Forum
Forumoverzicht » Ajax: Seizoen 2011/12 » De Technische Staf & Het Bestuur » Moet Ajax aan een Technisch Directeur?
Ga
Zoeken:

Onderwerp: Moet Ajax aan een Technisch Directeur?
Maker: RobustoBekeken: 15826
Status: InactiefBerichten: 209
+ Nieuw bericht <   1  |  2  |  3  |  4  |  5  |  6  |  7  |  8  |  9   >   >>> + Nieuw onderwerp
Auteur Bericht
Robusto


Geregistreerd: 21-06-2009
Forum berichten: 324
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 30 aug 2009 11:52
De vraag lijkt me duidelijk, en voor mij is het antwoord ook duidelijk: JA. Van Basten werkte zonder technisch directeur en gaf miljoenen uit aan Oleguer, Sno, Cvitanic en Sulejmani, spelers die het niet hebben kunnen waarmaken en waarbij je de wenkbrauwen kan optrekken als je kijkt naar de kwaliteiten of de prijs/kwaliteit verhouding van de transfersommen. Martin Jol schrijft een aantal van deze aankopen alweer af, soms terecht (Sno) soms twijfelachtig (Oleguer vind ik beter dan Wielaert) en soms onterecht (Cvitanic) en haalt een aantal spelers waarvan ik zeg "moet dat nou? Dat is niet des Ajax's". Spelers welliswaar zonder hoge transfersom, maar ook zonder restwaarde en met een vorstelijk salaris.

Deze korte termijnpolitiek zadelt een volgende trainer ook weer op met spelers die niet voldoen, en zo raken we in een vicieuze circel naar beneden. Ik ben voorstander van een sterke TD met Ajax achtergrond en ervaring op die positie. En met Ajax achtergrond bedoel ik niet een ex speler die twee of drie seizoenen als wisselspeler bij Ajax heeft rondgelopen maar een echte Ajacied die de Ajax filosofie door de aderen heeft stromen, of iemand uit de Hollandse school die het Ajax spelletje snapt en hoog heeft zitten (Feyenoorder Beenhakker was zo'n persoon). Zoek zo'n persoon, geef deze persoon de opdracht om de lange termijn uit te stippelen en leg deze persoon ook voor langere tijd vast.

Nu is de vraag, wie zou geschikt zijn voor deze functie? En realistisch haalbaar?
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 18-08-2007
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 30 aug 2009 12:55
TD of niet; AJAX moet de trainer spelers aandragen en zeggen "Daar kies je uit of geen speler." In ieder geval nooit meer dat een trainer alleen mag beslissen om zijn spelers te kopen.
ghostwriter


Geregistreerd: 08-02-2008
Forum berichten: 5481
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Londen
Geplaatst: Zo 30 aug 2009 12:57
Ik zou graag een Beenhakker bij Ajax zien, een technisch directeur die voornamelijk als hoofdscouting aan de slag gaat en zich dus eigenlijk alleen hoeft te richten op het transferbeleid. Louis van Gaal zou ik de ideale man vinden maar nu Bayern begint te winnen is de kans dat hij wordt ontslagen weer een stuk kleiner. Ik zou zo snel geen andere geschikte technisch directeur voor Ajax weten. Misschien een ex scout als Keizer of gewoon een schout als Van der Zee.
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 30 aug 2009 13:06
Van Gaal heeft in z'n eerste periode als technisch directeur compleet gefaald en heeft gedurende z'n hele loopbaan geen geweldige hand in aankopen gehad. Hij was juist geweldig als trainer die het scouten en aankoopbeleid juist aan de TD en het scoutingsteam overliet.
ghostwriter


Geregistreerd: 08-02-2008
Forum berichten: 5481
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Londen
Geplaatst: Zo 30 aug 2009 13:10
Citaat:
Van Gaal heeft in z'n eerste periode als technisch directeur compleet gefaald en heeft gedurende z'n hele loopbaan geen geweldige hand in aankopen gehad. Hij was juist geweldig als trainer die het scouten en aankoopbeleid juist aan de TD en het scoutingsteam overliet.

Dus krijg je de technisch directeur die je nodig hebt, een de het scouting aan de scouts overlaat.
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 30 aug 2009 13:18
Als trainer liet hij het scoutingswerk over aan de scouts en het aankoopbeleid over aan de technisch directeur. Dat kon omdat Van Gaal als trainer een topprof is die z'n handen vol heeft aan z'n werk op het veld. Maar hij laat zich niet makkelijk dingen uit handen nemen die echt bij zijn taken horen. Als TD zal hij waarschijnlijk zelf ook gaan scouten, maar in ieder geval het aankoopbeleid bepalen. En juist daar heeft hij geen gelukkige hand in gehad.

En nogmaals, in z'n eerdere periode als trainer had hij teveel oog voor wat hij als trainer zou doen om te denken aan de contractverlengingen van een groot aantal zeer belangrijke spelers.
Robusto


Geregistreerd: 21-06-2009
Forum berichten: 324
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 30 aug 2009 16:00
bij Ajax had Van Gaal geen TD boven zich, maar hij luisterde wel naar de scouting wat spelers als Finidi opleverde en naar de hoofd jeugdopleiding waardoor o.a. Kluivert een kans kreeg toen Ronaldo niet kwam.

Van Gaal als TD, ik weet het niet. Ik zie Van Gaal eerder als een (hoofd) scout, hij heeft wel een oog voor talent, maar ik weet niet of zijn netwerk goed genoeg is en hij mist het aimabele dat een TD in mijn ogen wel moet hebben.

De TD hoeft niet perse een trainersloopbaan hebben gehad. Het moet wel een netwerker zijn en een prettige persoon om zaken mee te doen.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 30 aug 2009 20:20
Goede topic, en ik pleit al voor een TD sinds die vorig seizoen er werd uitgehaald omdat Ajax volgens het Engelse managermodel ging werken. Het Engelse managermodel bewijst zich naar mijn mening pas als je echt een trainer van wereldklasse hebt en die persoon bewezen heeft en lang bij de club blijft. (voor de duidelijkheid in die situatie zitten we voorlopig nog niet)

Ajax probeert het nu dus ook met Jol. Jol zou voor de lange termijn er zitten, de geruchten gaan zelfs dat hij over een paar jaar een stapje terug neemt en Blind het stokje over neemt en Jol als TD wordt. Maar dat is even toekomstmuziek.

De reden dat ik voor een TD pleit is simpel. Bij een club als Ajax in z'n huidige staat kun je niet simpelweg en trainer en scouting en jeugd goed managen. En je zal als je succes wil hebben toch in elke rol het meest maximale eruit moeten halen (de huidige spelers d.mv. training, toekomstige spelers d.m.v. scouting en jeugd). Jol heeft Cock Jol waar hij veel aan uitbesteed, i.t.t. Velen vind ik dat wel een goede zet. Het geeft i.i.g. Aan dat Jol inziet dat hij niet overal tegelijk kan zijn. Maar Cock is natuurlijk geen TD. Rest natuurlijk het punt dat een TD functie een beleidsfunctie is waarbij gekeken wordt naar lange termijn, een functie waarin je ook extra controle uitoefent op de keuzes van de trainer. Onder Van Basten ging het naar mijn mening op twee punten mis. Enerzijds had Van Basten zelf te veel macht, anderzijds kreeg ook Danny Blind (die ik gewoon incapabel vind) een te belangrijke rol. Ik heb persoonlijk het idee dat Blind meer inspraak had dan naar buiten toe gesuggereerd werd juist doordat Van Basten niet alles tegelijk kon en moest delegeren.

Het Ajax van Van Gaal in '95 had geen TD, maar laten we niet vergeten dat dat andere tijden waren. Destijds werd er minder druk gevist op de transfermarkt en had je als Ajaxzijnde meer tijd om de dingen te organiseren, ook Ajax als organisatie was nog klein. Ook dat laatste is veranderd.
Een type zoals Van Gaal moet naar mijn mening ook geen TD worden, dat is gewoon de verkeerde stap. Van Gaal is een goede teambuilder maar heeft altijd bewezen dat wanneer hij dure aankopen moest halen hij toch verkeerde inschattingen maakte (ik noem een Gabrich of Rosales). Een team neerzetten en scouten zijn namelijk twee verschillende metiers.
De eerste vereiste is dat een TD ook gewoon een goed oog op spelers heeft. Om twee redenen, ten eerste zodat hij ons behoed van de miskopen van de trainer, en ten tweede zodat hij zorgt dat er kwalitatief goede opties zelf bij de trainer terecht komen. De TD kan het gebrek aan een absoluut timmersoog een beetje compenseren door de mensen die dat wel hebben belangrijk te maken in het aankoopproces.

Een goede TD van Ajax
– Moet aangesteld worden voor de lange termijn want dat is ook het stadium waarin zijn functioneren beoordeeld moet worden.
– Moet organisatorisch en coördinerend goed zijn, hij moet iemand kunnen zijn die zowel de scouting als de jeugdtrainers ook qua structuur goed kan neerzetten)
– Zal moeten inzetten op een 'internationaal georiënteerd Ajax qua scouting', en dus bij uitstek ook iemand zijn die het aandurft met jonge onbekende buitenlandse spelers.
– Moet kunnen netwerken (Ik vind deze kwaliteit wel minder belangrijk dan velen. Er wordt vaak gesuggereerd dan een TD een netwerk moet hebben. Ik zie dat als ene handige bijkomstigheid. In principe hoef je het met een goede georganiseerde scouting en jeugdwerking namelijk niet nodig te hebben. Dan zou je an sich moeten kiezen uit talloze opties qua versterkingen)
– Zal een cultuurbewaker moeten zijn (er op letten dat Ajax herkenbaar voetbalt maar tegelijkertijd ook de garanties scheppen dat een trainer dat kan doen met het aanwezige materiaal)
– Zal natuurlijk ook een goede inventarisatie moeten maken van de kwaliteiten van het elftal en dat betekent spelers op de juiste momenten afschijven/verkopen of de contracten verlengen.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 30 aug 2009 20:31
Ik ben overigens ook niet overtuigd van Beenhakker als TD. Je kunt Beenhakkers positieve punten benadrukken (komst Ibrahimovic, Mido, Maxwell, Trabelsi) maar tegelijkertijd was Beenhakker ook de man die met Sikora en Boukhari aankwam. Het eerdere Feyenoord had hij ook een dubbel verleden aan de ene kant Cruz aan de andere kant Samardzic en De Visser.
Momenteel zit Feyenoord in een aparte situatie en zie je dat feyenoord met behulp van investeerders heeft geinvesteerd in Dani Fernandez, Cisse en Ignjatovic. Als je de verhalen mag geloven kostte Cisse zelfs 5-6 Miljoen en dan zet ik toch m'n vraagtekens, van Ignjatovic ben ik ook niet overtuigd en Feyenoord momenteel ook niet. Beenhakker wordt vaak geroemd om z'n netwerkkwaliteiten en het is zeker iemand die goed als uithangbord van je club kan dienen (ik weet dat wanneer james deze woorden leest hij een vlammend betoog opschrijft over hoe Ajax naast Robben greep :mrgreen: ), maar ik bedoel het dus in algemene zin. Beenhakker kan net zoals Jol de pers en publieke opinie goed bespelen (ook een kwaliteit; niet een die ik superbelangrijk vind)

Het grote probleem is dat het nou niet dik gezaaid is met mensen die het vak goed beheersen. AZ heeft het nu goed geregeld, PSV hefet dezlefde problemen die Ajax ook heeft.
Robusto


Geregistreerd: 21-06-2009
Forum berichten: 324
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 30 aug 2009 21:03
of AZ het zo goed heeft geregeld weet ik niet hoor Pushkin, van de laatste serie aankopen zijn er maar een paar geschikt gebleken (Romero, Moreno, Moissander) terwijl er aan de andere kant veel meer missers kwamen (Klavan, Van der Velden, Koenders, Donk, Waterman). En de grootste misser is wel het aantrekken van Ronald "demolition man" Koeman. Niet dat ik dat overigens erg vind ;)

Wie zou er geschikt zijn als TD voor Ajax?
ghostwriter


Geregistreerd: 08-02-2008
Forum berichten: 5481
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Londen
Geplaatst: Zo 30 aug 2009 23:25
Ik noem maar even iemand: Co'tje?
MrGuide


Geregistreerd: 20-06-2009
Forum berichten: 479
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 30 aug 2009 23:41
Ik zou Co graag weer als hoofd jeugdopleiding aan de slag zien gaan. Dit is het allerbelangrijkst voor de toekomst van Ajax op dit moment. Denkt dat Co hier (opnieuw) de ideal kandidaat voor zou zijn.
Het tandem Louis en Co zou perfect zijn, maar helaas een utopie. Misschien over een jaar of 2. Louis als TD, Co als hoofd jeugdopleiding.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 18-08-2007
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 31 aug 2009 00:01
Citaat:
Misschien over een jaar of 2. Louis als TD, Co als hoofd jeugdopleiding.

Nou, slechter kan het niet denk ik.
Van Gaal bemoeide zich als TD te veel met dingen waar hij zich niet mee moest bemoeien en bemoeide zich te weinig met de dingen waarmee hij zich wel moest bezig houden. Sinds Adriaanse de jeugdopleiding onder zijn hoede heeft gehad zijn er dan grote talenten doorgebroken zoals verdedigers, vleugelspitsen of spitsen? Nee.
MrGuide


Geregistreerd: 20-06-2009
Forum berichten: 479
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 31 aug 2009 00:44
Co zat daar tussen 92 en 97. Kluivert, Seedorf etc? Die zijn toen doorgebroken. Ook al zaten deze niet lang in de opleiding ten tijde van Co.
Hoe dan ook. Het gaar erom op wat voor manier de jeugdopleiding gestructureerd wordt en de gedachte die daar achter zit. Co is dan niet verantwoordelijk voor de individuele talenten, maar wel voor de 'gedachte' achter de hele jeugdopleiding.
We willen allemaal dat Ajax weer zoals Ajax gaat spelen. Dan misstaan Co en Louis volgens mij niet.
Louis moet zich als TD nog bewijzen. Toen hij TD werd bij Ajax wilde hij zelf nog te graag het trainersvak beoefenen. Na zijn avonturen bj AZ en Bayern denk ik dat hij daar genoeg van heeft. Op dat moment moet Ajax er alles aan doen om zijn kennis in huis te halen.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 18-08-2007
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 31 aug 2009 02:22
Werken ze nu anders dan in de tijd van Co Adriaanse dan? JOR (een Adriaanse adept werkt hier toch?)

In de ontwikkeling van Seedorf en Kluivert heeft Adriaanse natuurlijk geen hand gehad. Seedorf speelde al in AJAX 1 toen Adriaanse net begon bij AJAX.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 31 aug 2009 08:35
Citaat:
Co zat daar tussen 92 en 97. Kluivert, Seedorf etc? Die zijn toen doorgebroken. Ook al zaten deze niet lang in de opleiding ten tijde van Co.
Hoe dan ook. Het gaar erom op wat voor manier de jeugdopleiding gestructureerd wordt en de gedachte die daar achter zit. Co is dan niet verantwoordelijk voor de individuele talenten, maar wel voor de 'gedachte' achter de hele jeugdopleiding.
We willen allemaal dat Ajax weer zoals Ajax gaat spelen. Dan misstaan Co en Louis volgens mij niet.
Louis moet zich als TD nog bewijzen. Toen hij TD werd bij Ajax wilde hij zelf nog te graag het trainersvak beoefenen. Na zijn avonturen bj AZ en Bayern denk ik dat hij daar genoeg van heeft. Op dat moment moet Ajax er alles aan doen om zijn kennis in huis te halen.


Mja en dat is het hele punt nu juist, een TD is iets heel anders dan een trainer. Van Gaal en Adriaanse zijn systeembouwers, daar ligt hun kracht, die moeten op het veld staan. Als je ze de jeugdopleiding wil laten hervormen tot in detail dan moet je ze hoofd jeugdopleiding maken, geen TD. Probleem bij Adriaanse was dan weer dat hij in de jeugd goede teams wist te smeden maar dat individuele ontwikkeling daardoor wat minder op gang kwam.
MrGuide


Geregistreerd: 20-06-2009
Forum berichten: 479
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 31 aug 2009 11:05
Citaat:
In de ontwikkeling van Seedorf en Kluivert heeft Adriaanse natuurlijk geen hand gehad. Seedorf speelde al in AJAX 1 toen Adriaanse net begon bij AJAX.


Jij vroeg wie er gedebuteerd waren. Ik zeg ook niet dat dat door hem kwam. Ik zie hun twee het liefst aan de toekomst van Ajax bouwen, aangezien zij een voetbalgedachte hebben die bijna alle Ajacieden ook hebben.
van Gaal als TD was in zijn Ajax periode geen succes. Toch denk ik dat hij de goede man is om de lange termijn en continuiteit van de club te bewaken.

Citaat:
Probleem bij Adriaanse was dan weer dat hij in de jeugd goede teams wist te smeden maar dat individuele ontwikkeling daardoor wat minder op gang kwam.

Individuele ontwikkeling moet worden bepaald door trainers / specifieke (positie) trainers. Ik zie Adriaanse als iemand die de grote lijnen moet uitzetten.
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 31 aug 2009 11:06
Toen 343 dat vroeg bedoelde hij natuurlijk wie er dankzij zijn bewind zijn gedebuteerd.
Robusto


Geregistreerd: 21-06-2009
Forum berichten: 324
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 31 aug 2009 12:56
Adriaanse lijkt me als TD ook niet geschikt, die man is te eigengereid en te rechtlijnig. Ik had Co graag als trainer terug gezien bij Ajax, maar als TD moet je kunnen inschikken en flexibel zijn, iets wat niet in de aard van Adriaanse zit.
jamesgf


Geregistreerd: 29-05-2008
Forum berichten: 420
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 31 aug 2009 13:51
Ik kan hier inderdaad een vlammend betoog houden, zou het ook wel willen door wat ik zie, maar het is in mijn ogen heel simpel. Een technisch directeur is een onnoodzakelijk kwaad. Waarom men niet een staf samenstelt met de hoofdtrainer, de hoofdscouting en hoofdopleidingen is voor mij een raadsel, hoewel eigenlijk ook niet. Maar je kunt dan alles goed overzien, hebt korte lijnen en weinig mensen die oordelen. Maar bovenal, zo moet je dus wel samen een goed (LANGE TERMIJN)beleid opstellen en dat door de gehele club doen waaien (logischerwijs vervolgens de rotte appels weggooiend). De hoofdtrainer kan bijvoorbeeld niet een Atouba meenemen. Daar wijst de hoofdscouting wel op. Of een Pantelic, daar wijst de hoofdopleidingen wel op. Alle neuzen dezelfde kant op. Heel de club met maar één doel voor ogen, alles in het belang van Ajax. Zo zal de clubliefde ook snel wederkeren, uiteraard wel nadat er onvermijdelijk hevig werd gesaneerd in de falende jeugdopleiding. Want op deze manier heb je invloed in alle geledingen van de club.

Echter zolang dit soort simpele organisatorische beslissingen niet worden genomen en Cruijff het voor gezien houdt, zie ik het niet goed komen met Ajax. Enkel eerste keuze Adriaanse lijkt mij iemand die in dit Ajax wat kan bewerkstelligen als hoofdtrainer zijnde, die zich dus alleen maar bezighoudt met het eerste. Hij heeft van uit zichzelf een goed beleid in zich. Maar wanneer je organisatie zo rot is dat een Algemeen Directeur en een Technisch Directeur voor eigen gewin als idioten aan je stoelpoten blijven zagen, is het eind zoek. Bovenop het feit dat de dan onaangetaste jeugdopleiding niet naar behoren blijft functioneren, kom je tot de conclusie dat bouwen op een inferieur fundament ook voor een Adriaanse uiteindelijk onmogelijk is. Iedereen zit er voor zichzelf en zo zal zo’n staf dus nooit worden samengesteld. Van de jeugdtrainer tot de hoogste bestuurders, iedereen is bang van z’n plekkie. Want stel het gaat uiteindelijk fout, dan moeten die bestuurders het ook voor gezien houden. Anders heb je nog wel een trainer, technisch directeur, hoofdopleidingen/scouting die je apart kan ontslaan. Zinloos, daar je zo het werkelijke probleem niet oplost. Het zit veel dieper in de club.
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 31 aug 2009 14:02
Alsof Cruijff de enige redder is van Ajax. Ik denk ook dat Cruijff iets zou kunnen toevoegen aan Ajax, maar hij is heus niet de enige hoor.

Overigens zijn er altijd veel mensen die oordelen, aangezien het scoutingsteam over een man of 6 tot 8 bestaat. Het gaat er juist om bij wie de beslissingsbevoegdheid ligt.
ghostwriter


Geregistreerd: 08-02-2008
Forum berichten: 5481
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Londen
Geplaatst: Ma 31 aug 2009 14:06
Er moet gewoon een man komen die naar de scouting luistert. Die kan dan de keuzes van de scouting en die van de trainer beide afwegen en dan licht bij hem de uiteindelijke beslissingsbevoegdheid.
Robusto


Geregistreerd: 21-06-2009
Forum berichten: 324
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 31 aug 2009 14:16
Cruyff zou mooi zijn mits Cruyff ook de verantwoording durft te dragen voor zijn akties, en dat is tot nu toe nooit het geval geweest. Cruyff wil dat alles en iedereen naar hem luistert, hij wil volledige beslissingsbevoegdheid maar weigert de verantwoordelijkheid die daar bijhoort.
Marco


Geregistreerd: 23-08-2007
Forum berichten: 4289
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 31 aug 2009 15:24
Citaat:
Overigens zijn er altijd veel mensen die oordelen, aangezien het scoutingsteam over een man of 6 tot 8 bestaat. Het gaat er juist om bij wie de beslissingsbevoegdheid ligt.

Die kun je laten bij je trainer, als je zijn markt zoveel mogelijk afbakent. Zo is het raar dat Jol een aanspeelpunt zoekt, maar die zelf moet zoeken omdat Ajax kennelijk (?) niemand op papier heeft staan.

Ik zie niet zoveel in zo'n TD. Het gevaar van meerdere kapiteins ligt altijd op de loer. Ik lees namen als Adriaanse, van Gaal. De hotemetoot die het wel even gaat oplossen, ik geloof daar niet zo in. De roep om een TD zal wel te maken hebben met de rits aan peperdure miskopen en de vrije hand van een trainer daarin, maar in een TD schuilt een zelfde soort gevaar. Zet dan een technische afdeling op, als verlengstuk van je scouting, tipgevers en makelaars, dat als filter werkt richting trainer en daarmee in zekere zin een waarborg is voor je clubcultuur. Aankoopbeleid is ook beleid en dat kan je uitschrijven. Zo gedetailleerd als je wilt en bindend voor een trainer. Sluit bv. bepaalde leeftijdscategoriën uit, tenzij een speler aan streng geformuleerde eisen voldoet en hij boven elke twijfel verheven is. In de prijs-kwaliteit verhouding zit het nogal eens scheef, zet desnoods een soort staffel op die aangeeft wat je maximaal aan transfersom en salaris voor een type speler uitgeeft. Er zullen mooie spelers aan je neus voorbij gaan, maar dat gebeurt nu ook en valt in het niet bij de miskleunen die de afgelopen jaren bij Ajax zijn binnen gekomen.

Als je dat op papier en in de praktijk hebt staan, kan een Atouba nooit gecontracteerd worden. Hij komt niet uit de scouting, komt niet door het filter en voldoet niet aan de eisen van je aankoopbeleid. Sulejmani zou niet komen, want die is te duur. Enzovoort. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je technische afdeling voldoende spelersdossiers moet produceren voor zo'n trainer. Zolang ie daarin wat te kiezen heeft, heeft ie niet te zeuren. Hij is immers beslissingsbevoegd, zij het beperkt.

En je moet het financieel op orde hebben, maar dat spreekt voor zich..
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 31 aug 2009 15:30
Citaat:
Overigens zijn er altijd veel mensen die oordelen, aangezien het scoutingsteam over een man of 6 tot 8 bestaat. Het gaat er juist om bij wie de beslissingsbevoegdheid ligt.

Die kun je laten bij je trainer, als je zijn markt zoveel mogelijk afbakent. Zo is het raar dat Jol een aanspeelpunt zoekt, maar die zelf moet zoeken omdat Ajax kennelijk (?) niemand op papier heeft staan.

Het is vaak juist precies andersom. De trainer kent de spelers die door de scouting genoemd wordt niet en bakent vervolgens de bevoegdheden van de scouting af door zelf op zoek te gaan binnen z'n eigen netwerkje.
+ Nieuw bericht <   1  |  2  |  3  |  4  |  5  |  6  |  7  |  8  |  9   >   >>> + Nieuw onderwerp
Actieve onderwerpen Wie is er online? Actieve leden
Actieve onderwerpen: 0 Leden online: 0 Actieve leden: 1.884
Berichten: 213.629 Onderwerpen: 2.459 Nieuwste lid: RobertScapy
Jouw berichten: inloggen | registreren Onderwerpen bekeken: 17.974.807 Forums: 45
= actief onderwerp = inactief onderwerp  
Forumoverzicht » Ajax: Seizoen 2011/12 » De Technische Staf & Het Bestuur » Moet Ajax aan een Technisch Directeur?
Ga
Zoeken: