit op het middenveld en met aanvallers Luque, Huntelaar, Suarez, Kennedy, Rommedahl, Leonardo onder contract moest er heel wat gedaan worden. Hij wilde ze behoudens Huntelaar en Suarez allen laten vertrekken, wat jammerlijk mislukte. De enige Nederlander zou een half jaar later met een prachttransfer als eerste echt vertrekken. Er was heel wat te renoveren na de Van Geel-tijden. Het was/is echter van de zotte dat Ajax zoveel spelers moest aantrekken, de jeugdopleiding zo erbarmelijk slecht functioneert. Van Basten liet zelfs Martina debuteren, zo erg is het allemaal. Elia, Lens, Amrabat allemaal weggestuurd en wie blijft over? Martina, daar kan Marco niets aan doen. Zoals hij er ook niets aan kon doen dat Sulejmani een jaar eerder niet voor een paar ton binnen was, Douglas hetzelfde verhaal. Dát is het probleem. Sinds het bij Ajax een gegeven is dat 9 van de 10 spelers van 23+ mislukken, moet je er niet van op kijken dat er zo slecht is aangekocht. De schaal qua uitgaven inderdaad wel, maar zoals gezegd was dat algemeen aanvaard en zwart op wit vastgelegd. Maar je kunt moeilijk beweren dat de toen gekochte 23-‘ers Enoh, Aissati, Sulejmani en Eriksen zulke slechte spelers waren. Verder debuteerden de talentvolle Alderweireld, Blind, Zeegelaar. Anita, Van der Wiel, Aissati, Enoh verworven een plek. En vergeet ook niet dat Ajax heel wat blessures kende, zo speelde Vertonghen in de eerste seizoenshelft tot zijn blessure heel goed als centrale verdediger. Kan me herinneren dat hij later weer geblesseerd raakte in een sprint tegen Utrecht, zat niet mee. Was overigens wel de wedstrijd met die fantastische goal van Van der Wiel na een combinatie via Enoh en Sulejmani. Aissati uiteraard langdurig, Stekelenburg kende ook een aantal ongemakken. Evenals Sulejmani en Enoh. Het was schuiven en schuiven. Zo hebben bijvoorbeeld Schilder en Silva nog een aantal maal als back moeten fungeren. Maar nogmaals, de situatie was onhoudbaar en Van Basten was gedoemd te mislukken. Stierf met zijn aankopen Cvitanich, Sulejmani, Aissati, Enoh, Oleguer en Wielaert in de basis. Heeft talloze fouten gemaakt en ik praat zoals ik destijds deed niets goed, maar de basis van de problemen zijn niet bij hem ontstaan. Met terugwerkende kracht kun je nu niet anders beweren. Gelukkig heeft hij de eer in tegenstelling tot een Wouters, Adriaanse, Koeman, Blind aan zichzelf kunnen houden. Geen capuchonnetjes meer. Jol kon vervolgens met een schone lei beginnen, maar heeft de uitgelezen kans om Ajax weer een beetje Ajax te maken nagelaten. Liever ging hij, smachtend naar erkenning, voor snel resultaat en dus prijzen. Er zat veel meer in, maar de Hagenees past niet bij de club. Van Basten heeft er zelfs een beetje spijt van gekregen dat hij er zo snel uit is gestapt. En als hij zijn eigen falen had kunnen corrigeren (met het saneren van oa ook al die miskopen), wat ik dus eigenlijk als ondoenlijk achtte (kritiek zou hels zijn geweest), had het (met oa Elia, die hij al die tijd had gewild en een iets gewijzigde staf) best nog wat kunnen worden. Maar de schade en schande, ontstaan met al die miskopen, was zo bleek toen echt te groot. Repareren (zie verkopen van die en die miskopen) zou niet gaan lukken, hij zag het niet meer zitten. Maarja, allemaal leuk en aardig, vroeg of laat was hij ook in dat geval toch gestrand. Cruijff de club en vooral de jeugopleiding niet laten reorganiseren is zijn grootste fout geweest. Het was dan misschien contractueel gezien niet direct uitvoerbaar, maar de man die hem altijd rugdekking had gegeven er dan toch niet uit alle macht bij proberen te houden is een doodzonde geweest. Van het bestuur en de directie had hij immers niets hoeven te verwachten. Als twee volwassen mensen die de klappen van de zweep kennen hadden ze eruit moeten komen. Jammer, de reputatie van de één is nu buitengewoon geschaad.
Citaat: Ja, ''als bepaalde spelers niet meer beschikbaar zijn''. Zoiets als toen Rijkaard en Van Basten verdwenen en AJAX en AJAX al na 7 wedstrijden kansloos was voor de titel? Zoiets? Kun alles wel rechtpraten wat krom is.
Nu heb je het over toppers die wat extra konden brengen. Maar Pantelic… Of Rommedahl. Als je elftal daarvan afhankelijk is, is het wel heel erg gesteld. Als je elftal daarna zelfs helemaal instort is er van niets anders spraken dan van wanbeleid.
Citaat: Ik kan me wel herinneren dat Leonardo en Kennedy nog veel speelden. Rommedahl nog altijd op de loonlijst stond en Colin…Was je zeker ook niet meer bekend?
Leonardo, Kennedy en Rommedahl konden jammer genoeg niet verpatst worden, Rommedahl werd echter in de tweede seizoenshelft verhuurd. Maar als het aan Van Basten had gelegen hadden ze net zoals Luque vanaf de eerste speeldag ergens anders gespeeld: http://www.nu.nl/sport/1686792/van-bast ... ectie.html Maar wat wil je hier nu mee bereiken? Ergens verdenk ik Van Basten ervan dat zijn intenties goed waren, maar het uit tegen Willem II met die beroerde opstelling al misging en er vanaf minuut één achter de feiten aan werd gelopen. Mag het?
Citaat: Marseille, Marseille…kan me de uitwedstrijd nog goed herinneren, ja.
In de uitwedstrijd was Ajax ook al niet onaardig, maar de onervaren rechtsback Van der Wiel pakte zijn tweede gele kaart. En als Suarez en Sulejmani die kansen gewoon hadden afgemaakt en Vermeer een goede keeper was geweest dan had men het in die eerste wedstrijd al klaar gespeeld.
Citaat: Dat AJAX dan met een door elkaar gehusselde ploeg het Marseille nog redelijk moeilijk kon maken was dan ook alles en niets speciaal.
Redelijk moeilijk maken? Niets speciaal? Je had Gerets na de zinderende thuiswedstrijd moeten horen. Met als backs Schilder en Silva en als centrale duo achterin de onervaren Alderweireld met Oleguer had Ajax het geweldig gedaan. Zoals gezegd, het middenveld zat goed in elkaar en met hangend op links Emanuelson konden Suarez en Sulejmani hun gang een beetje gaan. Sulejmani die koppend en Enoh die sowieso scoort, andere tijden.
Citaat: Onder Van Basten 3 keer zo goed nog wel…zozo.
Kenners smulden van het oliemannetje Aissati en Anita die zich goed opstelde en overal tussen zat. Het positiespel was tig keer beter, onvergelijkbaar. De Enoh van toen en nu eveneens. Stond toen dieper, jaagde fijn door en maakte het met zijn kapbewegingen de Fransen knap lastig. Voor de druistige Afrikaan in zijn eerste jaar was daar de goal als bekroning.
Citaat: Ja, later Dost en Castillion….later. Pantelic is minimaal een even slimme speler als Sibon.
Ach, dat mag je vinden. Maar net zo balvast in geen jaren. De passing van de oud-Hereenveenspeler was een genot voor het oog, Sulejmani kan daar over meepraten. De komst van Pantelic heeft er echter voor gezorgd dat de marktwaarde net zo hard is gaan kelderen. Daarnaast had Sibon er in tegenstelling tot Pantelic natuurlijk gelijk gestaan.
Citaat: Clubiconen. Als SPELER, ja!! Als trainer faalden ze op schandelijke wijze. Allen haalden ze on AJAX achtige spitsen: Machlas! Rosenberg! Cvitanich! Van ECHTE AJACIEDEN zou je ECHTE AJAX-SPITSEN verwachten….maar nee, hoor!
Van echte Ajacieden verwacht je inderdaad echte Ajax-spitsen. Niet voor niets hebben Van der Veen, Groot, Michels en Haarms zoveel talent naar het eerste geholpen. De echte Ajacieden zorgden ervoor dat in korte tijd Kieft, Bosman en Van Basten in het eerste geraakte. Maar de echte Ajacieden bij Ajax moet je nu met een vergrootglas gaan zoeken. Niet voor niets brengt Ajax tegenwoordig geen aanvallend talent meer voort, er wordt niet meer alles aan gedaan om die talenten te ontwikkelen en ze met z’n allen naar het eerste te loodsen. En als er dan een paar dicht bij het eerste geraken (Castillion, Zeegelaar) vallen ze alsnog buiten de boot. De neuzen staan niet meer dezelfde kant op. Lens, Sulejmani en Elia staan er niet op 18-jarige leeftijd. De talenten geboren in de jaren ‘60 en begin 70 echter wel (en ontwikkelde zich eenmaal in het eerste stormachtig). Daar heeft een net van buiten aangetrokken hoofdtrainer geen invloed op. Een De Regt en Olde Riekerink wel, maar die blijven buiten schot. De organisatie staat dat toe. Tegen de vriendjespolitiek, het gaan voor kotertermijnsucces met winnen ipv opleiden wordt niet opgetreden. De verschillende stromingen binnen Ajax (en dan heb ik niet over de kampen Van Gaal/Cruijff, voor je daar weer over begint) hebben de club in een wurggreep. Vroeger was daar nog het simpele ABC’tje dat de hoofd jeugdopleiding de latere hoofdtrainer werd, of ze nu De Mos, Beenhakker of Van Gaal heetten. Of de hoofdopleiding in de staf van het eerste, bijvoorbeeld Bruins Slot met Cruijff. Maar hoeveel hoofd jeugdopleidingen heeft Ajax de laatste jaren wel niet gehad? Onder andere Van den Brom, later werd van z’n expertise bij AGOVV geen gebruik van gemaakt. Omdat het ook in de top niet goed is, de nieuwe hoofdtrainer krijgt alle macht en lapt alle regels aan z’n laars. Hij, net als zijn medewerkers bij Ajax als overlever pur sang, wilt niets weten van talenten als Mertens, Chadli en de eigen jeugdspelers. En zo blijven we maar doorgaan, de structuur/organisatie blijft het grootste probleem.
Citaat: Blind heeft het zelfs gepresteerd om als als TD Wouters een dolk in zijn rug te steken.
Hoezo dat? Die ‘problemen’ vielen wel mee. Ajax wilde Blind, zo logisch als wat, voor de club behouden maar schiep hiervoor de functie directeur spelersbeleid. Met de kicksen nog onder zijn voeten heeft hij als kantoorbediende natuurlijk geen goed werk afgeleverd, maar heel veel te verwijten valt er niet. Het ‘knakte’ met Wouters toen die afstapte van de huisstijl, van de spelers aan de flanken. Wouters trachtte hiermee hopend op goede resultaten de toenemende druk te weerstaan. Maar als je de selectie en organisatie bij Ajax van destijds terugbekijkt, weet je dat ook Wouters gedoemd was te mislukken. Opvolger Adriaanse kreeg van alle aangekochte spelers in de jaren daarvoor met Chivu en Gronkjaer maar twee spelers in handen die meer dan bruikbaar konden worden geacht. Door grondig te saneren, jeugd in te passen en talentvolle spelers te halen heeft hij een bepaalde basis gelegd waarmee we in de eerste helft van het eerste decennium in de nieuwe eeuw nog enig succes hebben gehad. Met spelers als Heitinga, De Jong en Sneijder uit de A1 van Blind.
Citaat: Heeft hij als Hoofd Jeugd de opleiding van een nieuwe impuls voorzien? Heeft hij als coach records gebroken behalve dan van de meeste competitie nederlagen in 1 seizoen (10!)?
Maar vertel me wat oa Maduro, Huntelaar, Heitinga Emanuelson en Vermaelen van Blind als hoofdtrainer vonden. Van het feit dat Anita en Sarpong op zestienjarige leeftijd debuteerde. Wat een Sneijder van hem vond in de jeugd. Dat Blind in 2004 als hoofd jeugdopleiding Alderweireld naar Ajax heeft gehaald. Dat ook de aan heimwee lijdende Vertonghen zegt veel steun te hebben gehad aan Blind. Dat De Mul hem noemde als een fantastische trainer die als eerste trainer op zijn tekortkomingen wees en hem naar eigen zeggen een veel betere voetballer heeft gemaakt. Dat Blind Escude liet vallen voor de jonge Vermaelen, die hij tot bevreemding van velen aan het begin van het seizoen bij de selectie werd gehaald. Het is aan Blind, samen met uiteraard Tahamata en Haessaert, te danken dat de Belgen ons zoveel hebben en zullen opleveren. Kijk, als Jol niet Vermaelen had kunnen verkopen had hij nooit Ooijer, De Zeeuw, Suk, Atouba, Pantelic, Kerlon, Tainio, Verhoeven, Ze Eduardo en Mido kunnen halen. En had hij wel met het duo Vertonghen en Alderweireld kunnen spelen als Blind er niet was geweest? Ach, je mag van mij best vinden dat het een scholletje is, maakt mij niet zoveel uit. Maar net zoals Wouters heeft hij in woord en gebaar meermaals aangetoond de Ajax-principes hoog in het vaandel te hebben. Het zegt genoeg dat Blind op dit moment opkomt voor de eigen jeugd, voor de door hemzelf gehaalde Eriksen. Hoe kan je daar nou ooit tegen zijn? De visie van gasten als Blind en Wouters zouden juist door alle geledingen van de club moeten weerklinken. Als dat echter niet het geval is, zoals we al zoveel jaren zien, is de slechts denkbare positie voor hen die van hoofdtrainer.
Citaat: Maar goed….met Zeegelaar gaan we naar de top!
Zag in de VI een elftalfoto terug uit 1981, hij heeft een kop als die van Tscheu. Wat voor een team was het overigens: De beer van de Meer, Rijkaard, Olsen, Kieft, Cruijff, Lerby, Vanenburg, Jansen, Boeve en Schoenaker. Voetbal toen het nog echt voetbal was. Alleen de laatste heeft overigens een functie bij Ajax, terwijl de één na laatste er dicht bij eentje is. Voor de rest hebben ze allen, behoudens uiteraard Cruijff, na hun carrière niets voor Ajax kunnen betekenen… Laat die gasten maar terugkomen en meteen echte Ajacied Tahamata, het voorbeeld voor hoe je met de jongste jeugd moet omgaan, in hun kielzog meenemen.
|
fjonkman

Forum berichten: 25
|
Geplaatst: Vr 26 nov 2010 00:38
|
|
Jongens, geweldig al jullie verhalen... ik zit ze met plezier stuk voor stuk te lezen... ga zo door
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 2348
Nieuws reacties: 2
|
Geplaatst: Vr 26 nov 2010 12:39
|
|
Ik zou graag even willen aanhaken bij deze discussie.
Citaat: Maarre… in al die jaren er nooit aan gedacht dat Ajax misschien geen koopclub is?
Ik vind dit zo'n vage term, naar mijn weten is geen enkele club puur een koopclub en ook geen enkele club puur op eigen jeugd gebaseerd. Of een club dan wel of geen koopclub is is daarom subjectief. In de topic over de Primera Division heb ik hier ook al weleens over gesproken.
viewtopic.php?f=50&t=1276&start=375
Overigens zijn bij de laatste 2 kampioenschappen van Ajax, de aankopen ook van groot belang geweest, dan wel in combinatie met een goede jeugd.
Citaat: Bij Ajax heerst van oudsher een bepaalde filosofie, die ons ook geen windeieren heeft gelegd, en die is het beste ten uitvoer te brengen door uit de eigen schoot opgeleide (straat)voetballertjes. Dat de bij Ajax gevormde Emanuelson, die nog op Voorland heeft gespeeld, al jaren niet uit de verf komt spreekt boekdelen. In het buitenland zal hij menigeen nog verrassen, zoals Van der Vaart en Sneijder pas na hun vertrek bij Ajax sterren werden.
Van der Vaart was een bepalende speler in de kampioenschappen van 2002 en 2004 en het jaar 2003 waarin Europees bepaald geen windeieren werden gelegd en veel supporters kochten het shirt van juist... van der Vaart. Als Ajax speler kwam er bijna een maatschappelijke discussie dat Dick Advocaat hem niet in Oranje liet spelen. Van der Vaart heeft alleen in zijn laatste seizoen als gevolg van blessures en omdat onder Koeman de algehele Ajax selectie aankwam in gewicht door een gebrek aan conditie werk minder gepresteerd. Omdat ze hier in Duitsland wel nadrukkelijk ook op trainen, is van der Vaart weer fit geraakt en heeft zich daarna nog verder doorontwikkeld. Voor van der Vaart gaat het hele verhaal dus niet op. Ook Sneijder was een somebody in de Ajaxselectie toen hij vertrok. Zeker ten Cate (nog altijd door Sneijder bewierookt) heeft hier aan bijgedragen. Van Emanuelson weet ik 100% zeker dat hij de echte Europese top nooit gaat halen en ook niet heel veel beter uit de verf gaat komen in het buitenland. Waar Sneijder en van der Vaart al vroeg klaar waren om in ieder geval geselecteerd te worden voor Oranje, zijn er rondom Emanuelson altijd vraagtekens geweest. Emanuelson heeft zeker zijn kwaliteiten (techniek, voorzet, tackel), maar heeft evengoed zijn tekortkomingen (concentratie, positionering, te veel lopen met de bal, mentaliteit) en daar hebben 5 of 6 trainers bij Ajax weinig tot niets aan weten te verbeteren.
Citaat: De buidel moest getrokken worden, dat vond zo’n beetje iedereen
Ik kan me nog goed herinneren dat die stemming een tijd lang heeft geheerst, iedere keer werd de beste speler verkocht, zonder dat er een goede vervanger klaarstond en iedere keer werd Ajax geen kampioen. Dat gevoel was er al sinds het vertrek van Ibrahimovic. Maar het mag toch niet zo zijn dat het uitgeven van ontvangen gelden voor willekeurige spelers dan wel ineens tot een kampioenschap leidt. Telkenmale werden er spelers gekocht waar de prijs-kwaliteit verhouding zoek was, die niet in het systeem pasten en die weinig toegevoegde waarden hadden. Slechts de aankoop van Pantelic ten opzichte van Cvitanich en Suarez voor Babel waren oplossingen.
Maar hoe zit het met
de Mul - Luque, Rommedahl, Bakircioglu
Sneijder en Perez - Aissati, Sulejmani (vergeet niet dat van Basten Sulejmani in eerste instantie op de 10 zette)
Davids - Lindgren
Ibrahimovic - Rosenberg & Charisteas
Chivu - Escude
De beste vervangingen van verkopen zijn nog altijd uit de jeugd gekomen.
Trabelsi - van der Wiel
Heitinga - Alderweireld
Lobont - Stekelenburg
Escude - Vermaelen
Dus achteraf gezien, had Ajax het geld beter moeten herinvesteren (spelers uitzoeken met de juiste kwaliteit prijs verhouding of nog beter goede kwaliteit voor een lage prijs, die binnen het systeem passen die je speelt en waarmee het overige spelers materiaal ook beter mee tot hun recht kan komen) of ze hadden het geld op de bank moeten houden.
Citaat: Als Van Basten het niet geweest, dan was het wel Van Gaal met Braafheid en Pranjic als Cruijff niet langs was gekomen.
Pranjic was niet verkeerd geweest voor Ajax anders, zeker Sulejmani zou daar baat bij hebben gehad. Dat hij bij Bayern er vaker naast staat als in staat is niet gek als je moet concurreren met Schweinsteiger, van Bommel en Tymoschuk.
Citaat: Ik zeg alleen: het was algemeen aanvaard dat Ajax de buidel moest trekken en het toekomstperspectief van nu minder is dan na het vertrek van Van Basten.
Het toekomstperspectief van na het vertrek van van Basten was ook minder dan na het vertrek van Koster.
Citaat: Zoals hij altijd zeer kritisch is geweest in zijn voetballoopbaan en alleen maar naar het allerbeste heeft gestreefd (en bereikt), bevestigt hij dat opnieuw. Hij heeft iedereen verrast en heeft Ajax mogelijk behoed voor een onbegrijpelijke maatregel om hem op non-actief te zetten. Zijn handelwijze moet de ogen openen van leiding en selectie.
Van Basten husselde de ploeg zo vaak door elkaar omdat hij kritisch was op de spelers dat er op het eind geen enkele vastigheid meer inzat. De kleinste twijfel over Stekelenburg leidde tot het inzetten van de kwalitatief nog mindere Vermeer om maar een voorbeeld te noemen. Ik denk dat trainers als van Basten (die zoveel talent hadden dat ze weinig hebben hoeven bijleren van trainers in het eerste), veel te veel dingen vanzelfsprekend vinden die voor de mindere voetballer niet zo vanzelfsprekend zijn. De kwalitatief betere voormalig voetballer, heeft er daarom moeite mee om zich te verplaatsen in de kwalitatief mindere huidige voetballen. Een trainer met een minder succesvolle voetballoopbaan (maar wel enig verstand van hoe je spelers beter maakt), overtreft daarom soms een trainer die dat wel heeft gehad omdat deze coach zich wel in de speler die nog veel moet leren kan verplaatsen.
Niet voor niets zijn 'Spartaan' van Gaal en 'FC Utrecht' speler Adriaanse succesvoller geweest dan Blind en van Basten als coach. Ook andere grote namen als Gullit en Lenstra hebben het niet waar weten te maken als coach. Rijkaard verzoop ook bij Sparta.
Citaat: De hamvraag is natuurlijk of Van Basten teveel eiste, zonder daar overigens heel hard, direct en persoonlijk aan te werken, of dat het niveau van de selectie te laag is voor de eisen en normen die Van Basten hanteert om op internationaal niveau mee te doen.
Met de selectie die van Basten zelf had samengesteld (hij kreeg miljoenen om onverantwoord uit te geven), was van Basten er niet toe in staat om een elftal samen te stellen die aan zijn eisen en normen voldeed. Dan heb je dus als coach keihard gefaald. Wel moet er een kanttekening bij worden gemaakt dat niet alleen van Basten heeft gefaald, maar ook de jeugdopleiding. Echter als je 40 miljoen mag uitgeven is dat laatste een minder gepast excuus dan voor alle andere trainers.
Citaat: Zowel Ten Cate als Van Basten zijn niet door de club op non-actief gesteld of ontslagen. Beiden zijn opgestapt bij de club.
Beiden hebben ook zeer onverantwoord geld uitgegeven aan transfers om vertrokken spelers op te vangen. Als je een dusdanig budget krijgt toebedeeld, dan kun je niet alleen de gebrekkige jeugdopleiding de schuld geven.
Citaat: De aanval bestaande uit Sulejmani, Cvitanich en Suarez was ongedisciplineerd en blonk uit in balverlies.
Goh dat is met uitzondering van de periode Pantelic nog steeds het geval
Citaat: De keuze voor Vermeer was alsmede het verdedigingsduo niet goed. Tel daarbij op de onervaren maar goed ontwikkelde Van der Wiel (aantal rode kaarten gekend) op rechts en de uit nood tot linksback omgeturnde Vermaelen en je moet al concluderen dat de defensie ook al een onzeker iets was.
Ik vond Vermaelen de rol van linksback anders prima vervullen, dat was een groter lichtpuntje, wat zeg ik het grootste lichtpunt in de trainersloopbaan van van Basten bij Ajax, net als dat hij goed zag dat Vertonghen centraal achterin hoorde te staan. Om het kaboutermiddenveld, stond en sta ik niet te springen. Overigens moeten we ook niet denken dat van Basten altijd wilde spelen met Aissati, Anita en Enoh, want er waren continu wisselingen op het middenveld, wat dat betreft lijkt het een beetje op de huidige periode Jol.
Citaat: Dus we mogen concluderen dat De Zeeuw en El Hamdaoui misschien wel miskopen zijn? Het aankoopbeleid van Jol (ook) slecht is geweest? Zoals dat overigens onder Ten Cate/Van Geel, Blind, Koeman en Wouters ook zo was, maar dit uiteraard geheel terzijde…
Wat mij betreft met uitzondering van de aankoop Pantelic wel ja, alleen financieel zijn de gevolgen wat minder te voelen.
Citaat: Dan had je moeten beginnen met het laten invallen van Van Rhijn vorig seizoen. Van der Wiel had geen minuut in de competitie gemist, ongelofelijk. Suarez had ook wat vaker van het veld afgehaald mogen worden. En pseudo-aanvoerder De Zeeuw was het tweede seizoenshelft vorig seizoen ook al heel slecht bezig, had toen ook al lang moeten banken. Het spreekt allemaal niet in het voordeel van onze Hagenees.
Hier ben ik het volledig met je eens Jamesgf
Citaat: Van Basten liet zelfs Martina debuteren, zo erg is het allemaal. Elia, Lens, Amrabat allemaal weggestuurd en wie blijft over? Martina, daar kan Marco niets aan doen.
Amrabat vind ik nog steeds niet geslaagd bij PSV, die jongen heeft het niveau van de Graafschap. Eerlijk gezegd vind ik dan het vertrek van Poepon nog een grotere aderlating, hoewel die ook te kort komt om aan de normen en eisen van van Basten te voldoen.
Citaat: Zoals hij er ook niets aan kon doen dat Sulejmani een jaar eerder niet voor een paar ton binnen was, Douglas hetzelfde verhaal. Dát is het probleem.
Ja maar wel zo dom zijn om dan alsnog 16 miljoen uit te geven voor Sulejmani let op, op 10.
Citaat: Maar je kunt moeilijk beweren dat de toen gekochte 23-‘ers Enoh, Aissati, Sulejmani en Eriksen zulke slechte spelers waren.
- Aissati zou op het huidige middenveld een meerwaarde hebben ten opzichte van de Jong en Eriksen, maar is eigenlijk ook gewoon een subtopper en geen speler die Ajax kampioen maakt.
- Eriksen is een schot in de roos, maar is nog heel erg jong en moet zich nog ontwikkelen.
- Enoh mits in vorm is Ajaxwaardig.
- Sulejmani voor 16 miljoen kopen terwijl hij nu nog maximaal 5 miljoen waard is voor de 10 positie (waar hij helemaal niet thuishoort) is een absolute miskoop. Hoewel ik blij ben dat hij in ieder geval geen overgewicht meer heeft nu en als een van de weinige spelers 100% inzet toont.
Citaat: Verder debuteerden de talentvolle Alderweireld, Blind, Zeegelaar. Anita, Van der Wiel, Aissati, Enoh verworven een plek. En vergeet ook niet dat Ajax heel wat blessures kende, zo speelde Vertonghen in de eerste seizoenshelft tot zijn blessure heel goed als centrale verdediger.
Is het debuteren van Blind, Alderweireld en Zeegelaar niet een gevolg van de blessures die toen speelden? De vaste keuze voor van der Wiel op rechtsback, Vertongen centraal achterin en Vermaelen linksback zijn beslissende en voortreffelijke keuzes geweest. Dat zou ook nu nog staan als een huis, mits Ajax een beter middenveld en voorhoede zou hebben.
Citaat: Van Basten heeft er zelfs een beetje spijt van gekregen dat hij er zo snel uit is gestapt. En als hij zijn eigen falen had kunnen corrigeren (met het saneren van oa ook al die miskopen), wat ik dus eigenlijk als ondoenlijk achtte (kritiek zou hels zijn geweest), had het (met oa Elia, die hij al die tijd had gewild en een iets gewijzigde staf) best nog wat kunnen worden.
Zowel van Basten en Jol wilden Elia, maar Elia kwam niet net als dat ze beiden interesse hadden in het aantrekken van de Zeeuw. Het is dus nog maar de vraag of het onder van Basten anders was gelopen en dan Elia was gekomen in plaats van de Zeeuw.
Citaat: http://www.ajaxfans.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=1971&start=0
Citaat: Nu heb je het over toppers die wat extra konden brengen. Maar Pantelic… Of Rommedahl. Als je elftal daarvan afhankelijk is, is het wel heel erg gesteld. Als je elftal daarna zelfs helemaal instort is er van niets anders spraken dan van wanbeleid.
De intelligente teamspeler Pantelic, paste zelfs ondanks zijn gebrekkige techniek beter bij Ajax dan Cvitanich, El Hamdaoui, Rosenberg, Charisteas, Luque en Urzaiz.
Ajax had Pantelic juist wat langer moeten binden, maar ik maak wel de kanttekening dat Castillion dan een vaste plaats zou moeten hebben op de bank om zo af en toe in te vallen en zich te ontwikkelen en Jol niet Mido, Suk en Bodul nog in de rangorde daar boven te stellen. Daar zit de fout bij Jol niet bij het aantrekken van basisspeler Pantelic. Je kunt dan nog twisten over Sibon (waar ik toch de voorkeur geef aan Pantelic), maar je kunt niet ontkennen dat Pantelic een betere aankoop was dan de andere door mij genoemde namen.
Citaat: In de uitwedstrijd was Ajax ook al niet onaardig, maar de onervaren rechtsback Van der Wiel pakte zijn tweede gele kaart. En als Suarez en Sulejmani die kansen gewoon hadden afgemaakt en Vermeer een goede keeper was geweest dan had men het in die eerste wedstrijd al klaar gespeeld.
We moeten de Franse competitie niet groter maken dan die is. Het niveau in Frankrijk is niet heel veel hoger dan in Nederland en is absoluut van lager niveau dan de Premier League, de Primera Division en de Bundesliga. Niet voor niets staat Auxerre (wat we allemaal niks vonden) maar 5 punten achter koploper Lille. Marseille, Marseille, Marseille, laten we niet over 2 nachten ijs gaan. Als we daar tig keer puntverlies tegenover moeten zetten. PSV en Twente waren in Europa ook nipt uitgeschakeld door Marseille, maar zaten ook dicht tegen de overwinning op Marseille aan dat jaar.
Citaat: Vroeger was daar nog het simpele ABC’tje dat de hoofd jeugdopleiding de latere hoofdtrainer werd, of ze nu De Mos, Beenhakker of Van Gaal heetten. Of de hoofdopleiding in de staf van het eerste, bijvoorbeeld Bruins Slot met Cruijff. Maar hoeveel hoofd jeugdopleidingen heeft Ajax de laatste jaren wel niet gehad? Onder andere Van den Brom, later werd van z’n expertise bij AGOVV geen gebruik van gemaakt. Omdat het ook in de top niet goed is, de nieuwe hoofdtrainer krijgt alle macht en lapt alle regels aan z’n laars. Hij, net als zijn medewerkers bij Ajax als overlever pur sang, wilt niets weten van talenten als Mertens, Chadli en de eigen jeugdspelers. En zo blijven we maar doorgaan, de structuur/organisatie blijft het grootste probleem.
Hier krijg je van mij ook alle credits.
Citaat: Maar vertel me wat oa Maduro, Huntelaar, Heitinga Emanuelson en Vermaelen van Blind als hoofdtrainer vonden. Van het feit dat Anita en Sarpong op zestienjarige leeftijd debuteerde. Wat een Sneijder van hem vond in de jeugd. Dat Blind in 2004 als hoofd jeugdopleiding Alderweireld naar Ajax heeft gehaald. Dat ook de aan heimwee lijdende Vertonghen zegt veel steun te hebben gehad aan Blind. Dat De Mul hem noemde als een fantastische trainer die als eerste trainer op zijn tekortkomingen wees en hem naar eigen zeggen een veel betere voetballer heeft gemaakt. Dat Blind Escude liet vallen voor de jonge Vermaelen, die hij tot bevreemding van velen aan het begin van het seizoen bij de selectie werd gehaald. Het is aan Blind, samen met uiteraard Tahamata en Haessaert, te danken dat de Belgen ons zoveel hebben en zullen opleveren.
Blind zou het beste tot zijn recht komen als zijn rol niet die van Technisch Directeur of hoofdcoach is (die over de aankopen gaat), maar als assistent de vrijheid krijgt om jonge spelers beter te maken. Blind had in zijn periode als coach (waarin hij jammerlijk faalden) niet alleen Heitinga beter gemaakt, maar ook Boukhari en Emanuelson. De keuze voor eigen jeugd is achteraf de juiste geweest. Eventueel in combinatie met een hoofd trainerschap van Jong Ajax of de Ajax A1. Jol zou niet naar hem luisteren, wanneer hij dan een jeugdtalent aanbeveelt, maar er zullen anderen zijn die dat wel zullen doen.
Dat is iets wat we van Barcelona zouden moeten overnemen en zou en juiste aanbeveling van Cruijff zijn geweest. Van den Brom die heeft aangetoond zicht te hebben op de Chadli's, de Merten's en de Kubik's zou als 2e assistent plaats kunnen nemen en aanbevelingen moeten doen over aankoopbeleid. Maar welke hoofdtrainer is bereid om deze kennis tot zich te nemen en niet eigenwijs zijn eigen zin door te drijven?
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Vr 26 nov 2010 18:00
|
|
Citaat: De discussies met jou komen nooit verder dan het oprakelen van een aantal aankopen. Maarre… in al die jaren er nooit aan gedacht dat Ajax misschien geen koopclub is? Dat de jeugdopleiding de levensader is? Dat wanneer de productielijn stokt elke trainer die moet presteren gedoemd is te mislukken? Bij Ajax heerst van oudsher een bepaalde filosofie, die ons ook geen windeieren heeft gelegd, en die is het beste ten uitvoer te brengen door uit de eigen schoot opgeleide (straat)voetballertjes. Dat de bij Ajax gevormde Emanuelson, die nog op Voorland heeft gespeeld, al jaren niet uit de verf komt spreekt boekdelen. In het buitenland zal hij menigeen nog verrassen, zoals Van der Vaart en Sneijder pas na hun vertrek bij Ajax sterren werden.
Ja en waarom is dat? AJAX is inderdaad geen koopclub, maar aan kopen ontkomt geen enkele club. Dat is dan maar een excuus voor de ‘echte’ Ajacieden om miskoop na miskoop te doen?
Sneijder was al een topper toen hij bij AJAX speelde, man! Van der Vaart was ‘Golden boy’ in 2003 als grootste talent in europa. Onder Koeman. Dat wil niet zeggen dat hij daarna kilo’s te zwaar moet worden. Is dat clubliefde? Ook voor de echte Ajacieden geldt maar 1 ding; AJAX is nu, zeker in deze tijden, een trede op weg naar meer geld.
Ja, Van Basten werd na zijn vertrek bij AJAX ook pas een ster. Rijkaard ook. Seedorf ook. Dat gebeurt als je een kleinere competitie inruilt voor een competitie waar je 5 keer meer kunt verdienen.
Emanuelson is een baggerspeler. Zowel technisch, maar vooral tactisch. Hoe hij weer die breedtepass gaf tegen Real of die penalty. Ook deze ‘echte’ Ajacied gaat AJAX transfervrij proberen te verlaten.
Citaat: Was dat dan niet zo? Het mocht nooit meer gebeuren dat we een Modric zouden laten lopen en we met een middenveld zonder creativiteit opgezadeld zouden zitten. De 30+’er Perez halen, die er vervolgens door De Jong werd uitgespeeld, was een teken aan de wand. De buidel moest getrokken worden, dat vond zo’n beetje iedereen. De miljoenen van Sneijder, Babel, De Mul en Heitinga moesten geherinvesteerd worden, het kon zo niet langer. Als Van Basten het niet geweest, dan was het wel Van Gaal met Braafheid en Pranjic als Cruijff niet langs was gekomen.
De buidel moest helemaal niet getrokken worden. 10, 15 miljoen misschien. Maar zeker niet 40 miljoen door de plee spoelen….door oa Sno….die volgens Van Basten ook als centrale spits uit de voeten kon. HAHAHAHAHAHA!!!!!!!! Godsallemachtig, zeg. 30 plusser Wielaert? Ik heb gesmeekt! GESMEEKT!! om deze waardeloze speler niet te kopen!
Je kan dan nog zo’n echte Ajacied zijn, maar als je zulke spelers koopt dan begrijp je er echt heel weinig van. Staat totaal haaks op AJAX. Een 30 plusser uit Brabant die uit de Psv-school komt. Ja, dan herinvesteer je het geld wel goed, hoor. Prima gedaan!
Wat hebben Van Gaal en Cruijff er nu mee te maken? Of heb je niet door dat Van Gaal ook heel veel jeugd bij Bayern de kans heeft gegeven en het Duitse voetbal daardoor een enorme impuls heeft gegeven?
Citaat: Nogmaals, je hoeft me er niets over te vertellen, ik weet het allemaal. Waar probeer je me op te pakken? Ik zeg alleen: het was algemeen aanvaard dat Ajax de buidel moest trekken en het toekomstperspectief van nu minder is dan na het vertrek van Van Basten.
Een absoluut flutargument. Helemaal niet algemeen aanvaard en het druist tegen alles waar tegen jij ageert!
40 miljoen euro aan miskopen, het mislopen van de CL en geen enkele prijs.
Citaat: Zekers. Hij dacht dat zijn vertrek het beste voor Ajax zou betekenen, hij had en heeft het beste met zijn club voor.
Ja, prachtig. Had hij gewoon niet aan de klus kunnen beginnen? Dan had hij meer voor AJAX betekent. Zelfkennis had hij nodig. En dan zou je niet met Van ’t Schip en Rob Witschge als assistenten aangekomen zijn.
Zo heeft hij het ook niet gezegd. 1. Hij kon niet aan de doelstellingen voldoen. En het ergste: 2. Hij verwachtte met AJAX het seizoen daarop niet beter te presteren.
Overigens zinspeelde hij al op de helft van het seizoen om er het bijltje erbij neer te gooien.
http://www.spitsnieuws.nl/archives/spor ... bij_a.html
Citaat: Maar graag verwijs ik je naar een column van een andere echte Ajacied. In deze is het woord aan Piet Keizer:
Blabla….
Kan je zoveel wijsheid wel aan?
Kun jij dit aan?
http://www.ajaxshowtime.com/bijzaken-en ... -p-c-.html
Wat een professionaliteit!
Citaat: Van Basten draag absoluut niet voor de volle honderd procent schuld, maar als een echte Ajacied betaamt heeft hij het wel allemaal op zich genomen. Dat terwijl Van den Boboog lekker aan mag blijven modderen en overleven, maar dat vind je allemaal prima. Nu is voor jou Jol (meer dan terecht) de klos, nadat Van Basten dat al is geweest, maar wie is de volgende? En zo blijven we doorgaan, terwijl je aan de essentie van het probleem blijft voorbijgaan.
Van den Boog was er nog niet toen Van Basten de 10tallen miljoenen euros door de gootsteen aan het spoelen was.
Die essentie is niet de jeugdopleiding. De essentie is dat niemand het belang van AJAX op de eerste plaatst heeft. De spelers niet. Die willen zo snel mogelijk cashen en zelf schitteren. De oudgedienden niet. Die willen met spelers leuren. (Sjaak Swart). Die willen zelf trainer worden ook al zijn ze totaal niet geschikt. Daarom hoor ik jou ook niet over Silooy of Roy. Echte Ajacieden, maar niet goed genoeg als trainer van Jong AJAX.
De essentie is dat er 1 macht komt. Geen blokken Cruijff, Van Gaal, Jol, Blind of wat dan ook.
En zelfs dan zullen er strubbelingen zijn. Kijk maar naar het Van Basten/Cruijff debacle.
Citaat: Luister, als je destijds goed naar het veldspel had gekeken weet je waarom we onder andere van Sparta met zoveel-nul op de broek kregen. De aanval bestaande uit Sulejmani, Cvitanich en Suarez was ongedisciplineerd en blonk uit in balverlies. De keuze voor Vermeer was alsmede het verdedigingsduo niet goed. Tel daarbij op de onervaren maar goed ontwikkelde Van der Wiel (aantal rode kaarten gekend) op rechts en de uit nood tot linksback omgeturnde Vermaelen en je moet al concluderen dat de defensie ook al een onzeker iets was. Het middenveld met Aissati, Anita en Enoh zat echter in principe goed in mekaar, daaruit bleek wel wat de intenties waren.
Ja, prachtig…dat is dan nog altijd
1. de verantwoordelijkheid en taak van de coach om ze dat duidelijk te maken.
2. SULEJMANI EN CVITANICH WAREN ZIJN AANKOPEN!!!!!!!!!
De keus om Stekelenburg op de bank te zetten was 1 van de weinige goede dingen die Van Basten heeft gedaan. Hij is er in ieder geval sterker uitgekomen. Werd wel tijd.
Citaat: Dus we mogen concluderen dat De Zeeuw en El Hamdaoui misschien wel miskopen zijn? Het aankoopbeleid van Jol (ook) slecht is geweest? Zoals dat overigens onder Ten Cate/Van Geel, Blind, Koeman en Wouters ook zo was, maar dit uiteraard geheel terzijde…
Nog altijd heeeeeel veel beter dan Van Basten. Spelers zoals De Zeeuw en El Hamdaoui zijn onder een nieuwe trainer nog bruikbaar. Spelers zoals Ze Eduardo, Kerlon, Ooijer, Tainio en Mido kosten AJAX niets aan transfersommen en aan salaris bijna niets. Over de contractduur nog maar te zwijgen. Alleen Atouba (transfervrij) was een echte mispeer.
Van al die spelers zijn we volgend seizoen verlost. Konden we dat van de veel dure miskopen van Van Basten ook zeggen.
Citaat: Dan had je moeten beginnen met het laten invallen van Van Rhijn vorig seizoen. Van der Wiel had geen minuut in de competitie gemist, ongelofelijk. Suarez had ook wat vaker van het veld afgehaald mogen worden. En pseudo-aanvoerder De Zeeuw was het tweede seizoenshelft vorig seizoen ook al heel slecht bezig, had toen ook al lang moeten banken. Het spreekt allemaal niet in het voordeel van onze Hagenees.
Misschien.
In ieder geval ben ik het niet eens dat hij Ooijer ipv Alderweireld in de basis zet. En 10 miljoen wil voor nog eens aankopen. Dodelijk. Dodelijk dom.
Citaat: Spreekt ook al niet in het voordeel van de Hagenees. Blind komt op voor de belangen van Ajax, voor de jeugd.
Blind komt op voor de belangen van Blind. Hij aast heel duidelijk op de positie van hoofdcoach van AJAX 1, terwijl iedereen weet dat hij daar totaal niet geschikt voor is.
Dat hij voor sommige posities nog niet klaar was of uberhaupt gewoon niet geschikt is is ook de verantwoordelijkheid van Blind. Ik zou ook wel straaljagerpiloot willen worden maar zelfkennis verhindert me dat om dat na te jagen. Zou Blind ook moeten doen. Gewoon assistent worden en de nieuwe Bobby Haarms van AJAX worden. Die wist wel waar zijn plek was.
Citaat: Dat doet er niet toe. Het gaat er mij nogmaals om hoe het toekomstperspectief was bij aankomst en vertrek. Etc. etc.
Ja, Huntelaar zijn transfer was zeker ook te danken aan Van Basten. Wat een magiër toch, die Bassie. Eerst Vermaelen en dan Huntelaar. Wauw.
Amrabat is al mislukt bij Psv. Matige speler. Lens wordt overschat. En over Elia hebben we het al heel vaak gehad.
Als Bassie niet die 16 miljoen aan Sulejmani had gespendeerd, dan was de markt nog redelijk ‘normaal’ gebleven. Door dat was Elia onhaalbaar voor AJAX geworden. Van Basten zijn fout.
Douglas? Heb ik je al het voorbeeld van Keizer gegeven. Dag, Jamesje.
Je blijft maar hameren dat het geen slechte aankopen waren. Van Basten heeft ze niet kunnen laten renderen en de discipline op en naast het veld was ver te zoeken.
Verder weer een heel zooi slappe excuses.
De basis van alle problemem zijn dus ook niet bij Jol begonnen.
Dat Jol met een schone lei kon beginnen is verschrikkelijke onzin omdat Van Basten al ver voor het eind wilde kappen met AJAX en hij AJAX het seizoen daarop absoluut niet beter had kunnen laten presteren. Van Basten zijn EIGEN woorden.
Van Basten zijn intenties waren goed, maar hij liep na minuut 1 al achter de feiten aan? Ja, zo kunnen we het wel stellen, ja.
Verder heeft Ian al gereageerd. Marseille is geen europese topclub, hoor.
Verder weer een hele lap tekst waarop ik al antwoord heb gegeven in de vorige post of deze post nog.
Citaat: Zag in de VI een elftalfoto terug uit 1981, hij heeft een kop als die van Tscheu. Wat voor een team was het overigens: De beer van de Meer, Rijkaard, Olsen, Kieft, Cruijff, Lerby, Vanenburg, Jansen, Boeve en Schoenaker. Voetbal toen het nog echt voetbal was. Alleen de laatste heeft overigens een functie bij Ajax, terwijl de één na laatste er dicht bij eentje is. Voor de rest hebben ze allen, behoudens uiteraard Cruijff, na hun carrière niets voor Ajax kunnen betekenen… Laat die gasten maar terugkomen en meteen echte Ajacied Tahamata, het voorbeeld voor hoe je met de jongste jeugd moet omgaan, in hun kielzog meenemen.
Precies. Voetbal was toen nog echt voetbal. De tijden zijn veranderd. Iedereen denkt aan zichzelf. Clubs kunnen een schuld hebben van 800 miljoen euro.
Maar ook toen moest AJAX kopen. Ling, Schrijvers, Olsen, Lerby, Jansen, Boeve en Schoenaker noem je. 7 van de 11. Allemaal aankopen, Jamesy.
De jeugdopleiding kan altijd beter. Maar het aankoopbeleid….daar ligt de grootste prioriteit.
Ik heb ook al veel vaker gezegd dat de trainer maar moet werken met de aankopen die uit de boezem van de club komen. De scouts geven de beste spelers aan. Bijv een top 3 en de trainer maakt daar maar de keuze uit. Dat zou ik ook graag zien.
Tahamata? Ook de schuld zeker van AJAX? Heb ik het niet gehad over die echte Ajacieden die ook voor het geld kiezen? Nou, Simon is er ook eentje. Van AJAX moest hij niet weg, hoor. Hij wilde zelf heel graag. Prima, maar doe dan niet alsof ook ‘echte’ Ajacieden niets fout kunnen doen.
Verzin dan een beter een voorbeeld, man.
|
nr23

Forum berichten: 443
|
Geplaatst: Zo 5 dec 2010 15:04
|
|
Counteren in eigen huis tegen NEC. In balbezit alleen maar de lange bal richting Mido. Hoe triest. Hoe Ajax-onwaardig. Jol moet nu heel gauw oprotten.
|
Bart

Forum berichten: 4810
|
Geplaatst: Zo 5 dec 2010 15:17
|
|
Het lijkt erop dat Jol een breuk wil forceren bij Ajax. Geen enkele trainer zal zo het team insturen zonder middenveld. Je weet ook dat je zo tegen iedere ploeg in de problemen gaat komen. Ook de reacties in de media dat Jol maar blijft zeuren om geld, jeugdspelers openlijk afvallen. Dat doe je niet zonder reden maar met een doel om geld mee te krijgen bij zijn ontslag. Het bestuur zit in een spagaat en zullen moeten wachten tot er iets bekend word over de ledenraad. Nu Jol ontslaan schiet in ieder geval niks op, omdat er nog een hoop onduidelijkheid is bij Ajax.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Zo 5 dec 2010 15:21
|
|
Dat denk ik ook, Bart.
En aan het spel te zien van AJAX is dat gevoel ook doorgedrongen bij de spelers.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Zo 5 dec 2010 15:42
|
|
@Bart
El Hamdaoui had er anders op aangestuurd om op 10 te spelen, (kijk maar eens naar VI, volgens mij de uitzending van afgelopen vrijdag). Maar dat is ook het grote manco van dit team. Volgens mij geeft Jol de spelers veel te veel eigen verantwoordelijkheid, terwijl ze dat helemaal niet aankunnen. Alleen spelers die al gepocht en gemazeld zijn hebben dat, maar die spelen er bijna niet bij Ajax. Om maar eens een aantal voorbeelden te noemen.
- De Zeeuw speelt continu te diep.
- Suarez doet alles zelf.
- Enoh weet niet wat hij in balbezit moet.
- El Hamdaoui en Emanuelson gaan 9 van de 10x met de bal lopen als ze die ontvangen.
- El Hamdaoui blijft voorin wachten op zijn kans, maar doet nauwelijks iets om het, het middenveld makkelijker te maken.
- Soms worden er wedstrijden zonder flanken gespeeld.
Kortom wat dit elftal nodig heeft is discipline en systeem en een coach die spelers wil corrigeren.
|
Bart

|
Geplaatst: Zo 5 dec 2010 15:53
|
|
Je kunt wel met El Hamdaoui op tien spelen, maar dan kun je niet met diepstaande vleugelspelers spelen. El Hamdaoui zal ook veel meer als tweede spits spelen dan een nummer tien die aanspeelbaar is op het middenveld.Dan moet Jol een afweging maken hoe die zal spelen. Gisteren heeft die geen keuze gemaakt maar gegokt dat het goed ging, net zoals tegen VVV in de tweede helft. Dat VVV werd geklopt lag meer aan VVV dan aan Ajax, omdat ze er helemaal doorheen zaten. Je kunt je team gewoon niet laten spelen met El Hamdaoui als derde middenvelder omdat het gat tussen je middenvelders te groot wordt.
Citaat: Kortom wat dit elftal nodig heeft is discipline en systeem en een coach die spelers wil corrigeren. Jol moet gaan werken naar een vast systeem. Nu is het maar hopen op een lange bal en dat het goed valt. Ook zou het helpen om spelers op de goede plek neer te zetten, zodat ze meer uit het basisprincipe kunnen spelen.
|
Nr.10

Forum berichten: 1489
|
Geplaatst: Zo 5 dec 2010 16:18
|
|
Alles wijst erop dat Jol nu heel graag weg wilt. Het eeuwige gemekker om geld, het afvallen van de jeugdspelers, het geflirt met Fulham, het 'verstandshuwelijk' met Blind en de eeuwige roep om Cruijff..
|
Riejuh

Forum berichten: 7454
|
Geplaatst: Zo 5 dec 2010 19:09
|
|
Jol heeft gisteren letterlijk zijn eigen graf gegraven, en ik treur er totaal niet om.
Laf counter-voetbalspelen notabene in de ArenA..
|
AFCA Niels

Forum berichten: 2138
|
Geplaatst: Zo 5 dec 2010 19:29
|
|
Ik ben bang dat V/d Boog hem écht niet gaat ontslaan, ben bang dat we moeten hopen dat Jol zelf opstapt en ik zie dat eigenlijk nog niet gebeuren .
|
Bart

|
Geplaatst: Zo 5 dec 2010 19:37
|
|
Mocht Jol dan opstappen. Wie moet het dan gaan doen bij Ajax? Een aangeslagen ploeg krijg je niet zomaar aan het voetballen. Elke trainer zal zijn handen branden aan dit team. Ook moet die steun hebben van Cruijff want anders zal er weer snel kritiek volgen. Het beste lijkt me dat je Jol sowieso tot de winterstop in dienst houd en in de winterstop een beslissing gaat nemen.
|
ghostwriter

|
Geplaatst: Zo 5 dec 2010 20:25
|
|
Jol ontslaan heeft geen nut, pas als het bestuur en de directie juist zijn ingevuld kan een trainer bij Ajax slagen.
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Zo 5 dec 2010 20:27
|
|
Zelfs al is het marginaal. Denk jij niet dat een andere coach meer uit deze spelersgroep kan halen?
|
ghostwriter

|
Geplaatst: Zo 5 dec 2010 23:08
|
|
Citaat: Zelfs al is het marginaal. Denk jij niet dat een andere coach meer uit deze spelersgroep kan halen?
Misschien zou het voor Ajax op de korte termijn gezien goed kunnen uitpakken maar de volgende trainer zal het ook niet lang vol kunnen houden en er moet dus eerst echt iets veranderen voordat we moeten gaan nadenken over een nieuwe trainer.
Ik denk dat het veel belangrijker is dat Ajax een goede technisch directeur aansteld en de macht van Jol beperkt tot het coachen van het eerste van Ajax.
|
jamesgf

|
Geplaatst: Ma 6 dec 2010 02:54
|
|
Cruijff was zaterdag weer aanwezig. Neem aan dat hij morgen in z’n column Jol de wind van voren zal geven, kan eigenlijk niet anders. Hoe vaak moet het nog gezegd worden? Het middenveld is de graadmeter van je elftal, het behoort tot de basisprincipes. Vier aanvallers opstellen betekent nog niet dat je aanvallend speelt, je veel zult creëren. Eerder het tegenovergestelde zelfs zoals we allen hebben kunnen zien. NEC zestig procent balbezit was het niet? Omdat de veldbezitting van geen kant klopte. Telkens na het onvermijdelijke balverlies zoveel man kwijt, van pressie was geen moment sprake. En een meisje kan weten dat vleugelspelers op deze manier never nooit gaan functioneren. Rond de vijftiende minuut was een typerend voorbeeld. Ozbiliz werd door Emanuelson aangespeeld. Met een verdediger hijgend in z’n nek en een middenvelder die ook nog eens assistentie kwam verlenen kreeg de linksbuiten de bal bij de middenlijn aangespeeld. Het vervolg hoeft geen verbazing te wekken, na nog even naar achter te hebben gelopen leed hij balverlies en ontstond er een gevaarlijke situatie aan de andere kant. Maar dat heeft niets met de kwaliteiten van die basisdebutant te maken. Hij is al afgeschoten voordat hij is begonnen. Geen middenvelder waarmee hij al diep staand een combinatie kan aangaan om zichzelf vervolgens te lanceren, de abc’tjes gelden al lang niet meer. Waar zijn de Ronald de Boeren, Muhrens en Witschges? Aan een met puike passing en een formidabel inzicht gezegende halfspeler kan de buitenspeler zich niet meer vasthouden. De kwaliteiten worden niet meer benut. Een Ozbiliz of Zeegelaar moet de ballen van Enoh en De Zeeuw krijgen, zeg maar niet op maat en ergens halverwege het veld met nog drie spelers voor de neus. Of nog erger, van back Emanuelson. Maar niemand zegt er iets van, de normen zijn vervaagd. Vroeger zou je voor zo’n ziekenhuisbal gelijk een doodschop hebben gekregen. Van de buitenspelers wordt verwacht wat er niet verwacht kan worden. Analyseer het maar. Bepaalde spelers zijn niets te verwijten. Hoe vaak hebben de buitenspelers de bal diagonaal diep in het veld aangespeeld gekregen, één-op-één met de tegenstander? Bergkamp kreeg de taak: actie maken, langs je man en voorzet. Klaar. Roy hetzelfde verhaal. Maar je had dan ook de creatieve Witschge, Muhren, Vanenburg achter je. De kopsterke balvaste spitsen Van Basten, Bosman maakten het wel af. Dat vormt de basis. Zo heeft Ajax altijd succes gehad. Finidi is leuk, maar zonder een R. de Boer erachter wordt het toch wat lastiger. Een creatief middenveld en een balvaste, kopsterke spits waren kenmerkend. Die handige vleugelspeler, inschuivende verdediger en opkomende back kon dan pas echt functioneren. En of je nou met een inzakkende of diepe spits speelt maakt niet uit. Maar waar begin je aan wanneer je als buitenspeler de bal met je rug naar het doel krijgt aangespeeld, een paar meter verwijderd van de middenlijn met een naar de enkels schoppende verdediger in je rug? Wanneer een Enoh of De Zeeuw geen ondersteuning biedt (het overigens met dat systeem ook niet constant mogelijk was, maar pseudo-leider De Zeeuw verandert ook niets)? Als je uiteindelijke doel dan panklare (hoge) voorzetten voor El Hamdaoui afleveren is? Van de onzekere buitenspeler die voor de leeuwen wordt gegooid wordt het allemaal verwacht, terwijl je in wezen niets hoeft te verwachten. Het is de harde, ongelofelijk pijnlijke realiteit. De choquerende situatie begint steeds meer verdriet te doen. Was het eerder de vraag hoe oud dat in de basis debuterende veulentje uit ons voorland nou precies was, of we het nu hebben over de 17-jarige Bergkamp of Roy, en in welke minuut hij nou zou gaan scoren, is het nu een kwestie van aftellen geblazen totdat die verlossende wissel nou eens plaatsvindt. Het verwachtingspatroon is inmiddels tot een dieptepunt gekelderd, iets dat erger is bestaat niet. Het toekomstperspectief is beroerd. Het speciale, dat brutale is er vanaf. Al lang natuurlijk, er kon echter altijd nog wel eens iets onverwachts gebeuren, je het potentieel ziet en waar naar toe te werken is. Maar dat is gedurende de periode-Jol totaal verdwenen. Onder Van Basten had je nog de goede periode in maart, zag je de mogelijkheden met als hoogtepunt Marseille-thuis. Anderhalf jaar en vele miljoenen later zijn we in een situatie beland dat verliespunten thuis tegen Den Haag te verwachten waren en de wedstrijden tegen Milaan, Vitesse, Feyenoord en AZ net als de vorige een verschrikking zullen zijn. Maar we hebben volgens Van den Boog zijn column op zaterdag maar drie punten minder dan die en die en zullen de concurrenten zonder Afellay en Ruiz nog veel laten liggen, we zijn kortom op het goede pad! Hoeveel verder kunnen we zinken? In punten is het nooit uit te drukken. In Nederland is het de lamme tegen de blinde, terwijl patient Ajax beide verschijnselen vertoont. Wanneer komt de verlossing?
|
Riejuh

Forum berichten: 7454
|
Geplaatst: Ma 6 dec 2010 08:57
|
|
Cruijff ging zich een paar weken stilhouden en dat heeft tie gedaan. Dit doet hij overigens ook bewust, want doordat hij eerst hard heeft geroepen wat er mis is en nu stil is zullen de mensen tegen wie hij het had erover gaan nadenken.
|
Lexafca

Forum berichten: 1627
|
Geplaatst: Ma 6 dec 2010 09:42
|
|
Wat ik mij nou afvraag: Als Jol in de wedstrijdvoobereiding zegt: 'Opbouwen doen we niet, alleen maar lange ballen op Mido en dan zie we het wel'. Kijk dat Araz dan niets zegt oke, maar Steek, Jan, Urby, De Zeeuw, El Hamdoui moeten dan toch hun mond open doen en zeggen dat ze het zo niet willen, en dat het niet kan. Maar volgens mij zitten ze allemaal braaf te knikken.
|
AFCA Niels

Forum berichten: 2138
|
Geplaatst: Ma 6 dec 2010 10:04
|
|
Omdat ook zij ook wel weten dat met het middenveld van toen de lange bal de enige optie is...
|
Mars_R

Forum berichten: 58
|
Geplaatst: Ma 6 dec 2010 12:24
|
|
We zijn van Marco Pannekoek naar Jol Oliebol gegaan.....
Wat een ellende!
|
| | | |
|
|
|