| | |
Forum
Onderwerp: Ajax-RKC Waalwijk 08-08-09
Maker: mauritsverhoefBekeken: 12773 Status: InactiefBerichten: 171
|
Auteur
|
Bericht
|
Marco

Forum berichten: 4289
Nieuws reacties: 0
|
Geplaatst: Zo 9 aug 2009 13:40
|
|
Citaat: Vertonghen op De Ceulaer? Erg stom, onze Belg is te traag en niet wendbaar genoeg om zo'n speler uit de wedstrijd te spelen.
Vertonghen startte ook erg laks. De Ceulaer viel overigens met name op door 2x Alderweireld te kloppen.
Citaat: Waarom Alderweireld niet ingreep vlak voor de 1-1 snap ik ook nog steeds niet. In plaats van er op af te knallen, loopt hij naar achter?
Inschattingsfout, ja. Ik had ook het idee dat ie een blok kon zetten, maar hij zal er niet op vertrouwd hebben. En weer 2x over z'n linker het bos in. Toby leek in de opbouw onwennig vanaf links centraal. Hij kreeg z'n pass met rechts niet weg. Vanaf rechts centraal zal ie zowel verdedigend als opbouwend wat beter in z'n vel zitten.
Citaat: Suarez vond ik trouwens niet zo best spelen
Bij Suárez, in zijn nieuwe rol als aanvoerder en qua speelwijze, krijg ik af en toe het idee dat ie teveel zijn best doet, waardoor er nogal wat fout gaat. Beetje meer doseren. En dan liggen er plots 3 in. 
Citaat: Voor Cvitanich is het zuur dat Rommedahl op de verkeerde plek stond, waardoor hij zijn doelpunt niet kon meepakken.
Het zit hem niet mee. Rommedahl komt op rechts door, Cvit is op weg naar de eerste paal, maar wordt vastgehouden. Rommedahl kiest dan ook een ander, kans weg. Het had zijn penalty of zijn goal kunnen zijn, maar hij staat ook bij deze actie met lege handen. Ondanks dat toch weer een wedstrijd van Cvitanich die meer zorgen dan vertrouwen opwekt.
Citaat: Dat Aissati werd gewisseld kon ik ook nog wel begrijpen. Er moest gewoon wat gebeuren daar. Hij speelde niet zijn beste wedstrijd
Inderdaad, Aissati is een sieraad, maar speelde geen geweldige match. Misschien ook iets té veel zijn best gedaan? Dan had ie ook nog eens een rolletje bij de RKC goal. Aissati mag boos zijn, moet zelfs, maar hopelijk richt een deel van die woede op zichzelf. Ook als het aan anderen ligt, zoals Teaser elders opmerkt. Dan slaat ie maar met de vuist op tafel om zo de discussie met deze en gene aan te gaan.
Rommedahl speelde weer eens zo'n wedstrijd waarin het vooral knullig leek. Toch heb ik de indruk dat Jol zijn aanwezigheid heel wat hoger aanslaat dan menigeen hier. Veel gevaarlijke momenten komen van rechts.
|
RosarioCentral

Forum berichten: 454
|
Geplaatst: Zo 9 aug 2009 14:04
|
|
Citaat:
Citaat: Voor Cvitanich is het zuur dat Rommedahl op de verkeerde plek stond, waardoor hij zijn doelpunt niet kon meepakken.
Het zit hem niet mee. Rommedahl komt op rechts door, Cvit is op weg naar de eerste paal, maar wordt vastgehouden. Rommedahl kiest dan ook een ander, kans weg. Het had zijn penalty of zijn goal kunnen zijn, maar hij staat ook bij deze actie met lege handen. Ondanks dat toch weer een wedstrijd van Cvitanich die meer zorgen dan vertrouwen opwekt.
Erg jammer dat Jol hem er zo vroeg uit haalde. Ik heb geen idee wat Rommedahl deed in het doel, waardoor hij meer een extra verdediger van RKC leek dan een speler van Ajax. Als die bal er in was gegaan speelt Cvitanich gewoon een prima wedstrijd. Bij de eerste goal gaf hij de assist, en op deze manier heeft hij zeker 2 assists gegeven waarbij hij het spel openlegde en 100% kansen creeerde voor zijn medespelers.
Het zal allemaal wel. Ben zeker nog niet overtuigd van de 'hand van Jol'. We zullen zien.
|
wvisser18

Forum berichten: 117
|
Geplaatst: Zo 9 aug 2009 15:15
|
|
2e helft begon het pas ergens op te lijken, na de rode kaart het verzet gebroken,moet wel zeggen dat de wedstrijd tegen Groningen mij beter beviel dan deze maar denk dat iedereen deze mening zal delen. Volgende week tegen PSV is een veel betere graadmeter, ik denk dat je uit deze wedstrijd slechts kunt concluderen dat Ajax het nog steeds moeilijk kan gaan krijgen wanneer een elftal met zen 10en voor de goal liggen.
|
Eto'o

Forum berichten: 11824
|
Geplaatst: Zo 9 aug 2009 15:24
|
|
Suárez speelde eigenlijk op hetzelfde niveau als Rommedahl. Verschil is dat Rommedahl kansen wist te scheppen met z'n loopacties maar uiteindelijk 5 goede momenten de nek om wist te draaien. Suárez miste goede kansen en speelde niet denderend, maar maakt er uiteindelijk wel drie. Cvitanich moet eens leren de bal af te schermen. Hij is heel onzeker wanneer hij niet meteen kaatst. Plant ie z'n voeten hard in het gras en denkt ie vooral aan de tegenstander in z'n rug, in plaats van half open te draaien om het zich makkelijker te maken om de bal vast te houden. Heb verder nog niets teruggezien, maar hij gaf met een kaats wel de assist op de 1-0, had een doelpunt moeten hebben toen Rommedahl op de een of andere manier in de weg liep en kaatste ook goed toen hij Suárez een uitstekende kans bood.
Enoh en Sulejmani hebben echter weer een plusje achter hun naam staan, neem ik aan. Emanuelson, Aissati en Cvitanich (deed ook veel fout) een minnetje. Onze rechter ant liep sowieso een stuk beter dan de linker kant. Aissati maakt het Jol niet erg moeilijk. Dramatisch ook hoe snel Ajax achteruit begon te hollen na het balverlies van Aissati (was het overigens geen overtreding op Aissati?). Blijf erbij dat Vertonghen het dit seizoen nog wel eens zwaar zou kunnen krijgen. Ben geen fan van Atouba, maar Vertonghen is geen verdediger en met hem als linksback en Urby als linkshalf zat er wel erg weinig dynamiek en combinerend vermogen in die linker kant. Ze durfden eigenlijk niets, maar waren tactisch en defensief wel kwetsbaar.
|
Koen_Ajax

Forum berichten: 3310
|
Geplaatst: Zo 9 aug 2009 19:56
|
|
Waar komt dat plusje voor Sulejmani vandaan, Thomas? Niet aanvallend bedoeld hoor, maar ik ben gewoon benieuwd.
Als Sulejmani iets meer een killer wordt scoort hij elke wedstrijd ontzettend veel. Al had hij gisteren ook wel pech toen hij op de paal schoot. Sowieso mogen ze voorin wel wat meer killerinstict krijgen. Zowel Rommedahl als Suárez missen teveel kansen.
|
thyza

Forum berichten: 696
|
Geplaatst: Zo 9 aug 2009 21:55
|
|
Suarez was te druk aan de bal. Hij moet wat rust krijgen om een echte killer te worden. Zo voorovergebogen teveel kijkend naar de bal en bij elke touch te gaan liggen gaan z'n carriere nog lastig maken. Als hij wat meer rust aan de bal krijgt , is hij zo een paar miljoentjes meer waard...
|
Fregge

Forum berichten: 4313
|
Geplaatst: Zo 9 aug 2009 22:03
|
|
Tegenwoordig maakt Suarez nooit meer een Schwalbe.
|
guy_ajax

Forum berichten: 2698
Nieuws reacties: 2
|
Geplaatst: Zo 9 aug 2009 22:04
|
|
Citaat: Suarez was te druk aan de bal. Hij moet wat rust krijgen om een echte killer te worden. Zo voorovergebogen teveel kijkend naar de bal en bij elke touch te gaan liggen gaan z'n carriere nog lastig maken. Als hij wat meer rust aan de bal krijgt , is hij zo een paar miljoentjes meer waard...
Over de rust ben ik het helemaal mee eens. Maar misschien is dat voorover gebogen wel z'n stijl hé. Hij zegt zelf dat hij z'n mede spelers wel ziet; en zijn statestieken ontkennen dat niet.
|
Marnix

Forum berichten: 2786
|
Geplaatst: Zo 9 aug 2009 22:10
|
|
Ik heb dit topic nog niet doorgelezen druk weekend gehad maar toch even mijn mening. Ik heb trouwens alleen de eerste helft (gedeeltelijk) gezien, maar wat me daarin opviel was dat Ajax wel degelijk goed combineerde en een aantal keer fraai door de verdediging heen kwam. Met iets meer geluk/scherpte staat het gewoon al snel 2-0 en speel je een totaal andere wedstrijd waarin je gewoon vrijuit kan voetballen.
Op de een of andere manier zit er wel meer voetbal in de ploeg dan vorig jaar ofzo, het oogt gewoon iets zekerder (achterin moet er zeker nog wat gebeuren). Al kan deze beredenering wat voorbarig zijn aangezien ik alles vanuit het stadion volgde, maar goed.
|
ghostwriter

Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Zo 9 aug 2009 22:23
|
|
Dramatische opstelling en een drama tactiek van Jol dus ik ben niet verbaast dat het niet zo goed ging als het had kunnen gaan. Kom op Jol 4-4-2 tegen RKC, lekker Ajax het Ajax zijn afpakken.
|
jamesgf

Forum berichten: 420
|
Geplaatst: Zo 9 aug 2009 22:25
|
|
Al voor de wedstrijd zag je de ‘problemen’ aankomen. Was allemaal te verwachten wat zou gaan gebeuren; de gevaarlijke counters die veelvuldig zouden komen met de snelle mensen voorin en Obodai daarachter. Want het werd veel te druk net over de middenlijn. Cvitanich die terugzakt, Suarez die vaak terugzakt en Emanuelson die niet de lijn houdt en naar binnengaat. Daar moet dan Aissati zijn gang gaan? Je zag hem zoeken de eerste helft, kwam totaal niet in zijn spel. Enkel op rechts liep het spel met Rommedahl en Van der Wiel redelijk vlot. En dan heb ik het alleen maar over balbezit, bij balverlies wat het team dramatisch te noemen. Door de drukte en het vele balverlies dat geleden, werd bijna elke keer met de eerste pass het gehele middenveld overgeslagen en kwam de redelijk balvaste Benson aan de bal om vervolgens De Ceulaar op rechts aan te spelen. Zeer voorspelbaar, maar toch gebeurde het keer op keer.
Nee, de beginopstelling was zeer slecht te noemen. De verdediging met Vertonghen op linksback, de rechtsbenige Alderweireld linkscentraal en de veelvuldig fouten makende Wielaert kan er nog mee door, maar niet al te lang meer. Zeker niet als er zoveel balverlies wordt geleverd en er vervolgens 3 spelers in de as staan die nauwelijks meeverdedigen met daarnaast twee halve aanvallers waarvan de helft positioneel te vaak slecht staat. Enkel De Zeeuw om dat te corrigeren was niet genoeg. Logisch dat er vervolgens achteruit werd gelopen en men 1 op 1 kwam te staan.
Maar op deze manier wordt er wel wat duidelijk. Jol gaat voorlopig met een blok voor de verdediging spelen zonder Aissati en daarvoor zonder Cvitanich. Zal wel een beetje countervoetbal worden, want proberen het spel te maken in dit systeem met deze spelers is lastig. Van Cvitanich/Sulejmani, Suarez en Rommedahl hoef je namelijk combinerend niet veel te verwachten en Enoh en De Zeeuw spelen bovendien aardig teruggezakt. Snelheid zal het toverwoord zijn, zeer zeker niet ontwikkelen. Het is nog steeds dringend wachten op een balvast aanspeelpunt en een linksback. Een speler als Honda, een rechtsbuiten om Rommedahl/Kennedy te vervangen en een verdediger om Wielaert, Silva en Oleguer te vervangen zijn voor latere zorg. De ontwikkeling van een Aissati en Zeegelaar jammergenoeg ook.
|
Lexafca

Forum berichten: 1627
|
Geplaatst: Zo 9 aug 2009 23:07
|
|
Citaat: Tegenwoordig maakt Suarez nooit meer een Schwalbe.
Die speler die rood kreeg , kreeg in de 5e minuut geel , door een schwalbe ban Luis Suarez.
|
thyza

|
Geplaatst: Ma 10 aug 2009 03:44
|
|
Citaat: Dramatische opstelling en een drama tactiek van Jol dus ik ben niet verbaast dat het niet zo goed ging als het had kunnen gaan. Kom op Jol 4-4-2 tegen RKC, lekker Ajax het Ajax zijn afpakken.
Combinatiespel zag er erg verzorgd uit meerdere malen. 4-4-2 of 4-3-3 of 4-5-1 whatever. Tegenwoordig wisselen teams 3x van tactiek in 1 wedstrijd. Ik heb eerlijk gezegd niet een 4-4-2 gezien. Werd veel over de vleugels aangevallen. Paar goede voorzetten vanaf de rechterkant. Tuurlijk kan het beter... HET Ajax is al 5 jaar dood. Zal ook nooit meer terugkomen ben ik bang
|
guy_ajax

Forum berichten: 2698
Nieuws reacties: 2
|
Geplaatst: Ma 10 aug 2009 11:50
|
|
Citaat: Dramatische opstelling en een drama tactiek van Jol dus ik ben niet verbaast dat het niet zo goed ging als het had kunnen gaan. Kom op Jol 4-4-2 tegen RKC, lekker Ajax het Ajax zijn afpakken.
Combinatiespel zag er erg verzorgd uit meerdere malen. 4-4-2 of 4-3-3 of 4-5-1 whatever. Tegenwoordig wisselen teams 3x van tactiek in 1 wedstrijd. Ik heb eerlijk gezegd niet een 4-4-2 gezien. Werd veel over de vleugels aangevallen. Paar goede voorzetten vanaf de rechterkant. Tuurlijk kan het beter... HET Ajax is al 5 jaar dood. Zal ook nooit meer terugkomen ben ik bang
Eigenlijk al zo'n 12 jaar, op 2 seizoenen na, 03-04 maar vooral 02-03.
|
ghostwriter

Forum berichten: 5481
|
Geplaatst: Ma 10 aug 2009 11:56
|
|
Citaat: Combinatiespel zag er erg verzorgd uit meerdere malen. 4-4-2 of 4-3-3 of 4-5-1 whatever. Tegenwoordig wisselen teams 3x van tactiek in 1 wedstrijd. Ik heb eerlijk gezegd niet een 4-4-2 gezien. Werd veel over de vleugels aangevallen. Paar goede voorzetten vanaf de rechterkant. Tuurlijk kan het beter... HET Ajax is al 5 jaar dood. Zal ook nooit meer terugkomen ben ik bang
Met 4-4-2 wordt ook meestal over de vleugels aangevallen en daar tussen staan dan twee verdedigende middenvelders, wat Ajax nu dus speelt. Ik vind dat het saaiste systeem waar het meest een doods loopvoetbal meer wordt gespeeld en ik walg er van dat Jol dit bij Ajax notabene invoert. Ik begrijp dat je tegen clubs als PSV, FC Twente en AZ zo wilt spelen maar tegen RKC moet je gewoon een zeer aanvallend 4-3-3 systeem neerzetten. We hebben kunnen zien dat dit Jol systeem tegen RKC niet lekker heeft gewerkt.
|
thommy

Forum berichten: 790
|
Geplaatst: Ma 10 aug 2009 11:58
|
|
Ajax is niet dood en Ajax zal nooit dood gaan, op het moment slaapt Ajax gewoon.
|
RosarioCentral

Forum berichten: 454
|
Geplaatst: Ma 10 aug 2009 13:28
|
|
Ajax valt in herhaling
Het Parool - AMSTERDAM - "Ik heb het," zegt Luis Suarez in het reclamespotje voor de betaalzender Eredivisie Live. De Uruguayaan heeft het inderdaad. Hij loodste Ajax zaterdagavond bijna in zijn eentje voorbij RKC (4-1), met een hattrick in de slotfase.
En zo bleef veel bij het oude in de Arena in vergelijking met vorig seizoen. Na een overrompelende beginfase en een snel doelpunt van rechtsback Gregory van der Wiel verzuimde Ajax ruim afstand te nemen van een tegenstander die hoop putte uit de slordige manier waarop de thuisploeg met de riante kansen omsprong. Ronduit kolderiek was het moment waarop Dennis Rommedahl met zijn billen een zo goed als zeker doelpunt van Dario Cvitanich voorkwam.
De Argentijn, die vorige week tegen FC Groningen nog op de bank zat, kreeg zaterdag de voorkeur boven Miralem Sulejmani. Het was niet de enige wijziging die trainer Martin Jol doorvoerde. Hij ruimde ook plaats in voor de creatieve geest Ismaïl Aissati, en dat ging ten koste van de dienstbare Eyong Enoh. Prompt stond Aissati in de dertigste minuut aan de basis van de gelijkmaker van RKC. De middenvelder liet zich de bal ontfutselen door Metaj, waarna de rappe Benjamin de Ceulaer zowel Toby Alderweireld als doelman Maarten Stekelenburg het nakijken gaf (1-1).
Het doelpunt onderstreepte de defensieve kwetsbaarheid van Ajax als de ploeg wat meer aanvallende risico's neemt. De overtuiging sloop na de gelijkmaker zienderogen uit het spel en ook ervaren krachten als Rob Wielaert en Demy de Zeeuw waren niet in staat de regie in handen te nemen.
Jol greep tijdens de rust hard in. Enoh mocht alsnog opdraven en Aissati bleef achter in de kleedkamer. Een hard gelag voor de kleine middenvelder van Marokkaanse komaf, omdat hij wordt teruggeworpen in de pikorde, nu Jol zoekt naar vaste waarden. In de voorbereiding is iedereen gelijk, maar nu de competitie is begonnen, legt de trainer steeds meer van zijn kaarten op tafel. Zo maakten Oleguer, Rasmus Lindgren en Evander Sno zaterdag niet eens deel uit van de selectie van achttien spelers.
Jol zal al zijn ervaring moeten aanspreken om teleurgestelde spelers te wijzen op hun perspectief, vooral in de eerste fase van het seizoen waarin zowel de speelwijze als de opstelling nogal eens zal veranderen. Toen het na een uur voetballen tegen RKC nog altijd 1-1 stond, wilde de trainer zijn elftal een impuls geven: hij wisselde Cvitanich voor Sulejmani. De Argentijn was woest. Hij schopte aan de zijlijn demonstratief een bidon omver en smeet de hem aangereikte sweater boos van zich af. Jol zat aan de andere kant van de bank en zag het voorval niet. Of hij wilde het niet zien.
De frustratie van Cvitanich was wel verklaarbaar. Hij is een verre van egoïstische spits, die met al zijn loopacties voortdurend ruimte creeert voor zijn ploeggenoten, maar hij kreeg er zaterdag weinig voor terug. Vooral Rommedahl had in kansrijke situaties nauwelijks oog voor de Argentijn.
Ook de wispelturige Urby Emanuelson haalde het einde van de wedstrijd niet. Hij werd in de 68ste minuut vervangen door Marvin Zeegelaar. De jonge linksbuiten viel niet onverdienstelijk in, maar het waren niet de wissels van Jol die het verzet van RKC braken. Daarvoor was maar één man verantwoordelijk: Luis Suarez.
De aanvoerder verdiende in de zeventigste minuut handig een vrije trap, die leidde tot een onoverzichtelijke klutssituatie. Op dat soort momenten voelt de straatvoetballer Suarez zich op zijn best. Hij kreeg de bal plots voor zijn voeten in het strafschopgebied en wurmde zich voor tegenstander Wouter Gudde, die in een uiterste poging een doelpunt te voorkomen alleen nog zijn tegenstander raakte: penalty, en een tweede gele (en dus rode) kaart voor Gudde.
Suarez schoot de strafschop onberispelijk raak. Het was zijn eerste treffer voor Ajax dit seizoen, en zijn vijftigste in de eredivisie. Met een ziedend afstandsschot (82ste minuut) en een listig intikkertje in de extra tijd gaf hij de zege nog een klein beetje cachet. In de eerste twee competitieduels is Suarez, met drie doelpunten en één assist (tegen FC Groningen), voorlopig net zo bepalend voor Ajax als vorig seizoen, met 22 goals en veertien assists. (DICK SINTENIE)
Ajax - RKC Waalwijk 4-1 (1-1).
10. Van der Wiel 1-0,
30. De Ceulaer 1-1,
70. Suarez 2-1 (strafschop),
82. Suarez 3-1,
90. Suarez 4-1.
Scheidsrechter: Luinge.
Toeschouwers: 50.000.
Rode kaart: Gudde (RKC Waalwijk/2x geel).
Gele kaart: Alderweireld (Ajax), Van Mosselveld (RKC Waalwijk).
Ajax: Stekelenburg; Van der Wiel, Wielaert, Alderweireld en Vertonghen; Rommedahl, De Zeeuw, Aissati (46. Enoh) en Emanuelson (68. Zeegelaar); Suarez en Cvitanich (58. Sulejmani).
RKC Waalwijk: Wevers; Hans Mulder, Gudde, Van Mosselveld en Dustley Mulder; Varela (39. Boerrigter), Obodai (84. Lifondja), De Ceulaer (65. Benschop) en Shkodran; Berger en Benson.
|
Eto'o

|
Geplaatst: Ma 10 aug 2009 14:46
|
|
Citaat: Al voor de wedstrijd zag je de ‘problemen’ aankomen. Was allemaal te verwachten wat zou gaan gebeuren; de gevaarlijke counters die veelvuldig zouden komen met de snelle mensen voorin en Obodai daarachter. Want het werd veel te druk net over de middenlijn. Cvitanich die terugzakt, Suarez die vaak terugzakt en Emanuelson die niet de lijn houdt en naar binnengaat. Daar moet dan Aissati zijn gang gaan? Je zag hem zoeken de eerste helft, kwam totaal niet in zijn spel. Enkel op rechts liep het spel met Rommedahl en Van der Wiel redelijk vlot. En dan heb ik het alleen maar over balbezit, bij balverlies wat het team dramatisch te noemen. Door de drukte en het vele balverlies dat geleden, werd bijna elke keer met de eerste pass het gehele middenveld overgeslagen en kwam de redelijk balvaste Benson aan de bal om vervolgens De Ceulaar op rechts aan te spelen. Zeer voorspelbaar, maar toch gebeurde het keer op keer.
Nee, de beginopstelling was zeer slecht te noemen. De verdediging met Vertonghen op linksback, de rechtsbenige Alderweireld linkscentraal en de veelvuldig fouten makende Wielaert kan er nog mee door, maar niet al te lang meer. Zeker niet als er zoveel balverlies wordt geleverd en er vervolgens 3 spelers in de as staan die nauwelijks meeverdedigen met daarnaast twee halve aanvallers waarvan de helft positioneel te vaak slecht staat. Enkel De Zeeuw om dat te corrigeren was niet genoeg. Logisch dat er vervolgens achteruit werd gelopen en men 1 op 1 kwam te staan.
Maar op deze manier wordt er wel wat duidelijk. Jol gaat voorlopig met een blok voor de verdediging spelen zonder Aissati en daarvoor zonder Cvitanich. Zal wel een beetje countervoetbal worden, want proberen het spel te maken in dit systeem met deze spelers is lastig. Van Cvitanich/Sulejmani, Suarez en Rommedahl hoef je namelijk combinerend niet veel te verwachten en Enoh en De Zeeuw spelen bovendien aardig teruggezakt. Snelheid zal het toverwoord zijn, zeer zeker niet ontwikkelen. Het is nog steeds dringend wachten op een balvast aanspeelpunt en een linksback. Een speler als Honda, een rechtsbuiten om Rommedahl/Kennedy te vervangen en een verdediger om Wielaert, Silva en Oleguer te vervangen zijn voor latere zorg. De ontwikkeling van een Aissati en Zeegelaar jammergenoeg ook.
Die linksback kan je natuurlijk schudden, want Jol heeft buddy Atouba al binnengehaald. Trainers houden van 'zekerheidjes'. Het wordt Aissati, Emanuelson of Vertonghen op linkshalf, denk ik. Niet geheel onterecht, want Aissati heeft dit seizoen nog niet laten zien dat hij er in móet staan. Daarnaast kan Jol in één zomer niet alles veranderen aan deze selectie. Een driemansmiddenveld met Aissati is gewoon kwetsbaar.
Alderweireld is soms echt belachelijk kwetsbaar over z'n linker en loopt net zo hard achteruit als onze andere verdedigers (terwijl hij toch echt uit de Ajax-opleiding komt ), maar het is echt onzin dat er per definitie een linksbenige en rechtsbenige centrale verdediger in het centrum moet staan. Twee rechtsbenige centrumverdedigers kan prima.
|
jamesgf

Forum berichten: 420
|
Geplaatst: Di 11 aug 2009 02:18
|
|
Citaat: Trainers houden van 'zekerheidjes'. Het wordt Aissati, Emanuelson of Vertonghen op linkshalf, denk ik. Niet geheel onterecht, want Aissati heeft dit seizoen nog niet laten zien dat hij er in móet staan.
Het is heel simpel. Jol wil twee dingen: Vleugelspel en defensieve zekerheid. Dat betekent een blok van minstens twee op het middenveld en twee aan de zijkanten. Dat betekent Emanuelson, De Zeeuw, Enoh, Rommedahl en een vertrek van Aissati naar Haarlem. Misschien in een wedstrijd als PSV-uit met nog een mannetje meer op het middenveld.
Citaat: Daarnaast kan Jol in één zomer niet alles veranderen aan deze selectie. Een driemansmiddenveld met Aissati is gewoon kwetsbaar.
Zo kwetsbaar was het anders niet tegen een Marseille met een mindere selectie. Betere wedstrijd heb ik in 2009 niet gezien. Maar wat dacht je van doorselecteren?
Citaat: Alderweireld is soms echt belachelijk kwetsbaar over z'n linker en loopt net zo hard achteruit als onze andere verdedigers (terwijl hij toch echt uit de Ajax-opleiding komt ), maar het is echt onzin dat er per definitie een linksbenige en rechtsbenige centrale verdediger in het centrum moet staan. Twee rechtsbenige centrumverdedigers kan prima.
Dat is helemaal geen onzin. Het draait allemaal om rugdekking. Die had Toby rechts, waardoor het logisch was dat De Cuelaar er uiteindelijk een paar keer links voorbij ging. Hij werd daartoe gedwongen, mede doordat de pseudo-linksback Vertonghen geregeld in geen velden of wegen te bekennen was. Kan Jan niet veel aan doen. Daarvoor moet je bij Jol wezen die sinds het vertrek van Vermaelen twee maanden geleden nog steeds geen nieuwe linksback heeft opgesteld.
Als deze situatie met Alderweireld op rechts had voorgedaan had De Cuelaar nooit een schotkans gehad, dan was er wel een voetje tegen de bal aangekomen. Z’n linker is een verbeterpuntje. Hoewel je het ‘probleem’ oplost als je hem rechts opstelt. Als De Cuelaar dan zo gek is om naar binnen te komen heeft hij rugdekking van de andere centrale verdediger. Sowieso kan hij dan beter staan met een echte vleugelverdediger die druk zet dicht bij hem.
Zoals gezegd, het was een slechte opstelling waarbij je dit zag aankomen. De kritiek op de verdedigers Alderweireld en Vertonghen is dan ook een beetje onterecht. Ik denk dat Jol de foutjes al had ingecalculeerd, na de wedstrijd heeft hij het er namelijk niet echt over gehad. Dat wachten op de nieuwe linksback duurt mij iets te lang.
|
thyza

|
Geplaatst: Di 11 aug 2009 02:59
|
|
Citaat: . Daarvoor moet je bij Jol wezen die sinds het vertrek van Vermaelen twee maanden geleden nog steeds geen nieuwe linksback heeft opgesteld
Of je stelt Atouba op die niet wedstrijdfit is en eruit gaat met een flinke blessure. Hmm keuzes keuzes... Haast maken met transfers werkt averechts. Vraag maar aan Danny Blind
|
Eto'o

|
Geplaatst: Di 11 aug 2009 13:12
|
|
Citaat: Trainers houden van 'zekerheidjes'. Het wordt Aissati, Emanuelson of Vertonghen op linkshalf, denk ik. Niet geheel onterecht, want Aissati heeft dit seizoen nog niet laten zien dat hij er in móet staan.
Het is heel simpel. Jol wil twee dingen: Vleugelspel en defensieve zekerheid. Dat betekent een blok van minstens twee op het middenveld en twee aan de zijkanten. Dat betekent Emanuelson, De Zeeuw, Enoh, Rommedahl en een vertrek van Aissati naar Haarlem. Misschien in een wedstrijd als PSV-uit met nog een mannetje meer op het middenveld.
Wat ik vooral wilde aangeven is dat trainers steeds meer zekerheidjes willen halen. Jongens van dik in de twintig die ze al kennen en er meteen staan. Buitenlandse talentjes van 18/19 moeten zich aanpassen aan de (voetbal)cultuur, het weer, het hogere niveau, de taal leren, etc en dat gaat met vallen en opstaan. Dus haalt een Jol liever Atouba of een Rutten liever Engelaar. En dan heb ik het nog niet eens over allerlei lijntjes die trainers hebben met zaakwaarnemers, netwerken, etc.
Citaat: Zo kwetsbaar was het anders niet tegen een Marseille met een mindere selectie. Betere wedstrijd heb ik in 2009 niet gezien. Maar wat dacht je van doorselecteren?
Moet je wel spelers kunnen verkopen? Niemand wil die prutspelers die er onder Van Geel, Ten Cate en in sommige gevallen Van Basten zijn gehaald. Sno, Oleguer, Kennedy, Ogararu, Luque, niemand die er op zit te wachten.
Citaat: Alderweireld is soms echt belachelijk kwetsbaar over z'n linker en loopt net zo hard achteruit als onze andere verdedigers (terwijl hij toch echt uit de Ajax-opleiding komt ), maar het is echt onzin dat er per definitie een linksbenige en rechtsbenige centrale verdediger in het centrum moet staan. Twee rechtsbenige centrumverdedigers kan prima.
Dat is helemaal geen onzin. Het draait allemaal om rugdekking. Die had Toby rechts, waardoor het logisch was dat De Cuelaar er uiteindelijk een paar keer links voorbij ging. Hij werd daartoe gedwongen, mede doordat de pseudo-linksback Vertonghen geregeld in geen velden of wegen te bekennen was. Kan Jan niet veel aan doen. Daarvoor moet je bij Jol wezen die sinds het vertrek van Vermaelen twee maanden geleden nog steeds geen nieuwe linksback heeft opgesteld.
Als deze situatie met Alderweireld op rechts had voorgedaan had De Cuelaar nooit een schotkans gehad, dan was er wel een voetje tegen de bal aangekomen. Z’n linker is een verbeterpuntje. Hoewel je het ‘probleem’ oplost als je hem rechts opstelt. Als De Cuelaar dan zo gek is om naar binnen te komen heeft hij rugdekking van de andere centrale verdediger. Sowieso kan hij dan beter staan met een echte vleugelverdediger die druk zet dicht bij hem.
Zoals gezegd, het was een slechte opstelling waarbij je dit zag aankomen. De kritiek op de verdedigers Alderweireld en Vertonghen is dan ook een beetje onterecht. Ik denk dat Jol de foutjes al had ingecalculeerd, na de wedstrijd heeft hij het er namelijk niet echt over gehad. Dat wachten op de nieuwe linksback duurt mij iets te lang.
En dus had Alderweireld zich beter op moeten stellen en Vertonghen rugdekking moeten geven en in positie moeten staan. Nogmaals, twee rechtsbenige centrumverdedigers hoeft helemaal geen probleem te zijn. Wat ik zeg is gewoon met harde feiten te staven. Alsof ze zich daar in Italië, Spanje of Engeland druk om maken. Kijk maar naar de Europese topploegen. Zitten genoeg duo's bij zonder linkspoot, hoor. Man U (Vidic-Ferdinand), Chelsea (Terry-Alex/Carvalho), Barcelona (Piqué-Puyol), Real Madrid (Pepe-Albiol), Liverpool (Carragher-Skrtel), Villarreal (Godín-Gonzalo), Roma (Juan-Mexès), Inter (Lúcio-Córdoba) en ga zo maar door.
|
mike_zuid2

Forum berichten: 590
|
Geplaatst: Di 11 aug 2009 14:52
|
|
Voor een fotoverslag van de sfeeracties kun je kijken op http://www.sthcrw.nl
Daar staat ook een filmpje van Ajaxlife over de sfeeracties!
Heerlijk begin van de competitie, je kon weer zien waar de vakantietijd aan besteed is!!
Wij zijn 2 weekenden bezig geweest met de hemel en daarin in de wolken met de silhouetten van Rinus Michels, Sjakie Wolfs en Bobby Haarms.
Het doek is 15x15 meter.
Het doek van vak410 was 25x50 meter, en heeft 3 weekenden gekost. Exclusief het naaien etc.
|
| | | |
|
|
|