Forum
Forumoverzicht » Ajax: Seizoen 2011/12 » De Technische Staf & Het Bestuur » Aankoopbeleid Ajax: Scouts, zakennetwerken en makelaars
Ga
Zoeken:

Onderwerp: Aankoopbeleid Ajax: Scouts, zakennetwerken en makelaars
Maker: PushkinBekeken: 34045
Status: InactiefBerichten: 231
+ Nieuw bericht <<<   <   2  |  3  |  4  |  5  |  6  |  7  |  8  |  9  |  10   >   >>> + Nieuw onderwerp
Auteur Bericht
Empulse


Geregistreerd: 26-08-2009
Forum berichten: 917
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Kopenhagen
Geplaatst: Ma 7 sep 2009 10:02
Aleksic niet naar ManCity. Het probleem zou hem liggen in een werkvergunning dat niet op tijd geregeld kon worden. Ik vermoed echter dat er een andere reden geweest is om niet voor ManCity te kiezen. In ieder geval is een komst naar Ajax nog mogelijk, al betwijfel ik of Ajax, zelfs bij de verkoop van Suarez, bereid is om een bedrag van rond de zes miljoen neer te leggen voor deze jongen.

Gezien de huidige ontwikkelingen omtrent Raiola bij Ajax, blijft het interessant om te volgen.

Sterke OP trouwens, Pushkin.
Marco


Geregistreerd: 23-08-2007
Forum berichten: 4289
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 7 sep 2009 14:30
[list">FIFA praat KNVB bij over spelersmakelaars

De wereldvoetbalbond FIFA heeft de KNVB maandag in een fax laten weten dat het nog geen besluit heeft genomen over het mogelijk intrekken van licenties voor spelersmakelaars. De Nederlandse voetbalbond wilde opheldering van de FIFA nadat Voetbal International vorige maand daarover had gepubliceerd. Het weekblad zegt te beschikken over een concept van een nieuw FIFA-reglement, waarin staat dat de mondiale bond de licenties voor de spelersmakelaars intrekt.

De FIFA liet de KNVB maandag in een fax weten het huidige systeem wel te evalueren „ten einde de clubs en spelers beter te kunnen bedienen”, zo maakte een woordvoerster van de bond bekend. De wereldvoetbalbond stelt in de fax ook expliciet dat zij nog geen besluit heeft genomen in deze zaak.

Het is algemeen bekend dat FIFA-voorzitter Joseph Blatter zich stoort aan de 'wildgroei' in de wereld van de spelersmakelaars. Als de licenties inderdaad worden ingetrokken, betekent dit dat iedereen een voetballer bij contractonderhandelingen mag bijstaan. Bovendien zou niet de club maar de speler gaan opdraaien voor de kosten van zijn zaakwaarnemer, bijvoorbeeld bij een transfer.

# bron: Telesport[/list">
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 14 sep 2009 13:11
Het gevaar van de package deal

Zo af en toe vraag je je af hoe bepaalde spelers nou bij een club gekomen zijn. Heel soms omdat ze veel te goed lijken voor een club, meestal omdat ze te slecht zijn. Vaak komt het dan op het bordje van de scouting neer. Toch is de waarheid meestal anders. Toen PSV Osmar Ferreya huurde was het zonneklaar dat het een vriendendienstje betrof. Toch zijn er ook vaak spelers waarbij het minder helder is. Het duo Carlos Salcido en Damarcus Beasley kwam bij PSV binnen via de zaakwaarnemer, Lyle Yorks. Diezelfde Lyle Yorks die overigens ook de belangen van Onyewu behartigt. Salcido was de vette vis voor PSV, Beasley werd er bij genomen.
Bij Ajax zagen we het in een ander geval. De transfervrije Gabri maakte de overgang naar Ajax, hoewel er natuurlijk meer interesse was. Wat later kwam Roger ook in de ArenA aan. Dezelfde zaakwaarnemer was daar opnieuw vernatwoordelijk voor. Heerenveen haalde de Tsjechische belofte Michal Svec, en tevens kwam de totaal ongeschikte Kopic ook uit midden-Europa over. Weer dezelfde zaakwaarnemer. Toen Feyenoord met grote plannen kwam voor een geroutineerd elftal kwam dat ook niet zomaar toevallig. Feyenoord haalde Makaay, De Cler en Hofland. Allen met een riant contract. Overeenkomst? Dezelfde zaakwaarnemer. Packagedeals zijn soms leuk maar vaak een gevaar. Sceptisch ben ik daarom al een tijdje vanwege het feit dat zowel Martin Jol, Carlos Eduardo en Kerlon dezelfde onderhandelaar hebben, Carmine Raiola.
thyza


Geregistreerd: 09-02-2009
Forum berichten: 696
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 14 sep 2009 14:04
Citaat:
Het gevaar van de package deal

Zo af en toe vraag je je af hoe bepaalde spelers nou bij een club gekomen zijn. Heel soms omdat ze veel te goed lijken voor een club, meestal omdat ze te slecht zijn. Vaak komt het dan op het bordje van de scouting neer. Toch is de waarheid meestal anders. Toen PSV Osmar Ferreya huurde was het zonneklaar dat het een vriendendienstje betrof. Toch zijn er ook vaak spelers waarbij het minder helder is. Het duo Carlos Salcido en Damarcus Beasley kwam bij PSV binnen via de zaakwaarnemer, Lyle Yorks. Diezelfde Lyle Yorks die overigens ook de belangen van Onyewu behartigt. Salcido was de vette vis voor PSV, Beasley werd er bij genomen.
Bij Ajax zagen we het in een ander geval. De transfervrije Gabri maakte de overgang naar Ajax, hoewel er natuurlijk meer interesse was. Wat later kwam Roger ook in de ArenA aan. Dezelfde zaakwaarnemer was daar opnieuw vernatwoordelijk voor. Heerenveen haalde de Tsjechische belofte Michal Svec, en tevens kwam de totaal ongeschikte Kopic ook uit midden-Europa over. Weer dezelfde zaakwaarnemer. Toen Feyenoord met grote plannen kwam voor een geroutineerd elftal kwam dat ook niet zomaar toevallig. Feyenoord haalde Makaay, De Cler en Hofland. Allen met een riant contract. Overeenkomst? Dezelfde zaakwaarnemer. Packagedeals zijn soms leuk maar vaak een gevaar. Sceptisch ben ik daarom al een tijdje vanwege het feit dat zowel Martin Jol, Carlos Eduardo en Kerlon dezelfde onderhandelaar hebben, Carmine Raiola.


Dat was me ook al opgevallen. Alhoewel Eduardo een erg goede getalenteerde voetballer is en dat Kerlon EN Eduardo voor Jong Brazilie uitkomen wat mij toch minder sceptisch maakt. Ook het feit dat het financieel niet een donkere put is om deze 2 spelers op proef te halen. Als het niks wordt stuur je ze net zo gauw weer terug naar huis met een strik er omheen. Dat is wel wat anders dan Makaay,de Cler en Hofland :mrgreen:
Eto'o


Geregistreerd: 25-08-2007
Forum berichten: 11824
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 14 sep 2009 14:24
Kerlon speelt op dit moment niet voor welke Braziliaanse jeugdselectie dan ook hoor. Hij heeft alleen voor Brazilië onder-17 en Brazilië onder-20 gespeeld.

En hoe weet jij dat Zé Eduardo een goede voetballer is?
thyza


Geregistreerd: 09-02-2009
Forum berichten: 696
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 14 sep 2009 14:26
Citaat:
Kerlon speelt op dit moment niet voor welke Braziliaanse jeugdselectie dan ook hoor. Hij heeft alleen voor Brazilië onder-17 en Brazilië onder-20 gespeeld.

En hoe weet jij dat Zé Eduardo een goede voetballer is?


Kerlon is lang geblesseerd geweest en heeft daarna niet veel gespeeld. Dus dat is niet zo raar dat hij niet meer bij de selectie zit.

Eduardo wordt door veel critici gezien als 1 van de grootste jonge talenten in Brazilie. Dat zou overdreven kunnen zijn, maar dat houdt zeker wel in dat deze vent wel kan voetballen.

Over het algemeen zijn Braziliaanse selecties gewoon zwaar talentvol, behalve dat de europese voetbalmentaliteit een obstakel kan zijn voor zulke jonge jongens. Zowiezo geselecteerd worden in Brazilie is al iets heel groots. Zit zo verschrikkelijk veel voetbal in de leefstijl van de straat dat ze daar voetbal ademen. Heb al meerdere documentaires daar over gezien en ben zelf 1x in Rio geweest.

Kunnen jullie nog Edgar Davids straatvoetbal herinneren? Gingen ze met een groepje amsterdammers de wereld uitdagen dat ze de beste waren. Als je zag wat die brazilianen lieten zien. DAMN!
ghostwriter


Geregistreerd: 08-02-2008
Forum berichten: 5481
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Londen
Geplaatst: Ma 14 sep 2009 14:32
Citaat:
Kerlon speelt op dit moment niet voor welke Braziliaanse jeugdselectie dan ook hoor. Hij heeft alleen voor Brazilië onder-17 en Brazilië onder-20 gespeeld.

En hoe weet jij dat Zé Eduardo een goede voetballer is?

Nee hoor Kerlon heeft elk Braziliaans jeugdelftal doorlopen.

Citaat:
Kerlon werd jarenlang bestempeld als één van de grootste talenten van Brazilië; hij heeft van Brazilië onder 15 tot Brazilië onder 20 alle nationale jeugdselecties doorlopen. Op het Zuid-Amerikaans Kampioenschap onder 17 in Venezuela in 2005 werd hij gekozen tot beste speler en werd hij topscorer met acht doelpunten in zeven wedstrijden.

wikipedia maar het is feitelijk ook correct, ik heb het ook aan mijn huisgenoten gevraagd.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Wo 23 sep 2009 10:40
http://www.vi.nl/WebTV/WebTV-Tussen-de- ... oetbal.htm

Je ziet dat Tevez en z'n zaakwaarnemersclub hier even aangehaald wordt. 'Toevallig' van MSI Foot. Die weer een grote band hebben met de grote mannen zoals Kia Jerchobian en Abramovic zitten. Ajax heeft nog niet direct zaken gedaan met MSI foot, maar is wel regelmatig in verband gebracht met de zaakwaarnemers en bureautjes die daar mee samenwerken. - ook die zijn geen zuivere koffie -
D_skilled


Geregistreerd: 15-11-2007
Forum berichten: 5208
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 5 okt 2009 10:18
Voor degene die het niet gezien hebben. Gisteren was er op Ned 2 een reportage over foute zaakwaarnemers die spelers onder de 16 benaderen. 'Hier' kun je de reportage zien. Walgelijke vent die Ari Treffers (komt aan het woord).
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 18-08-2007
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Ma 5 okt 2009 13:24
Een enorme gladjakker. Het gaat hem alleen maar om het geld. Waarom zou je anders in die business zitten?

Wel mooi om Danny Hesp weer eens te zien.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 17 okt 2009 17:17
In De Telegraaf staat een artikel dat gaat over de rol van Ajax voor jonge talenten. Ajax gaat de focus leggen op jonge spelers in het toekomstige aankoopbeleid, verder vermeldt Van der Boog nog dat Ajax beeldmateriaal van 25 landen krijgt aangeleverd waardoor scouts niet in elk land meer aanwezig moeten zijn.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 18-08-2007
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 17 okt 2009 17:26
Van wie krijgen ze dat aangeleverd, Pushkin?
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Za 17 okt 2009 18:15
Mwoah geen idee . Ik heb enige scepsis over wat Van der Boog allemaal riep.
Bart


Geregistreerd: 30-04-2008
Forum berichten: 4810
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 18 okt 2009 09:16
De trend is al ingezet vorig jaar met het aantrekken van jonge spelers. Denk maar aan een Eriksen en ze wouden ook Rits halen. Op zich ben ik wel positief dat ze meer op de jonge talenten willen gaan richten, maar dat kan ook een nadeel zijn. Het is altijd maar de vraag hoe de jonge spelers zich gaan ontwikkelen als ze op jonge leeftijd komen naar Ajax.

Over het beeldmateriaal wat ze krijgen zit in het scoutingsapparaat wat ze bij Ajax gebruiken. Op zich niet zo erg, maar dat ze zullen de andere clubs ook krijgen en dan is het maken van keuzes. Verder zullen er ook veel tipgevers die Dvd's zullen sturen naar Ajax en naar andere clubs waardoor je veel concurrentie van clubs. Het beste is om met exclusieve tipgevers te werken maar dat zal veel meer kosten.

Verder heb ik gisteren gelezen dat Ajax zich meer wil concentreren op de Scandinavië markt. Voor mijn is dat een verkeerde keuze omdat die markt zowat is uitgehold door de vele clubs die daar zitten. Ajax moet gewoon hun ogen goed open houden en hopen op een paar goede spelers te strikken. Ik zie het niet echt zonnig in wat betreft de scouting binnen Ajax.
theumas


Geregistreerd: 18-06-2008
Forum berichten: 455
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Amsterdam
Geplaatst: Zo 18 okt 2009 09:59
Gister in studio Ajax zat Henri van der Aat. Hij vertelde wel iets opvallend, interessants, hoe het je noemen wilt. Hij wilde op elk continent een samenwerking aangaan met bonden(of clubs). China is dus al gebeurd, daar willen ze eigenlijk alleen nog maar even samenwerken met de Chinese bond. We zullen, volgens van der Aat, (nog)geen Chinese voetballers op bezoek krijgen.
Ajax Cape Town is gelukt. Nu is er ook een plan om in Brazilie en de VS om daar dingen te doen. Dit heeft dan wel te maken om jong talent naar Ajax te halen.
( In ieder geval zoiets zei hij)
Ajaciedjuh


Geregistreerd: 22-12-2007
Forum berichten: 272
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 18 okt 2009 10:01
In Brazilië zijn ze al bezig. Vooral om jonge spelers te scouten.
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 18-08-2007
Forum berichten: 22238
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 18 okt 2009 12:19
Citaat:
De trend is al ingezet vorig jaar met het aantrekken van jonge spelers. Denk maar aan een Eriksen en ze wilden ook Rits halen. Op zich ben ik wel positief dat ze meer op de jonge talenten willen gaan richten, maar dat kan ook een nadeel zijn. Het is altijd maar de vraag hoe de jonge spelers zich gaan ontwikkelen als ze op jonge leeftijd komen naar Ajax.

Het is nog altijd veeeeeeel beter dan het kopen van oudere spelers. Dat leidt veel vaker tot miskopen. Ze zijn veel minder kneedbaar dan jonge spelers. Kijk hoe AJAX Vertonghen, Alderweireld, Vermaelen heeft weten te kneden, terwijl voorheen de wat oudere Belgen allemaal miskopen waren. Jongere spelers zijn ook makkelijker te verkopen.

Citaat:
Over het beeldmateriaal wat ze krijgen zit in het scoutingsapparaat wat ze bij Ajax gebruiken. Op zich niet zo erg, maar dat ze zullen de andere clubs ook krijgen en dan is het maken van keuzes. Verder zullen er ook veel tipgevers die Dvd's zullen sturen naar Ajax en naar andere clubs waardoor je veel concurrentie van clubs. Het beste is om met exclusieve tipgevers te werken maar dat zal veel meer kosten.

En waarom zou dat al niet gebeuren, Bart. Het is nog altijd de vraag wie het beeldmateriaal aanlevert?


Citaat:
Verder heb ik gisteren gelezen dat Ajax zich meer wil concentreren op de Scandinavië markt. Voor mijn is dat een verkeerde keuze omdat die markt zowat is uitgehold door de vele clubs die daar zitten. Ajax moet gewoon hun ogen goed open houden en hopen op een paar goede spelers te strikken. Ik zie het niet echt zonnig in wat betreft de scouting binnen Ajax.

Ik weet niet of de markt uitgehold is voor de wat jongere spelers. AJAX zou in ieder geval AZ en Heerenveen de loef moeten kunnen afsteken, he? En Eriksen is toch al veelbelovend.
Bart


Geregistreerd: 30-04-2008
Forum berichten: 4810
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Zo 18 okt 2009 19:36
Citaat:
Het is nog altijd veeeeeeel beter dan het kopen van oudere spelers. Dat leidt veel vaker tot miskopen. Ze zijn veel minder kneedbaar dan jonge spelers. Kijk hoe AJAX Vertonghen, Alderweireld, Vermaelen heeft weten te kneden, terwijl voorheen de wat oudere Belgen allemaal miskopen waren. Jongere spelers zijn ook makkelijker te verkopen.
Dat Ajax miskopen heeft gedaan op de wat oudere spelers heeft gedaan is helemaal de schuld van Ajax. Er was wel wat beters te halen voor dat geld dan wat ze gedaan hebben. Het is leuk dat je de jeugdspelers nu op noem die doorgebroken zijn binnen Ajax, maar er zijn ook heel wat jeugdspelers mislukt bij Ajax. Denk maar aan Cruz, Obodai, Yakubu en Walker. Deze spelers hebben allemaal een non EU salaris gekregen. Daarvoor moet Ajax oppassen dat daar niet te veel geld heen gaat.

Citaat:
En waarom zou dat al niet gebeuren, Bart. Het is nog altijd de vraag wie het beeldmateriaal aanlevert?
Zit in het scoutingsapparaat waar Ajax is bij aangesloten. Zo krijg je meer spelers in het vizier, maar meer teams zijn daar bij aangesloten. Dat vind ik niet slecht, maar je moet ook zelf initiatief tonen en niet wachten op het beeldmateriaal wat uit andere land komt.


Citaat:
Ik weet niet of de markt uitgehold is voor de wat jongere spelers. AJAX zou in ieder geval AZ en Heerenveen de loef moeten kunnen afsteken, he? En Eriksen is toch al veelbelovend.
Ik ben niet erg onder de indruk wat erbij AZ en Heerenveen rond loopt qua spelers uit Scandinavië. Het is te hopen dat Eriksen het eerste haalt, want anders zijn er weer een paar miljoen weg gegooid bij Ajax. Al ziet het tot nu toe er goed uit wat Eriksen heeft laten zien in de wedstrijden die ik heb gezien van hem.

Citaat:
In Brazilië zijn ze al bezig. Vooral om jonge spelers te scouten.
Is het niet dat vooral Dvd's binnen komen met Braziliaanse spelers die naar Europa willen komen.
bell


Geregistreerd: 03-11-2009
Forum berichten: 42
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Di 3 nov 2009 12:33
Citaat:
Volgens Velibor Vasovic zijn er mensen bij Ajax die geld verdienen wanneer Pantelic en Sulejmani een x-aantal wedstrijden spelen. Nu weet ik niet hoe betrouwbaar Velibor Vasovic is, maar ik ken het netwerk van Jol wel en dus zou het mij niet verrassen. Die mensen moeten we dan in de zaakwaarnemershoek van Jol zoeken, lijkt mij


Ik lees net deze post van Enganche in het Pantelic topic, en in dit topic werd al eerder gesproken over het geven en nemen wat betreft bepaalde zaakwaarnemerskliekjes. Ik vroeg me een aantal dingen af:

- Is de kliek die op het moment nogal stevig zit binnen Ajax (ik hoor Raiola, Lemic, Stojic?) via Jol binnengekomen of andersom?
- Hoe sterk heeft Jol bij zijn vorige clubs in het verleden zich laten leiden door deze mensen? (gechargeerd: bepaalt Jol zelf wel wie er komt?)
- Welke spelers uit dit netwerk kunnen we, gezien kwaliteiten en contractduur zien als gunsten die Ajax aan dit netwerk verleent en welke als gunsten die we krijgen?

Met betrekking tot dit laatste punt een klein overzichtje:
- Atouba: heeft een vet contract voor 2 jaar, 1.4 mln dacht ik? kon oplopen tot in een optioneel 3e en 4e seizoen. Vooralsnog lijkt dit erop dat we een dure gunst aan het verlenen zijn. Wordt ook over gezegd dat Jol er persoonlijk belang bij had dat Atouba kwam.
- Kerlon: betaalt Ajax naar verluidt helemaal niks voor, toch een optie tot koop bedongen -> een cadeautje van 'the family' ?
- Ze Eduardo: vind ik zelf misschien nog wel het raarste verhaal. Gehuurd voor een jaar om de jeugd te komen versterken? zonder optie tot koop? Ik vermoed dat deze speler, allicht toch meerdere jaren, mogen huren en opleiden voor Raiola, die er dan een mooi bedrag voor hoopt op te kunnen strijken. Zal als non-EU-er ook niet niks kosten.
- En nu móet Pantelic dus spelen, ook voor een dik contract voor 1 jaar, want hier verdienen mensen binnen Ajax aan? (Jol zelf?)

Afgezien van Kerlon wordt er maandelijks aan deze spelers behoorlijk wat uitgegeven, terwijl alleen Pantelic überhaupt gebruikt wordt, en vooralsnog niet onbetwist een toegevoegde waarde is.

Als groot fan van the Sopranos heb ik puur qua uiterlijk al een zwak voor Jol, ik ben ook niet ontevreden over hoe het team draait de laatste tijd, maar in hoeverre lijkt Jol net wat meer op die ene Tony, en vooral, hebben we daar eigenlijk wel wat aan?

Ik reken erop dat de wat beter ingevoerde leden mij zullen corrigeren wat betreft welke makelaars nou bij welke kliek horen, tis allemaal nogal schimmig voor mij :)
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 20 nov 2009 12:07
[size=100">De roots van Carmine Raiola en het gevaar voor Ajax.[/size">


Raiola en client Nedved

Carmine ‘Mino’ Raiola kunnen we rustig beschouwen als een van de belangrijke pionnen in het makelaarscircuit rond Ajax. Om meer van Raiola te kunnen begrijpen is een korte stap in de geschiedenis eigenlijk wel noodzakelijk.

Carmine Raiola groeide in Haarlem op als zoon van een Italiaans restauranthouder. Als het aan papa Raiola gelegen had was zoonlief ook in de horecabranche gaan werken maar het liep allemaal anders. Raiola voelt zich aangetrokken door de voetbalwereld. Samen met jeugdvriend Fabio Ahio koestert hij grote ambities om ooit zelf rijk te worden in de voetballerij. Als voetballer wilde het beide jongens alleen niet echt lukken. Raiola verplaatst zijn ambities naar een bestuursfunctie in de voetballerij. Als jongeling lukt het hem al snel om plek te vinden in het bestuur van Haarlem waar hij in korte tijd ook tijd ook alweer wordt verwijderd na een dispuut.

Er zijn twee dingen die als een rode draad lopen door de carrière van Raiola die daarna zou volgen; zijn welbespraaktheid en zijn sociale intelligentie. Raiola wekt sympathie op waar hij komt en weet zich bovenal goed uit te drukken in verschillende talen. Net zoals Rodger Linse werkte ook Mino Raiola zich op via een baantje bij Sport Promotions, het makelaarskantoor van Rob Janssen. Raiolas Italiaans kwam goed van pas bij de transfers van Wim Jonk, Bryan Roy en Dennis Bergkamp. Raiola is echter te arrogant om zelf constant de loopjongen te spelen. Via z’n opgebouwde contacten waagt hij zelf de sprong in het diepe.
Na wat kleine hand en span diensten slaat Raiola een gouden slag met het contracteren van Pavel Nedved voor zijn bureau. De Tsjech die een briljant EURO 1996 speelt zou eigenlijk naar PSV gaan maar de goede contacten van Raiola brengen de Tsjech in Italië bij Lazio. Raiola leert Tsjechisch en palmt langzaam ook de Tsjechische markt in, verder breidt hij ook in Nederland zijn netwerk verder uit. De goede band met het thuisland Italië biedt mogelijkheden voor zijn Nederlandse cliënten. Henri Van der Vegt (Oud Utrecht) versiert een transfer naar de grote Laars. Raiola, onder de rook van Amsterdam opgegroeid, duikt rond de eeuwwisseling ook bij Ajax op. Het is, kun je rustig stellen, het begin van een ambivalente relatie met de sluwe Italiaan. Raiola’s oog voor talent en het charmeren van spelers in zijn diensten maken hem snel een belangrijk man. Zlatan brahimovic, Ahmed Mido Hossam en Maxwell Scherrer Cabelinho Andrade switchen kort nadat ze in Amsterdamse dienst zijn ook over naar Raiola. Raiola en jeugdvriend Ahio breiden hun bureau verder uit, en worden machtiger en vooral rijker van de voetballerij. Raiola spreekt ondertussen 8 talen, waaronder Portugees, Zweeds, Spaans en Tsjechisch.
Onder invloed van Raiola weet Ajax Zdenek Grygera naar Amsterdam te halen. Ook in Rotterdam doet Raiola sporadisch zaken, Alexander Ostlund en Peter van den Bergh worden getransfereerd naar Feyenoord. Ahmed Mido Hossam blijkt een lastig heerschap, Raiola weet de Egyptenaar na een omzwerving uiteindelijk bij AS Roma te brengen maar ook daar gaat het mis. Het gedonder met Raiola bij Ajax barst dan langzaam los, Raiola die geen trouw kent behalve aan zijn portomonnee besluit dat het tijd wordt om munt te slaan uit zijn talenten. Ibrahimovic en Van der Vaart en dat is het ideale moment voor een rel. Ibrahimovic moet een transfer forceren. Later lekken telefoongesprekken uit waarin bestuursleden van Juventus adviseren hoe Zlatan stennis moet schoppen – dit alles met duidelijk medeweten van Raiola -. Het noodlot voor Maxwell begint in een wedstrijd tegen Willem II, de Braziliaan loopt een zware blessure op. Het einde van het seizoen liep Maxwells contract af. Dat had een aantal redenen, de eerste omdat Ajax een jaar zonder TD had gezeten en de tweede doordat Raiola te boot vakkundig afgehouden had. Ajax biedt Maxwell een verlenging aan maar opnieuw komt er een weigering. Daarna doet Ajax nogmaals een aanbieding voor een kortere verlenging en een goed salaris zodat beide partijen een gespreid risico lopen, Ajax met de blessure Maxwell met de verlenging. Ook daarop komt een weigering. Uiteindelijk wordt het contract ontbonden en gaat Maxwell aan de slag bij opnieuw een Italiaanse club Inter. Ook Ibrahimovic zou het seizoen naar Inter verkassen. Zdenek Grygera verlengt onder invloed van invloed van Raiola ook niet en gaat na een blessureperiode bij Ajax, fit naar Juventus toe. Na het conflict met Ibrahimovic en transfervrije vertrek van Maxwell en Grygera komt er druk te staan op de positie van Raiola te staan. Ajax loopt veel geld mis en Raiola wordt liever niet meer rond Amsterdam gezien.


Pas met de komst van Martin Jol is ook Raiola ook weer echt terug bij Ajax. Dat valt ook wel te merken in het transferbeleid. Raiola Jols zaakwaarnemer strekt weer langzaam de vleugels uit in Amsterdam. Al snel komen ook oude namen weer ter tafel bij Ajax, zo wordt Mido aangeboden bij Ajax.Het aanbod wordt geweigerd, later komen er wel weer andere namen uit Raiola’s stal naar Ajax. Kerlon die na jaren chronisch blessureleed amper gevoetbald heeft wordt gehuurd van Inter. Ze Eduardo, die Raiola via een papierenconstructie van een grote Braziliaanse onderbrengt bij een een klein clubje waar Raiola zelf de scepter zwaait, wordt verhuurd aan Ajax. Verder contracteert Raiola ook enkele jonge talenten uit de Ajaxjeugd voor zijn bureau.

De vraag is nu waar het met Raiola naartoe gaat, dat Raiola weer invloed heeft lijkt duidelijk of Ajax weer de dupe wordt met conflicten (Ibrahimovic) of transfervrij vertrekkende spelers (Maxwell, Grygera) valt af te wachten…
Anoniem
Gedeactiveerd


Geregistreerd: 24-10-2007
Forum berichten: 4200
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 20 nov 2009 12:18
Citaat:
- Is de kliek die op het moment nogal stevig zit binnen Ajax (ik hoor Raiola, Lemic, Stojic?) via Jol binnengekomen of andersom?
- Hoe sterk heeft Jol bij zijn vorige clubs in het verleden zich laten leiden door deze mensen? (gechargeerd: bepaalt Jol zelf wel wie er komt?)
- Welke spelers uit dit netwerk kunnen we, gezien kwaliteiten en contractduur zien als gunsten die Ajax aan dit netwerk verleent en welke als gunsten die we krijgen?


1. Moeilijk te zeggen, Stojic is ook een schimmig verhaal weet nog niet hoe diep hij er nu inzit. Ik zie er dus vooral gevaar in wanneer een aantal van die personen gaan samenwerken en zo druk uitoefenen op het beleid wat daar gaande is.
2. Tottenham staat bekend om een transferparadijs maar dat ben ik eigenlijk niet nagegaan, bij Hamburg zat de link er al een beetje. Maar neem zo’n Alex Silva – ik weet niet of Jol hem persoonlijk aantrok – aan die naam zit wel een luchtje.
3. Kerlon dat was gewoon eentje van het kaliber Tardelli, Ze Eduardo ken ik te slecht maar gezien zijn status is dat wel een speler waarvan het gunstig kan zijn dat Ajax hem aantrekt. Ze Eduardo ligt echter niet toevallig nog tot 2014 onder contract bij een klein clubje waar Raiola het toevallig bijna voor het zeggen heeft.
D_skilled


Geregistreerd: 15-11-2007
Forum berichten: 5208
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 20 nov 2009 13:47
Goed stuk over Raiola, Pushkin! Hij heeft inderdaad een paar jeugdspelers onder contract staan, waaronder toptalenten als Denswil en Sporkslede. Heeft hij toch wel knap gedaan, want die twee waren zeer gewild onder de makelaars. Dat was twee jaar terug wel anders. Toen Soren Lerby en Sjaak Swart al de bovengemiddeld getalenteerde spelers in de B1 onder elkaar verdeelde.
Empulse


Geregistreerd: 26-08-2009
Forum berichten: 917
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: Kopenhagen
Geplaatst: Vr 20 nov 2009 14:18
Citaat:
Ze Eduardo ligt echter niet toevallig nog tot 2014 onder contract bij een klein clubje waar Raiola het toevallig bijna voor het zeggen heeft.


Interessant betoog, maar wat suggereer je hier? Dat Ajax deze jongen opleidt door middel van een meerjarige huurovereenkomst met de club van Raiola en dat de laatstgenoemde er uiteindelijk met de winst vandoor gaat?
Bolkestein


Geregistreerd: 03-09-2009
Forum berichten: 514
Nieuws reacties: 0
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 20 nov 2009 14:23
Als ik me niet vergis staat Zeegelaar ook onder contract bij Raiola.

Mooi stuk trouwens.
D_skilled


Geregistreerd: 15-11-2007
Forum berichten: 5208
Nieuws reacties: 1
Woonplaats: -
Geplaatst: Vr 20 nov 2009 14:29
Dat is wel duidelijk. Raiola gebruikt Ajax als een tijdelijk verblijfplaats voor Zé Eduardo. Hij weet dat Ajax een gerenommeerde opleiding heeft. In Nederland als opleidingsland kan Zé zich uitstekend aanpassen aan het Europees voetbal. Stel dat hij bevalt en Ajax wil hem overnemen. Dan zal het eerst zaken moeten doen met de obscure club van Raiola en daarnaast met Cruzeiro (die ook een deel van de transferrechten bezitten). Bij elkaar gaat het je een aardige duit kosten om Zé uiteindelijk binnen te halen. Om die reden zal een transfer wel niet doorgaan. Of pas wanneer Raiola een percentage bij doorverkoop heeft bedwongen.
+ Nieuw bericht <<<   <   2  |  3  |  4  |  5  |  6  |  7  |  8  |  9  |  10   >   >>> + Nieuw onderwerp
Actieve onderwerpen Wie is er online? Actieve leden
Actieve onderwerpen: 0 Leden online: 0 Actieve leden: 1.885
Berichten: 213.629 Onderwerpen: 2.459 Nieuwste lid: BobbiScapy
Jouw berichten: inloggen | registreren Onderwerpen bekeken: 17.982.798 Forums: 45
= actief onderwerp = inactief onderwerp  
Forumoverzicht » Ajax: Seizoen 2011/12 » De Technische Staf & Het Bestuur » Aankoopbeleid Ajax: Scouts, zakennetwerken en makelaars
Ga
Zoeken: