Forum
Forumoverzicht » Ajax: Seizoen 2011/12 » De Technische Staf & Het Bestuur » Financiële situatie bij Ajax
Ga
Zoeken:

Onderwerp: Financiële situatie bij Ajax
Maker: ReinBekeken: 14195
Status: InactiefBerichten: 157
+ Nieuw bericht <   1  |  2  |  3  |  4  |  5  |  6  |  7   >   >>> + Nieuw onderwerp
Auteur Bericht
Rein


Geregistreerd: 13-11-2008
Forum berichten: 1735
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 4 nov 2009 18:18
Citaat:

04/11/2009 11:18

Begin 1998 gold de beursgang voor Ajax als een veelbelovende kapitaalinjectie waarmee de club het hoge sportieve niveau van de midden jaren negentig moest kunnen handhaven. Nu, ruim elf jaar later en slechts twee titels rijker, geeft de boekhouding aanleiding tot grote zorg: de kas is leeg.

'We moeten de broekriem aanhalen', zegt financieel directeur Jeroen Slop in de nieuwe Voetbal International. 'Er is een groot probleem door de ontstellende hoeveelheid trainerswisselingen bij Ajax het laatste decennium. De alarmbellen rinkelen nog niet, maar Feyenoord is een voorbeeld van hoe het kan gaan. Die kant moeten we niet op.'

De emissie op het Damrak leverde Ajax destijds (omgerekend) liefst 55 miljoen euro op. Ook de verkoop van zelf opgeleide jeugdspelers bracht bij club de afgelopen tien jaar meer dan honderd miljoen euro binnen, maar pijnlijk is het negatieve verkoopresultaat dat gedurende diezelfde periode werd geboekt op gescoute spelers: 144 miljoen euro.

Als gevolg van de trainerswisselingen heeft de club momenteel liefst 71 spelers onder contract en overschrijdt daarmee de door de KNVB voorgeschreven norm die zegt dat de salarispost maximaal zestig procent van de begroting mag bedragen. De structurele oplossing voor het nijpende probleem ligt volgens voorzitter Rik van den Boog in het nog meer aandacht geven aan Ajax' handelsmerk: zelf opleiden.

Op kortere termijn is een verkoop van sterspeler Luis Suarez naast forse bezuinigingen bepaald niet denkbeeldig. Ajax acht een bod van veertig miljoen euro op zijn plaats voor de Uruguayaan.

VI.nl



[size=117">Tussen de linies[/size">
'Martin Jol moet bezuinigen en toveren tegelijk'
sincere1983


Geregistreerd: 17-05-2009
Forum berichten: 3150
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 4 nov 2009 19:11
Citaat:

04/11/2009 11:18

Begin 1998 gold de beursgang voor Ajax als een veelbelovende kapitaalinjectie waarmee de club het hoge sportieve niveau van de midden jaren negentig moest kunnen handhaven. Nu, ruim elf jaar later en slechts twee titels rijker, geeft de boekhouding aanleiding tot grote zorg: de kas is leeg.

'We moeten de broekriem aanhalen', zegt financieel directeur Jeroen Slop in de nieuwe Voetbal International. 'Er is een groot probleem door de ontstellende hoeveelheid trainerswisselingen bij Ajax het laatste decennium. De alarmbellen rinkelen nog niet, maar Feyenoord is een voorbeeld van hoe het kan gaan. Die kant moeten we niet op.'

De emissie op het Damrak leverde Ajax destijds (omgerekend) liefst 55 miljoen euro op. Ook de verkoop van zelf opgeleide jeugdspelers bracht bij club de afgelopen tien jaar meer dan honderd miljoen euro binnen, maar pijnlijk is het negatieve verkoopresultaat dat gedurende diezelfde periode werd geboekt op gescoute spelers: 144 miljoen euro.

Als gevolg van de trainerswisselingen heeft de club momenteel liefst 71 spelers onder contract en overschrijdt daarmee de door de KNVB voorgeschreven norm die zegt dat de salarispost maximaal zestig procent van de begroting mag bedragen. De structurele oplossing voor het nijpende probleem ligt volgens voorzitter Rik van den Boog in het nog meer aandacht geven aan Ajax' handelsmerk: zelf opleiden.

Op kortere termijn is een verkoop van sterspeler Luis Suarez naast forse bezuinigingen bepaald niet denkbeeldig. Ajax acht een bod van veertig miljoen euro op zijn plaats voor de Uruguayaan.

VI.nl



[size=117">Tussen de linies[/size">
'Martin Jol moet bezuinigen en toveren tegelijk'

Had hier een nieuw topic over moeten komen? Het is toch bekend dat deze situatie er is en dat deze situatie voor een groot deel is ontstaan door de vele trainerswisselingen en het grote salarishuis.

Bij mij ontstaat er toch een grote diepe *zucht*.
Op mijn werk ook al van die mensen die constant roepen dat Ajax Feyenoord achterna gaat en er net zo slecht voor staat..Domme, domme stemmingmakerij in de media.
Riejuh


Geregistreerd: 03-06-2008
Forum berichten: 7454
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: IJzendijke
Geplaatst: Wo 4 nov 2009 19:47
Nou punt 1 van kritiek op de VI, want daar ben ik abbonnee op...

Ze brengen mooi de aankopen van afgelopen 10 jaar, en de verkopen uit EIGEN jeugd, meer niet...
Maar ze vergeten 1 heel erg belangrijk aspect namelijk de verkopen van aankopen, waardoor de situatie er anders uit komt te zien...
Deze zijn namelijk niet vernoemd (dan bedoel ik: Chivu, Zlatan, Maxwell, Huntelaar waarschijnlijk vergeet ik er nog wel een aantal)
guy_ajax


Geregistreerd: 30-07-2008
Forum berichten: 2698
Nieuws reacties: 2
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 4 nov 2009 20:09
Ik ga het artikel in de VI in het weekend lezen als ik tijd heb. Maar voor zover ik nu weet (van VI afgelopen maandag) is het allemaal niet zo negatief. De meeste aankopen waren toch miskopen dus wat voor nut had dat dan? En ik opleiden zijn we juist goed in! De jaren '70 en '95 waren met een hoop spelers uit de eigen opleiding dus zo slecht is het nog niet!
RogerGarcia


Geregistreerd: 18-10-2009
Forum berichten: 1469
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 5 nov 2009 15:52
Als Ajax niemand verkoopt maken we toch zo'n 13 miljoen operationeel verlies dit jaar? Tel daar nog het 3.5 miljoen verlies van vorig seizoen bij en je komt op zo'n 17 miljoen euro dat je moet aflossen dit jaar.

Ik denk dat Ajax wel noodzakelijk is om Suarez te verkopen, maar naar mijn inziens kan dat dan ook nog wel gebeuren in de zomer, aangezien in september pas weer de balans wordt opgemaakt en de jaarcijfers worden weergegeven.

Noodzakelijk lijkt me wel dat we Champions League halen, want dat is echt een heel groot verschil met de UEFA-cup inkomsten.

Mijn conclusie: Suarez wordt verkocht aan het einde van het seizoen, daar worden de schulden mee afgelost (+- 20 miljoen). Als er Champions League wordt gehaald is het mogelijk om een paar transfers te doen. Wordt er geen Champions League gehaald, is het noodzakelijk om een groot deel van de andere 20 miljoen (als ik uitga van een transfersom van 40 miljoen) die je krijgt voor Suarez als reserve te houden voor het seizoen hierna, want geen CL inkomsten betekent weer een operationeel verlies van minimaal 10 miljoen euro.

Zo zie ik het.
Koen_Ajax


Geregistreerd: 11-09-2008
Forum berichten: 3310
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 5 nov 2009 16:21
Citaat:
Als Ajax niemand verkoopt maken we toch zo'n 13 miljoen operationeel verlies dit jaar? Tel daar nog het 3.5 miljoen verlies van vorig seizoen bij en je komt op zo'n 17 miljoen euro dat je moet aflossen dit jaar.


Hoe kom je bij 13 miljoen? En die 3,4 miljoen verlies van dit jaar is volgens mij al van het eigen vermogen afgehaald, dus waar die 17 miljoen vandaan komt is mij ook een raadsel.

Citaat:
Ik denk dat Ajax wel noodzakelijk is om Suarez te verkopen, maar naar mijn inziens kan dat dan ook nog wel gebeuren in de zomer, aangezien in september pas weer de balans wordt opgemaakt en de jaarcijfers worden weergegeven.


Tot aan de volgende balansdatum moeten er ook dingen betaald worden. In het jaarverslag staat dat er verwacht wordt dat Ajax in het tweede deel van het jaar moet lenen om aan de verplichtingen te voldoen. Dat betekent dus dat er weinig geld in kas is (liquide middelen) en dat kan veranderen door een speler te verkopen (dan hoeft Ajax niet te lenen).

Ajax heeft de spelersgroep overigens begroot voor een bedrag van 44 miljoen euro. In werkelijkheid is dat natuurlijk veel meer.

Ik heb niet heel veel verstand van al die cijfertjes enzo, maar ik maak me geen zorgen. Er zijn gewoon een aantal grote problemen: het salarisbudget is veel te hoog en er is gewoon te lang geen CL gehaald. In de winter is er een mogelijkheid om een grote slag te slaan en veel spelers eruit te knikkeren, verder moeten we er alles aan doen om kampioen te worden (of CL te halen) en er moet weer een keer een klapper gemaakt worden.
RogerGarcia


Geregistreerd: 18-10-2009
Forum berichten: 1469
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 5 nov 2009 16:26
Citaat:
Als Ajax niemand verkoopt maken we toch zo'n 13 miljoen operationeel verlies dit jaar? Tel daar nog het 3.5 miljoen verlies van vorig seizoen bij en je komt op zo'n 17 miljoen euro dat je moet aflossen dit jaar.


Hoe kom je bij 13 miljoen? En die 3,4 miljoen verlies van dit jaar is volgens mij al van het eigen vermogen afgehaald, dus waar die 17 miljoen vandaan komt is mij ook een raadsel.

Citaat:
Ik denk dat Ajax wel noodzakelijk is om Suarez te verkopen, maar naar mijn inziens kan dat dan ook nog wel gebeuren in de zomer, aangezien in september pas weer de balans wordt opgemaakt en de jaarcijfers worden weergegeven.


Tot aan de volgende balansdatum moeten er ook dingen betaald worden. In het jaarverslag staat dat er verwacht wordt dat Ajax in het tweede deel van het jaar moet lenen om aan de verplichtingen te voldoen. Dat betekent dus dat er weinig geld in kas is (liquide middelen) en dat kan veranderen door een speler te verkopen (dan hoeft Ajax niet te lenen).

Ajax heeft de spelersgroep overigens begroot voor een bedrag van 44 miljoen euro. In werkelijkheid is dat natuurlijk veel meer.

Ik heb niet heel veel verstand van al die cijfertjes enzo, maar ik maak me geen zorgen. Er zijn gewoon een aantal grote problemen: het salarisbudget is veel te hoog en er is gewoon te lang geen CL gehaald. In de winter is er een mogelijkheid om een grote slag te slaan en veel spelers eruit te knikkeren, verder moeten we er alles aan doen om kampioen te worden (of CL te halen) en er moet weer een keer een klapper gemaakt worden.

Ajax maakte vorig seizoen 13 miljoen operationeel verlies, dus zou dat dit seizoen ook wel ongeveer zo zijn. De kosten vorig seizoen waren als ik het goed heb 82 miljoen en de omzet was 69 miljoen. Zonder spelers te verkopen maak je dan in een jaar 13 miljoen operationeel verlies. Kijk maar in de jaarcijfers van Ajax.
r-style


Geregistreerd: 25-12-2008
Forum berichten: 375
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 5 nov 2009 16:30
Maar er is dit jaar wel een hoop minder uitgegeven aan het aankoop van spelers. Dan zijn de kosten voor dit jaar toch automatisch lager er vanuit gaande dat er in de winterstop niet veel aangekocht zal worden.
RogerGarcia


Geregistreerd: 18-10-2009
Forum berichten: 1469
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 5 nov 2009 16:33
Citaat:
Maar er is dit jaar wel een hoop minder uitgegeven aan het aankoop van spelers. Dan zijn de kosten voor dit jaar toch automatisch lager er vanuit gaande dat er in de winterstop niet veel aangekocht zal worden.


Ik ga het nu nog even goed nakijken, en even samenvatten.
Koen_Ajax


Geregistreerd: 11-09-2008
Forum berichten: 3310
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 5 nov 2009 16:34
Citaat:
Ajax maakte vorig seizoen 13 miljoen operationeel verlies, dus zou dat dit seizoen ook wel ongeveer zo zijn. De kosten vorig seizoen waren als ik het goed heb 82 miljoen en de omzet was 69 miljoen. Zonder spelers te verkopen maak je dan in een jaar 13 miljoen operationeel verlies. Kijk maar in de jaarcijfers van Ajax.


O ja, klopt. Ik zie het staan. Maar daarom zeg ik: knikker wat spelers eruit (lagere kosten) en probeer CL te halen (stijgende opbrengsten). Als Ajax dat doet, of 1 van de twee, en daarbij een klapper maakt, zie ik geen problemen. Het operationeel resultaat zegt ook niet zo heel veel, aangezien daar ook nog resultaat uit vergoedingssommen bijkomt.

Dan moet je maar geld lenen, dat is ook gewoon normaal voor bedrijven.
RogerGarcia


Geregistreerd: 18-10-2009
Forum berichten: 1469
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 5 nov 2009 16:42
Ajax heeft per jaar een netto omzet van 67.2 miljoen en de bedrijfskosten per jaar zijn 80.1 miljoen (Dit is zonder transfers), wat dus leidt tot een operationeel resultaat van 12.9 miljoen negatief.

Ajax maakte in totaal maar 3.4 miljoen verlies omdat Ajax 28.5 miljoen uit vergoedingssommen van spelers kreeg en maar 18.3 miljoen heeft weggegeven aan transfers. En Ajax moest nog een bedrag aan rente betalen.
RogerGarcia


Geregistreerd: 18-10-2009
Forum berichten: 1469
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Do 5 nov 2009 16:45
Citaat:
Ajax maakte vorig seizoen 13 miljoen operationeel verlies, dus zou dat dit seizoen ook wel ongeveer zo zijn. De kosten vorig seizoen waren als ik het goed heb 82 miljoen en de omzet was 69 miljoen. Zonder spelers te verkopen maak je dan in een jaar 13 miljoen operationeel verlies. Kijk maar in de jaarcijfers van Ajax.


O ja, klopt. Ik zie het staan. Maar daarom zeg ik: knikker wat spelers eruit (lagere kosten) en probeer CL te halen (stijgende opbrengsten). Als Ajax dat doet, of 1 van de twee, en daarbij een klapper maakt, zie ik geen problemen. Het operationeel resultaat zegt ook niet zo heel veel, aangezien daar ook nog resultaat uit vergoedingssommen bijkomt.

Dan moet je maar geld lenen, dat is ook gewoon normaal voor bedrijven.

Verlaging van lonen zou natuurlijk de voornaamste oplossing moeten zijn, want 42.9 miljoen uitgeven aan salarissen, dat kan echt niet. Hier moet je minimaal 8 miljoen in verminderen.

Ik zie ook geen problemen, maar dan is het wel noodzakelijk om 1 keer in de 2 jaar CL te halen.
Marco


Geregistreerd: 23-08-2007
Forum berichten: 4289
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 14 nov 2009 14:52
Dick Sentenie aan het woord..
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 13-01-2009
Forum berichten: 1294
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 14 nov 2009 18:05
ach VI overdrijft. 144 miljoen is weggegooid, maar ze vergeten dat van de laatste 3 seizoenen er nog spelers bij AJAX spelen die toen waren gehaald. Volgend jaar staat er bij het seizoen 2006/2007 (aankoop Suarez) een dikke plus. Spelers als Sulejmani spelen ook nog bij AJAX en staan er ook bij.
Fregge


Geregistreerd: 18-04-2008
Forum berichten: 4313
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Veghel (Noord-Brabant)
Geplaatst: Ma 16 nov 2009 14:32
http://www.parool.nl/parool/nl/544/PARO ... stop.dhtml
Marco


Geregistreerd: 23-08-2007
Forum berichten: 4289
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 16 nov 2009 14:43
Twee posts boven je, Fregge..
Fregge


Geregistreerd: 18-04-2008
Forum berichten: 4313
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Veghel (Noord-Brabant)
Geplaatst: Ma 16 nov 2009 14:46
Oh sorry Marco. Ik zag hem net bij AS staan.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 17 nov 2009 00:27
Ik weet niet of het aan mij ligt maar wat een hoop open deuren, maak dan geen filmpje.
Empulse


Geregistreerd: 26-08-2009
Forum berichten: 917
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Kopenhagen
Geplaatst: Za 21 nov 2009 19:56
Citaat:
Als het aan Ajax-directeur Rik van den Boog ligt speelt Luis Suarez ook na de zomer van 2010 nog bij Ajax. Van den Boog bestrijdt dat hij als directeur gebaat is bij een transfer op korte termijn van de topscorer, omdat hij dan een extra bonus zou ontvangen.

,,Complete onzin. Ik word mede beoordeeld op het totale beleid van verkoop en aankoop over een langere periode. We willen kampioen worden, dat doe je eerder mét dan zónder Suarez. Ik vind het vooral vervelend voor de fans dat die suggestie wordt gewekt. Als het aan ons ligt, speelt Luis niet alleen dit seizoen maar ook volgend seizoen bij Ajax'', aldus de reatie van Van den Boog in het Algemeen Dagblad.

Afgezien
Omdat Ajax bezuinigt en Van den Boog een vacaturestop op nieuw personeel heeft ingesteld, heeft hij afgezien van de bonus over het vorige seizoen waar hij recht op had. Zijn collega-directeuren Slop en Van der Aat zagen af van het grootste deel.

Van den Boog begon in januari 2009 en verdiende tot het eind van het seizoen 171.000 euro bruto. Bonussen voor directeuren bedragen bij Ajax een substantieel deel van hun jaarsalaris. Als het aan Van den Boog ligt, blijft hij 'zeker nog een aantal jaren' verder werken aan nieuwe plannen voor Ajax.



Bron: AD.

Dat gerucht is bij deze ook naar het land der fabelen verwezen.
San-Iker1


Geregistreerd: 06-12-2009
Forum berichten: 10
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 6 dec 2009 17:09
Ajax moet mischien meer gaan investeren, in bijv. jeugdspelers en niet de spelers zoals Sulejmani. Nu is de hele verdediging uit de jeugd, en dat scheelt je weer geld. En probeer de spelers die onnodig zijn te verhuren of te verkopen. En talenten zoals Bodul verhuren.
Riejuh


Geregistreerd: 03-06-2008
Forum berichten: 7454
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: IJzendijke
Geplaatst: Zo 6 dec 2009 17:10
Citaat:
Ajax moet mischien meer gaan investeren, in bijv. jeugdspelers en niet de spelers zoals Sulejmani. Nu is de hele verdediging uit de jeugd, en dat scheelt je weer geld. En probeer de spelers die onnodig zijn te verhuren of te verkopen. En talenten zoals Bodul verhuren.


Dit is in mijn ogen gewoon de fout geweest doordat Marco ook zich vrij mocht roeren in het transfergebied.. Verder is ajax hier toch al mee beizg..
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 6 dec 2009 17:41
Citaat:
Ajax moet mischien meer gaan investeren, in bijv. jeugdspelers en niet de spelers zoals Sulejmani. Nu is de hele verdediging uit de jeugd, en dat scheelt je weer geld. En probeer de spelers die onnodig zijn te verhuren of te verkopen. En talenten zoals Bodul verhuren.


Welkom

De reactie nu is: zet maar in op transfers in de jeugd want transfers bij de A-selectie werken niet. Ben ik het opzich niet helemaal mee eens. Waar het om gaat is dat je verantwoorde investeringen doet.

Wat is een verantwoorde investering
(1) je mag ervan verwachten dat die een zekere meerwaare heeft (op sportief vlak)
(2) Het kosten - baten plaatje is in balans, en je loopt niet een al te groot risico om verlies te maken.
(3) De investering gericht is op een lange termijn

De afgelopen jaren zijn op dat vlak telkens fouten gemaakt (waarvan ik het bij een groot deel overigens al lang zag aankomen). Wielaert en Oleguer vallen bv. onder (1), Sulejmani is een duidelijke (2) en spelers als Colin, Delorge - omschreven als breedte-aankopen - zijn een duidelijke (3), breedteaankopen zijn gedoemd weggeconcureerd te worden door de jeugd..

Ik ben voor investeringen in de jeugd. Maar daarrvoor geldt net zo goed dat investeringen verantwoord moeten zijn. Ik wil niet terug naar de tijd terug dat Anthony Obodai, Americo Walker Fronio, Jose Valencia, Gabriel Mofokeng, Aaron Mokoena, Gaston Sangoy die elk voor wel zo’n half miljoen aan salaris hebben opgestreken (NON-EU spelers jeugdloon ligt ook nog altijd rond de 2 ton) zonder dar ze überhaupt noemenswaardig voor het eerste elftal gepresteerd hebben. Boilesen en Eriksen zijn leuk maar ook echte uitzonderingen.

Waar Ajax naartoe terug moet is de drie-eenheid goed op orde hebben op vlak van verantwoord investeren.
1. Aankopen van verre oorden
2. Aankopen vanuit de Nederlandse competitie
3. Eigen jeugd.

Ga je je richten op een dingetje dan loop je nog steeds tegen problemen op, het Ajax van 94-95 blijft een mooi voorbeeld. Spelers zoals Finidi en Kanu uit het verre buitenland, spelers zoals Overmars en Bogarde uit de competitie en spelers zoals Kluivert en de broers De Boer uit eigen jeugd. Als Ajax zich toen puur op eigen jeugd gefocust had dan hadden we ook geen Kanu gehad.
Leonel


Geregistreerd: 18-12-2007
Forum berichten: 2494
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 22 jan 2010 17:38
http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/a ... oto__.html

Citaat:
AMSTERDAM (AFN) - Ajax heeft een sponsorovereenkomst gesloten met Stichting de Nationale Sporttotalisator, bekend van onder andere Toto. De overeenkomst gaat met terugwerkende kracht per 1 januari in en heeft een looptijd van drie jaar.


Ik wist nie waar ik het moest plaatsen en wilde ook niet een nieuwe topic starten. Maar aangezien dit met financien te maken heeft heb ik het hier geplaatst. Persoonlijk lijk mij het een goede deal ansig, maar we weten eigenlijk te weinig van. Hoe dan ook er komt extra geld binnen de volgende drie jaar.
Ajacied


Geregistreerd: 04-07-2008
Forum berichten: 143
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 24 jan 2010 10:05
In een ander topic ook al geplaatst maar hier lijkt het mij ook wel te horen:

Voor 2008/2009 had Ajax inkomsten van 67,2 miljoen dit zal nauwelijks stijgen of zelfs dalen omdat alle clubs moeten inleveren en Ajax geen bijzondere sponsorcontracten of aan de CL heeft deelgenomen voor dit seizoen.

De bedrijfskosten (salarissen, Arena, jeugd alles wat met Ajax te maken heeft op de transfers na) waren vorig seizoen 80,1 miljoen. Dit bedrag is nog niet gedaald ik schat zelfs dat het is toegenomen met De Zeeuw (1,3 miljoen), Lodeiro (1 mil??), Atouba (1,4 miljoen), Jol zal wel hetzelfde verdienen als Van Basten, Pantelic (1 of 2 miljoen), Verhoeven hetzelfde als Gentenaar. Suarez 1 miljoen erbij, Enoh contract verlenging, Kerlon kost niks en Ze Eduardo een paar ton net als Suk. Vertrokken zijn Gentenaar, Van Basten (beide kun je wegstrepen), Vermaelen (1 miljoen), Leonardo (0,8 miljoen), Sno, Van der Heijden, Sarpong Cvitanich en Silva alle vijf verhuurd.

Het blijft gissen maar ik schat dat de kosten iets zijn toegenomen. Dan kom je op een verlies van ruim 13 miljoen euro. Vorig jaar was dit ook maar toen werd er meer geld binnengehaald op de transfers dan er uitgegeven was. Dit jaar wordt er een verlies gedraaid op de transfers van 10 miljoen euro.

Simpel optel sommetje: 13 + 10 = 23 miljoen euro verlies. Ik heb het al vaker gezegd Ajax moet fors bezuinigen. In de Pers stond laatst dat er intern gespeculeerd wordt over een mega tekort van 20 miljoen euro.

Ajax had 16 miljoen euro op de bank (cash) er werd in oktober al aangekondigd dat Ajax naar de bank zou moeten stappen een der maanden omdat het haar lopende rekeningen (salarissen) niet meer kon betalen. Dit duidt er dus op dat Ajax voor de transfer van Lodeiro al een te kort van meer dan 16 miljoen euro had.

Ajax moet dus 13 miljoen (wss. meer) besparen om de begroting voor volgend jaar rond te kunnen maken.
Bart


Geregistreerd: 30-04-2008
Forum berichten: 4810
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 24 jan 2010 10:27
Er komen tijdens het seizoen ook weer afschrijvingen binnen van uitgaande transfers, maar het neemt niet weg dat Ajax een tekort zal hebben op het seizoen.
+ Nieuw bericht <   1  |  2  |  3  |  4  |  5  |  6  |  7   >   >>> + Nieuw onderwerp
Actieve onderwerpen Wie is er online? Actieve leden
Actieve onderwerpen: 0 Leden online: 0 Actieve leden: 1.884
Berichten: 213.629 Onderwerpen: 2.459 Nieuwste lid: RobertScapy
Jouw berichten: inloggen | registreren Onderwerpen bekeken: 17.978.083 Forums: 45
= actief onderwerp = inactief onderwerp  
Forumoverzicht » Ajax: Seizoen 2011/12 » De Technische Staf & Het Bestuur » Financiële situatie bij Ajax
Ga
Zoeken: