Auteur
|
Bericht
|
Anoniem
Gedeactiveerd

Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
|
Geplaatst: Di 5 aug 2008 09:02
|
|
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden! Huntelaar ziet dat ook wel. Die is even hard als Van Basten was en is.
|
Wij zijn Ajax

Forum berichten: 2337
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Di 5 aug 2008 09:05
|
|
Citaat: Zachte heelmeesters maken stinkende wonden! Huntelaar ziet dat ook wel. Die is even hard als Van Basten was en is.
Ik denk niet dat hij het zo ervaart ..
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Di 5 aug 2008 09:12
|
|
Huntelaar voetbalde ook verder zonder Perez onder Ten Cate en Koster, dus praat geen onzin, WZA. Huntelaar zou wel gek zijn om niet onder Van Basten te willen trainen al is het alleen maar om de tips van deze ex-wereldvoetballer van het jaar. En dan hebben we Bergkamp ook nog. Perez is niet dood of zo. Dit is profvoetbal. Jammer voor Perezje.
|
Evah

Forum berichten: 108
|
Geplaatst: Di 5 aug 2008 10:53
|
|
Heeft 'Wij zijn Ajax' allerlei bronnen binnen Ajax, of meent hij iedereens psyche goed te hebben doordacht? Hij meent te weten wie het liefst met wie speelt, hoe Huntelaar zich nu voelt...
Of hebben we hier te maken met een undercover speler?
|
Janta

Forum berichten: 243
|
Geplaatst: Di 5 aug 2008 12:13
|
|
Eindelijk een trainer die knopen durft door te hakken en de lat heel hoog heeft geplaats wat selectiespelers betreft. 7 van de 8 spelers die door het voormalige techn. staf en bestuur zijn aangetrokken kunnen alweer vertrekken en eerlijk gezecht ik ben daar zeer content mee. Goedkoop blijkt duurkoop te zijn gezien de dramtische resultaten die Ajax het afgelopen seisoen en die daarvoor behaald heeft en eindelijk krijgen talenten hun kansen die ze met beide handen gepakt hebben. Vorig jaar deze tijd verklaarde ik al dat Ajax bagger in huis gehaald had, helaas heb ik daarin gelijk gekregen en nu zie ik iets met Ajax gebeuren wat mij hoopvol is en zie het komend seisoen met vertrouwen tegemoed.
|
Lucas

Forum berichten: 2866
Nieuws reacties: 8
|
Geplaatst: Di 5 aug 2008 12:14
|
|
Ik vind dat van Basten het prima doet hoor, maar volgens mij werd Co Adriaanse om een soortgelijke beslissing afgemaakt
|
Eto'o

Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Di 5 aug 2008 12:18
|
|
Citaat: Ik vind dat van Basten het prima doet hoor, maar volgens mij werd Co Adriaanse om een soortgelijke beslissing afgemaakt
Had dat niet ook een beetje te maken met de altijd handige uitspraken van Adriaanse over Witschge? Van Basten doet dit clean en doet geen uitspraken in de media.
|
Benji

Forum berichten: 785
|
Geplaatst: Di 5 aug 2008 12:19
|
|
Verder zit er natuurlijk voor supporters een verschil tussen een Amsterdammer die je uit de selectie zet en een stel niets-toevoegende buitenlandse spelers. Het is misschien niet fair, maar wel verklaarbaar.
|
Janta

Forum berichten: 243
|
Geplaatst: Di 5 aug 2008 12:19
|
|
Citaat: Ik vind dat van Basten het prima doet hoor, maar volgens mij werd Co Adriaanse om een soortgelijke beslissing afgemaakt Mischien komt het dat Co geen Ajax achtergrond had en zijn opmerking over Marco is ook niet goed gevallen bij het toenmalig bestuur. Je kan nu al concluderen dat Marco heel veel credits heeft gekregen van het huidig bestuur en merk dat hij op de goede weg zit.
|
Benji

Forum berichten: 785
|
Geplaatst: Di 5 aug 2008 12:25
|
|
Citaat: Nou als ze nou 7 weg krijgen, ik hoop dat leo blijft.
En dan hopen dat ze 2 leuke spelers voo de toekomst erbij kunnen halen doen ze het goed.
wel goed hoor dat v. basten ze gewoon naar het tweede zet.
Ik denk dat er weining trainers zijn die Luque en Perez de twee grote heren even naar het tweede zouden sturen.
Luque en Perez verdienen dit niet, hij schoffeert ze gewoon. Dat jij dit machogedrag waardeert vind ik onbegrijpelijk. We zullen er wel achter komen dat dit verkeerd was, net als toen Beckham liet zien ten onrechte te zijn weggestuurd. En zoals ik al zei: Huntelaar is helemaal niet blij met de gang van zaken. Ik ben benieuwd hoe hij gaat omgaan met Ajax..

Die jongen ziet er doodongelukkig uit.
|
Leonel

Forum berichten: 2494
|
Geplaatst: Di 5 aug 2008 13:44
|
|
Citaat: Nou als ze nou 7 weg krijgen, ik hoop dat leo blijft.
En dan hopen dat ze 2 leuke spelers voo de toekomst erbij kunnen halen doen ze het goed.
wel goed hoor dat v. basten ze gewoon naar het tweede zet.
Ik denk dat er weining trainers zijn die Luque en Perez de twee grote heren even naar het tweede zouden sturen.
Luque en Perez verdienen dit niet, hij schoffeert ze gewoon. Dat jij dit machogedrag waardeert vind ik onbegrijpelijk. We zullen er wel achter komen dat dit verkeerd was, net als toen Beckham liet zien ten onrechte te zijn weggestuurd. En zoals ik al zei: Huntelaar is helemaal niet blij met de gang van zaken. Ik ben benieuwd hoe hij gaat omgaan met Ajax..

Die jongen ziet er doodongelukkig uit.
Ik zie niet dat hij ongelukkig is hoor..
|
Anoniem
Gedeactiveerd

|
Geplaatst: Di 5 aug 2008 13:54
|
|
Dat bedoelde Benji ook niet, AS. Was een kwinkslag.
|
Leonel

Forum berichten: 2494
|
Geplaatst: Di 5 aug 2008 13:58
|
|
Ah ok , lol.
|
Wij zijn Ajax

Forum berichten: 2337
|
Geplaatst: Di 5 aug 2008 16:48
|
|
Ik heb persoonlijk contacten met Huntelaar gehad in het verleden en inderdaad: ik denk wel mensenkennis te hebben. Hetzelfde bij Keizer en Van Geel, ik had het ook al allemaal beredeneert.
Het is niet voor niks dat spelers een spreekverbod over de kwestie hebben gehad.. Maar gelukkig wil Huntelaar wel nog door, ookal weet je het nooit: niks blijkt wat het lijkt. Het blijft tegen de media hè. Maarja, het lijkt niet een al te groot probleem: mooi zo!
|
Eto'o

|
Geplaatst: Wo 6 aug 2008 10:32
|
|
Citaat: Kenneth Perez accepteert degradatie bij Ajax niet
door Jop van Kempen. woensdag 06 augustus 2008 | 08:42 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 06 augustus 2008 | 09:26
VOETBAL - Kenneth Perez weigert te accepteren dat hij wordt teruggezet naar het tweede elftal. Karsten Aabrink, de zaakwaarnemer van de Deense aanvaller, is 'geschokt' over de handelwijze van Ajax.
" Het is ongelooflijk dat een speler die zes maanden geleden door een club is gekocht en goed heeft gespeeld, nu naar het tweede elftal moet", aldus Aabrink. "Ik ben geschokt." Kenneth Perez accepteert niet dat hij door Marco van Basten wordt teruggezet naar Jong Ajax. Aabrink sprak gisteravond met Ajax over de situatie van Perez. "Er is nog geen oplossing gekomen", aldus Aabrink. "Ik kan niet zeggen of Perez zich vandaag bij Jong Ajax meldt. Ik geef pas commentaar als er een oplossing is." Ook Albert Luque wilde niet reageren op de beslissing van Van Basten. "Ik ga er niets over zeggen", zei hij. Of hij zich vandaag meldt bij Jong Ajax of dat hij het besluit van de trainer aanvecht? " Ook daarover zeg ik helemaal niets." En of het zin had om zijn vader en zaakwaarnemer te bellen, zei hij: "Die zegt ook niets." De onderhandelingsstellingen zijn ingenomen door Perez en Luque. Als zij de hakken in het zand zetten en ook Ajax de messen slijpt dan kan de beslissing van Van Basten leiden tot een langslepende juridische kwestie. Ajax baseert zich op het standpunt dat in de spelerscontracten van de afgewezen spelers niet expliciet staat dat ze alleen voor het eerste elftal zijn gecontracteerd. De spelers zullen aanvoeren dat hun het recht op arbeid is ontnomen.
De eveneens teruggezette Laurent Delorge en Jurgen Colin zijn milder. Colin meldt zich vandaag bij Jong Ajax dat de tenten heeft opgeslagen in Schoorl. In tegenstelling tot de vaste spelers van het belofteteam hoeft hij echter niet in het trainingskamp te blijven slapen. Delorge is geblesseerd en hij meldt zich vandaag bij hersteltrainer Pim van Dord. De Belg weigert echter niet om voor Jong Ajax uit te komen.
In de drie weken waarin Van Basten de selectie tegen het licht hield, trainde Delorge vanwege klachten aan zijn recent geopereerde achillespees maar anderhalve week mee. Vorig seizoen speelde hij door vergelijkbare klachten nauwelijks. Delorge: "Of ik een eerlijke kans heb gehad van Van Basten? Daarop heb ik geen commentaar. Ik moet eerst zorgen dat ik weer fit word. Daarna zal ik me melden bij Jong Ajax. Ik denk momenteel niet aan weggaan. In het voetbal kan alles van de ene op de andere dag omslaan."
Mede op aanraden van Van Basten werd Colins verbintenis bij Ajax met twee jaar verlengd, maar nu blijkt de verdediger overbodig. "Het is misschien vreemd, maar het zij zo", aldus Hakim Slimani, zijn zaakwaarnemer. " Dat Van Basten de knoop vroeg doorhakt is ook wel weer prettig. We hebben nog een paar weken om een andere club te zoeken.
De manier waarop Van Basten de selectie heeft opgeschoond kan financiële erg verliesgevend uitpakken. De vier afgewezen spelers hebben net als de vier spelers met weinig perspectief (Dennis Rommedahl, George Ogararu, Leonardo en Kennedy Bakircioglü) doorlopende contracten. Mochten al die acht voetballers hun verbintenis uitdienen, dan is Ajax zo'n elf miljoen kwijt aan salarissen. Aan transfersommen voor het achttal gaf de Amsterdamse club al zo'n elf miljoen euro uit.
BN De Stem
Elf miljoen euro valt nog best mee. Met een beetje geluk vang je er de helft voor terug.
En als Colin echt zo slecht was behandeld als wij hier dachten dan had z'n zaakwaarnemer wel stennis geschopt. Blijkbaar valt het dus mee. Gelukkig maar.
En dan iets anders. Van Basten belooft Ajax trouw te blijven, zoals te zien valt in dit filmpjevan Ajaxlife.nl. Vanaf 3:00 wordt het interessant.
|
ghostwriter

Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Wo 6 aug 2008 14:50
|
|
Nu het CAS heeft besloten dat spelers van onder de 23 niet verplichten hoeven te worden afgestaan moet Ajax maar eens goed nadenken of ze Vermaelen niet terug willen halen. Hij is vaak geblesseerd geweest en zo'n zwaar toernooi is slecht voor zijn voorbereiding, zeker door het klimaat daar. Voor Emanuelson is het toernooi volgens mij alleen maar goed aangezien hij eindlijk weer eens op niveau weet te spelen en zo zelfvertrouwen kweekt. Dat was volgens mij het belangrijkste wat hij vorig seizoen miste en wat hem zo slecht liet spelen. Verder spelen alleen Vermeer en Vertonghen mee daar en voor Vermeer is het super, zeker nu hij de eerste keeper is geworden. Vertonghen had last van het klimaat daar (in de klimaat kamer) en als dat echt een probleem is moet Ajax daar ook maar eens op letten. Ze moeten de spelers in ieder geval niet boos maken op de trainer want dat is slecht voor de teambilding.
|
Bart

Forum berichten: 4810
|
Geplaatst: Vr 15 aug 2008 16:33
|
|
Citaat: Van Basten streng voor taartbakkers
Door MAARTEN WIJFFELS
AMSTERDAM - Marco van Basten speelt zaterdag met Ajax de laatste oefenwedstrijd. In de eerste maand heeft hij al op veel zaken zijn stempel gedrukt.
Marco van Basten. FOTO AP
De training van Ajax gaf deze week het inmiddels vertrouwde beeld. John van 't Schip die met papier en fluit in de aanslag oefenvormen uitzet. Rob Witschge die hem tijdens positiespelletjes bijstaat in het coachen en Marco van Basten die tussen zijn twee assistenten in zoveel mogelijk observeert.
Een paar jaar geleden legde de trouwe assistent Tonny Bruins Slot eens beeldend de rolverdeling uit bij het Ajax van Ronald Koeman en het Barcelona van Johan Cruijff. ,,Je moet het zien als het bakken van een taart,'' zei Tonny. ,,Alle overige stafleden doen samen met de spelers zoveel mogelijk het voorbereiden. Als de taart bijna af is, schuiven we hem door naar Cruijff of in dit geval Koeman. Die hanteert de slagroomspuit en zet de kers erop.'' Dit type trainers, zo ervoer Bruins Slot, heeft het vermogen om nét die paar toefjes extra aan te brengen op basis van wat ze als speler in de absolute top hebben meegemaakt. ,,Ze zien details die anderen niet zien.''
De Ajax-taarten onder Koeman waren toen, in de jaren 2002 en 2003, stevig als Schwarzwalder Kirschtorte. Pas later werden de misbaksels talrijker. Nu Marco van Basten de baas is in Amsterdam, is hij bezig zijn eigen taartbakkers te selecteren en ze in slagorde op te stellen.
In dat proces ontziet hij niets of niemand. Hij maakt bikkelharde keuzes op de werkvloer (Kenneth Perez) en op kantoor, binnen de rangen van het overig ondersteunend personeel, zoals Martin van Geel overkwam.
Sinds zijn aanstelling verdiept Van Basten zich in alle geledingen van de club. Van alles wat gebeurt, wil hij weten waarom het zo gaat en of er verbetering in valt aan te brengen. Achterdocht koestert hij tegenover mensen die zich privileges toe-eigenen die niet bij hun functie passen. Met werknemers die zich profileren op plaatsen waar dat vanuit hun rol niet moet, is hij gevoelsmatig snel klaar.
Met algemeen directeur ad-interim Henri van der Aat is de verhouding bijvoorbeeld puur zakelijk. Tijdens het Amsterdam-toernooi liep Van der Aat nog voor iedereen zichtbaar in de perskamer rond en niet in de ruimte voor sponsors en vips. Al op de eerste trainingsdag zei Van Basten in een persconferentie afgemeten: ,,Van der Aat is ad-interim, maar het is wenselijk dat we snel een vaste, sterke algemeen directeur hebben.'' Die zoekt de raad van commissarissen sinds deze week.
De nieuwe trainer is scherp tot in het detail op alles wat de rust rond Ajax en rond zijn selectie kan verstoren. Op zijn voorspraak is de koffiehoek op de route van de kleedkamer naar het trainingsveld ontmanteld. Aan de voet van het trappenhuis van de Arena had een groep oudere supporters en werklozen de laatste jaren een vast verzamelpunt.
Van Basten stelde intern het discriminerende aspect aan de orde. Waarom zouden een paar opa's hun kleinkinderen wél de Arena binnen kunnen om met spelers op de foto te gaan en moeten alle andere bezoekers buiten blijven? Zoiets geeft alleen maar gedoe en de voetballers zelf worden er niets wijzer van.
In dit specifieke geval loste het bovendien een al langer sluimerend probleem op. Ajax constateerde zelf al dat een aantal spelers soms dagen na elkaar zijn eigen poster stond te signeren in de koffiehoek. Die posters met handtekening circuleerden vervolgens op e-Bay.
Bij de buitenwacht maakt Van Basten met zulke beslissingen lang niet overal vrienden. Maar in de spelersgroep is het ontzag voorlopig groot. Spelers zien een coach die in zijn voetbalvisie het pure voetbal aanhangt. Bij het inkrimpen van zijn selectie koos hij bovendien niet voor de makkelijkste weg door de jongste bedienden te slachtofferen.
Het wordt interessant te volgen hoe de clubcoach Van Basten over een heel jaar de relatie met zijn spelers onderhoudt. Hij heeft dat nog nooit eerder hoeven doen. En van nature is hij geen mensen-mens zoals Guus Hiddink en Leo Beenhakker dat bijvoorbeeld zijn.
De mooiste training tot nu toe was een vrijdagsessie in de Lutte. Na een hele week observeren liet Van Basten een heel intensief partijtje spelen, waarin hij ineens bovenop zijn selectie zat. Om de minuut legde hij het spel stil om individuele spelers messcherp op repeterende fouten te wijzen. ,,Robbert Schilder, je laat je wéér passeren zoals tegen Noordwijk,'' schalde het over het terrein. Die training kwam er ook een ergernis boven die we kennen uit zijn tijd als bondscoach. Van Basten liet een keer of vijftien een ingooi overnemen. Het is zijn stokpaardje dat hij overal in het voetbal te veel balverlies ziet bij zo'n simpele handeling.
Veel energie steekt hij voorlopig in het optimaliseren van de trainingsfaciliteiten voor zijn spelersgroep. Met hoge schermen liet Van Basten het oefenveld bij de Arena windstil maken en voor het eerst kunnen de spelers van Ajax zich tussen trainingen door op bed te rusten leggen.
Op twee plekken is daarvoor ruimte gecreëerd. Je hebt een 'lichte ruimte' in de gymzaal van het stadion. Daar staan 25 bedden en zijn de ramen gedeeltelijk afgeplakt. Elders is een volledig verduisterde kamer met acht bedden, voor wie echt een lange tuk wil doen.
Het is zo'n randvoorwaarde voor prestaties die Van Basten als speler van AC Milan leerde waarderen. Inmiddels lopen bij Ajax ook een mental coach en een nieuwe video-analist rond.
Soms komt zijn eeuwige band met Milan ook spontaan tot uiting. Toen rechtsback Bruno Silva tijdens een demonstratietraining op de Open Dag een goede verdedigende actie maakte, riep Van Basten verheugd: 'Bruno is onze eigen Mauro Tassotti'.
Hij zinspeelt verder nog op een aanpassing van het lunchschema. Al zijn voorgangers aten met de hele spelersgroep gezamenlijk op een vaste tijd. Van Basten zou best meer flexibiliteit willen aanbrengen. Een speler die na de training graag 30 vrije trappen neemt, kan later eten dan zijn collega die juist wat eerder wil lunchen om daarna nog naar het krachthonk te gaan.
Sportwereld.nl
De professionaliteit straalt ervan af.
|
Riejuh

Forum berichten: 7454
|
Geplaatst: Vr 15 aug 2008 17:07
|
|
Goede column van Sportwereld. Als ik het zo lees dan is het zeker geprofesionaliseerd rond de 1e selectie. Eigenlijk gek dat dit gewoon nog niet gebeurd is/was. De hand van San Marco is duidelijk zichtbaar en ik hoop dat het alleen maar positief wordt.
|
Eto'o

|
Geplaatst: Vr 22 aug 2008 15:32
|
|
Citaat: Van Basten heeft selectie rond
Amsterdam, 22 aug 2008
Een week voor de start van de Eredivisie stond trainer Marco van Basten de pers te woord over het wel en wee van zijn selectie en de hoge verwachtingen bij de buitenwacht.
,,Er is veel Hosanna rond Ajax”, zei Van Basten tijdens het persmoment in de Amsterdam ArenA. ,,Maar wij hebben nog tijd nodig om het niveau te bereiken waar we heen willen. Normaal gesproken gaat het in de Eredivisie tussen PSV, Feyenoord, AZ en Ajax, maar de tweede groep van NAC Breda, FC Twente en sc Heerenveen bestaat ook uit steeds sterkere ploegen.”
Terug naar zijn eigen ploeg. Donderdag voegde zich weer een nieuwe speler bij Ajax, Evander Sno. ,,Met Sno hebben wij ook een goede keuze gemaakt. Hij is hier bekend, is een Nederlander en kan op meerdere posities spelen op het middenveld en in de achterhoede. Hij is een speler die ons fysiek en verdedigend sterker maakt.”
In aanvallend opzicht zijn de ogen vooral gericht op Miralem Sulejmani. Maar met deze aanwinst, die aan het einde van vorig seizoen aan zijn knie werd geopereerd, gaat het nog niet helemaal zoals gehoopt. Hij heeft nog altijd wat last van het gewricht. Van Basten: ,,Miralem heeft een reactie gekregen na de wedstrijd tegen Murcia en dat is jammer. Zijn volledige herstel heeft daardoor wat vertraging opgelopen."’
Na de voorbereiding heeft hij een beter beeld gekregen van zijn spelers, onder wie Dario Cvitanich. ,,Ik heb Dario ook op tien laten spelen, afwisselend met Klaas Jan Huntelaar. Maar wij zijn nu wel van mening dat hij een aanvaller is en geen middenvelder.”
Naast Sno trok Ajax eerder verdediger Oleguer aan. Over de Catalaan is de trainer vol lof. ,,Hij is een goede aankoop, verdedigend betrouwbaar en hij gedraagt zich voorbeeldig. Ismaïl Aissati moet zijn plek zien te veroveren want de concurrentie op zijn positie neemt toe.”
Met de komst van Sno zegt Van Basten klaar te zijn op de transfermarkt. ,,De selectie hebben we rond, al moet je afwachten of het genoeg is. Maar gezien wat er op dit moment mogelijk is, zijn we klaar.”
Denkt Van Basten dat hij Klaas Jan Huntelaar alsnog kwijtraakt? ,,Ik ben daar niet mee bezig. Ik weet van niets, alleen dat Klaas het naar zijn zin heeft. Wij willen met Klaas het seizoen afmaken. Wij hebben al vroeg aangegeven dat we niet willen dat er net als vorig seizoen een speler zo laat vertrekt. Als je hem dan alsnog kwijtraakt, kan je niets meer met het geld dat het oplevert.”
Ajax.nl
Wat zou Van Basten bedoelen met de toenemende concurrentie voor de positie van Aissati? Dat De Jong het zo goed doet, of dat Van Basten wellicht neigt naar een systeem in de punt naar achteren waarin minder snel plek is voor Aissati?
Ik denk dat het nog wel even duurt voordat Sulejmani fit is, trouwens.
|
wwe-marijn

Forum berichten: 559
|
Geplaatst: Vr 22 aug 2008 16:06
|
|
Ik had opzich nog wel een extra verdediger gewild, maar ik snap de keuze van Marco wel.
|
Bart

Forum berichten: 4810
|
Geplaatst: Za 23 aug 2008 08:27
|
|
Citaat: Signaal van Van Basten: Huntelaar blijft
Door MAARTEN WIJFFELS
AMSTERDAM - Ruim een week voor het sluiten van de zomerse transfermarkt, heeft Marco van Basten een duidelijk signaal afgegeven.
Van Basten met zijn assistenten Witschge en Van 't Schip. FOTO ANP
Buitenlandse topclubs die nu nog willen proberen Klaas Jan Huntelaar weg te halen bij Ajax, kunnen zich die moeite besparen.
Binnen Ajax hebben de directie en de technische staf één lijn getrokken, waarvan niet wordt afgeweken. ,,Als technische staf en directie hebben we al vroeg met elkaar bepaald dat Ajax niet weer een scenario wil zoals met Wesley Sneijder,'' stelde Van Basten gisteren. ,,Wesley ging vorig jaar zomer kort voor de competitiestart nog weg en met het geld dat het opleverde kon Ajax niets meer doen. Huntelaar zelf weet ook hoe we hier in staan. We willen met hem het seizoen afmaken en zijn er van overtuigd dat hij het naar zijn zin heeft en blijft.''
Het aardige aan de nieuwe situatie bij Ajax, is dat zo'n statement uit de mond van Van Basten ook werkelijk waarde heeft. In de Arena draagt hij als trainer tevens de eindverantwoordelijkheid voor het hele technische beleid. Zijn stem telt daardoor vele malen zwaarder dan die van collega's bij andere clubs.
Twee andere ontwikkelingen maken het eveneens aannemelijk dat Ajax een jaar na Sneijder niet ook Huntelaar op het laatste moment verkoopt. De huidige A-selectie is helemaal ingericht op het behalen van de landstitel. Het moet de eerste worden in vier jaar en de hunkering is groot. Alle recente investeringen (met het aantrekken Evander Sno als laatste in een reeks) zijn op slag weinig meer waard als de beste speler en het boegbeeld in dit late stadium nog weggaat.
Bovendien kan de kersverse voorzitter Uri Coronel het ook niet maken in het kader van zijn veelbesproken onderzoeksrapport. Daarin trok hij de conclusie dat bij Ajax het kapitaal weer op het veld moet staan. De 27 miljoen euro aan transfergeld voor Sneijder hebben de club per saldo niets gebracht. Over het vernietigende rapport van de commissie Coronel struikelden een heel bestuur en twee directieleden.
Overigens had zich tot gisteravond nog altijd geen enkele club gemeld voor Huntelaar. Niet formeel en niet via het informele circuit van makelaars en tussenpersonen. De 25-jarige topschutter zelf blijft alle speculaties rond zijn persoon nuchter beoordelen. Zolang er niets concreets speelt, hoeft Huntelaar zich er ook niet druk om te maken.
Een week voor de start van de competitie temperde Van Basten gisteren wat van de euforie die er rond het Ajax van hem en Huntelaar heerst. ,,Ik sta wat sceptisch tegenover de hosanna-stemming,'' zei Van Basten. ,,Uit onze voorbereiding blijkt dat we tijd nodig hebben om naar het niveau toe te groeien dat we nastreven. Als je kijkt naar PSV, dan zie je dat zij alweer redelijk in staat zijn in wedstrijden een resultaat te behalen. Bij ons is dat tot nu toe minder geweest.''
Van Basten heeft er bewust voor gekozen om geen extra oefenwedstrijd meer in te lassen voordat Ajax op 30 augustus officieel aftrapt op het veld van Willem II. ,,Ik geef er de voorkeur aan om nog een week goed te trainen en spelers ook wat rust te gunnen. Een aantal spelers heeft interlands gespeeld of komt terug van de Olympische Spelen.''
Sportwereld.nl
|
Eto'o

|
Geplaatst: Za 30 aug 2008 12:41
|
|
Citaat: AJAX TAST IN DUISTER
Marco van Basten: Nog ver verwijderd van beoogd niveau
AMSTERDAM, zaterdag
Gerust op de goede afloop is Marco van Basten niet. De nieuwe trainer van Ajax n ex-bondscoach maakt vanavond tijdens Willem II-Ajax zijn trainersdebuut in de eredivisie, maar tast nog in het duister over de precieze kracht van zijn elftal. Het niveau van de groep is beter dan ik bij binnenkomst verwachtte. Er zijn veel jonge jongens, met veel potentie. Dat stemt me tevreden. () Maar in principe zijn we nog ver verwijderd van het niveau waar we naartoe willen.
Je bent nu ruim anderhalve maand bezig. Hoe bevallen die eerste weken bij Ajax?
Het is leuk. Ik heb weer dagelijks met spelers te maken en dat voelt goed. Daarnaast sta ik midden in het bedrijf, ben ik voortdurend bezig met allerlei gevarieerde zaken.
Kun je een korte beschrijving van je werkdagen geven? Je bent trainer en technische baas tegelijk
We trainen deze periode vaak twee keer en tussendoor komen allerlei organisatorische zaken bij me langs. Neem maar van mij aan dat ik het druk zat heb en de verantwoordelijkheid groot is. Er zijn veel zaken waar ik mijn mening over moet geven, waar ik iets van moet vinden. Nu ben ik nog een beetje zoekende, komt iedereen wat vragen. Daar moet ik nu structuur in gaan aanbrengen.
Je maakt in de ArenA veel uren. Was het bondscoachschap wat dat betreft geen luizenbaan?
Zeist is vaak het pispaaltje van het voetbal. Maar dat is niet terecht. Ik heb vier jaar lang met ontzettend veel plezier bij de KNVB gewerkt. De bond heeft het qua organisatie heel goed voor elkaar. De faciliteiten zijn uitstekend en de kwaliteiten van de mensen groot, op elk gebied. Maar bij Ajax vind ik het wel leuker. De benvloeding van spelers is veel groter, doordat ik ze elke dag tot mijn beschikking heb.
Heb je het gevoel dat je in volledige vrijheid kunt werken?
Spelers hebben samenspel nodig om tot goede resultaten te komen; wij om goede beslissingen te nemen. Daarom voer ik veelvuldig overleg. Uiteindelijk ben ik echter degene die beslist of we links- of rechtsaf gaan. Ik ben tevreden over hoe het gaat, al kunnen dingen altijd beter. Een apart trainingscentrum is ideaal. Daar moeten we van blijven dromen.
Hoe moeilijk is het werken met een selectie die niet helemaal de jouwe is? Als bondscoach kun je met de beste spelers werken. Bij Ajax kamp je met een erfenis.
Het niveau van de groep is beter dan ik bij binnenkomst verwachtte. Er zijn veel jonge jongens met veel potentie. Dat stemt me tevreden. Al bewijzen de resultaten in de voorbereiding dat we nog stappen moeten maken. We hebben nog wel een lange weg te gaan.
Na het Amsterdam Tournament kreeg je een berg kritiek over je heen, omdat je tegen Internazionale een C-team opstelde. Had je geen spijt dat je de acht afvallers niet een week later bekend had gemaakt?
Nee! Die beslissing is in het belang van die spelers en dus van Ajax genomen. Zodat ze genoeg tijd hadden om een nieuwe club te vinden. Wetende dat veel mensen naar het toernooi uitkeken, was het vervolgens wl moeilijk om de tweede keus op te stellen. Maar fysiek was het onverantwoord om dezelfde jongens twee dagen achter elkaar te laten spelen.
De doelstelling is de titel. Waarom leg je de lat zo hoog voor jezelf?
Ik denk dat dit bij Ajax hoort. Gezien de voorgeschiedenis is het ook tijd dat wij kampioen worden. Na vier jaar PSV snakt iedereen hier in alle geledingen van de club naar succes. Iedereen heeft zich de laatste jaren slecht gevoeld, omdat PSV de boventoon voerde. Met de spelers die wij hebben aangetrokken, mten we voor de titel gaan. En waarom mag je dat niet uitspreken?
Je maakt altijd een zelfverzekerde indruk. Ken je wel eens twijfel? Wat doet een blamage als tegen Murcia zo vlak voor de competitie met je?
We maken progressie, maar in principe zijn we nog ver verwijderd van het niveau waar we naartoe willen. De nederlaag tegen Murcia baart me zorgen. We hadden het aan het einde van de wedstrijd moeilijk, kwamen achter, maar ik bespeurde in het veld geen enkele reactie. De mentaliteit moet omslaan. Om prestaties te boeken, moet niets en niemand zichzelf ontzien. Als het voetballend niet gaat en er iets anders wordt gevraagd, mt dat ook worden gebracht! Om meer fysiek te ontwikkelen, volgen de spelers een speciaal krachtprogramma. Ik heb dat zelf nooit gehad en ben er erg in genteresseerd.
Telegraaf
|
Ajacied

Forum berichten: 143
|
Geplaatst: Za 30 aug 2008 15:40
|
|
Citaat: Ik vind dat van Basten het prima doet hoor, maar volgens mij werd Co Adriaanse om een soortgelijke beslissing afgemaakt Mischien komt het dat Co geen Ajax achtergrond had en zijn opmerking over Marco is ook niet goed gevallen bij het toenmalig bestuur. Je kan nu al concluderen dat Marco heel veel credits heeft gekregen van het huidig bestuur en merk dat hij op de goede weg zit. 
Co geen Ajax-achtergrond?
|
Marco

Forum berichten: 4289
|
Geplaatst: Vr 12 sep 2008 17:27
|
|
Citaat: Ik vind dat van Basten het prima doet hoor, maar volgens mij werd Co Adriaanse om een soortgelijke beslissing afgemaakt
Haha, some things never change!
|
AFCA82

Forum berichten: 363
|
Geplaatst: Ma 15 sep 2008 10:39
|
|
Misschien kan Marco echt voor een lange periode Ajax weer zijn gezicht teruggeven...
|